Bukefalos 28 år!

Foderallergi?

R8n

Trådstartare
Har nu hållit på i närmare 1 år med våran Kurre.

Han togs från sin mamma som 9 veckor gammal kattunge, levde i ett missbrukar hem tills han blev runt 4 månader och fick där äta både hund och kattmat.

Kom till oss i uruselt skick, men kraftig diarée som vi fick att gå ner till hyffsat normal avföring.
För ca 4 månader sedan började han bajsa blod, fick då Hills i/d till honom som inte hjälpte.
(åt tidigare RC light blandat med RC sterilized)

Fick en annan mat att prova (minns inte namnet dock) som var för katter med matsmältningsproblem och sköldkörtelproblem. Det åt han i 1 dag sedan totalvägrade han. Åt kanske 10-15 bitar per dag. Bajsade var 3:e dag och avföringen var hård och fin (lycka!) men han magrade såklart för att han inte åt som han skulle och fick ny mat av vet. igen. Fick maten i tisdags, igår blev han rejält dålig i magen igen och bajsar väldigt löst och det luktar desutom jätteilla!

Så nu kära vänner, har ni några förslag på mer foder man kan prova/ annat man kan föreslå för veterinären?

Mor min har gett upp och vill avliva katten som bara är 1 år och 5 månader. Men jag totalvägrar något måste det ju finnas som han tål!
 
Sv: Foderallergi?

Hur noga undersökt är katten? Har ni otur kan det ju faktitskt vara så att den dåliga starten i livet lämnat permanent skada på tarmen.
 
Sv: Foderallergi?

Jag tycker också att ni ska undersöka katten ordentligt innan ni fortsätter att laborera med maten. Hur är t ex hans parasitstatus? Det finns bla protozoer som ger liknande problem med magen.

Misstänker man en foderallergi är något av de hydrolyserade fodren att föredra. Jag skulle, efter att ha uteslutit Giardia mfl, testa Hill´s z/d.
 
Sv: Foderallergi?

Han är igenomkollad både klämd och röntgad. Inga skador på tarmen.
 
Sv: Foderallergi?

Han äter z/d idag och det är detta foder han har blivit sämre av :/

han har inga parasiter, har skickat bajsprov utan resultat.
Ska ringa vet. imorgon så får vi höra vad han säger :(
 
Sv: Foderallergi?

Har det gjorts endoskopi? Tagits biopsier? Förutom foderallergi kan det handlar om tex. IBD och då kan han behöva medicinerin med kortison i kombination med skonsamt foder.
 
Sv: Foderallergi?

Det finns många som bekräftar att torrfoder kan orsaka allergier och att allergier botas genom att man går över till rått kött. Katter är ju köttätare och mår bäst av att äta kött. Jag har haft en katt med återkommande urinstensanfall som botades med kostomläggning. Jag själv har kraftig kattallergi och astma, men när jag lägger om kosten så jag inte äter spannmål, då försvinner alla allergier (andra bekräftar att det funkar).

Läs här mer på min blogg för mer information. Det finns mer information om kopplingen mellan allergier och spannmål på min blogg:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/studie-torrfoder-skadligt-for-husdjur

http://marianova.com/users/kebabbert/blog/korrekt-kost-till-husdjur-urinsten-barf-torrfoder
 
Sv: Foderallergi?

Inga biopsier eller endoskopi, det enda vet har gjort är att klämma igen katten och så tagit röntgenplåtar på honom som inte visade något. Och sedan bytt foder också har vi fått ge honom Zoolac i 30 dagar. Vad är IBD?
 
Senast ändrad:
Sv: Foderallergi?

Men hur ser man till att katten går i sig allt den behöver om den bara får rått kött?


Kan keso hjälpa till att lindra magbesvären tror ni?
 
Sv: Foderallergi?

Inga biopsier eller endoskopi, det enda vet har gjort är att klämma igen katten och så tagit röntgenplåtar på honom som inte visade något. Och sedan bytt foder också har vi fått ge honom Zoolac i 30 dagar. Vad är IBD?

IBD=inflammatory bowel disease=inflammatorisk tarmsjukdom. Det är en ganska vanlig orsak till kroniska kräkningar och/eller diarré hos katt. Det är inte helt lätt att behandla och ofta finns en bakomliggande orsak... och den kan vara svår att finna. "Kort" om IBD kan du läsa här.

Är du sugen på att läsa en lång artikel på engelska finns en här om just IBD och rå mat som kebbabert tar upp. Jag är en stark anhängare av rå mat själv och mina katter utfodras så, men det kräver sitt och hur det än är så är det ju bra att ta reda på varför katten har problem. Om sedan rå mat kan hjälpa just din katt är såklart omöjligt att säga något om.

Bara rått kött är inte en bra diet. Den behöver balanseras med ben (eller något kalciumtillskott), inälvsmat och ibland lite vegetabilier. En IBD-katt jag var inblandad i för många år sedan behövde tex. loppfrån eller psylliumfrön i sin mat för att må bra.

Men jag pushar för lite er grundlig undersökning hos veterinären så att det inte blir flera foderbyten helt i onödan. Bara foderbyten i sig kan göra en redan känslig mage/tarm värre.
 
Sv: Foderallergi?

Tack för väldigt intressanta länkar!


Men något som jag inte ser i texten är hur länge man måste medicinera, gäller det kattens hela liv?
och då med den illasmakande medicinen som de kan dregla av?
Förkortar sjukdomen kattens livslängd?
Kan man ge lösningen i spruta hemma?

Måste det vara BARF-foder för att katten ska fungera okej i magen eller kan man hitta något torrfoder som fungerar?


Ska till veterinären på onsdag i annat ärende, så då ska vi ta upp fortsatt utredning av kissen.
 
Sv: Foderallergi?

En IBD-katt jag var inblandad i för många år sedan behövde tex. loppfrån eller psylliumfrön i sin mat för att må bra.

Kan man blanda i fröna råa eller ska de tillagas på något sätt före? Har hört att det hjälper kattmagar så man kanske skulle testa att ha i lite i en portion mjua eller nåt..
 
Sv: Foderallergi?

Tack för väldigt intressanta länkar!


Men något som jag inte ser i texten är hur länge man måste medicinera, gäller det kattens hela liv?
och då med den illasmakande medicinen som de kan dregla av?
Förkortar sjukdomen kattens livslängd?
Kan man ge lösningen i spruta hemma?

Måste det vara BARF-foder för att katten ska fungera okej i magen eller kan man hitta något torrfoder som fungerar?


Ska till veterinären på onsdag i annat ärende, så då ska vi ta upp fortsatt utredning av kissen.

Det kan handla om livslång behandling, men inte alltid. Hur medicinen smakar och hur katter brukar reagera på den vet jag inte. I de fall jag känner till där IBD-katter behandlas med kortison är det tabletter som ges och det verkar gå OK att få i katterna dem.

Hur livslängden påverkas beror på bakomliggande orsaker och kattens livskvalité. Jag känner till två katter som fått diagnosen som idag anses vara friska. Som kan äta så gott som allt och inte behöver medicineras.

Man måste inte BARFa men för en del katter är det den enda mat ägaren funnit att magen klarar av.

Loppfrön/psylliumfrön ska ligga i blöt ett tag innan de ges till katten och det är bra om man kan blanda i lite vatten i maten.
 
Sv: Foderallergi?

Att ge katten rått kött brukar kurera de flesta magar, och även t.ex. allergier. Min katt blev botad från urinsten, som jag berättar utförligt om på min blogg. Här är det OS medaljören Lars Frölander som berättar att han blev av med sin klorallergi när han slutade äta spannmål:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/kost-och-allergi-lars-frolander-berattar

Problemet är alltså all spannmål. Det sabbar kattens kropp rejält. Och även våra kroppar. Läs mera på min blogg för att se hur jag gick ned 10kg på 2 mån och blev av med min kattallergi och astma - bara genom att sluta äta spannmål.

Jag har även skrivit i en av länkarna ovan, att man ska läsa på om man ska ge BARF. Bara rått kött duger inte, katten blir blind då. Katter måste ha taurin som finns i hjärta. Jag själv ger mina katter kött: högrev, kyckling, etc. Och ibland ger jag hjärta. Man måste inte ge hjärta varje måltid. Jag ger hjärta typ 1gång/varannan vecka. Men jag ger även vanlig burkmat 1gång/vecka för säkerhets skull. Jag ger även länk till Matildas web sida med BARF recept. Läs mina länkar för mera info om hur man lurar katter att äta BARF, och vad man ska tänka på, etc.
 
Sv: Foderallergi?

Stod i länkarna du skickade, därför jag undrade om medicinen var så illasmakande.

Men tack för råden. Ska höra med vet imorghon när vi är där om vad han kan göra för prover på sin klinik eller om vi måste leta oss till Ultuna för att kunna göra proverna.
 
Sv: Foderallergi?

Har läst igenom din blogg och om din urinstenskatt, helt otroligt vad spannmål kan ställa till det!

Ska läsa på om BARF så får vi se om vi lyckas med det. Kanske går över till 50% BARF i början så får vi se hur katterna reagerar på det. Rått kött får de lite då och nu.
 
Sv: Foderallergi?

Uppdatering

Igår var det bajs i ena lådan som vi inte kunde fastställa vem det tillhörde. Men kom fram till att det nog var våran honkatts då hon ätit lite av r/d som kanske gjort hennes bajs ljusbrunt. Men det var lite väl mycket för att vara från henne men så måste det ju vara :idea:

Nu ikväll sitter jag som vanligt vid datorn och hör en katt kraffsa i lådan, det är Kurre. Går och kollar som vanligt när han gör nr. 2 för att se om det är sämre eller blod i idag.
Han tar i hårdare än vanligt och vad ser jag om inte korvar :eek:
Ljusbruna korvar och de är inte kletiga heller.

Gissa vilken familj som är lyckligast i världen just nu? :D:love:
 
Sv: Foderallergi?

Hahaha! Jag kommer ihåg när Frasse kissade själv för första gången efter urinstensbesvären. Jag har nog aldrig känt sådan lättnad någon gång. Visst kan man bli så glad för lite kiss eller bajs? :)

Men jag föreslår att du provar byta foder ett tag. BARF är ju snällast mot små köttätarmagar. Sen kan du byta kost när allt funkar bra igen?
 
Sv: Foderallergi?

Hahaha! Jag kommer ihåg när Frasse kissade själv för första gången efter urinstensbesvären. Jag har nog aldrig känt sådan lättnad någon gång. Visst kan man bli så glad för lite kiss eller bajs? :)

Men jag föreslår att du provar byta foder ett tag. BARF är ju snällast mot små köttätarmagar. Sen kan du byta kost när allt funkar bra igen?

Varför i hela fridens namn ska det bytas foder när avföringen äntlingen är normal?
 
Sv: Foderallergi?

Varför i hela fridens namn ska det bytas foder när avföringen äntlingen är normal?

Kan inte annat än att undra samma sak?

Bytas foder kommer det göra längre fram om 6-12 månader då hans mage har läkt färdigt ordentligt (enligt veterinärens anvisningar) då det han får nu är ett bantningsfoder och vill inte han ska gå på det då han inte är överviktig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 545
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp