Foderfrågor

Sv: Foderfrågor

Fast morötter är ju inte dåligt för dem? Nej, men man ska kunna ge samma foder ändå tydligen. Men jag kommer tillsätta sådan startmix jag blev tipsad om så då borde det väl vara lugnt på den fronten?:)
 
Sv: Foderfrågor

Ja det vet jag. Tycker bara att om man nu ska ha "besväret" med att ge färskfoder, varför inte ge ett utan utfyllnad och ett som är anpassad för den hund man har?
 
Sv: Foderfrågor

Det är väl bättre med morötter än spannmål i alla fall? Vom och Hundemat vill jag inte ge då jag inte gillar allt jag läst om det fodret (om hårda magar bl.a.). Plus att jag vill ha ett svensktillverkat foder.:)
 
Sv: Foderfrågor

Morötter i för stor mängd är inte bra eftersom det då kan leda till diabetes.
Man bör variera grönsakerna man fyller ut med.

Fast det där har jag läst på flera ställen, dock inte sett någon källa på. Har du en?:) (Nyfiken på riktigt alltså)
 
Sv: Foderfrågor

Fast det där har jag läst på flera ställen, dock inte sett någon källa på. Har du en?:) (Nyfiken på riktigt alltså)

Det cirkulerar just nu på facebook (hittar inte just nu) om "farliga" saker för hundar och där finns morötter med - men allting är farligt i för stor mängd:) Vet dock inte källan till den som skrivit detta, så jag tar det med en nypa salt - har gett kokta morötter i många år som del av grönsaker och aldrig fått problem. När det gäller Nordic, så är mängden morötter så liten att det inte är någon risk för överdosering:)
 
Sv: Foderfrågor

Men morötter ska ju innehålla en del socker, har hört flera nämna att hästar (iaf ir-känsliga) inte heller ska ha för mycket morötter.
Det är väl inte ofta man ger hunden sådana mängder att det är skadligt, men om man fyller ut med grönsaker bör man inte enbart ge morötter.
 
Sv: Foderfrågor

Men morötter ska ju innehålla en del socker, har hört flera nämna att hästar (iaf ir-känsliga) inte heller ska ha för mycket morötter.
Det är väl inte ofta man ger hunden sådana mängder att det är skadligt, men om man fyller ut med grönsaker bör man inte enbart ge morötter.

Det är även stor skillnad mellan rå och kokt morot till hund - mina får kokta emellanåt, men kokt morot frigör sockret på ett helt annat sätt än rå motor. Nordic innehåller rå morot. Så egentligen är det mest bukfylla för hund.
 
Sv: Foderfrågor

Det cirkulerar just nu på facebook (hittar inte just nu) om "farliga" saker för hundar och där finns morötter med - men allting är farligt i för stor mängd:) Vet dock inte källan till den som skrivit detta, så jag tar det med en nypa salt - har gett kokta morötter i många år som del av grönsaker och aldrig fått problem. När det gäller Nordic, så är mängden morötter så liten att det inte är någon risk för överdosering:)

Ja, men det är ju just det med sådana saker när folk sammanstället en lista om allt farligt, att det finns oftast inte vetenskapliga studier som faktiskt bevisar att det är så. Man tror alldeles för lätt på allt som skrivs idag.:)
 
Sv: Foderfrågor

Men morötter ska ju innehålla en del socker, har hört flera nämna att hästar (iaf ir-känsliga) inte heller ska ha för mycket morötter.
Det är väl inte ofta man ger hunden sådana mängder att det är skadligt, men om man fyller ut med grönsaker bör man inte enbart ge morötter.

Det där om hästar har jag inte hört faktiskt. Men hästars och hundars matsmältning fungerar ju rätt olika. Hästar kan bryta ner och tillgodogöra sig morötter på ett helt annat vis än vad hundar kan :) Hade det däremot varit kokta morötter vi snackade om till hund så hade jag förstått oron bättre. Och sen är det väl klart att man borde fylla ut även med annat också, variation är alltid bra. Vitkål ska väl t.ex. funka bra som bukfylla?
 
Sv: Foderfrågor

*Delvis KL*
Det där med morötter har jag hört från flera tillförlitliga källor att det bara är en myt, i alla fall när det är hela råa morötter. Fast eftersom jag inte har kvar länkarna till en undersökning + diverse experter som svarat på frågan så är ju mitt svar inte mycket mer värt än annat som står på internet...
 
Sv: Foderfrågor

Och jag har hört från tillförlitliga källor att för mycket morötter inte är bra. Frågan är ju var gränsen går vid för mycket.
 
Sv: Foderfrågor

Jag kanske skrev lite klumpigt. Jag ska inte fylla ut. Jag menade bara att om man ska fylla ut så funkar ju t.ex. vitkål också:)
 
Sv: Foderfrågor

Hundar kan inte smälta råa grönsaker. De går rätt igenom -perfekt bukfylla alltså. Alltså bör sockret inte tas upp i någon större mängd, om ens alls.
 
Sv: Foderfrågor

Kl

Jag har alltid hört att både kykling ben och revben är farligt för hund? Lätt att få i sig benflisor eller småben?
 
Sv: Foderfrågor

Kl

Jag har alltid hört att både kykling ben och revben är farligt för hund? Lätt att få i sig benflisor eller småben?

Det stämmer inte. Det går utmärkt att ge rått men man ska aldrig ge tillagade ben. Det är när dom är tillagade som det blir hårda, vassa flisor. Kyckling är väldigt mjukt och böjligt när det är rått.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
959
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 465
Senast: isafore
·
Övr. Hund Jag får hem min nya familjemedlem om knappt två veckor och funderar över foder. Jag är ju minst sagt jättenöjd med färskfoder till min...
Svar
8
· Visningar
2 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp