Foderfrågor

dramatik

Trådstartare
Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret.

Hos uppfödaren äter han Doggy Professional Extra Valp (lax och ris) plus färskfoder från Emmzo (Vom tror jag). Jag tänkte fortsätta med samma torrfoder, men skulle gärna vilja byta till Nordic spannmålsfri som färskfoder. Vad tror ni om det? Kan det funka till valp? Vissa påstår att det inte finns tillräckligt med näring i Nordic spannmålsfri för växande valpar medan jag ser att många gett iaf Nordic till sina valpar och det verkar ha funkat bra. Kalk skulle inte heller vara tillräckligt tydligen, men om det är så kan man väl bara tillsätta extra då?

Så här ser näringsvärdet i Nordic spannmålsfritt ut:

Näringsvärde g/ 100g foder

Vattenhalt 65,5 g/100g
Askhalt 3,0 g/100g
Fett 16,8 g/100g
Proteinhalt 9,3 g/100g
Kolhydrater 2,8 g/100g
Fibrer 2,7 g/100g
Kalcium, 0,963 Ca g/100g
Fosfor, P 0,137 g/100g
Enerrgivärde 848 kJ/100g
Energivärde 203 kcal/100g

Till samtliga Nordic Hundfoders helfoder har vi tillsatt följande vitaminer och mineraler/kg
A 2400 IE Kolin 32,0 mg
D 520 IE Folinsyra 0,16 mg
E 12,7 IE Biotin 0,06 mg
B1 0,5 mg Natrium 0,40 mg
B2 0,2 mg Magnesium 0,14 mg
B3 2,4 mg Koppar 1,40 mg
B6 0,8 mg Kobolt 0,08 mg
B12 0,6 mg Mangan 8,00 mg
C 8,0 mg Zink 10,0 mg
K3 0,8 mg Selen 0,06 mg
Niacin 6,0 mg Jod 0,30 mg

Sen undrar jag hur mycket färskfoder man bör ge till en valp i så fall? (Torrfodret antar jag att dosering står på påsen.) Ska man beräkna efter uppskattad vuxenvikt eller hur beräknar man?

Sen undrar jag också om det går att ge råa kycklingvingar till en valp? Märgben? Något annat bra tugg man kan ge?

Jag har ju inte haft valp på år och dar så jag känner mig som en nybörjare när det gäller valpfoder:)

(Kanske bör tillägga att det är en Amstaff det gäller)
 
Senast ändrad:
Sv: Foderfrågor

Hade det varit min valp skulle jag gjort såhär:
Skippat att ens ta med torrfoder hem, köpa hem Nordic spannmålsfri + benmjöl och ge ca 2% av förväntad vuxenvikt.

Det går finfint att ge kycklingvingar till valp, om de är vana vid att äta rått. Hundar som bara är vana vid att äta torrfoder kan ha problem med att smälta ben. Förutom kycklingvingar kan man ge tex revben, nackkotor och grisknorrar.

Det enda jag själv undviker att ge när det gäller ben är märgben eftersom det är stor skaderisk med dem. Jag vet dock att många ger dem och säger att jag m.fl. överdriver, men då många hundar i min direkta närhet fått tandskador och fastnat i märgbenen väljer jag ändå att tänka att det inte är några överdrifter där.
 
Sv: Foderfrågor

Jag har bytt över omedelbart till färskfoder på dom senaste valparna och det har inte varit några som helst problem. Till Nordic skulle jag dock ge en halv dos Standardt Start Mix, då det innehåller lite väl låga halter av vitaminer och mineraler ( precis om de flesta andra färskfoder).
 
Sv: Foderfrågor

Okej, jag vill dock gärna att han går kvar på torrfoder också. Tänker att det blir lättare om man behöver iväg och inte kan ta med sig fryst mat :) Men en fråga till om att låta dem äta både torrt och färskt, kan man blanda dessa två i samma måltid om man vill? :) Och benmjöl, var kan man köpa det?:)

Räknas färskfoder som rått? För i så fall borde han väl kunna äta kycklingvingar? Kanske inte direkt som 8 veckor gammal, eller? Var kan man köpa nackkotor?
 
Sv: Foderfrågor

Det kommer jag ju delvis att göra, det är bara färskfodret jag vill byta till ett annat märke :)
 
Sv: Foderfrågor

Jag skulle gett Vom og Hundemats valpfoder istället för Nordic. Innehåller inte en massa utfyllnad utan bara animaliska råvaror.
 
Sv: Foderfrågor

Tack! Kollade upp var de har återförsäljare på deras hemsida och jag får åka en bit, men det gör inget. Bör man tillsätta benmjöl också? Eller det kan man tillgodose genom att ge råa ben?:)

Du kan även beställa på nätet om du vill slippa åka. De flesta stora återförsäljare på nätet har deras tillskott med.
 
Sv: Foderfrågor

Tack! Kollade upp var de har återförsäljare på deras hemsida och jag får åka en bit, men det gör inget. Bör man tillsätta benmjöl också? Eller det kan man tillgodose genom att ge råa ben?:)

Det är kalcium i Start Mix, så har inte hunden speciella behov så räcker det - allra helst om du ger råa ben emellanåt :)
 
Sv: Foderfrågor

Okej, jag vill dock gärna att han går kvar på torrfoder också. Tänker att det blir lättare om man behöver iväg och inte kan ta med sig fryst mat :) Men en fråga till om att låta dem äta både torrt och färskt, kan man blanda dessa två i samma måltid om man vill? :) Och benmjöl, var kan man köpa det?:)

Räknas färskfoder som rått? För i så fall borde han väl kunna äta kycklingvingar? Kanske inte direkt som 8 veckor gammal, eller? Var kan man köpa nackkotor?
Du gör valpen en otjänst men om du nu vill ge torrfoder ska du ge ett bra, spannmålsfritt sådant, tex orijen. Inget billigt "skräp", alltså.

Färsk och torrt har olika ph, det bör vara ett tag mellan olika en måltid torrt och en måltid färskt.

Det går utmärkt att ge kycklingvingar. Du kan ge alla ben RÅA ;)
Dock bör du undvika bärande ben från tyngre djur, tex märgben, då dessa kan orsaka tandskador.
 
Sv: Foderfrågor

Du gör valpen en otjänst men om du nu vill ge torrfoder ska du ge ett bra, spannmålsfritt sådant, tex orijen. Inget billigt "skräp", alltså.

Färsk och torrt har olika ph, det bör vara ett tag mellan olika en måltid torrt och en måltid färskt.

Det går utmärkt att ge kycklingvingar. Du kan ge alla ben RÅA ;)
Dock bör du undvika bärande ben från tyngre djur, tex märgben, då dessa kan orsaka tandskador.

Tanken är att byta torrfoder också så småningom, men i början får han gå kvar på det han är van vid så byter jag bara färskfodret så länge :) Kan man börja ge kycklingvingar redan när de är 8 veckor? Eller man bör vänta ett tag?
 
Sv: Foderfrågor

Du kan även beställa på nätet om du vill slippa åka. De flesta stora återförsäljare på nätet har deras tillskott med.

Jo, jag såg det. Men första gången jag köper något vill jag gärna göra det i fysisk butik :)

Det är kalcium i Start Mix, så har inte hunden speciella behov så räcker det - allra helst om du ger råa ben emellanåt :)

Superbra, då vet jag det. :)
 
Sv: Foderfrågor

För att jag inte vill byta allt foder på samma gång. Jag vill ha en mjukare övergång:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 244
Senast: isafore
·
Övr. Hund Jag får hem min nya familjemedlem om knappt två veckor och funderar över foder. Jag är ju minst sagt jättenöjd med färskfoder till min...
Svar
8
· Visningar
2 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp