Fodervärdstråden del 1

Speedway

Trådstartare
Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar är välkomna att surra om ditten och datten här. Vore kul att höra vad ni har för foderhästar, vad ni gör med dom osv. :)

Jag börjar väl med mig själv. Från början är jag ridskoleryttare och hade även medryttarhäst under tiden. Köpte egen häst 2009 som jag tyvärr fick ta bort pga av skada (pålagring i SI-leden) två år senare. Började då spara pengar för att kunna köpa en ny häst men efter bara ett par månader fick jag frågan från en bekant om jag kunde tänka mig att ha hennes häst på foder under tiden hon pluggade. Hmmm....kan det funka tänkte jag som inte ens hade haft en tanke på foderhäst.
Nåväl, vi pratades vid och konstaterade att vi hade väldigt lika grundsyn på hästeriet så jag bestämde mig för att provrida. Det visade sig vara en mycket trevlig häst att sitta på. Dock var han inte speciellt igång eftersom ägaren inte hunnit med pga sina studier men det kändes bra. Vi skrev kontrakt och jag fick hem honom i december 2011. Vi hade mycket trevligt tillsammans och för 3 veckor sedan åkte han hem till sin ägare igen.

Min första tanke var att nu är det dags att börja spara pengar på allvar igen för att köpa något eget. Får ganska omedelbart frågan från en bekant om jag vill köpa hennes 12-åriga halvblodssto men jag tackar nej för pengarna finns inte ännu. Fodervärd då? Ja, det kan jag tänka mig, svarar jag. :)
Så jag provred i lördags och känner att, ja, det här blir bra för hästen är trevlig och ägaren vettig. Nu ska vi bara diskutera lite detaljer och förhoppningsvis tar jag över under oktober månad.

Lite bilder:

Min fd egna häst, Superstitious "Ruben", född -95 e. Landlord ue. Bonaparte.


Första foderhästen, Rombus "Robban", född -96 okänd härstamning men ska vara korsning halvblod connemara.


Blivande foderhästen lär dyka upp på bild så småningom. :)

Jaha, det var kortfattat om mig så nu är det er tur! :D
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Oj, oj, det dräller verkligen av fodervärdar här. ;)

Är jag alldeles ensammen? Säkert att ni inte har någon liten shettis undangömd någonstans? :D
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

borde finnas fler tycker man! Tyvärr får jag inte (längre) vara med här då jag för två veckor sedan blev hästägare :love: men innan dess hade jag en foderponny kategori C under två år som gav mig mycket roligt! Många barbackaturer, samt flygturer :D
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Nybliven fodervärd till en rejäl bit till nordsvensk här :)!

Började kika på egen häst att köpa nu i somras, men eftersom jag inte är tävlingsintresserad och kikade i den nedre pris-skalan upptäckte jag så småningom att det var skralt om "billigt och bra". Man får vad man betalar för så att säga hehehe. Och jag känner mig för osäker på om det kommer funka ekonomiskt och tidsmässigt med egen häst på heltid, så det kändes inte bra med att punga ut 50k bara sådär...

Och då dök Balk upp som ett brev på posten, jag känner ägaren och har han fram till i slutet av januari, med eventuellt senare köp :).
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Haha, jag lyckades göra två s k "ofrivilliga avsittningar" med Robban. Han hade en stor skräck för växtätande djur som t ex rådjur och han var dessutom kvick som en iller. Gjorde gärna 180 graders tvärvändningar och då var det inte helt lätt att hänga med i svängarna. :D
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Åh, kul! Hoppas att ni kommer trivas ihop. Vad ska ni hitta på för något kul tillsammans hade du tänkt? :)

Min förra foderhäst var hobbyhäst kan man väl säga så vi red mycket i skogen men tränade även lite dressyr för tränare varannan vecka. Han var inte speciellt mycket utbildad men väldigt trevlig så vi hade som mål i dressyren att kunna rida igenom ett LC program på ett godkänt sätt.

Blivande foderhästen är lite högre utbildad så vi får väl se vilka träningsmål det blir dressyrmässigt. Komma igång med hoppning igen vill jag definitivt för det har inte blivit mycket av den varan de senaste åren. Och så blir det förstås en hel del skogsridning. :)
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Uppdaterar väl lite i min alldeles egna tråd, dårå. ;)

Har börjat rida den fina hästen nu och igår var andra gången jag satt på henne. Vi tog en mysig tur ut i i naturen. Lite sprättig är hon när hon är själv så vi aktade oss för alla farliga stenar och snorklade lite åt några kor som vi passerade. :D

 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Åh, kul! Hoppas att ni kommer trivas ihop. Vad ska ni hitta på för något kul tillsammans hade du tänkt? :)

Mycket skogsmys blir det, hade även tänkt börja titta på det här med akademiskt (framförallt markövningarna). Jag rider lektion 1 gång per vecka så han kommer åka med på en del såna också, lämpligt nog en ridskola med enbart nordsvenskar :).

Igår fick jag mitt första välkomstgnägg! Och senare på kvällen så kopplade jag bort longerlinan inne på ridbanan och vi traskade runt och gjorde halter, slalombanor, tvärvändningar med mera i frihet.

Kändes helt underbart! Speciellt eftersom han trots sin ras och storlek är en ängslig och känslig kille, så det känns toppen att äntligen börjat vinna hans förtroende.
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Lite bilder!
Första dagen, tjooockiiiis. Jag är 177cm lång förövrigt ;)


Tidigare i veckan. Kilona har rasat och vinterpälsen börjat komma!
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Vad heter hästen? Så lik en häst jag hade förr ;)

Haha, hur kan du se det på den bilden när man bara ser en brun hals med svart man uppifrån? Så ser väl alla halvblod ut? :p :D

Hon heter Epona och är 12 år gammal. Har haft samma ägare sedan hon var 7.
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Han ser jättemysig ut. :)

Det tar ju alltid ett tag att lära känna en ny häst.

Vi har mestadels ridit ute i skogen under veckan som har gått. Det är så otroligt skönt med en häst som jag kan rida ut på själv. Det gjorde jag inte så ofta med förra foderhästen för han var expert på 180 graders vändningar. Och han var snabb som en liten iller så jag åkte av ett par gånger när jag inte hängde med i svängarna. :devil:

Red ett pass i ridhuset i torsdags och det gick verkligen inte bra alls så imorgon har jag bokat in min tränare. Lika bra att få hjälp med att hitta knapparna med en gång. :)
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Jag och Balkis har nu flyttat till hans "riktiga" stall. Känns jättebra, hyfsat stor och fin lösdriftshage som just nu fortfarande är öppen till 2ha sommarbete, men han är så ensam :(. Jättemammig i förrgår och igår, bara sprang vid grinden när jag skulle gå och var allmänt ömklig. Hoppas att hans hästkompis kommer snart, det är som att lämna sitt barn på dagis när man far...
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Åh ja, det skär i hjärtat på en i såna lägen. När kommer hans kompis då?

Blev ingen dressyrträning idag. Tränaren fick förhinder så vi bokade om tills imorgon istället. Ser verkligen fram emot att få lite hjälp. Det behövs. :p

Försökte fota lilla häst idag när hon stod i stallgången. Hon såg så söt ut med öronen framåt men varje gång jag lyfte Iphonen för att knäppa en bild så åkte öronen bak. Jäkla bushäst! Ingen samarbetsvilja alls. :D
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Jag har två foderhästar sedan ett år tillbaka! En islandskille och en korsningsdam på 26 år :) ska se om jag kan få in bilder på dem....
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Välkommen i tråden och lägg gärna in lite bilder. :)

Vi har haft intensiv dressyrträning både i fredags och i lördags. Skulle egentligen ha tränat i början på veckan med min gamla tränare men så blev hon sjuk och vi fick skjuta upp det till fredagen. Samtidigt fick jag erbjudande om att provträna för en ny tränare på lördagen och eftersom min gamla tränare inte hinner ha så mycket träningar just nu så tackade jag ja. De känner dessutom varandra och har väldigt lika tänk så det kändes riktigt bra. Många polletter som trillade ner. :idea:

Efter den hårdträningen så passade vi på att mysa omkring ute i skogen igår. Lite busgalopp blev det också. :D
http://www.youtube.com/watch?v=Wf3yRaT0j1c&feature=youtu.be
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Äntligen har Balk fått en hag-kompis! Det var det mest odramatiska ihopsläppet jag någonsin sett. De fick sova inne i box över natten bredvid varandra, dom nosade lite på varandra och ägnade sig sen mest åt att vila och äta. Och igår släppte vi ut dom, dom rejsade runt och hade skoj och enda gången det tjöts var för att Balk blev lite väl närgången och kärvänlig för att vara en "främling". Inga sparkar, inga bett, ingenting :).

Härligt när hästarna passar ihop!

Och för mig har en pollett trillat ner i ridningen när jag lånade en bomlös akademisk sadel av en stallkompis. Jag är sned som en ostkrok! Höll på att trilla av efter en halvtimme för att jag inte kunde hålla kroppen rakt, utan lutar åt vänster hela tiden. Engelska sadlar har dolt det, jag har vetat att jag har problem med att högerbenet liksom kryper uppåt, men har aldrig sett helheten förrän jag nudå provat en annan typ av sadel... Träningsvärken idag... Nyttigt med insikter :).
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Du är inte ensam, jag är också fodervärd!

Här är min skruttis! :)
941997_10200653523892405_1765604846_n.jpg


En 3 årig arabvalack :)
köp är planerat, men tills vidare är jag fodervärd tills hela köpesumman ramlat in :)
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Jag visste väl att det fanns fler där ute. :D

Hur länge har du haft honom på foder? Är han inriden än och vad hade ni tänkt hitta på för nåt kul? :)
 
Sv: Fodervärdstråden del 1

Skönt att det gick bra med hopsläppet. :)

Nästnästa helg ska jag flytta "hem" Epona till mitt vanliga stall så då blir det hopsläpp där med och jag hoppas att det också går bra. I sitt nuvarande stall går hon i flock med tre andra ston så hon är ju van att gå med andra hästar. Vi har dessutom bara ston i stallet "hemma" så förhoppningsvis går det smidigt....trots att blivande hagkompisen är en liten busa. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver lite råd från er. Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa fodervärd till min fina häst som jag haft i drygt 3 år. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 055
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp