Bukefalos 28 år!

Fodra fölsto

Hedwig

Trådstartare
Hur fodrar ni era ston som går på bete med föl?
Heddan får ett kilo lusern, 2 dl avelsmineraler och elekrolyter i den uppblötta lusernen förutom betet som är rikligt.
Skulle gärna få lite mer hull på henne men vet inte om det går så länge hon producerar mjölk. Hennes fölunge är väldigt rund och fin. Vill helst inte ge kraftfoder.
 
Hur fodrar ni era ston som går på bete med föl?
Heddan får ett kilo lusern, 2 dl avelsmineraler och elekrolyter i den uppblötta lusernen förutom betet som är rikligt.
Skulle gärna få lite mer hull på henne men vet inte om det går så länge hon producerar mjölk. Hennes fölunge är väldigt rund och fin. Vill helst inte ge kraftfoder.
Mitt sto går på bete och får lite kraftfoder i form av ca 8 dl Muscle up (protein) och lite mash för att blanda mineralerna och saltet i. Jag tycker hon är ganska bra i hull men har gett extra protein hela tiden mtp digivningen. Några nävar havre får hon också.
 
Majsan går ju inte på regelrätt bete längre ( när de gjorde de fick hon leva på de som fanns ) men hemma nu har de gräs i två olika hagar som de går i mellan (går att stänga ut mer) hon får cirkus 2 kg groov protein plus Hippo mineraler nu. Rund och go är hon. Maggan är varken tjock eller smal, vill inte att hon blir för rund heller. Så uppenbarligen får de lagom med mat och gräs. Och Maggan tuttar fortfarande en hel del trots att hon börjat intressera sig för att äta hö och gräs.
 
Mitt sto får drygt en liter Saracen Marecare och en näve lucern samt en halv liter proteinpellets med vitaminer och mineraler.

Hon har inte fallit ur, men är på gränsen.
 
Hur fodrar ni era ston som går på bete med föl?
Heddan får ett kilo lusern, 2 dl avelsmineraler och elekrolyter i den uppblötta lusernen förutom betet som är rikligt.
Skulle gärna få lite mer hull på henne men vet inte om det går så länge hon producerar mjölk. Hennes fölunge är väldigt rund och fin. Vill helst inte ge kraftfoder.
Ingenting mer än mineraler och selen+saltsten så länge dom ser fina ut i kroppen.
 
Mina får endast gräs och evt hö om de vill ha (går hemma i vinterhagen i år pga diverse strul, annars brukar vi inte behöva stödfodra såhär tidigt). Lite mineraler någon gång i veckan. De är ombetäckta, och lagom runda och goa.

Om ditt föl är bra i hullet så skulle jag inte ge stoet kraftfoder, dumt om den lilla blir för tjock eller växer för snabbt. Man får heller ta att stoet kanske inte ser ut som en miljon hela tiden medans hon ger di.
 
Pga inget regn i juni och nästan hela juli och därav inget gräs att tala om, så får våra fri tillgång på hö och min får även lusern, lite müsli, mineraler samt extra kalcium. De första 3 månaderna i digivningen har de ju högst behov. Inte optimalt, hade hellre haft dem på ett frodigt bete, men utifrån våra förutsättningar och vädret som varit så är det ändå okej. Hästarna är fina och välgödda 😅
 
Mina får endast gräs och evt hö om de vill ha (går hemma i vinterhagen i år pga diverse strul, annars brukar vi inte behöva stödfodra såhär tidigt). Lite mineraler någon gång i veckan. De är ombetäckta, och lagom runda och goa.

Om ditt föl är bra i hullet så skulle jag inte ge stoet kraftfoder, dumt om den lilla blir för tjock eller växer för snabbt. Man får heller ta att stoet kanske inte ser ut som en miljon hela tiden medans hon ger di.
Nej jag ger inte kraftfoder men ett kilo lusern, två dl avelsmineraler och två mått elektrolyter eftersom jag tog bort saltstenen plus bete då.
 
Mitt sto har börjat falla ur lite grann nu, tunn över revbenen. Så jag kommer börja stödfodra med hö och lite lusern, tror betet börjar bli kasst här också pga torkan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 752
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Mitt sto med föl går på lösdrift med fri tillgång på ensilage (kvot på 6.7), men innan de började fodras tappade hon lite i hull de...
Svar
2
· Visningar
2 309
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 948
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp