Födda 2013 del 4

Härligt! ser att ni tillämpar samma fria form som jag och Frasse.
Frasse har nu fyra skor med fyra brodd i varje så igår skulle jag rasta av honom lite.
Hans bakutsparkar är så jag undrar om hästen kan tippa över framdelen?
Han fick rasa av sig med morsan istället. Idag ska jag hoppa upp är tanken.
 
@Novali01 rider du honom inte själv...? :angel:

Äsch, jag hinner inte med att rida Erna, hellre. Igår gick hon första "riktiga" dressyrlektionen med "medryttaren" (min kompis som är hästkiropraktor och har sina körponnysar uppstallade hos oss). Det blev mycket skrittjobb pga. dåligt underlag, men de fick massa beröm och Erna visar lovande takter.

Nästa vecka blir det travlopp på henne, första starten sedan skadan i somras så det blir jättespännande! Vi har inga förhoppningar om placering, men hoppast att hon inte kommer sist iaf. :rofl:
 
@Novali01 rider du honom inte själv...? :angel:

Har väl ingen dödslängtan heller???:D Nej, det är inte det men jag har 2 hästar att träna o tävla, heltidsjobb och ett eget företag dessutom, 2 barn o gård så jag kände att en liten nybliven 4-åring, näe det får vara just nu! Som tur är har jag duktigt väninna som är unghästutbildare och hon får ha honom tills det blir ljust ute och går att rida hemma.
 
Nu slipper Ricky äntligen bandaget. :banana: Hagvila ytterligare tre veckor, sedan kan vi sätta igång med promenader och tömkörning. Äntligen! :laugh:
 
Jag tänkte visa Florence. Tycker vi är på ganska bra väg redan även om hon behöver bli lite stadigare i formen, gärna kunna korta galoppen och länga traven lite mer. Blir nog ingen uppsutten hoppning dock.
 
Jag hade inte tänkt visa, men pga lite ändringar här hemma så bestämde jag mig att visa om det känns rimligt när det är dags. Tänker ha det som mål i alla fall. Han är ju väldigt lite riden om man jämför med en normal nybliven 4 åring, men han är fin och välväxt nu, snäll och okomplicerad och verkade h lätt för sig och bra balans. Ska försöka få in en bild från hagen häromdagen.
 
IMG_4435_zpswqjli4xc.jpg
 
Jag försöker bara överleva istiden med en krutdurk till unghäst.
hagen är blankis, ridbanan är blankis. Får släppa honom i ridhuset när det är ledigt varpå han går bananas och sen promenerar vi ute.

En sthlmsvinter kan se ut såhär långt in i mars/april så att visa i maj känns som ett skämt.
 
Florence Leontine
SWB, stofamilj (36), e. Floricello u. Molinna ue. Bernstein - Zinsky xx - Jaguar
Egen uppfödning (2a generationen), hennes mamma gick dressyrstammen till trots bara hoppning och fälttävlan, upp till 1.20 och CNC*.
Gick treårstest med 8 7,5 7 ext 777 gång 85 hopp och 8-7,5 ridprov.

DSC_0349%202_zpsotit59gp.jpg

DSC_1159_zpssltwjplz.jpg

DSC_0907_zpszhmnbowb.jpg
 
För övrigt har vi jättetråkigt med frysgrader här också... Och eftersom det är saltat i ridhuset får vi inte longera, tömköra eller släppa lös därinne sålänge det är risk att det kommer frysa någon mer gång denna vintern :(. Så det enda alternativet är typ att rida inne i ridhuset eller promenera. Förra veckan var det tö så vi kunde longera en gång och tömköra en gång på ridbanan men nu är det stenhårt igen :yuck:.
 
Hm, blev lite fundersam på om vårat kallblod får vara med i denna tråd nu som den ligger på ridning...? Tänkte berätta om hur det gick i travloppet förra veckan, men kändes som att det hörde mera in under Trav...? :cautious:

Ridningen går iaf framåt, nu är det mest min kompis som rider, men jag har erbjudit mig att vara testpilot på första galoppen. :up: Vi (läs jag) har ett mål om att Erna och kompisen ska följa med på terrängträningar i vår/sommar, så hon får bara träna på! ;) :D
 
Rikardo, kallad Ricky. Egen uppfödning e. Lyckängs Rex - Hugo. Målet är att han ska bli lika allround som sin mamma (hoppning, dressyr, fälttävlan, körning, distansritt, bruksridning). En dröm är att tävla allroundklassen på fjord-SM, men det är mycket som måste falla på plats först.

Visad på hösten som tvååring med 5x8 poäng. Insutten och ska ridas in i sommar.

150530_5873eb98ddf2b32ca884f800.jpg


160501_001_5873ebe82a6b2256d7c8602e.jpg
 
Hej
Får man hänga på här i tråden?
Vi har en 4-åring efter Dirco Hästak, lille Bill, som nog tenderar att bli störst i stallet.
Köpte honom för knappt ett år sedan. Då var han inriden av unghäst beridare och var riktigt duktig.
Hoppade lite i höstas med dottern och skötte sig fint.
Fick vila i två månader och sen hoppade dottern upp och flög av lika snabbt igen då han stod på bakbenen och var vild :crazy: Vi hade helt missat att vi kanske borde longerat lite innan .
Blev vila en månad till då dottern läkte sitt skadade knä.
Nu har han gjort två starter på 50cm för att komma ut och vänja sig vid världen.
Planen är att rida nån vecka till och sen vila till april för att ridas till det är dags för bete så får vi se till hösten.
Inga visningar eller riktiga tävlingar är tänkt i år.
Vi har ju inte fött upp eller ska sälja så vi avstår och stressar inte.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp