Födda 2013 del 4

Han mättes till 162 för ett år sen. Skulle tippa att han växt 1-2 cm till.

Jag har haft beridare till honom sen ett år tillbaka, då går utvecklingen fort :) Han bor f.ö där du hade hennes mamma förut. N***ga :)

Haha.. shit, där ser man. Liten värld. :D
Pim mätte också till 162 sist jag gjorde det. Det känns som att hon växt lite till.. eller så är det bara broddarna som gör att jag glädjemäter med ögonen.
 
@Pontevecchio Shit pommes frites vad han hoppar! Det kommer bli så bra det där! Men jag har totalt missat att ni hoppar så högt? Sist jag hängde med hoppade han 70 cm....

Han startade 95 i höstas som högst. Sen fick han starta denna säsongen med P&J på 70. Det var inte riktigt planerat att starta 1,10 nu och nästa tävlingarna blir 1m. Det var ett test jag vågade ta då jag vet att han är helt oberörd av höjd och ingen häst som blir knäckt. Han har gott om självförtroende och är rätt tuff, precis som sin mor. Hade han känts osäker på banan hade beridaren avbrutit.

Lite som på 4års när vi inte löshoppat ordentligt innan, han travar in och hoppar 9-9 över maxade hinder helt nonchalant.
 
Jag är en väldigt stolt matte ska erkännas. Han är inte lätt och det är sällan förutsägbart med honom men väldigt, väldigt roligt.
Som uppfödare var det stort för mig att stå på framridningen på en nationell/regional tävling bland proffs som hoppar sina unghästar med MIN uppfödning.

Lika vimsig och känslig som han kan vara i allt runtomkring, lika fokuserad och tuff är han vid hoppningen. Man ser på hans blick och öron när han har helt fokus på ryttaren och hindrena. Han växer bara med utmaningen. Hans mamma är likadan, hon har under 16 år varit hopplös på många andra sätt och egensinnig till tusen men aldrig bangat.
 
Han startade 95 i höstas som högst. Sen fick han starta denna säsongen med P&J på 70. Det var inte riktigt planerat att starta 1,10 nu och nästa tävlingarna blir 1m. Det var ett test jag vågade ta då jag vet att han är helt oberörd av höjd och ingen häst som blir knäckt. Han har gott om självförtroende och är rätt tuff, precis som sin mor. Hade han känts osäker på banan hade beridaren avbrutit.

Lite som på 4års när vi inte löshoppat ordentligt innan, han travar in och hoppar 9-9 över maxade hinder helt nonchalant.

Blandar jag ihop dig med någon annan nu, eller var hans mamma fullblod?
 
Idag har jag ridit Iska på ridbana för första gången (ja okej, vi skrittade ett par varv på en ridbana i förrgår också...) sen hon flyttade upp till Göteborg (april förra året). Då ville hon inte gå fram för skänkeln i paddocken och gick inte att styra.
Idag är hon pigg och bjuder framåt, går att reglera tempot på och styra i båda varven i skritt och trav. Både stora volter och snett igenom utan problem. Lilla tuffsen har visst gått och smygtränat sig själv som konvalescent. Var ju som att sitta på en riktig häst och inte en knappt riden unghäst. :love::love:
Lite lätt där bak ibland bara, annars så.

Jag är verkligen pepp nu när det känns som att vi kan träna lite lätt igen. Hon är fortfarande under igångsättning (i och med en annan skada som gjorde att vi fick ta en paus medan den läkte) så vi skrittar och travar bara än, men vilken stjärna hon är. :love:

Tycker i regel hon mognat mycket bara sista halvåret. Står still när man sadlar, spänner sadelgjorden och vid uppsittning (vi har en deal om att detta genererar godis), accepterar handen mycket bättre, kunde vara lite krånglig med tränsning ett tag men nu tar hon bettet själv, upplever att hon är... snällare. Hon har alltid varit snäll mot mig, men vass, framförallt mot andra. Det verkar hon släppt av de senaste veckorna att döma, känns helt okej att barn som hälsar på i stallet står och klappar henne på gången. Det hade jag inte varit bekväm med för ett år sen.
 
Håller också med angående mognad. Stor skillnad från i höstas. I timme i skogen idag. Så snäll!:heart Heddan med som bästa sällskapet.:)
 

Bifogade filer

  • image.jpeg
    image.jpeg
    86,1 KB · Visningar: 21
Va roligt att läsa om alla och att de har mognat :)

Jag har haft en liten paus och kommer väl fortsätta med det för jag har fått en skada på mitt öga. Pga linserna och något mer jag fått i ögat. Så det är rött o irriterat...

Men då ville min syster prova Blanca i lördags och det gick jättebra :)
Min syster har ridit ett fåtal gånger och är ganska osäker men Blanca skötte sig så fint :heart de skrittade runt i paddocken och gick över bommar
30728276_10155395000996099_3150668492290654208_n.jpg
 
Här har vi startat tävlingssäsongen som 5åring på bästa sätt! En felfri (städad och avslappnad) runda i 90 och lite hetare (tröttare) i 1m, vilket blev ett nedslag, men efter det var återfann vi balansen och han hoppade superfint. Snart dags att bege oss ut i terrängen igen! Vila, variation och tid gör sitt, ska bli kul att jobba vidare denna säsong :)
30591528_1800618283331954_9063402509581680640_n.jpg
fina_5ad3815c9606ee764488e068.jpg
wibrance_1_5ad3820a2a6b22735e6407e6.jpg
 
Här har vi startat tävlingssäsongen som 5åring på bästa sätt! En felfri (städad och avslappnad) runda i 90 och lite hetare (tröttare) i 1m, vilket blev ett nedslag, men efter det var återfann vi balansen och han hoppade superfint. Snart dags att bege oss ut i terrängen igen! Vila, variation och tid gör sitt, ska bli kul att jobba vidare denna säsong :)
30591528_1800618283331954_9063402509581680640_n.jpg
fina_5ad3815c9606ee764488e068.jpg
wibrance_1_5ad3820a2a6b22735e6407e6.jpg

Så fin han är! :love: Kul, grattis till bra resultat!
 
Fölbild på Eskil när han är 2 dgr. Hans mamma fick en fölningspsykos och försökte ha ihjäl honom så han fick bo i egen box tills jag hittade en amma, Mamma Malva nordsvenskt sto!
Eskil 2 dgr.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 373
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp