Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är lika oteknisk som jag:D

Du måste ha bilderna offentliga på FB eller annat ställe. Kolla privacyn.

Tips. De behöver inte vara offentliga. Men man måste välja rätt länk. I chrome så högerklicka och välj "öppna bild i ny flik". Kopiera sen adressen. Då kan man visa bilden tex här - utan att varken FB-namn syns eller man behöver ha bilden offentlig på fb :)
 
min.... i sitt täcke
iDkLM4oQ3HQ
:cool:
Primula%2B-%2B1
 
Jag måste bara säga att jag är KÄR i min. Han levde tydligen rövare i släpet första fyra h. Såpass att han hade sönder det lite :S Ådrog sig en sårskada under tumultet, så jag fick börja med sårvård, tempning och bandagering. Något han aldrig varit med om. Men tog som det naturligaste i världen.

Det mesta verkar vara det naturligaste i världen, han klev in här och bara installerade sig direkt. Trots allt nytt, trots box osv (han har aldrig stått på box, han är uppväxt på lösdrift. Ska få det här med sen men vill ha inne på nätterna ett tag här i början). Aldrig sett en knatte vara så sjukt trygg och obekymrad med allt nytt som han är. Verkar inte ens minnas han haft en mamma ;) Och är så genuint tvärsnäll att jag blir varm i hjärtat. Det finns både nerv och humör, och massor med myror i brallan. Men så ofantligt snäll :love:
 
Tack. Hon står ju nästan alltid givakt som en hel Frieser.
Tänkte filma när hon vill i sin grimma o även mammas fast hon redan har sin på.
Hon är störtskön:laugh:

En fråga. Låter alla föl hela tiden när de leker?
 
Om någon är intresserad av forsättning på laktosbaserat foder för åringar så pratade jag med klart mer foderkunnig person som sa att djurfoder som är till avelsdjur/unga djur ofta har kalciumkarbonat för att "göra upp för dålig mjölk" = vad min vän sa.
Jag var dock inte nog klar i huvudet för att fråga följdfrågan om det är bättre med foder baserat på kalciumkarbonat eller typ mjölkpulver. Någon här som vet?

Jag har även börjat fundera på hur mkt det verkligen påverkar när det verkar vara så lite andel av fodret som är laktosbaserat... Skummjölk saknar ju även fett. En av fodersorterna är med vassle istället för mjölpulver, vilket ju känns mer uppbyggande med tanke på att det är vanligt tillskott för kroppsbyggare inom humansidan..?

Jag bara funderar högt nu i hopp om att någon som vet mer kanske vill lägga sig i ;)

Gör att jag vill korrigera listan jag gjorde förrut:
D&H har det nämligen i Yearling Cubes, Mare & Youngstock (som är mer ifrån 1år), Suregrow (som även har skummjölkspulver ser jag nu, missade det i min tidigare skumläsning), Stud Balancer
Eggersmann's Jährling Pellets har kalciumkarbonat (2.5%).
St Hippolyt's Fohlengold har kalciumkarbonat (4.5%).
Bailos's Stuten-Fohlenmix har (2.3%) kalciumkarbonat.
Lympos Avel/Ung innehåller kalciumkarbonat.
Saracen listar skrattretande nog kalciumkarbonatet som den ingridiens Level-Grow Mix (som anges som creep feed) sist i innehållsförteckningen... Fodret innehåller mer natriumklorid och smaksättningsämen än kalciumharbonat. Stud Pencils har antagligen mer.
Baileys har i No.7 Stud mix, Stud Balancer, No.5 Yearling Cubes, No.3 Stud Cubes & Prep Mix har minimaliskt med kalciumkarbonat.

Nya namn på listan:
Red Mills, har kalciumharbonat i Grocare Balancer, Foal & Yearling Cooked Mix och Stud Mix/cubes.
Allen&Page har kalciumkarbonat i derad Stud & Youngstock mix.

Marstall Fohlen-Mix har 4,5% magert mjölkpulver + okänt med calciumkarbonat. Fohlenmüsli har 2,5% magert mjölkpulver+kalciumkarbonat.
Pavo+Salvana som jag redan konstaterat har laktosprodukt i innehållet listar inte till hur stor andel mer än i vart i listan ingridiensen hamnar.

Och eftersom jag blir super grinig över att information inte läggs ut utav tillverkaren eller försäljarena så hoppar jag att googla som en galning för att hitta vad Spillers olika fodersorter faktiskt innehåller. Undrar vem fan som vill fodra med foder som inte anger vad det innehåller???
 
ah blev dubbelt... Bjuder på fölbilder ifrån idag istället :D Går inte att få vettig bild just nu då han bara förföljer mig överallt i hagen.. hade tänkt få fina bilder på när han springer runt med vit bakgrund men näää.

16139243501_712c693d02_z.jpg


Och mitt föl fick titta på tåg idag på våran ridtur, han får mkt miljöträning med sin superstabila mor :) (jag sitter på stoet, är hagkompis bakom)
15953846170_662b29681c_z.jpg
 
Fina fölisar både @Vingra och @axel :)

Hur stort är täcket? Kexet är precis mellan stl 115 och 125 nu, 115 sitter lite för tajt och 125 är knäppt på innersta men funkar.

Var och hälsade på henne på Ulltuna igår, hon verkar må bra men uppskattade uppmärksamheten, kliandet och morötterna ;)

Veterinären sade att det nya ledvätskeprovet visar på mindre vita blodkroppar, svullnaden har gått ned och det verkar gå åt rätt håll. Sedan har hon minst fyra veckor på boxvila och ca två veckor på box och ut i en liten ruta när hon kommer hem..
 
Fina fölisar både @Vingra och @axel :)

Hur stort är täcket? Kexet är precis mellan stl 115 och 125 nu, 115 sitter lite för tajt och 125 är knäppt på innersta men funkar.

Var och hälsade på henne på Ulltuna igår, hon verkar må bra men uppskattade uppmärksamheten, kliandet och morötterna ;)

Veterinären sade att det nya ledvätskeprovet visar på mindre vita blodkroppar, svullnaden har gått ned och det verkar gå åt rätt håll. Sedan har hon minst fyra veckor på boxvila och ca två veckor på box och ut i en liten ruta när hon kommer hem..

Åh vad skönt att det verkar gå vägen =)
 
Fy vilken mardröm för dig, men hon fick ju rätt behandling i tid.
Håller Tummen för Er.
Täcket är väl upp till 5,0 127 på yttersta. Blir nog för litet om 14 dagar.Min or ju bara 5, 5 mån, men stor förvisso.
 
Passade på att ta lite bilder på Disel idag när snön låg vit och det var någorlunda ljust ute. Tänkte att det alltid är roligt att ha att jämföra med hela tiden när han växer. Just nu mäter han 145cm i manken så blir en stor kille.

10888684_10205932915470305_5053573695798371817_n.jpg
10896934_10205932915830314_5357476584554439552_n.jpg
10898138_10205932916310326_8348258019334614579_n.jpg
1604457_10205932917110346_7389382466790877328_n.jpg
 
Tack @Alexandra_W :) Ska bli spännade att se vad det blir av den långbenta dressyrkillen. Han rör sig fantastiskt och har ett super härligt psyke. Påminner mycket om storebror.:)
 
Jag måste bara säga att jag är KÄR i min. Han levde tydligen rövare i släpet första fyra h. Såpass att han hade sönder det lite :S Ådrog sig en sårskada under tumultet, så jag fick börja med sårvård, tempning och bandagering. Något han aldrig varit med om. Men tog som det naturligaste i världen.

Det mesta verkar vara det naturligaste i världen, han klev in här och bara installerade sig direkt. Trots allt nytt, trots box osv (han har aldrig stått på box, han är uppväxt på lösdrift. Ska få det här med sen men vill ha inne på nätterna ett tag här i början). Aldrig sett en knatte vara så sjukt trygg och obekymrad med allt nytt som han är. Verkar inte ens minnas han haft en mamma ;) Och är så genuint tvärsnäll att jag blir varm i hjärtat. Det finns både nerv och humör, och massor med myror i brallan. Men så ofantligt snäll :love:
Vad roligt att han är så trygg!
 
Vi har lite dåligt med protein i höet, vad fodrar ni med för att få upp proteinet?
Lusern går tyvärr bort då det redan är för mycket kalcium i foderstaten pga höets värden. Nu får fölis D&Hs foal creep för mjölkens skull. Han är bara 6 månader...

Bonusbild :)
 
Vi har lite dåligt med protein i höet, vad fodrar ni med för att få upp proteinet?
Lusern går tyvärr bort då det redan är för mycket kalcium i foderstaten pga höets värden. Nu får fölis D&Hs foal creep för mjölkens skull. Han är bara 6 månader...

Bonusbild :)
Så söt han är !

Jag har ju gett höpellets (likvärdigt med lusern) och ett par dl sojamjöl upptill. Alla tycker inte om att fodra med soja men jag tycker det är bra, det går så lite och alla hästar tycker om det.
 
Jag har en kvot på 10 i silaget (än iaf, ger fortf förra årets skörd, ska skicka in analys på årets snart) så jag behöver eg inte komplettera med mer än mineraler (exkl kalcium) och salt. Men han äter än inte så mycket han behöver för att täcka behovet så han får Krafft föl som tillägg. Ligger lite onödigt högt i protein och ökar kvoten lite men..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp