Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så söt han är !

Jag har ju gett höpellets (likvärdigt med lusern) och ett par dl sojamjöl upptill. Alla tycker inte om att fodra med soja men jag tycker det är bra, det går så lite och alla hästar tycker om det.

Tack, han är underbar :)

Soja skulle kunna funka, mer fosfor än kalcium med. Ska räkna på det, tack!
 
Jag har en kvot på 10 i silaget (än iaf, ger fortf förra årets skörd, ska skicka in analys på årets snart) så jag behöver eg inte komplettera med mer än mineraler (exkl kalcium) och salt. Men han äter än inte så mycket han behöver för att täcka behovet så han får Krafft föl som tillägg. Ligger lite onödigt högt i protein och ökar kvoten lite men..

Det var en hög kvot! Vi har en urusel, 4.7. Men byter snart..
 
Så söt han är !

Jag har ju gett höpellets (likvärdigt med lusern) och ett par dl sojamjöl upptill. Alla tycker inte om att fodra med soja men jag tycker det är bra, det går så lite och alla hästar tycker om det.

Jag skulle behöva ge ca 0.6 kg soja för att tillgodose proteinet men då blir Kalcium/Fosfor kvoten ok.... Hmm, vart hittar du höpellets?
 
Det var en hög kvot! Vi har en urusel, 4.7. Men byter snart..

Med några få undantag får jag nästan alltid hög kvot. Det jag varit ute efter i många år är låg MJ och hög kvot, och det är det jag beställer. Förra årets silage ligger på 57% TS, 6,3 MJ och 67 gr SRP/kg foder. Andraskörd. Var lite surigt då, eftersom det låg väl högt i MJ. Men passar fint till lilla trollet nu. Så förhoppningsvis ligger årets bra i kvot med. Vore surt om just det här året blev ett sådant där undantagsår då jag har 6 i kvot. Har för kanske 3-4 v till av förra årets, sen är det bara årets.
 
Apropå foder. Hur mycket ungefär i grovfoderväg petar era i sig? Och hur mycket tid i hagen tillbringar de med att äta?

Min äter på helt okej inne, petar i sig ca 3 kg i snitt om jag går på de få dagarna sen han kom. I hagen är det svårt att säga, men ta som idag så de åt lite precis vid utsläpp. Sen har de gått och gnagt efter grässtrån under snön, ätit på en gran, lekt, solat, stått och sovit osv. När klockan var 14 och de inte varit och ätit silage sen kl 9 var jag och hämtade dem. Fast de ville hellre ha klistund än äta.

Så det känns som det blir väldigt mycket annat och väldigt lite äta ute..
 
Skulle gissa att min får i sig en 5-6kg ute, de står gärna vid hösilage balen och äter. Inne äter han väll runt 3-5kg hö skulle jag gissa. Han har fri tillgång så svårt att veta exakt.
 
Skulle gissa att min får i sig en 5-6kg ute, de står gärna vid hösilage balen och äter. Inne äter han väll runt 3-5kg hö skulle jag gissa. Han har fri tillgång så svårt att veta exakt.

Min har också fritt, inne kan jag ju väga på morgonen och se hur mycket han ätit under natten. Ute är det knepigare då jag ju inte vet hur mycket som hamnat i vilken mage. Men lite förvånad de inte är mer vid maten utan håller på med allt möjligt annat utom att äta.
 
Jag skulle behöva ge ca 0.6 kg soja för att tillgodose proteinet men då blir Kalcium/Fosfor kvoten ok.... Hmm, vart hittar du höpellets?
Jag köper höpellets på lantmännen här, det är grönfoder från genevad, vet inte alls om det säljs i övriga landet, har 160 gram smrp , 10.5 i energi. Ganska högt kalcium , tror 7,2 och 2,7 fosfor. Men bra för mig som har hög fosforkvot i grovfodret.
 
Så söt han är !

Jag har ju gett höpellets (likvärdigt med lusern) och ett par dl sojamjöl upptill. Alla tycker inte om att fodra med soja men jag tycker det är bra, det går så lite och alla hästar tycker om det.
Kan du inte lägga upp en nytagen bild på din Snygging?
 
Kan du inte lägga upp en nytagen bild på din Snygging?
Åh vad roligt att du frågar efter bild! Men du måste ha missat att jag har sålt honom, han åkte den 10 december till sin nya matte i Karlstad. Han är grymt saknad men planen var redan från början att sälja antingen honom eller hans mamma, och det blev Silvio som fick åka.

Jag har ju bara lille Domino kvar, försöker hitta ett nytt hem åt honom också, men det går visst lite trögt. Han behöver en lekkamrat..

Gott Nytt År på er, nu har vi inga föl längre, utan åringar.
 
I eftermiddags blev Felice egna box klar så nu på kvällen fick hon äta lite kraft o bli ryktad där inne. Hon var mycket skeptisk! Mamman var dock lugn o nöjd :D Vi får nog vänja lilla fis-Felice saaaaakta... Hur har era reagerat på egen box?
 
I eftermiddags blev Felice egna box klar så nu på kvällen fick hon äta lite kraft o bli ryktad där inne. Hon var mycket skeptisk! Mamman var dock lugn o nöjd :D Vi får nog vänja lilla fis-Felice saaaaakta... Hur har era reagerat på egen box?

Min nuvarande är född och uppväxt på lösdrift så han har aldrig bott i box varken med mamma eller själv innan han flyttade hit. Han ska få gå på lösdrift här med sen är planen men än går de in nattetid. Han sa inget om Box, men allt blev ju nytt. Han tycker det är lite onödigt påfund dock. Född fri typ ;)

Min förra fick behålla boxen hon och mamman haft, och mamman flytta ut. Provade först ställa fölis i egen box men det blev kaos och kalabalik. Men att gå själv in i egen och äta vid intag medan mamma gick till en annan - det gick bra. Sen i början kom mamma in sen. När de separerades helt nattetid fick fölis gå till mamma och tutta på kvällen och sen "hem". Var mkt lättare att fölis lämnade mamma än tvärtom.
 
Liten blir allt större... Att det bara är dryga halvåret sedan hon föddes...
DSC_0070.jpg

DSC_0049fix.jpg

mirasno3080.jpg
 
Enligt uppfödaren tog Disel det väldigt coolt med egen box, brydde sig tydligen inte nämnvärt. Nu står han i egen box nattetid här hos mig, han är helt obrydd, kliver glatt in där och äter sin mat. Han verkar tycka det är skönt att komma in nattetid, få sova ifred i halmen och äta i lugn och ro. Säger inget heller om att stå inne själv när jag testat, han tar allt med ro och är väldigt trygg i sig själv.
 
I eftermiddags blev Felice egna box klar så nu på kvällen fick hon äta lite kraft o bli ryktad där inne. Hon var mycket skeptisk! Mamman var dock lugn o nöjd :D Vi får nog vänja lilla fis-Felice saaaaakta... Hur har era reagerat på egen box?
Silvio brydde sig inte alls, men Domino gjorde vilda protester. Nu ikväll testade jag med en storhästbox istället för ponnyboxen o den kan han inte ta sig ur. Han är ju ändå 7 mån nu så det är dags.
 
Min är också 7 månader men jag har så svårt att dela på dem. Tycker de har så mysigt i samma box. Kliar varandra och har sällskap av varandra. Mamma häst är mycket mer tillfreds än vad hon varit förr utan föl. Den lilla står själv när mamma häst rids och det är inga problem. När jag ska dela på dem har jag tänkt låta den lilla stå kvar i samma box och flytta mamman. Tyvärr finns ingen ledig box sidan om, och ingen är villig att flytta, så det får bli en box i det angränsande stallet som ligger precis sidan om. Har ingen som helst erfarenhet av sådant här men tänker att jag börjar med att flytta mamman till sin nya box precis inför natten, så de kan stå tillsammans kvällstid när de kommit in från hagen. Tänker att det på så vis blir minst problem med juvret och då har de ju sitt natthö att roa sig med. Båda är mycket matglada. :)
 
Domino hade överlevt natten, men det var sååå synd om honom. Han går ju fortfarande med mammahäst på dagen. Det var meningen att en kompis skulle ha sitt shettishingstföl här om jag fick sålt Silvio och det hade ju varit perfekt att släppa ihop de två, men nu hade hon visst lämnat bort honom någon annanstans. Ska se om jag kan lösa det, måste ju vara fler som bara har ett hingstföl och som vill ha en lekkamrat.

Mamma Dingla såg riktigt nöjd ut med att ha egen box inatt.
 
Jag har satt min Chapman i egen box för ett tag sen bredvid mamma. Det var inga problem alls. Igår fick han flytta till en större box längre box. Det var mindre populärt, men å andra sidan hade han inga problem med att äta upp all mat jag lade in till honom (är man ponny så är man ;-)) På söndag hämtar jag mitt russföl och då ska killarna få bo ihop i den större boxen.
Det blir första gången han får en lekkamrat. Han är ju väldigt lugn och försynt kille, men jag kan tänka mig att russet som haft en jämnårig kamrat nog kan få fart på honom :-D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp