Bukefalos 28 år!

Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
SMHI hotade med regnstorm här idag. Nu blev det inte alls så illa, men jag letade fram W:s reservregntäcke och provade på lillknatten. Med två veck i halsen och kortning av gjordarna med 10 cm blev det riktigt bra.

Han har fått träffa veterinären med idag, då det sår han ådrog sig under transporten för ögat läkte fint, men svullnaden var envist kvar och han plötsligt blev varm och halt. Han var en drömpatient inledningsvis, sa inte ens något om klippmaskinen (!). Sen tog tålamodet slut och han började få myror i brallan, och i samband med det insåg han att han var starkare än oss. Sen sa han upp sig fullkomligt och fick drogas..

Ska sprutas med PC några dagar. Jag har ren ångest. Sist jag sprutade PC resulterade penicillinet i att hästen i slutänden dog. Sen den dagen har jag lyckats undvika att behöva ge PC och jag är oproportionerligt, paniskt rädd att det ska hända något. Jag hade säkert kunnat få byta ut det mot hippotrim, men jag kände att jag får försöka se det som terapi. Jag måste ju komma över det någon gång. Dessutom skulle jag tro att unge herr klant kommer behöva PC fler gånger i sitt liv. Så som sagt, försöker se det som terapi. Men har grym ångest...

Täcke före och efter modifiering

10863967_733189856776990_2502989254053171023_o.jpg


10872997_733407340088575_7281016227490852632_o.jpg
 
SMHI hotade med regnstorm här idag. Nu blev det inte alls så illa, men jag letade fram W:s reservregntäcke och provade på lillknatten. Med två veck i halsen och kortning av gjordarna med 10 cm blev det riktigt bra.

Han har fått träffa veterinären med idag, då det sår han ådrog sig under transporten för ögat läkte fint, men svullnaden var envist kvar och han plötsligt blev varm och halt. Han var en drömpatient inledningsvis, sa inte ens något om klippmaskinen (!). Sen tog tålamodet slut och han började få myror i brallan, och i samband med det insåg han att han var starkare än oss. Sen sa han upp sig fullkomligt och fick drogas..

Ska sprutas med PC några dagar. Jag har ren ångest. Sist jag sprutade PC resulterade penicillinet i att hästen i slutänden dog. Sen den dagen har jag lyckats undvika att behöva ge PC och jag är oproportionerligt, paniskt rädd att det ska hända något. Jag hade säkert kunnat få byta ut det mot hippotrim, men jag kände att jag får försöka se det som terapi. Jag måste ju komma över det någon gång. Dessutom skulle jag tro att unge herr klant kommer behöva PC fler gånger i sitt liv. Så som sagt, försöker se det som terapi. Men har grym ångest...

Täcke före och efter modifiering

10863967_733189856776990_2502989254053171023_o.jpg


10872997_733407340088575_7281016227490852632_o.jpg
Det går säkert bra :)
 
SMHI hotade med regnstorm här idag. Nu blev det inte alls så illa, men jag letade fram W:s reservregntäcke och provade på lillknatten. Med två veck i halsen och kortning av gjordarna med 10 cm blev det riktigt bra.

Han har fått träffa veterinären med idag, då det sår han ådrog sig under transporten för ögat läkte fint, men svullnaden var envist kvar och han plötsligt blev varm och halt. Han var en drömpatient inledningsvis, sa inte ens något om klippmaskinen (!). Sen tog tålamodet slut och han började få myror i brallan, och i samband med det insåg han att han var starkare än oss. Sen sa han upp sig fullkomligt och fick drogas..

Ska sprutas med PC några dagar. Jag har ren ångest. Sist jag sprutade PC resulterade penicillinet i att hästen i slutänden dog. Sen den dagen har jag lyckats undvika att behöva ge PC och jag är oproportionerligt, paniskt rädd att det ska hända något. Jag hade säkert kunnat få byta ut det mot hippotrim, men jag kände att jag får försöka se det som terapi. Jag måste ju komma över det någon gång. Dessutom skulle jag tro att unge herr klant kommer behöva PC fler gånger i sitt liv. Så som sagt, försöker se det som terapi. Men har grym ångest...

Täcke före och efter modifiering

10863967_733189856776990_2502989254053171023_o.jpg


10872997_733407340088575_7281016227490852632_o.jpg

Jag är skit fjantig med att spruta mina hästar (brukar få andra att göra det åt mig, jag sticker människor glatt när jag jobbar däremot :o), men sprutade mitt föl med antibiotika när han stoppade upp pinne i benet. Han var inte glad över att bli stucken kan vi väll säga, men vi överlevde båda två.

Jäklar vad duktig du var på att modifiera täcket!!
 
Det gick inte att ge PC :/
Fick sätta kanylen utan problem. Men så fort jag kopplade på sprutan och skulle börja spruta in flög han i luften.
Gjorde tre försök, alla med samma resultat. Trots att jag hade brems, han stod in i ett hörn i boxen och jag slagit grimskaftet runt en stolpe. Sista kanylen for i halmen dessutom och jag hittade den inte.

Så ledsen och besviken på både honom och mig att jag grät en skvätt efteråt ;( Men det går inte, inte ens Hulken kan hålla honom när han exploderar sådär. Och sätta fast är ju inte ett alternativ heller.

Känner mig sjukt jävla kass och ledsen just nu. Enda fördelen är att han inte kopplade det hela till mig. Tvärtom sökte han tröst hos mig efteråt. Jag upplever inte att han gör det av elakhet, utan han får panik/blir rädd/tycker det är extremt obehagligt/gör ont eller liknande. Men vad fan hjälper det ;(
 
@Alexandra_W jag hade heller inte kunnat ge min om jag skruvat på medicin efter att jag satt kanylen, var svårt nog att bara sätta kanylen på icke samarbetsvilligt föl... Skruva på först om det går. Jag hade tyckt det känts klart tryggare även för att kunna spruta fram medicin och minimera risken för luft.
 
Min mor rättade mig på att mängden luft som kommer in och i muskel tydligen är för liten för att vara risk. Är lustigt hur jag är nojigare med hästarna än folk... :o
 
Vingra - det blir alldeles för "vingligt", och kanylen rör sig nog mer då. Dessutom måste jag ju ändå "byta om grepp" för att aspirera och sen spruta in. Så tror inte det gör någon skillnad tyvärr med tanke på när han reagerade.

Möjligen om det finns något ofarligt man kan spruta in lite av och träna med. Som inte har chockrisken PC har
 
Fick veta nu att han reagerat rejält på chipmärkningen, hade exploderat precis när själva chippistolen trycktes av. Så det finns en möjlighet han associerade sprutan med den pistolen och det. Då borde man vara hjälpt av att se till att han inte ser just själva sprutan.
 
Sätter alltid på Emla salva på unghästarna vid chipmärkning och vid sprutor .

Emla fungerar jättebra på de som reagerar på själva sticket. Enda avigsidan är att man måste raka först. Men den här reagerade ju noll på sticket såvetesjutton om Emla hjälpt. Han är lätt och snäll och vaccinera osv med, så känns som sticket inte är vad som bekymrar. Utan att det gör ont/är obehagligt när det blir lite rörelse i kanylen, och/eller då associationen till chipmärkningen?
 
Blockhalt liten idag vid intag :cry:. Blev att ringa ut vet och som tur var så var det "bara" en hovböld. Uppverkad, gipsad och boxvila 1v, stackars liten :(
 
Jag har köpt en 2014-unge som jag får hem i mars. Har följt denna och förra tråden lite i smyg. Roligt att se alla fina bäbisar!

Eddings Kheldar aka Silke aka Ligisten ;)
Det var ett bra namn på en liten ligist. :D Håller tummarna för att det löser sig med PC:t, på ett eller annat vis.
 
Jag har köpt en 2014-unge som jag får hem i mars. Har följt denna och förra tråden lite i smyg. Roligt att se alla fina bäbisar!


Det var ett bra namn på en liten ligist. :D Håller tummarna för att det löser sig med PC:t, på ett eller annat vis.

Vad har du för unge? =)

Han får hippotrim istället nu, så löser sig den här gången gör det. Men själva saken är ju lite besvärlig. Men kändes lite bättre när jag fick veta hur han reagerat på chippningen, det kan förklara beteendet åtminstone....
 
Det gick inte att ge PC :/
Fick sätta kanylen utan problem. Men så fort jag kopplade på sprutan och skulle börja spruta in flög han i luften.
Gjorde tre försök, alla med samma resultat. Trots att jag hade brems, han stod in i ett hörn i boxen och jag slagit grimskaftet runt en stolpe. Sista kanylen for i halmen dessutom och jag hittade den inte.

Så ledsen och besviken på både honom och mig att jag grät en skvätt efteråt ;( Men det går inte, inte ens Hulken kan hålla honom när han exploderar sådär. Och sätta fast är ju inte ett alternativ heller.

Känner mig sjukt jävla kass och ledsen just nu. Enda fördelen är att han inte kopplade det hela till mig. Tvärtom sökte han tröst hos mig efteråt. Jag upplever inte att han gör det av elakhet, utan han får panik/blir rädd/tycker det är extremt obehagligt/gör ont eller liknande. Men vad fan hjälper det ;(
Stack du honom 3 ggr?
Jag hade inte sprutat iom att han är så ny, så liten o definitivt varken bremsat, eller satt fast. Jag gör aldrig så ens med vuxna hästar
Drogad dagen innan......
Det kan lätt ge problem hela livet.

Hippotrim var väl ett enkelt förstahandsval för en fölunge eller att man börjar med spritomslag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp