Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@lizzie Tycker det näringsmässigt ser ut som en bra grundfoderstat men uppenbarligen har hon ju större energibehov än tabellvärdena som du själv märkt. Om hon inte vill äta mer kanske du kan införa lite olja i foderstaten? Bra med energi och ingen stärkelse.

Här hemma börjar det äntligen se ut som att jag har tid med mina hästar igen. Sommarlov från studierna och snart ferie på jobbet. Vi har prioriterat att röja sly och stängsla upp vår mark så hästarna har några sommarhagar att gå i. Dock en del jobb kvar där.

Idag ska de komma och skala min ridbana så kan jag förhoppningsvis börja använda den :up:. Är supertaggad på att börja med Rangi igen, köpte en sadel i veckan som jag hoppas ska passa med rätt koppjärn i. Blir ännu mer taggad när jag ser @Chili och @lizzie visa sina framsteg!

Rangis kompis har åkt hem till sin ägare igen, så nu går mina tre ihop igen (har gått två och två under vintern p.g.a. logistiska skäl). Inget dramatiskt ihopsläpp, men de har ju gått ihop tidigare :) Rangi och vårat sto har blivit väldigt tajta vilket känns jätteskönt för han är ju så himla social och min stora valack har inga problem att vara mer för sig själv.
 
Välbehövlig löslongering med lite bommar igår och idag första åkturen till ridhuset. :) Där tömkörde vi lite i skritt och trav medan kompisen reds. Deras första galopp var lite stressande men när hon själv fått jobba lite brydde sig hon inte om det mer. Fick till en riktigt trevlig trav, fokuserad, drog inte mot utgången utan kom faktiskt till lite arbete med fin takt. Jättekul! Hon tog sig an allt som var läskigt och var helt obrydd med hörn, speglar och dressyrstaket på slutet. Som avslutning gick vi och tittade vid stallet, ridbanan och hästhagarna och hon bara strosade omkring. Inte så exalterad över de främmande hästarna som hon varit förr. En stor framgång!
IMG_0059_zpsdpaiwiof.jpg

IMG_20170610_125413_596_zpsopejip0m.jpg
 
Kandahar får vila från inridningen, men istället fick hon följa med mig till ridskolan dag. Under tiden som matte red lektion fick hon stå i en box i ridskolestallet. Inget konstigt, det har hon gjort tidigare.

Vi byggde en löshoppningsbana och så fick fröken löshoppa och gjorde det riktigt bra. Andra gången hon löshoppar på uppställningen som för unghästtest, men vi stoppade vid 1,05 för oxern. Fröken har ju inte löshoppats speciellt många gånger och vi är lite försiktiga :)

Idag introducerades även "publik" och applåder - bra med miljöträningen tänkte vi :D


/Lizzie
 
Nu har jag visat Chokladen på treårstestet! Min lilla stjärna har skött sig helt exemplariskt, jag fick åka ensam då särbon hade en dålig fölunge, men hon är som gammelhäst att ha med sig. Inne på visningen var hon också jätteduktig! Hon är ju sen och outvecklad och det syntes lite i poängen och kritiken, och hon är ju omusklad och tunn så det säger jag inget om. Men hon hoppade hem 8-8 i betyg och det är ju jättebra! 42 poäng som gångartshäst och 45 poäng, och klass 1, som hopphäst. Supernöjd och stolt matte! Nu väntar sommarlov och bete, så blir det inridning på riktigt till hösten.
 
Nu har jag visat Chokladen på treårstestet! Min lilla stjärna har skött sig helt exemplariskt, jag fick åka ensam då särbon hade en dålig fölunge, men hon är som gammelhäst att ha med sig. Inne på visningen var hon också jätteduktig! Hon är ju sen och outvecklad och det syntes lite i poängen och kritiken, och hon är ju omusklad och tunn så det säger jag inget om. Men hon hoppade hem 8-8 i betyg och det är ju jättebra! 42 poäng som gångartshäst och 45 poäng, och klass 1, som hopphäst. Supernöjd och stolt matte! Nu väntar sommarlov och bete, så blir det inridning på riktigt till hösten.
Grattis, kul att det gick så bra! Hoppas att fölet repar sig snabbt. :heart
 
Härligt @Robina ! :) Grattis!

Här blev det första ridturen ensamma idag. :) Gick som smort. Mest skritt men testade lite trav också. Blev så förvånad för hon tog skänkeln direkt utan smackningar. Galet lättlärd häst.

Nu blir det mer vila i veckan med jobb och allt som kommer i vägen. Om vi gör nåt så blir det nog ffa longering eller promenader.
 
Hoppar in med min lilla prinsessa, e: For Romance. Riden några veckor, tänkte rida på 2 veckor till och sen åker hon iväg på semester:love:
Åhhh vilken fin :love:
Jag har en precis nyfödd e For Romance I - Zuidenwind - Rousseau
Vad har din för stam mer än For Romance (och är det I eller II)?
Hur var hon att rida in? Hur är hon i hantering/humör mm?
Verkligen en supervacker häst!! ... och förstås - Välkommen hit :D
 
Åhhh vilken fin :love:
Jag har en precis nyfödd e For Romance I - Zuidenwind - Rousseau
Vad har din för stam mer än For Romance (och är det I eller II)?
Hur var hon att rida in? Hur är hon i hantering/humör mm?
Verkligen en supervacker häst!! ... och förstås - Välkommen hit :D

Romance I :love: -Relevant-Davignon
Hon är helt okomplicerad, helt underbart lynne, aldrig testat eller gjort något dumt:love::love:
 
Min fröken är hos beridare igen. Idag var jag och kollade vid ett träningspass. Jag är jättenöjd med beridaren, lugn och metodisk. Kandi är lugn och harmonisk och idag kunde beridaren sätta sig gränsle. Beridaren har varit mycket noga med att Kandi hela tiden är med på vad som händer och introducerar en ny sak när hästen är mogen för det. Alltså bekvämt med det som tidigare introducerats.


Ska hämta hästen nästa fredag, ska bli spännande och se hur långt de kommit då :)

/Lizzie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp