Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev ett besök till beridaren vid dagens aktivitet. Hästen är hur duktig som helst och idag blev det premiär för uppsutten skritt :bump:. Jag är mycket nöjd med beridarens metodiska upplägg och att hon inte introducerar något nytt förrän hon har hästen med på noterna.


/Lizzie
 
Det blev ett besök till beridaren vid dagens aktivitet. Hästen är hur duktig som helst och idag blev det premiär för uppsutten skritt :bump:. Jag är mycket nöjd med beridarens metodiska upplägg och att hon inte introducerar något nytt förrän hon har hästen med på noterna.


/Lizzie
:) vad din ryttare verkar vara trevlig och sympatisk i sitt upplägg och bemötande med hästen, är jätte skoj att se!:heart
 
@lizzie Härligt att det går bra! Tjejen ser ut att ha ett bra upplägg och en väl utarbetad modell. Att hon är värd varenda krona tvivlar jag inte på, Kandahar ser väldigt trygg och nöjd ut. :)
 
@lizzie Härligt att det går bra! Tjejen ser ut att ha ett bra upplägg och en väl utarbetad modell. Att hon är värd varenda krona tvivlar jag inte på, Kandahar ser väldigt trygg och nöjd ut. :)

Ja, Kandahar är verkligen nöjd. Hon är väldigt lätt att läsa av så det syns så väl vad hon tycker :D. Beridaren tycker det är jättekul att jobba med Kandahar och tycker hästen är jätteduktig. Kandahar är fundersam när nya moment introduceras, men när hon förstår vad hon ska göra så är det inga konstigheter.

Ska bli så himla kul att få komma igång att jobba med lilla fröken till hösten :D

/Lizzie
 
@lizzie: Åh, de är så söta och vingliga i början :love: Jag kommer ihåg när jag satt på min dam första gången på riktigt, det gällde verkligen att hålla balansen!

Suverän beridare verkligen och Kandi är fin som alltid :)
 
Första ridturen i skogen, hon är en sån stjärna!:love::love:
19260287_10155335097996067_1694354255894953774_n.jpg

19402089_10155335098066067_5119494869106795231_o.jpg
 
Det går framåt med Kandi! Hon förstår att hon ska röra sig framåt med ryttare på ryggen och hon förstår förhållning. Jätteduktig är hon. Vid gårdagens pass så introducerades uppsutten trav för första gången. Det tyckte Kandi var lite otäckt. Jag blev så till mig att jag glömde bort att filma :D


/Lizzie
 
Det går framåt med Kandi! Hon förstår att hon ska röra sig framåt med ryttare på ryggen och hon förstår förhållning. Jätteduktig är hon. Vid gårdagens pass så introducerades uppsutten trav för första gången. Det tyckte Kandi var lite otäckt. Jag blev så till mig att jag glömde bort att filma :D


/Lizzie
Jätteduktiga båda två!
Vet tjejen om att hennes arbete beskådas av x antal bukefalister :D Hon kanske blir nerringd efter det här iof, bra reklam för henne.
 
Igår så var det dags för Kandis sista träningspass innan sommarlovet. Kandi har varit hos beridaren i totalt 4 veckor, uppdelat på 2 veckor hos beridare, hemma 2 veckor och så hos beridaren i 2 veckor. Enligt beridaren så har Kandi varit jättekul att arbeta med. Hästen har varit superduktig och det har gått mycket fortare framåt än vad beridare trodde skulle fungera. Från att hästen varit superspänd och knappt funkat att hänga på, så har det gått till att Kandi är bekväm med att ha en ryttare hängande i stigbygeln som gungar, viftar med armar och ben, och dessutom klappar på henne överallt - framför allt rumpan - och som avslutning nu att skritta uppsuttet.

Vid dagens träningspass försökte beridaren få igång Kandi i trav, men Kandi var riktigt trött. Beridaren tyckte inte att det var någon idé att tvinga fram traven, utan bättre att avsluta med ett positivt pass för hästen. Kandi är ett känsligt sto, och hon har attityd och åsikter. Varje nytt moment får man introducera för fröken och måste hon få fundera och själv komma fram till att momentet är helt OK. Försöker man gå för fort fram eller tvinga henne så tjurar hon i hop - och det är ju totalt onödigt.

Jag är verkligen jättenöjd med det arbete som gjorts med Kandi och det är med förtroende som jag lämnar över Kandi för ytterligare 2 veckor i september till beridaren. Alltså väntar nu ett långt sommarlov för Kandi och beridaren anser att 2 veckor till ska räcka för att komma så långt att jag själv ska kunna fortsätta med fröken. Beridaren vill att jag ska rida hästen ett par gånger innan jag då tar hem henne, så att jag gör på samma sätt som beridaren. Det tycker jag är ett bra upplägg :)

Liten filmsnutt från sista träningspasset för den här omgången. Det var med ett nytt störningsmoment - nämligen en häst till ute på gräsbanan :)


Nu går fröken och strosar i sommarhagen tillsammans med min gamla. Det är gott med gräs :D

/Lizzie
 
Vad bra det går för er, @lizzie och @Van Remo :love:

Igår tog vi en längre tur på stora vägen för första gången. Gick riktigt bra och jag är mycket stolt över min lilla fröken. :) Mötte inte så mycket trafik men väl vit plast i diken, främmande hästar i hagar, trånga passager, mountainbikers som kom bakifrån skogen och skällande hundar i hundgård.

Damen måste motioneras för hullets skull så vi satsar på ganska långa skrittpass med små inslag av trav. Vi har varierande terräng så det blir en hel del klättring på en vanlig runda. Bygger rygg och rumpa långsamt. Längre vila får det bli först till hösten, men nu har hon just vilat i fem dagar då jag varit bortrest.

Min far håller på och renoverar sin gamla flakvagn och på semestern ska jag göra rockarden körduglig. Så det är utmärkt med lite miljöträning från ryggen nu så vi kan ut och köra sen. Tyvärr inte de bästa körvägarna, men får göra det bästa av det. Rockarden är nog rätt så off road-vänlig iaf (liksom hästen!). :D Hon tycker det är så sjukt kul inne i skogen. Igår på helt okänd stig i ny miljö, tre år och får gå först då den andra vägrar gå först. Traskar med spetsade öron och god fart, superintresserad av vad som kommer runt nästa krök. Så kul!
img-20170702-130742-024.jpg
 
Alltså... @Van Remo... din häst är ju så snygg så jag DÖR. :love: Kan inte se mig mätt på henne! Hon verkar supertrevlig också. Om jag någon gång skaffar halvblod igen ska jag ha en sån där. :D

@lizzie Så himla kul att läsa om (och se på) Kandi, vad roligt att det går så bra! Fina tjejen! :love: En bra utbildare är ju verkligen värd sin vikt i guld. Jag är så himla tacksam för min fantastiska stallägare @pews1972 och hennes skickliga dotter, som gjort ett strålande jobb med att utbilda Ior exakt efter mina önskemål. Ger ro i själen. :D

Ior och @pews1972:s Aragorn går nu på bete hos en kompis, tillsammans med en äldre valack. Lite bildspam!

DSC_3784.jpg

DSC_3586.jpg

DSC_3620.jpg

DSC_3714.jpg

DSC_3762.jpg
 
Kan ni komma med lite tips?

Min fjortis är en riktig ridhäst nu, och som hon älskar det!
Hon är så jäkla cool och bara njuter av att bli riden! Har så fruktansvärt enkelt för sig, man glömmer bort att hon bara är 3år!

Det tråkiga är att hon, om hon igenom besiktningen, är såld.
Hon är en som vill och kommer behöva bli riden varje dag, en pigg tjej som klättrar på väggen om det blir tråkigt. Och jag ska börja studera till hösten och har 3 barn så tiden finns helt enkelt inte :(
Hon blev precis som jag hade hoppats på den dagen vi åkte på betäckning och mamman finns inte kvar i livet så det är lite extra tungt.

Iallafall, till bekymret.
Köparen bor 2.5 timmes restid härifrån.
De har valt vet. för besiktningen och röntgen, ville ha sin vanliga.
Helt ok för min del men de vill oxå att vi kör upp henne dit eftersom, som de uttryckte sig, vi ändå får ta med henne hem igen om hon inte går igenom

Hur brukar ni göra när ni säljer? Kör ni hästen till bes. oavsett var den sker någonstans?
Tar ni något för det?
Jag har sagt att jag står för en gårdsbesiktning och allt utöver det får de bekosta själva. Så vi har sagt att jag betalar vad en sån skulle gått på så tar de resten.
Men ska jag nu ligga och köra hästen i över 2 timmar med släp dit och sen hem med släpet så kostar det ju en hel del med.

Rent krasst kan jag känna att de får hämta henne och går hon inte igenom får de köra hem henne igen nu när de valt vet. själva.
Men det känns såklart inte bra att skicka iväg henne med dom innan papper är skrivna heller om det skulle hända nåt.
Å andra sidan kan det hända saker när jag kör henne med och vi är ju bara ute o kör för att de valt en vet. så långt bort...
Jag vill ju gärna vara med på bes. med om det skulle vara några problem.

Hur gör ni andra i sådana situationer??
 
när jag köpte min häst för 11 år sen stod hon 20 mil bort. jag hade ingen transport eller bil med drag så jag fick betala säljaren för att köra ner hästen och vi besiktigade hästen på en klinik som låg några mil får säljaren på vägen hit.
 
Alltså, min häst! Stolt så jag spricker. :love: Red en runda idag där vi ridit ungefär halva förut, sedan kommer man till en gård med kor där vi aldrig varit. Först passera kossorna vilka hon tittade en del på. Sedan är det härlig skogsstig fram till en bro över ett litet, litet vattenfall. Så det forsar vatten, bron är inte så stor så det är lite trångt och när de går på den dunkar det rätt rejält. Vi behövde inte gå över bron nu men planerar för en tur till helgen då vi måste passera den. Så äsch, vi testade att rida över! Som vanligt med min tjej först, och hon bara tittar lite men kliver sen snällt över. :love: Så vi vände och gick över bron igen, inga problem. Så modig! Avslutade med att passera korna igen, denna gång mer nyfiken och mindre fundersam.

Så även på en runda med kossor, en ny gård där man passerar genom gårdsplanen och en rejäl bro är det en avslappnande, skön ridtur som bara flyter på. :love: Känns som vi gjort något rätt med den här damen. :) Nu kan jag börja ställa henne lite också, introducerar sidförande skänklar, och det känns redan att hon är starkare och mer stabil. Så himla roligt!
 
Lillbus på vår första träning. :) English trail på en för oss ny anläggning. Superfint ställe, och vad härligt att även med sin unghäst kunna njuta av omgivningarna. Jag brukar få sådan prestationsångest för träning men detta var så grymt avkopplande! Stod olika hinder uppställda som man kunde greja med själv. Tränaren kom förbi och hjälpte till om det behövdes och gav lite tips och handfast hjälp. Vi skrittade mest men travade lite också för att liva upp humöret. :)

Vi skrittade och travade över "bro", vände i en fyrkant, backade i L och provade grinden. Hon är inte rädd för repet men det är svårt att göra sista manövern och stänga. :p Så kul att vara ute på äventyr med en såhär bussig häst!
img-0484.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp