Födda -21

Det känns helt galet att lilla fröken räknas som treåring om två dagar.
Hon har fått öva med sin sele två gånger till efter ovanstående tillfälle. Hon har även fått dra pulkan själv sisådär tio meter tre gånger.
Hon är inte riden. Jag har provsuttit när hon stått still i stallgången i höstas, men tycker att hon fortfarande är späd som en liten räka så inridning får vänta. Hon ska ändå inte visas uppsuttet förrän sensommaren när hon är fyra.

Planen är att skaffa ridhuskort igen så hon kan få springa lös där inne när isen återvänder och gör hagen ospringbar, och så ska vi sätta igång med inkörningen. Förhoppningsvis får vi tag i en passande loksele snart, och sen har jag hjälp av en person som är duktig på brukskörning och kört in många hästar genom åren.

Målet för 2024 är att försöka försvara unghästtiteln vid vårt ras-SM mot slutet av sommaren. Hon behöver då visas exteriört, löshoppas, gå trail in hand samt ett enkelt tömkörningsprogram. För att lyckas med det behöver hon provhoppa två-tre gånger så hon kommer ihåg hur man gör (hon har nu inte löshoppats alls sedan augusti eftersom domaren ansåg att hon gjorde det riktigt fint och därför med fördel kunde ta en längre paus från det för att inte riskera att tjata ut hoppningen/slita i onödan), introducera bett för tömkörningen och visningen (gjordes bettlöst sist, måste ha bett som treåring) samt öva på att hon ska bli följsam i trailen där hon annars gärna själv hittar på egna tolkningar av momenten. Bäst av allt är att tävlingen går på hemmaplan denna gång, så hon kan bo i sin egen box och gå i hagen som vanligt mellan sina klasser.

1703950651917.png

Hoppräkan (sisådär 140 cm hög själv) in action i somras, bakre bommen ligger på en meter och hon måste hoppa på storhästavstånd för att få plats med sin jättegalopp
 
Min buse tragglar tömkörning med bett och börjar få lite kläm på hur man svänger och stannar.
Är inte helt bekväm med bett så vi kör större del med grimma och lite grann med bett
Vi tar den tiden det krävs

Sadeln är han bekväm med och jag hänger osv utan problem

Nu är väl ”bara” hoppa upp men känns så stort på något vis. Min egna lilla bebis🥰
 

Bifogade filer

  • IMG_9824.jpeg
    IMG_9824.jpeg
    392 KB · Visningar: 51
Just det nu räknas våra 21or som treåringar 😅 Kaj har fortsatt vintervila, vi tog en promenad med ett annat ekipage nu i mellandagarna dock och det tyckte han var kul. Men annars går han bara i hagen och dräller. Var lite nervös för nyår men det gick bra, tack och lov. Alltid lite jobbigt det där tycker jag.
 

Bifogade filer

  • IMG_6972.jpeg
    IMG_6972.jpeg
    365 KB · Visningar: 74
Ja Grattis till alla "3-åringar" 🥳
Jag hämtade hem Luna idag från utbildaren, det har gått jättebra och hon har fått mycket beröm. Hon tyckte det var lite läskigt först när hon såg ryttaren hängandes på båda sidorna om sig, så då fick de backa bandet och jobba lite med det. Väldigt sympatisk och lösningsfokuserad tjej som hon varit hos, så det har känts väldigt tryggt.
Luna har också blivit väldigt trygg, vi fick se lite när hon jobbade med henne innan vi körde hem.

Så nu blir det hel vila igen och smälta allt nytt som hon har lärt sig, sen kör jag igång med lite löshoppning i vår också blir det nog en sväng till till utbildaren innan unghästtest om det känns bra.
 

Bifogade filer

  • 4595959F-F38C-43F0-8211-A9783DFC0459.png
    4595959F-F38C-43F0-8211-A9783DFC0459.png
    235,8 KB · Visningar: 64
Arielle var fullkomligt obekymrat över nyårsraketterna (de var inte så nära inpå, men vi bor såpass högt uppe i åsen så man ser och hörar en del ändå), och stod och tuggade hö med mamma, medan syrran stressade en del och fick bli fasthållen i grimmskaft. (Ja de går ute (på lösdrift) för mitt stall är inte klart än)

Nu borde vi väl komma igång med lite inridning snart, men det är knepigt när man inte har varesig stall eller ridbana. Och iom mitt ledarsto dog precis innan jul så är de bara tre och då kan jag inte åka iväg med två hästar, annars hade ju Arielle kunnat hänga med någon av de andra till ridhallen ibland.... Funderar på att stalla upp dom nånstans med boxar och ridbana/träningsmöjlighet ett par månader tills våren kommer, det skulle helt klart underlätta med tanke på inridning iaf.

Vart hittar man förresten datum för treårstester? Om de kommit ut än?
 
Hur många har tänkt visa på 3 års uppsuttet?

Vi har det som mål men vi får se när det närmar sig om han är mogen.
Som det känns nu kommer han bli klar.
Men saker kan ju alltid ändra sig
 
Hur många har tänkt visa på 3 års uppsuttet?

Vi har det som mål men vi får se när det närmar sig om han är mogen.
Som det känns nu kommer han bli klar.
Men saker kan ju alltid ändra sig
Jag visar alltid uppsuttet eller inte alls. Det finns test ju fram till typ sept om din inte skulle vara mogen till våren.
 
Hur många har tänkt visa på 3 års uppsuttet?

Vi har det som mål men vi får se när det närmar sig om han är mogen.
Som det känns nu kommer han bli klar.
Men saker kan ju alltid ändra sig
Om det känns bra så är tanken att visa riden med, men skulle hon vara jättetrött och poängen ändå inte är bra nog för diplom så skippar vi nog. Sen får jag se om jag vill visa henne alls, jag är lite tagen av allt som avslöjats senaste tiden, så lite beroende på om SWB vidtar några fler åtgärder.
 
Jag visar alltid uppsuttet eller inte alls. Det finns test ju fram till typ sept om din inte skulle vara mogen till våren.

Varför? Jag tycker det är super att man kan välja att inte visa uppsuttet om dom inte är redo för det.

Har ju inte börjat rida in min lilla än, men om hon är så enkel som jag hoppas på borde det gå att visa uppsuttet - siktar in oss på att visa i slutet av maj eller i juni iom hon mest troligt ska betäckas direkt efter treårs.
 
Varför? Jag tycker det är super att man kan välja att inte visa uppsuttet om dom inte är redo för det.

Har ju inte börjat rida in min lilla än, men om hon är så enkel som jag hoppas på borde det gå att visa uppsuttet - siktar in oss på att visa i slutet av maj eller i juni iom hon mest troligt ska betäckas direkt efter treårs.
För att jag tycker att är de inte redo för det lilla ridprovet är de inte redo annars heller och för att ha chans till diplom är ridprovet ett måste.
 
Hur många har tänkt visa på 3 års uppsuttet?

Vi har det som mål men vi får se när det närmar sig om han är mogen.
Som det känns nu kommer han bli klar.
Men saker kan ju alltid ändra sig
Jag tror inte jag ska visa alls, inte helt bestämt mig. Det är ju min första uppfödning och såklart vore det en kul erfarenhet men jag är rädd att jag omedvetet ska gå framåt snabbare än jag egentligen tycker att jag bör om jag har det som mål. Mina mål med B är långsiktiga och jag vet inte om argumenten för att visa honom är så starka. Kul för mig med erfarenheten, kul med en objektiv bedömning, men inte särskilt viktigt känner jag. Eftersom jag i princip gör allt för första gången helt själv är stegen små och jag vill ge det mycket tid. Jag vet inte om jag tycker att han bör vara ”klar” för visning helt enkelt, särskilt inte i vår. För ett proffs kanske en uppsutten visning inte kräver mer förberedelser än ridning några gånger men för mig gör det säkerligen det.

Mitt mål just nu är att han så snart som möjligt efter att jag kommit upp på ryggen, ska kunna ridas i skogen med sällskap, lekfullt och främja framåtbjudningen och förhoppningvis slippa ridhus. Det är iaf min vision för hur jag vill att han ska ridas in. Än så länge har jag hängt ett par gånger, okomplicerat.
 
Jag tror inte jag ska visa alls, inte helt bestämt mig. Det är ju min första uppfödning och såklart vore det en kul erfarenhet men jag är rädd att jag omedvetet ska gå framåt snabbare än jag egentligen tycker att jag bör om jag har det som mål. Mina mål med B är långsiktiga och jag vet inte om argumenten för att visa honom är så starka. Kul för mig med erfarenheten, kul med en objektiv bedömning, men inte särskilt viktigt känner jag. Eftersom jag i princip gör allt för första gången helt själv är stegen små och jag vill ge det mycket tid. Jag vet inte om jag tycker att han bör vara ”klar” för visning helt enkelt, särskilt inte i vår. För ett proffs kanske en uppsutten visning inte kräver mer förberedelser än ridning några gånger men för mig gör det säkerligen det.

Mitt mål just nu är att han så snart som möjligt efter att jag kommit upp på ryggen, ska kunna ridas i skogen med sällskap, lekfullt och främja framåtbjudningen och förhoppningvis slippa ridhus. Det är iaf min vision för hur jag vill att han ska ridas in. Än så länge har jag hängt ett par gånger, okomplicerat.
När min visades som 3 åring så hade vi löshoppat i ridhus och bara ridit i skogen, eller nån gång i paddock också. Ensamma och någongång med sällskap.
Kom till testet och även om poängen var dåliga tänkte jag att ”är vi här så rids hon också”. När hästen var sadlad osv så kom jag på, hästen har aldrig ridits i ridhus. Ridhuset var en form av mindre ”tältridhus” om jag minns rätt :rofl:
 
När min visades som 3 åring så hade vi löshoppat i ridhus och bara ridit i skogen, eller nån gång i paddock också. Ensamma och någongång med sällskap.
Kom till testet och även om poängen var dåliga tänkte jag att ”är vi här så rids hon också”. När hästen var sadlad osv så kom jag på, hästen har aldrig ridits i ridhus. Ridhuset var en form av mindre ”tältridhus” om jag minns rätt :rofl:
Det låter sunt tycker jag :D

Hur resonerade du kring att visa eller inte visa?
 
För att jag tycker att är de inte redo för det lilla ridprovet är de inte redo annars heller och för att ha chans till diplom är ridprovet ett måste.

Ja det är klart att om man har häst(ar) av diplomkvalitet vill man kunna genomföra ridprov. Men i övrigt tycker jag de flesta hästar har lättare att bli klara för lösvisning och -hoppning, medan det är ridprovet som kräver mest förberedelser. (Nu har jag iofs hopphästar...) Tycker det är en viktig diskution just nu och jag gillar som sagt SWB's upplägg med valfritt ridprov.

Har visat mina även som tvååringar i Norge - såklart då utan något ridprov - och aldrig känt att det varit något bekymmer för hästarnas del.
 
Ja det är klart att om man har häst(ar) av diplomkvalitet vill man kunna genomföra ridprov. Men i övrigt tycker jag de flesta hästar har lättare att bli klara för lösvisning och -hoppning, medan det är ridprovet som kräver mest förberedelser. (Nu har jag iofs hopphästar...) Tycker det är en viktig diskution just nu och jag gillar som sagt SWB's upplägg med valfritt ridprov.

Har visat mina även som tvååringar i Norge - såklart då utan något ridprov - och aldrig känt att det varit något bekymmer för hästarnas del.
Det är lite blandat där tycker jag. Har sett många hästar som varit extremt dåligt förberedda inför löshoppningen så det blir synd om dem när de ska försöka ta sig över. De som behöver får ingen stöttning osv. Ser många dressyrinriktade som inte förstår skillnaden på att stötta och jaga och då istället för att stötta försöker jaga sina hästar att hoppa. Ridprovet är extremt enkelt med att bara kunna visa alla gångarterna i båda varven. Hästen behöver inte ens kunna ta galoppen på första fattningen heller. För mig som vill visa mot diplom blir det lite ”bortkastade” pengar att inte göra alla momenten eftersom jag betalar ett team som hjälper till att visa. Sen är det ju klart att vill man betäcka så är det ju bäst att visa på våren även där vill jag personligen då göra ridprovet eftersom mitt/mina ston då inte gör testet som 4 åringar om de är mammor.
 
Det låter sunt tycker jag :D

Hur resonerade du kring att visa eller inte visa?
Det var min första häst och i ärlighetens namn visade jag för att ”alla ska visa”. Idag hade jag inte visat tror jag. Det är så mycket prestation och så ville jag inte göra uppfödaren besviken (det blev hon väl ändå pga resultaten).
Hästen var väl redo men jag gjorde några nybörjarfel.
1. Röntgade inte innan, så sen-hösten efter testet och efter betet blev hon halt. Hade jag röntgat innan hade det inte hänt. Hon var troligvis halt även under testet då hon plötsligt började stanna på hinder. Men jag vågade inte säga stopp…
2. Hon och en stallkompis åkte tillsammans och löshoppade varje gång. På testet åkte de ihop dit men visades inte såklart samtidigt. Det gjorde att båda två mest sprang och skrek efter varandra (dock inte i ridningen konstigt nog).
 
Ponnyn har inte "dressyrtömkörts" sedan början av augusti, och bara gått i töm mycket korta bitar för inkörningsträning på stallplanen vid några få tillfällen sen dess. Idag gick vi upp till ridhuset och testade lite, och hon var så himla fin. Mjuk, följsam, avslappnad och helt igenom jättetrevlig. Ett kort pass där hon fick skritta och jogga på blandat raka och böjda spår, och sen gick vi hem igen. Det är fantastiskt vad mycket det kan göra att bara låta saker och ting sjunka in istället för att traggla på.

Nu behöver vi dock lägga lite energi på miljöträning. Hon flög i luften både när en häst klev på sin transport, när en fyrhjuling med släp skulle förbi, när någon la ut en matta utanför dörren, när något okänt rörde sig i grannens trädgård... Men är ändå glad att hon känner sig trygg i ridhuset, för där fanns inte ett uns av spänning.
 

Liknande trådar

Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
398
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
412
· Visningar
52 627
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp