Födda -21

Flyttade mina hästar i går från lösdriften hemma till ett stall med liiite bättre fasiliteter för att hålla på med inridning. Så nu siktar vi in oss på treårs i maj eller juni.

Dagens träning för Arielle var att gå in i stallet själv och byta täcke medan de andra hästarna var kvar i hagen. Det var lite läskigt, men hon var faktiskt mycket duktigare på detta moment än storasyster.... 😅 Baby steps...
 
144E8D2A-8B0C-44D2-B6C8-A8FF8B24848F.png


Skogspremiär ❤️ Vi gick 10 min runt gården och hade farbror som ankare (eller lekkamrat mest tyckte B). Jag är så imponerad och stolt över hur han tar sig an saker. Jag tänker att det blir några fler korta rundor i skogen kommande veckor och sen blir det vila!
 
Alltså min häst :love: jag är typ nykär i henne sedan vi börjat förbereda för inridningen. :love: Nu har vi fräschat upp minnet om hur longering funkar (hon fick testa det ett par gånger i april/maj förra året), haft på tömkörningsgjord och bett, och i dag testade vi med sadeln för första gången. Hon tar allting på rak arm och är i princip helt obekymrad, men samtidigt lagom känslig, mjuk och följsam. Och med litegrann egna åsikter emellanåt, men lyssnar bra på korrigering. Verkligen jätterolig att jobba med. 🥰 Och så skadar det inte alls att hon rör sig magiskt fint för att vara hopphäst.... :angel:
Mätte henne i dag och hon är 1,65 i nuläget, så hon lär nog bli den största häst jag haft... men drar bara 1,35 i täcke än så länge, så hon blir nog hyffsat manövrerbar i ridningen ändå.

Inte den vackraste just nu, förutom i mattes ögon såklart, men ni får en bild ändå:

20240130_183051.jpg
 
Kom förresten på en sak: Kan ens hästar som inte är "ursprungsreggade" SWB få diplom på treårs? För annars behöver vi ju inte stressa alls med inridningen, utan kan planera för att visa utan ridprov oavsett...
 
Kom förresten på en sak: Kan ens hästar som inte är "ursprungsreggade" SWB få diplom på treårs? För annars behöver vi ju inte stressa alls med inridningen, utan kan planera för att visa utan ridprov oavsett...
Från reglementet: Klassindelning görs av hästar som uppnår poäng för diplom eller klass I. Vid rangering placeras alltid diplomhästar före klass I-hästar oavsett högre procent/poäng. Endast hästar registrerade i Grundstambokens avd. I, II eller III dvs. med gröna, vita eller gula papper i passet kan erhålla diplom
 
Från reglementet: Klassindelning görs av hästar som uppnår poäng för diplom eller klass I. Vid rangering placeras alltid diplomhästar före klass I-hästar oavsett högre procent/poäng. Endast hästar registrerade i Grundstambokens avd. I, II eller III dvs. med gröna, vita eller gula papper i passet kan erhålla diplom

Okej, jag måste få skickat in papperna för tilläggsregistrering i SWB, men av vad jag kan läsa här så borde hon kunna reggas i antigen avd. I eller II, iom hennes pappa är godkänd i Sverige. Håll tummarna!
 
Tömkörde Boriz för 3dje gången i lördags. Kunde göra serpentiner i skritt och volter i trav. Så duktig. Vi kallar honom lilla farbror för han är så cool i allt. Spottade ut en tand gjorde han också hahaha, en kindtand som lossnade. Han fick också lösgaloppera lite och han visade en otroligt fin trav innan galoppen så känns kul.

Idag kom SWB med nyheten att 3-åringar inte behöver visas ridna för diplom och att Breeders i höst inte heller kommer vara uppsutten ridning. Så välkommet. Nu kanske folk börjar chilla lite med sina unghästar. Med folk menar jag proffsen :p
 
Roligt att följa er alla här i tråden! 😀

Vi har ju haft vintervila från typ all form av aktivitet sedan november men ska försöka komma igång igen så smått nu, har en träning med Alexandra Strålenhielm inbokad nu till helgen bland annat. Jag har lite oplanerat blivit med två hästar nu i veckorna då Norlies ägare fått jobb på annan ort vilket ändå har funkat över förväntan. Iom att dom går på lösdrift blir det inte så himla mycket meckigare med två hästar, däremot blir det svårare att aktivera båda utan Sofias hjälp 😜 Men vi försöker planera in helgerna så gått det går, har även funderat på om jag så småningom kommer våga mig på att ta med Kaj som handhäst när jag rider. Han är ruskigt pigg nu dock, tror det kan vara att underlaget har varit i väldigt varierande skick nu dom senaste månaderna och inte alltid inbjudit till att han "rastar av" sig själv i hagen.

thumbnail_IMG_7224.png
 
B har aktiverats typ 2 dagar i veckan nu, riden tre gånger i skogen och en gång i ridhuset sen vi släppt lina/medhjälpare. Idag provade vi att galoppera med draghäst i ridhuset så nu tror jag det är dags för vila. Känns jättebra att ha ridit i alla gångarter, varit ute i skogen och att jag kan hoppa upp/av utan att någon håller i. Det är såklart vingligt och bara halvt styrbart men jag är inte orolig. Jag är bara kär i min lilla häst.

B3B5B36E-A094-40D1-BCFB-48C70DB61D06.jpeg
 
Fortfarande så kär i min "lilla" häst (som numera är den största jag har.... 😅)!

Jag har helt oplanerat råkat börja träna henne med nästan enbart positiv förstärkning och shaping, det blev bara så naturligt iom hon är extremt godismotiverad.... :angel: Vilket funkar över all förväntan, och hon är i princip enklare att hantera redan än både mor och storasyster. I dag gick vi upp till grannens ridhus medan deras hästar gick ute i sina hagar längs vägen dit, det var en ny utmaning för en mkt social unghäst, men tack vara morotsmutor höll hon fokuset på mig även när de kom travande bort till staketet för att hälsa. :heart

Väl i ridhuset var det lite läskigt i dag pga det regnade massor och lät från taket, så jag fick ändra om lite på min plan och göra något enkelt istället för att lära in nya moment. Skönt ändå att inte ha bråttom och att kunna anpassa efter individ och dagsform.

Ni andra som ska visa på treårs, kommer ni sko dem innan? Jag brukar alltid göra det för att få lite bättre steg/rörelser, men är lite osäker om det är värd skaderisken på denna som redan rör sig mkt bra även barfota....
 
Fortfarande så kär i min "lilla" häst (som numera är den största jag har.... 😅)!

Jag har helt oplanerat råkat börja träna henne med nästan enbart positiv förstärkning och shaping, det blev bara så naturligt iom hon är extremt godismotiverad.... :angel: Vilket funkar över all förväntan, och hon är i princip enklare att hantera redan än både mor och storasyster. I dag gick vi upp till grannens ridhus medan deras hästar gick ute i sina hagar längs vägen dit, det var en ny utmaning för en mkt social unghäst, men tack vara morotsmutor höll hon fokuset på mig även när de kom travande bort till staketet för att hälsa. :heart

Väl i ridhuset var det lite läskigt i dag pga det regnade massor och lät från taket, så jag fick ändra om lite på min plan och göra något enkelt istället för att lära in nya moment. Skönt ändå att inte ha bråttom och att kunna anpassa efter individ och dagsform.

Ni andra som ska visa på treårs, kommer ni sko dem innan? Jag brukar alltid göra det för att få lite bättre steg/rörelser, men är lite osäker om det är värd skaderisken på denna som redan rör sig mkt bra även barfota....
Tror vi kommer sko Boriz. Iallafall fram. Han blir boxhäst från och med 10/3 till 31/5, nu går han på lösdrift.
Blir kul att ha honom inne och träna honom lite mer i "vanliga" saker så som täcken, spolspilta osv.
31/5 går han ut på lösdriften igen och sen är planen att stalla in honom på riktigt om 1 år ungefär.
 
Här fortsätter vi skynda långsamt. Mina är ju boxhästar nu och går ut igen på lösdrift om kanske max en månad, så jag passar på att göra saker med Arielle ca 3 dagar i veckan nu. Den sista veckan har vi longerat med sadel i alla gångarter, åkt transport helt själv, och i dag "tränat uppsittning", dvs jag står bredvid henne på en pall och hoppar upp och ner, samt hänger över henne på olika sätt. Och prinsessan får stooor stjärna i uppförande på allting - hon kunde helt enkelt inte tagit det bättre. 🤩😍 (sorry om ni tröttnar på att höra hur fantastisk jag tycker hon är!) Jag hade lätt kunnat hoppa upp och sitta på henne i dag, men pga hennes långa ben så vill jag ha antigen en högre pall eller en person som kan "ge mig fot" första gången.

Jag kommer nog sko henne fram nu om ett par veckor när syrran ska få sko, så har vi lite tid att utvärdera om det blir bra och om hon evt ska skos bak med innan treårs. Förresten - det här med att hästarna ska visa gångarter på 8-an, är det enbart i finalen för dressyrhästarna? Eller i själva testet också?
 
Här fortsätter vi skynda långsamt. Mina är ju boxhästar nu och går ut igen på lösdrift om kanske max en månad, så jag passar på att göra saker med Arielle ca 3 dagar i veckan nu. Den sista veckan har vi longerat med sadel i alla gångarter, åkt transport helt själv, och i dag "tränat uppsittning", dvs jag står bredvid henne på en pall och hoppar upp och ner, samt hänger över henne på olika sätt. Och prinsessan får stooor stjärna i uppförande på allting - hon kunde helt enkelt inte tagit det bättre. 🤩😍 (sorry om ni tröttnar på att höra hur fantastisk jag tycker hon är!) Jag hade lätt kunnat hoppa upp och sitta på henne i dag, men pga hennes långa ben så vill jag ha antigen en högre pall eller en person som kan "ge mig fot" första gången.

Jag kommer nog sko henne fram nu om ett par veckor när syrran ska få sko, så har vi lite tid att utvärdera om det blir bra och om hon evt ska skos bak med innan treårs. Förresten - det här med att hästarna ska visa gångarter på 8-an, är det enbart i finalen för dressyrhästarna? Eller i själva testet också?
Skor alltid runt men plockar av efter testet eftersom de brukar gå direkt ut på bete. De ska visas i 8:an på testet som jag förstod det av en bedömningsledare.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 737
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
388
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
582
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp