Bukefalos 28 år!

Födelsedagspresent till 3-åring?

Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

Vad köper man till en 3-årig kille som har "allt", typ en miljon bilar och alla leksakstraktorer som finns på marknaden?

Har han bara bilar för att han bara gillar bilar eller för att föräldrarna tycker att han ska tycka om bilar? Mitt ena syskonbarn är helt bilfrälst. Han blir jätteglad för alla sorters bilar, men är helt ointresserad av dockor och nallar.

PlayDoh gillar min 3-åring. Finns ju med en massa tillbehör till och gillar pojken bilar så finns det säkert nån "bilgrej".
Pussel är också populärt av pyssliga 3-åringar.

Böcker är bra. Om föräldrarna inte är läsare så finns det ju CD-böcker. På vår förskola går Cars ständigt i skivspelaren och min biltokige systerson har sett filmen så många gånger att han lärt sig replikerna i början av filmen.
Är det pojkens föräldrar som gillar bilar så välj en annan CD. Men är det pojken som gillar bilar så varför inte bilgrejer?

Beroende på vad föräldrarna gör på fritiden kan man köpa en liknande leksak. Ex. om pappa snickrar så kan pojken få en egen verktygslåda eller om det är mamman som är idolen så kan han få något som hon grejar med. Är de dumma så ger du pojken en riktig hammare av metall - är de snälla blir alla verktygen av plast :devil:

Ficklampa, som Ylva tipsade om, är en utmärkt present både till flickor och pojkar!!!

Jag tycker att det är viktigt att barnen ska gilla sin present. Min dotter gillar bara rosa och prinsessor så då får hon väl det då. Tids nog byter hon intresse, men just nu är det vad hon uppskattar. Tror inte att barn formas så mycket av sina leksaker som de gör av sin omgivning. Är man kille och vill leka med dockor så ser man nog till att hitta något som går att använda som en docka. Vill tjejen köra bil så kan nog en barbie funka att köra med också.
Så vill han verkligen ha en bil - Köp en riktigt häftig med många ljud och lampor!
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

Fast, det måste inte vara så att barnet bara ligger där.

Min tvåring kommer ofta med böcker. I början var det de lätta, men bara djur i. Han var jättenyfiken, och älskade att få höra hur djuren låter och försöka efterlikna det.

Numer kommer han med andra böcker, som har lite handling, eller ett tema typ färger eller olika traktorer.

Så när de är små har de sällan ro att bara ligga, det är mer engagemang från både barn och föräldrars sida.

Jag tyckte aldrig det verkade kul att läsa sagor, men jag kanske får tänka om. Eftersom pojken min älskar sina böcker så lär han vilja fortsätta även efter de här pekböckerna.
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

kl

Tack för alla svar!

Angående dockorna så får sambon helt bestämma, det är hans släkt och jag orkar/hinner inte förklara vidare.

Födelsedagen närmar sig och jag har ju som sagt prinskronan med hans namn på och det blir nog innebandyklubba och boll med. Böcker var ett bra tips så vi får se om jag hittar någon bok dessutom!

Tack för alla tips!
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

jag tänker nog mest på att man läser för barnet då det ska gå o lägga sig o då vill man väl att det ligger relativt still.

Då barnet är vaket har jag väldigt svårt att se att jag ska hinna sitta ner o ta det riktigt lugnt o läsa, barnet är ju på dagis på dagen o när man kommer hem så måste man väl i första hand tänka på mat o städning o att hinna till stallet.. Skulle vara helgerna då!

Men när jag menade att ett barn ligger still så tänkte jag som sagt spontant att man läser när man nattar.

min syster vill alltid att jag ska läsa för hennes barn vilket jag gör för hon ber mig om det, men ajg tycker det är så sjukt drygt.... gör ju att man själv somnar liksom.
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

jDå barnet är vaket har jag väldigt svårt att se att jag ska hinna sitta ner o ta det riktigt lugnt o läsa, barnet är ju på dagis på dagen o när man kommer hem så måste man väl i första hand tänka på mat o städning o att hinna till stallet.. Skulle vara helgerna då!

min syster vill alltid att jag ska läsa för hennes barn vilket jag gör för hon ber mig om det, men ajg tycker det är så sjukt drygt.... gör ju att man själv somnar liksom.

En fråga som egentligen inte hör hit, men varför vill man ha barn om man sen inte vill göra saker tillsammans med barnet? Varför prioritera städning och stall före en saga? Städa gör man på helgen, i veckorna vill man väl hinna träffa sitt barn?
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

Precis som Alazzi så undrar jag samma sak.

Jag hoppas verkligen att du inser att du måste tillbringa tid med barnet, för barnets skull. Inte ha det med som bihang på alla aktiviteter du vill göra.

Du behöver inte sitta och leka med bilar eller nöta böcker hela dagarna, men att tro att du "slipper" leka med barnet bara för att du ha städning/matlagning/hästskötsel är dumt.

Jag kan för mitt stilla sinne inte ens förstå hur man kan vilja slippa det.

Och innan barnet börjar på dagis har du många timmars möjlighet till umgänge.

Har du inte tänkt på att barnen kanske älskar att du läser för dom? Skulle du då avstå, bara för att du själv inte har lust? Det är faktiskt inte alltid okey att avstå saker barn vill, för sin egen bekvämlighets skull. Det gäller ju allt, inte bara just läsningen (som jag kan tycka är en av de mysigaste sakerna).

Men jag hoppas att jag helt enkelt har missuppfattat dig.
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

Precis som Alazzi så undrar jag samma sak.

QUOTE]

Även jag undrar samma sak.

Självklart är det ju tillfällen då man är stressad och "allt" måste hinnas med efter dagis. Men vi vill (och försöker) verkligen se till att den som varit borta från Emil mest under dagen får en stund med honom. Antingen mys eller lek.

Jag tycker det är betydligt mkt enklare att en av oss tar Emil medans den andre fixar maten. Oftast blir det sambon då han jobbar mer och därmed är borta från Emil mer så dom har lite tid att ta igen på kvällen. Här är kvällen den tiden på dygnet då han är gnällig och liiite svajig i humöret så för allas trevnad och välmående kan man gärna ägna han lite uppmärksamhet :love:
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

Skönt att jag inte var ensam om den reaktionen. Själv så längtar jag efter dottern när hon har varit borta ett antal timmar. Jag vill ju tillbringa tid med henne.
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

Vad gulliga ni är mot era barn. Har man barn vill man väl göra allt för dem?
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

Vad gulliga ni är mot era barn. Har man barn vill man väl göra allt för dem?

Jo, så är det ju. Barnen är små så få år och jag vill njuta av småbarnstiden. Vill inte missa något av den tiden. Jag älskar att läsa sagor.
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

det blir nog innebandyklubba och boll med.
:eek: :eek:

Medveten om vad en treåring kan göra med en innebandyklubba? Min blivande treåring (nästa vecka) skulle använda den som "mordredskap" mot sina syskon (dvs slå dem medvetet och/eller råka slå till dem utan mening) eller också skulle han lyckas slå sänder allt annat han har med den. Att slå iväg en boll med den vore nog sista alternativet...

Det jag själv skulle vilja ge min treåring när han fyller år är en egen springcykel :love:, men jag tror inte pengarna räcker till det. :crazy: Det är världens bästa grej, enligt min åsikt. Träning av balans och koordination utan att det går så himla fort. Min äldsta dotter lärde sig cykla vanlig cykel på en kvart, efter ett år med springcykeln.
Jag anser inte att mellandottern är redo att gå över till trampcykel än, samtidigt som lillgrabben känns för stor för trehjulingen nu, så vi skulle behöva en till.
signespringcykel1.jpg
 
Sv: Födelsedagspresent till 3-åring?

:eek: :eek:

Medveten om vad en treåring kan göra med en innebandyklubba? Min blivande treåring (nästa vecka) skulle använda den som "mordredskap" mot sina syskon (dvs slå dem medvetet och/eller råka slå till dem utan mening) eller också skulle han lyckas slå sänder allt annat han har med den. Att slå iväg en boll med den vore nog sista alternativet...

Haha på något vis känner jag igen det där... :angel: Fast otroligt nog så har våran snart tre åring en fruktansvärd bollkontroll, han lyckas faktiskt slå bollar och få dem dit han vill, han kan även "dribbla" med en fotboll och köra förbi storasyrran, hon har tyvärr ärvt min obefintliga bollkontroll. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 702
Senast: Estivuz
·
Övr. Barn Jag blir lite rädd för mina grannar, eller rättare sagt, rädd om deras barn, för föräldrarnas syn på hur barn kan skötas. Och innan...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 546
Senast: Anastacia
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 496
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Ni som har 2-3-åringar vad skall ni ge eller har föreslagit släkten att ge i julklappar? Dottern fyller 2 år den 1 januari dessutom...
Svar
8
· Visningar
8 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp