Bukefalos 28 år!

Föl 2011 - Western

Sv: Föl 2011 - Western

Du menar att du hellre vill ha den grådassig som nyfödd? Jag tyckte alltid så förr men nu har jag sett några kolsvarta som föds kolsvarta så jag har ändrat uppfattning om svart.. ;)
 
Sv: Föl 2011 - Western

Jo jag vill väl det. Tycker också den ser lite skum ut under svansen. Plus att det kändes ännu mer troligt när jag fick reda på att mamman är brun och inte svart -för hon är ju också väldigt mörk. Men jag vet att dom kan födas svarta också så jag tänker inte sätta några pengar på nåt alls :D
 
Sv: Föl 2011 - Western

*KL*
Om stoet själv är genetiskt svart och homozygot för svart gen kan avkomman bara bli svart eller classic champagne med en classic champagne far.
Alltså ingen smokey black då creme gen saknas från föräldrarna.

Om stoet är bay genetiskt och homozygot för svart blir avkomman med samma far so. Bay, Amber Champagne, Classic CH eller Black.

Champagne genen "gömmer" sig inte utan träder fram på avkomman direkt likaså ögonfärgen syns det på om Ch. genen finns där.
 
Sv: Föl 2011 - Western

OK, så denna bör vara bay/brown eller black då om det stämmer att mamman är bay/brown och enligt hur den ser ut nu? För en amber föds väl med ljusa ögon? Hur ser en classic ut vid födseln? Vilket gissar du på givet hur den ser ut nu vid fördseln och förutsatt att mamman inte är genetiskt svart?
 
Sv: Föl 2011 - Western

Jag gissar på att fölet är svart. Ögonfärgen är blå (isblå) vid födseln på både classic och amber för att senare bli hazel eller amber (bärnsten) (grönbruna)....hoppas att det gett lite klarhet. CH. färgade har oxå fräknar i huden som inte det går att ta miste på.
 
Sv: Föl 2011 - Western

Det kan ta flera år innan "vuxenfärgen" på ögonen har satt sig....så att säga. :)
 
Sv: Föl 2011 - Western

Håller med dig ! det är jätteintressant och ju mer man försöker att bena ut den ena efter den andra så börjar man ibland tvivla på sig själv för man låser sig lixom i genetiken.

Ibland är det omöjligt att gissa färg och då måste det testas istället.
 
Sv: Föl 2011 - Western

Gissa om jag är nyfiken på hur min bebbe kommer att se ut?! :D

E. Blåögd bay frame overo EE. Bay overo EU. Sorrel overo
U. Red dun sabino UE. Black solid UU. Red dun sabino

Såhär säger color calculator om jag kryssar i unknown på "advanced options":

7.29% -Bay Dun Sabino
7.29% -Bay Overo
7.29% -Bay
7.29% -Bay Frame/Sabino
7.29% -Bay Dun
7.29% -Bay Dun Frame/Sabino
7.29% -Bay Dun Overo
7.29% -Bay Sabino
4.17% -Red Dun Sabino
4.17% -Chestnut Frame/Sabino
4.17% -Chestnut Sabino
4.17% -Chestnut
4.17% -Red Dun
4.17% -Red Dun Frame/Sabino
4.17% -Red Dun Overo
4.17% -Chestnut Overo
1.04% -Black
1.04% -Black Frame/Sabino
1.04% -Black Sabino
1.04% -Grullo
1.04% -Grullo Frame/Sabino
1.04% -Grullo Overo
1.04% -Grullo Sabino
1.04% -Black Overo

Blä för att behöva vänta ända fram till juni för facit ;)
 
Sv: Föl 2011 - Western

Några bilder på den nu 4 dagar gamla sötnosen.
189882_209198552431069_100000227773149_968243_2245719_n.jpg

200649_209198582431066_100000227773149_968244_4612534_n.jpg

184929_209198615764396_100000227773149_968245_6781386_n.jpg
 
Sv: Föl 2011 - Western

Den där har jag allt sett! :D Men det är väldigt ovanligt att dom föds så.
Men smokey black är ju eg buckskin med cremegen (=urblekning) så allt kan hända. Buckskin och dun är verkligen färger med stora variationer.

Vi kanske skulle väcka upp nån gammal färggenetik tråd på western?

Jag har lärt mig att smokey black är samma som gulsvart eller glóbrun.
Dvs en svart häst med gulgen, vilket kan vara extremt svårt att se.
Ibland ser man inte att hästen har gulgen förrän det ploppar ut en gul avkomma efter hingst/sto utan gulgen :o

En buckskin med cremegen (gulgen) är i min värld en perlino, dvs en brun häst med dubbla gul(creme)gener.....:confused:
 
Sv: Föl 2011 - Western

Du har naturligtvis helt rätt! En smokey black ser svart ut, och en dubbelkrämad buckskin blir en palomino :D

Ibland skriver inte fingrarna vad hjärnan tänker :o

Smoeky black är en trevlig färg att ha om man gillar svarta hästar och överraskningar (o håller på med avel då förstås) :D
 
Sv: Föl 2011 - Western

Mycket intressant :)
Det låter lite förvirrande att man säger buckskin med Cr gen, man brukar utgå från basic färgen som då är bay/brown eller black. För att krångla till det lite så ska vi blanda in agouti (allele) A, a (vilket inte ska blandas ihop med E, e).
Man kan säga för enkelhetens skull att en buckskin är en bay/brown med cream gen och smoky black är en svart med Cr.
Cream genen bleker inte svart färg i enkel uppsättning. Den genetiska uppsättningen på bay/ brown och black kan alltså vara lika E? A? Cr..... Stort A=bay/brown, litet a= svart.

Dubbelt Cr på E? A?=Perlino
Dubbelt Cr på ee A?=Cremello
Dubbelt Cr på E? aa=Smoky cream
(agouti är pigment)
 
Sv: Föl 2011 - Western

Jaignorera det jag skrev om buckskin med cremegen, det blev fel.

Jag har lärt mig

Bay/brown med 1 cremegen -> buckskin -> 2 cremegener -> perlino
Sorrel/Chestnut med 1 cremegen -> palomino -> 2 cremegener -> cremello
Black med 1 cremegen -> Smokey Black -> Smokey Cream

... korrekt?

Efter det blir det för många faktorer och krångliga ord för min hjärna :D Tacka vet jag gentester och color calculators på internet!
 
Sv: Föl 2011 - Western

Funderade på en sak, på många bilder jag har sett på smokey black hästar ser dom solblekta alternativt brown ut. Kan det finnas en del brown reg hästar som är felregistrerade, och som egentligen är smokey black? D menar jag inte felregistrerade som svarta utan just som bruna?

Eller är det en genetisk omöjlighet att få en smokey black ur en brun häst (för isf går det inte att registrera som det iaf inte i AQHA)?
 
Sv: Föl 2011 - Western

*kl*

Ska vi inte göra en separat färgtråd för western? Så kan fölen få va ifred och om man vill diskutera runt nån häst/föl så kan vi lägga upp den i färgtråden?

Jag har ett par spännande färgkombinationer till nästa år iaf :D

I år blir det fux, hur jag än vrider o vänder på det :angel:
 
Sv: Föl 2011 - Western

*kl*

Ska vi inte göra en separat färgtråd för western? Så kan fölen få va ifred och om man vill diskutera runt nån häst/föl så kan vi lägga upp den i färgtråden?

Jag har ett par spännande färgkombinationer till nästa år iaf :D

I år blir det fux, hur jag än vrider o vänder på det :angel:

Jo, det låter bra :)
 
Sv: Föl 2011 - Western

Jaignorera det jag skrev om buckskin med cremegen, det blev fel.

Jag har lärt mig

Bay/brown med 1 cremegen -> buckskin -> 2 cremegener -> perlino
Sorrel/Chestnut med 1 cremegen -> palomino -> 2 cremegener -> cremello
Black med 1 cremegen -> Smokey Black -> Smokey Cream

... korrekt?

Efter det blir det för många faktorer och krångliga ord för min hjärna :D Tacka vet jag gentester och color calculators på internet!

Jo, detta stämmer, såvitt min kunskap stärkcer sig :)

Fick oxå nu lära mig att en svart häst med dubbel cremegen kallas smoky cream, aldrig hört innan men det låter logiskt !

(har mest sysslat med islandshästar så kan inte så många engelska temer inom färg, men en del isländska dock )
 
Sv: Föl 2011 - Western

Jaignorera det jag skrev om buckskin med cremegen, det blev fel.

Jag har lärt mig

Bay/brown med 1 cremegen -> buckskin -> 2 cremegener -> perlino
Sorrel/Chestnut med 1 cremegen -> palomino -> 2 cremegener -> cremello
Black med 1 cremegen -> Smokey Black -> Smokey Cream

... korrekt?

Efter det blir det för många faktorer och krångliga ord för min hjärna :D Tacka vet jag gentester och color calculators på internet!

Jo, det stämmer....håller man sig till detta som är basic så kommer man långt :)
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
41 143
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 039
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 194
Senast: Pratsch
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp