Bukefalos 28 år!

Föl 2011 - Western

Sv: Föl 2011 - Western

Funderade på en sak, på många bilder jag har sett på smokey black hästar ser dom solblekta alternativt brown ut. Kan det finnas en del brown reg hästar som är felregistrerade, och som egentligen är smokey black? D menar jag inte felregistrerade som svarta utan just som bruna?

Eller är det en genetisk omöjlighet att få en smokey black ur en brun häst (för isf går det inte att registrera som det iaf inte i AQHA)?

Jo visst finns det fel reggade ! precis som du säger så ser dom bruna ut en del, har sett flera ex. där det är "fel" färg (dock inte här i svea)

Nej det är inte genetiskt omöjligt att få en smoky black på brun, det är där som agouti kommer in, om den bruna har litet a så kan det bli smoky black av brun. MEN om ingen av föräldrarna har lilla a utan bara stora A så kan det inte bli svart alls, bara brunt.
 
Sv: Föl 2011 - Western

Jo, det stämmer....håller man sig till detta som är basic så kommer man långt :)

Precis min filosofi :D

Jag försöker skaffa mig kunskaper om basic, men kommer det till djupare färg-gen vetenskap är jag lost! Men intressant är det!
 
Sv: Föl 2011 - Western

*kl*

Ska vi inte göra en separat färgtråd för western? Så kan fölen få va ifred och om man vill diskutera runt nån häst/föl så kan vi lägga upp den i färgtråden?

Jag har ett par spännande färgkombinationer till nästa år iaf :D

I år blir det fux, hur jag än vrider o vänder på det :angel:

Intressant :)

Tycker jag absolut vi kan göra :D
 
Sv: Föl 2011 - Western

Vår Appaloosa hingt betäckte 4 ston under sin första säsong förra året. 3 ston (inte våra) betäcktes under kontrollerade och organiserade former, det fjärde, mitt buckskin färgade sto tog saken i egna händer och tog sig in till hingsten på egen hand. När vi upptäckte vad som hänt var dom i full gång med att tillverka en bebbe som beräknas komma i slutet av juni. Ska bli mycket intressant att se vad det blir för färg och teckning, pappan är dark bay roan with blanket and spots.
 
Sv: Föl 2011 - Western

*knapplån*

I söndags (3/4) vart det jackpott! Ett sto, dessutom buckskin:d

32278721.jpg
 
Sv: Föl 2011 - Western

Nu har mitt ut leasade paintsto fått sitt 8:e föl. Det blev ett stoföl. Dessvärre:( har hon inte tillräckligt med vitt för att registreras som regular säger Anette som leasar henne. Men allt gick bra och det är det skönaste då dom är friska å krya!:laugh:

Pappa är Bertas Wild Rag- Conny Nilssons dubbelreggade paint/quarter hingst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Föl 2011 - Western

Några nytagna kort på killen som nu blivit en månad gammal. Har växt till sig riktigt fint o rör sig så lätt o fint i hagen.
206810_217180964966161_100000227773149_1035127_6526915_n.jpg

217138_217180891632835_100000227773149_1035123_1845441_n.jpg

215496_217180871632837_100000227773149_1035122_6223587_n.jpg


Så en bild på Stella som ska föla i slutet av april......ingen liten dam det inte...
217191_216597905024467_100000227773149_1028880_5085498_n.jpg
 
Sv: Föl 2011 - Western

Dåligt med föl här i tråden....

Här hemma går det trögt. Surmärren är beräknad att föla idag men fölungen lyser med sin frånvaro..

Bjuder på en magbild i brist på bättre...

Docdrakt1.JPG


mvh Eva
 
Sv: Föl 2011 - Western

Nope, Märren kniper.
Allt är klart men jag tror att hon synkar sig med mitt andra sto som skall ha om en månad. Det slutar säkert med att den ena går över och den andra kommer tidigare.

Brunetten är idag på 339 och Blondinen på 299.

mvh Eva
 
Sv: Föl 2011 - Western

Jag har i morse fått en liten fux hingst här efter Stella. Så det blev årets sista fölunge då Pultan visat sig vara tom.
Bilder kommer....
 
Sv: Föl 2011 - Western

Hola,

Först ett stort grattis till Gutan :banana: Bild så fort du kan please :rofl:

Så kan jag nämna att Surmärren hade kristaller igår kväll. Under natten, som har varit orolig, har det blivit vaxproppar och hon läcker någon droppe mjölk då och då.

Dag 340 idag, gör hon som hon brukar kommer fölet troligen inatt.

mvh Eva
 
Sv: Föl 2011 - Western

*avis* Jag får ju vänta ett tag....

Bävar redan för nästa år då det verkar bli föl i februari, mars och april med typ4 veckors mellanrum. Typ = inte sova på ett halvår om det vill sig illa :cool:
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
15 16 17
Svar
331
· Visningar
37 109
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp