Bukefalos 28 år!

Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag/vi missade fölvisningen på Stjärnborg pga att knatten hade fått en smocka i hagen veckan innan och var halt ett par dagar. I valet och kvalet att släpa iväg med hela gänget (föl, sto, min egen bebis och barnvakt, samt två hästmedhjälpare...) till Nyköping, men är det värt det? Vad skulle ni ha gjort? Hade sett fram emot detta sååååå mycket. Fölet är jättefint men född sent, så han har luddet kvar och ser väldigt bebisaktig ut...
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hur gärna vill du visa och väger det upp mot omständigheterna att göra det? ;)

kl.
Fått hem visningsgrimman från Dobbis nu :bow: dessvärre är den för stor i nosen, även fullt inspänd. Ska prova ha nosgrimman högre upp och se hur det ser ut, i övrigt är den helt okej.
Men har fortfarande inte fått något medlemsnummer från ASVH... 3 veckor sen jag betalade in medlemsskap. :cautious:
Och anmälningstiden utgår på Onsdag, då tvingas jag kanske efteranmäla och då vettefan om vi åker. :mad:
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hissa upp den! :D Och ang.medlemsnummret ring dom på måndag så får du det direkt.
 
Sv: Föl 2013 del 2

kl

Idag var det visning för vår del. Är jättenöjd med mina hästar som uppförde sig exemplariskt! Tyvärr var inte domaren lika imponerad som jag, men det är sånt man får räkna med när det handlar om bedömningssporter. Rent krasst bryr jag mig inte så värst, även om det såklart är roligare om det går bra.

Domaren började med att muttra något om att det var ingen stam man kände igen på mödernet "men vi kan iaf vara överens om att det är Cosmeo som är far?"...:cautious: Sen envisades han med att kalla henne för "han" hela visningen... :banghead:

Vi fick dessutom springa, springa, springa så stackars fölisen blev jättetrött, ny plats och en timmes transport på det, hon orkade verkligen inte showa och då tyckte han hon var oengagerad... Hon var vråltrött. Det + lite ofördelaktig växtfas = not so good, så vi fick bara 41p.

Typ: Ngt kvaratisk, ngt outvecklad - 7
HHB: vackert huvud, tendens till underhals, välformad manke, välformat, välmusklat kors, brant i bogen - 7
Ext: korrekt - 8
Skritt: ren och taktmässig, ngt kort - 7
Trav: Taktmässig, oengagerad, i framvikt - 6
Galopp: Rytmisk, oengagerad, i framvikt - 6

Skritten är hennes sämsta gångart, och det jag trodde hon skulle få sämst på, men det var ju kul att det ändå var värt en sjua, vilket förvånar mig. Att traven och galoppen, som är hennes bästa gångarter, skulle vara värda 6or håller jag dock inte med om, men som sagt hon var trött, och hon är i nerförsbacke just nu så det är väl inte mycket att orda om.

Jag vet att hon inte är något klass1-föl, så det hade jag absolut inte förväntat mig att hon skulle bli. Jag var i valet och kvalet att visa för jag tycker inte hon är i en bra fas, men valde att göra det ändå för erfarenhetens skull. Med det i åtanke så kan jag inte vara annat än supernöjd, för som sagt så skötte både hon och Zamona sin exemplariskt och jag hade inte kunnat önska mer utav dem! SUPERDUKTIGA hästar och allt gick så lugnt och städat till. Är så himla stolt över dem!! :love:

img_3443_520fb34b9606ee5792675517.jpg


img_3427_520fb320e087c37b272d4391.jpg


img_3404_520fb2f7ddf2b34de9e34b7a.jpg


img_3422_520fb30f9606ee57748ed249.jpg


img_3382_520fb2c1ddf2b34d7e1328cc.jpg


img_3387_520fb2d4e087c37c4f709df4.jpg


img_3503_520fb6ad9606ee57bf0dde8f.jpg
 
Sv: Föl 2013 del 2

Dobbis: Det ska jag prova, fanns inte så många hål till att spänna upp på sidorna, men det löser sig nog. ;)

RebeccaJoli: Kul att de skötte sig! Synd att domaren inte var lika impad. ;) Jag tänker lite som att "Men Iska är ju föl nu, det är mest för kul och erfarenhet, men 3-års eller kvalitets! Då jävlar!" :D

Iska har nu ikväll visat upp en hiskeligt ful galopp, lååång och låååg. :cautious: Hoppas det beror på växtvas, riktigt sådär lång och låg tycker jag inte hon brukar se ut. Men den var ju vägvinnande iaf, trots den tämligen låga farten (för att vara Iska). ;)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag har för längesedan lagt 3 och 4-års på hyllan :p Itzy kommer bli så stor så hon kommer behöva tid att växa. Tror inte hon kommer vara i någon bra fas då heller :p Men jag hoppas hon kommer göra bra ifrån sig på hoppbanorna som vuxen iaf! :)

Ja men eller hur! Och jag hade verkligen inte viljat byta bort henne mot något föl i världen! Hon är en så härlig individ! :love: Sen har man ju ett litet handikapp med hopphästarna, dressyrhästarna är ju lixom avlade för att vara snygga och i uppförsbacke, och rör sig väl, våra ska ju hoppa! ;)

Skulle du visa Iska? HUr äe det med hennes "hälta"?
 
Senast ändrad:
Sv: Föl 2013 del 2

Jo, jag är rädd att Iska kommer bli bra mycket större än jag önskat också. :cautious:
Som nån sa: Du åkte ju hem med samma föl som du åkte dit med. :d Och att hon är fin som vuxen är ju det viktiga. ;)

Iska ska visas... kanske... Om mammahäst inte är dräktig, kollas imorgon, jag är dock övertygad om att hon är tom och på väg in i en ny brunst nu. Och förutsatt att jag får till att träna, och att hon inte visar upp hältan igen, inte sett något alls på 2 dar nu, så det verkar ju ljust iaf.
Det är några "om", men planen är att försöka visa iaf. :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag skulle ha visat mina små idag men valde att av stå. Den yngsta är ju bara 4 v och dom är så utsatta som små och eftersom jag dessutom glömde att stelkramps vacc stoet innan hon fölade så står ju lillan helt utan skydd..

Så det + 3 timmars enkel resa fick mig att lägga mina visningsplaner på hyllan..

Men men, eftersom det är ponnyhästar så finns det ju visningar för alla åldrar så är dom fina och välväxta till nästa sommar så kanske jag pyser iväg med någon av dom då :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Om det är värt det kan bara du avgöra men jag tycker att nyköping är en bra plats att visa. Litet och lugnt.
 
Sv: Föl 2013 del 2

Tycker vi är så få här, 12 orna verkar finnas i fler versioner på buke.

Men är det inte färre föl i år då? Har inga siffror men vet att förra året ställde Halland in en fölbedömning och i år två pga för få anmälda. Antal ston som betäcks minskar (pga dålig lönsamhet?)?
 
Sv: Föl 2013 del 2


Vilket team :D

Kul att läsa om din upplevelse och att du dela med dig av bedömningen!

Jag tycker det börjar kännas nervöst.
Först var jag inte alls nervös utan tänkte "det är ju bara en utställning - vad kan hända, inte som att rida terräng liksom" men så började jag tänka på allt som KAN hända; oro i transporten om det blir lång väntan, värme, jag inte kan hålla fölet och hon rymmer, fölet råkar sparka någon när busar etc etc...
 
Sv: Föl 2013 del 2

Så antal föl 2014 blir ännu färre än antal föl 2013 om man ser till antal betäckta ston i år?
 
Sv: Föl 2013 del 2

Världens bästa team! Är så glad för mina fina vänner!

Ja visst är det så, det är så mycket som kan gå fel, jag satt på nålar hela vägen dit, så rädd något skulle hända i transporten, men det gick fint :)
 
Sv: Föl 2013 del 2

*kl*

Här kommer lite bilder på min lilleman som har blivit 2,5 månad nu :)
Han är e. Daquar CC - Lucky Light - Democritos
Jag tycker han är liten än så länge så hoppas han börjar växa till sig lite snart. Mamma är betäckt med Daquar igen men hon verkar inte ta sig, sista försöket nu så ska tbx om en vecka och kollas på 16-dagars.

IMAG0199.jpg

IMAG0107.jpg

IMAG0201.jpg


IMAG0192.jpg

Grabbgänget, alla tre födda i år men han i mitten är född i februari ;)

998066_10200343146689459_1047914021_n.jpg

Verkar vara lite mörkare under fölpälsen än vad vi trodde :)

1080301_10151708406597239_884544248_n.jpg
 
Sv: Föl 2013 del 2

Hehe jag försöker tvinga min mamma att ställa upp som visare - går sådär :p typ oss två gamla tanter halta omkring i manegen :D

kl
Idag har jag tränat igen inför visningen. Gick mkt bättre. Tog ingen trav vid hand - bara skritt och det fungerar bra. Ligger lite bus på lur hela tiden men nu gick jag nära henne hela tiden och släppte inte den positionen.
Nu ska jag bara få till uppställningen också så hon inte ställer upp som en låghalt trebent pall :meh: utan faktiskt visar att det finns lite uppförsbacke ;)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jättefin :) Ser inte så liten ut?

Ditt föls farfar är pappa till mitt föl vilket gör dem till knypplingar :idea:?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 104
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 007
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp