Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Oj redan ny tråd..
Då passar jag väl på att lägga in några bilder på min lilla kille
som inte på långa vägar är så stor som era fina halvbods ungar..





 
Sv: Föl 2013 del 2

kl

Snygg visningsgrimma Gabby_Ossi :d

Grävde lite bland gamla kläder - hittade dessa bralls inköpta sent 80-tal eller möjligtvis tidigt 90-tal, har nog aldrig använt dem, men lite stolt när jag drar på dem och de passar :p

IMAG1295-1_zps638ed14d.jpg


Vad tycker ni om modellen :D ska jag köra på dessa? Alternativet är jeans nerknödda i rutiga ridstrumpor ;)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Idag ska föle äntligen chippas! Leveranserna har tydligen segat eller om det varit slut hos tillverkaren men vi har fått flytta datum flera ggr.

Kass mobilbild i motljus från häromkvällen

IMAG1269_zpsb5b2d5d8.jpg


Hoppas jag kan få lite film eller bilder från fölbedömningen som förhoppningsvis är lite bättre
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag ska typ ha sånna brallor på mig :D använd dem!!!

Empire: vet inte vilket nummer jag har ännu. Men jag är en sån person som alltid märks :o så vitt jag vet så är det ett föl e sir Donnerhall i vreta, han ser ut som en trög biffko och modern är kopparröd med stjärn. Såååå det är inte svårt att hitta mig (dock så bits jag inte...). :sneaky:
 
Sv: Föl 2013 del 2

KL
Min lilla har blivit en månad. Han växer och frodas, är kaxig och mamma häst är rätt trött på hans härjningar emellanåt. Han har redan haft ett möte med veterinären då han i måndags hade vattning diarre och var väldigt loj. Jag mjölkade stoet vars juvet var stenhårt, gav lillen mjölk med spruta tills veterinären kom. Han var inte uttorkad då och hade bra cirkulation, ingen feber, men så slö att han inte orkade dia. Han fick dropp, 1 L glucos och var piggelin sen.
Nu får han Diarsanyl ett par dagar till.
Bilderna är tagna dagen efter veterinäräventyret.

20130813_190345_resized_zps4d6f1ac1.jpg


20130813_190313_resized_zps5c9ec8a4.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Föl 2013 del 2

Så fin han är! Och vilken tur att veterinären fick fart på honom igen. :)
Ponniplutt: Din lilla är också fin, ser nästan ut som att han skimlar snabbare på kroppen än runt ögonen. :D

kl.
HMMM... Jag vet inte vad jag ska göra av Iska. Halt? Inte halt? Hon rör sig rent, men rätt vad det är haltar hon till ett steg och sen går hon rent igen. Framförallt brukar hon halta till precis när hon rest sig upp efter en sovstund.
Vet tror hon är stel/har en blödning i en muskel så det är därför.
Reagerar inte när jag böjer benet, inte varm och pigg och glad i övrigt.

Hade ni åkt in till klinik? Riskerar ju att hon är helt ren hela tiden om vi åker in och de bara skickar hem oss igen... :banghead:
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jobbigt när det är så där diffust. Vad säger veterinären? Har du ringt och rådfrågat? De vill ju inte gärna ha föl på klinikerna om det går att undvika. Jag hade ringt och pratat med dem.

Ja jag var rejält orolig kan jag säga. Även om har inte var allvarligt påverkad så går det ju så fort när de är så små. När jag varit och köpt medicinen kom han i full galopp mot mig och stoets juver var normalt igen. Då andades jag ut för första gången på hela dagen:)
 
Senast ändrad:
Sv: Föl 2013 del 2

Mamma är ju veterinär, om än inte så inriktad på hästar. Hon tror på stelhet/blödning i muskel.
Ringer jag till kliniken tror jag allvarligt på att de kommer vilja ha in oss oavsett vad de egentligen tror, kliniken har blivit privatägd nu och är svindyr.
Ska nog be mamma ringa till någon av sina kollegor som jobbar mer med hästar och rådfråga dem istället först, litar mer på omdömet på någon som inte tjänar på att vi åker in... :cautious:

Förstår det! Iska har iaf aldrig varit allmänpåverkad av något, bara halt. Och det tycker jag är nog skäl till oro. :p
 
Sv: Föl 2013 del 2

Ja usch med en liten som blir dålig :(

Ponniplutt, din ör så makalöst söt, ser så vänlig men busig ut!

Och hunter, din är också fantastiskt söt med snöbollen i pannan.
Byxorna är inte riktigt lika söta ;)
 
Sv: Föl 2013 del 2

Vad skönt att fölet piggade på sig! Mitt föl blev dålig när han var 2v, feber och slutade dia... Vet trodde begynnande lunginflammation och gav antibiotika och metacam. Efter typ 1h var det full kareta igen, fy så lättad jag blev!!

Caisa: jag hade nog övervägt klinik! Mest för att jag hatar att inte veta!

Kl
Helix var fett nöjd idag, han fick på sig mammas grimma O_o så där stod han och bara hängde... Knäppaste fölet i hagen, han brås på mig iaf :p han är nyfiken och helt orädd, samtidigt som han är försiktig. Hans mamma är nyfiken, orädd och oförsiktig. Helt klart en förbättring!

A5DA1277-3F2E-4FBF-8DEA-268151CD2F8E-500-000000434E876EAD_zpsd6fd027c.jpg
 
Sv: Föl 2013 del 2

De blir väl jättebra! :D

Hade du ändå inte tänkt använda dem till något annat ska du kanske kapa en bit på längden dock så att de inte släpar i marken?
 
Sv: Föl 2013 del 2

Ringer du kommer de säkert vilja ha in er. Gör som du själv föreslog, din mamma kan höra med några kollegor :)

Hunter, dösnygga brallor!!
 
Sv: Föl 2013 del 2

Pontevecchio skrev:
Byxorna är inte riktigt lika söta ;)

Gabby_Ossi skrev:
Hade du ändå inte tänkt använda dem till något annat ska du kanske kapa en bit på längden dock så att de inte släpar i marken?

Neko skrev:
Jag ska typ ha sånna brallor på mig använd dem!!!


RebeccaJoli skrev:

Problem solved :D
Hittade ett verkligt fynd idag, satt som en smäck och bra kvalitet :d

IMAG1298_zpsc8ba4584.jpg
 
Sv: Föl 2013 del 2

Idag har morrhoppan chippats och vaccinerats. Hon skötte sig som mönsterföl. Passade på att mäta henne när hästarna nu var inne i stallet. Mätte henne till ca 130 cm, kanske någon cm mer. Hon är drygt 3 månader nu.

Veterinären granskade henne rätt noga och sa sen "Fin, riktigt fin - väldigt näpen" Näpen???? Hon ska ju bli killer hopphäst!!! Är dom näpna??? :mad: :p

Fick cred för mina hästar att dom var fina och välskötta, alltid roligt att höra från någon annan, jag försöker ta hand om mina hästar och ge dem bra hästliv men kul att utomstående tycker det också :) Fick dock en liten pik om att de "var i något överhull" och jag försvarade mig direkt "jag ger dom ingen extra mat de äter bara gräs" och fick till svar att det är ju bättre att de har lite extra än är magra :o

Fler bäverbilder :D
IMAG1169-1_zpse22955a9.jpg

IMAG1174-1_zpsebca9486.jpg
 
Sv: Föl 2013 del 2

Jag hade nog åkt in - men jag är nojjig och ett höns :o
Men du känner själv vad som känns mest rätt, man utvecklar nåt 6:e sinne för sina hästar - jag behöver bara öppna stalldörren så vet jag om allt är ok eller inte.
 
Sv: Föl 2013 del 2

Fina bilder ni lägger in! :)

*kl*

Här är allt bra, Cajsa växer och busar,mamma häst stödfodras med lite lusern, havre, betfor och min.har gått upp lite mer i vikt, , skönt! Hon är inte tunn men vill inte riskera att hon tappar i vikt.

Nu är Cajsa 7v.och 4 dagar gammal! . Vi får öva lite mer på grimträn.i nästa vecka när min mamma kan hjälpa mig ;)

Just nu går hon och mamma häst själva i en stor hage, ser andra hästar. Någon mer som har det så? . Borde vi släppa in någon av dem andra stona? .

Bild från idag, mamma häst vid sidan av bilden ;)

zuiall.jpg
 
Sv: Föl 2013 del 2

Mitt föl går med mina andra ston. Jag hade ju hoppats på två föl i år men det blev ju "bara" ett så tyvärr har Dorri ingen kompis att leka med :(
Jag släppte ihop mamma + föl med de andra stona när föl var ca 3 veckor. Nu går föl väldigt bra ihop med min 6-åring, de leker lite och busar och så. Förra året hade jag två föl här på bete, tyvärr så fungerade det inte så bra (hade inget med att hästarna inte fungerade ihop) så jag blev lite bränd på att ta in hästar utifrån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
388
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Ramona
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
726
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp