Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi haft koll med veterinären. Jättefin tyckte hon och benen var inget att oroa sig för just nu. Han är mer upprätad fram än bak så vi ska hålla koll på det.

Men nu börjar han bli väldigt självständig, han följer mamma bara när han känner för. Leker mer med kompisen än står bredvid mamman. Hon går in och äter extramat varje dag och idag ville han till en början inte följa med. Vi fick gå en bra bit med mamman innan han hakade på. Hon verkade inte heller bry sig nämnvärt.. så det blir nog till att gå i snöre i fortsättningen. Har övat lite på att fläta honom och stanna när man säger ptrr.. och han är ett litet A-barn :love: allt går så länge jag kliar samtidigt..
 
Stod och fyllde vatten nyss när en av märrarna trängde upp Calle Kamel så att han sprang in i grinden så att den öppnades (hade inte låst den, tack och lov) och han kom utanför hagen.
Han passade på att utnyttja tillfället till att promenera själv upp i stallet och ställa sig i en box och käka kraftfoder, helt oberörd. Tog mig ett tag att leta fram en någorlunda passande grimma och ett grimskaft men det bekom honom inte det minsta att stå själv där i stallet, han hade säkert kunnat stå där ett tag till. Sen var det bara att plocka på grimman och leda ut honom i hagen igen...
Cool unge ändå.:cool:
 
Hur tänker ni som skall sälja med prissättning? Fick frågan idag och blev lite ställd.

Mödernet är ju av hög klass, modern diplomsto med 8-10-8 på gången och meriter i msvb/msva. Fyra generationer elit-ston bakom modern och inom de fyra närmsta generationerna finner vi fyra godkända hingstar, två GP-hästar inom dressyr, två S-klasshästar och ett antal msv-hästar.
Fadern är inte en poppishingst i sverige, men några av fölen har sålts på auktioner i Tyskland för omkring 100 000- 300 000:-. Faderns syskon For Romance I och For Romance II är ju rätt kända, liksom systern som gick för över en miljon euro på auktion.

Har tittat lite på annonser och det är så otroligt brokigt kring vad folk begär. Jag vet ju vad uppfödarbekanta brukar värdera sina till ungefär också, men det känns klurigt.

Nya, lite bättre bilder på han som tycker han är störst, bäst och vackrast...

19800957_450914188610161_8104603700845492573_o.jpg

19787124_450914115276835_8843105111301738179_o.jpg

19944286_450914448610135_7646187473457971128_o.jpg
 
@DressageNerd Jag har ingen aning. Vår är inte till salu om vi inte får ett bra bud från rätt människa. Men kanske elitfölsauktionen är något för er? jag vet inte hur det funkar med lägsta pris dock. Han är verkligen supersöt. Och den stammen (lite partisk här eftersom vår är e: For Romance I) ska vara trevliga i huvudet också.
 
Hur tänker ni som skall sälja med prissättning? Fick frågan idag och blev lite ställd.

Mödernet är ju av hög klass, modern diplomsto med 8-10-8 på gången och meriter i msvb/msva. Fyra generationer elit-ston bakom modern och inom de fyra närmsta generationerna finner vi fyra godkända hingstar, två GP-hästar inom dressyr, två S-klasshästar och ett antal msv-hästar.
Fadern är inte en poppishingst i sverige, men några av fölen har sålts på auktioner i Tyskland för omkring 100 000- 300 000:-. Faderns syskon For Romance I och For Romance II är ju rätt kända, liksom systern som gick för över en miljon euro på auktion.

Har tittat lite på annonser och det är så otroligt brokigt kring vad folk begär. Jag vet ju vad uppfödarbekanta brukar värdera sina till ungefär också, men det känns klurigt.

Nya, lite bättre bilder på han som tycker han är störst, bäst och vackrast...

19800957_450914188610161_8104603700845492573_o.jpg

19787124_450914115276835_8843105111301738179_o.jpg

19944286_450914448610135_7646187473457971128_o.jpg
Med det prestationsmödernet så hade jag antingen satsat på elitfölauktionen eller satt ett högre pristak i annonsen. Vad som är högt är upp till var och en men en sån unge hade jag inte satt ut för under 120 000:-, men då utgår jag från vad du skriver om stammen.
Min är prissatt till 70'. Det tycker jag är rimligt med tanke på att mödernet är omeriterat även om stoet självt är väldigt fint och med bra stam på pappret. Hingsten är nygodkänd och fick sin första årskull i år (han kom för övrigt 3a i dagens klass; hurra!), men har ett mycket välmeriterat möderne och är nominerad till UVM.

Personligen tror jag på ungen och vill därför inte rea ut honom för 45-50', men det är rätt svårt att övertyga eventuella köpare om det när det inte finns nåt på pappret så att säga. Däremot tror jag att om han inte säljs i år så kommer han att sälja sig själv när han är äldre, men jag kan mycket väl ha fel, det får tiden utvisa.
 
Då har vi firat Obsidians ankomst med en trerätters middag. Det blev:
Förrätt: stekt kavring med gubbröra och löjrom
Huvudrätt: Vegoschnitzel (entricot för sambo å son) hasselbackspotatis och rödvinssås
Efterrätt: turkisk youghurt med mangochutney och kanderade nötter.
Mums..
:d
 
Då har vi firat Obsidians ankomst med en trerätters middag. Det blev:
Förrätt: stekt kavring med gubbröra och löjrom
Huvudrätt: Vegoschnitzel (entricot för sambo å son) hasselbackspotatis och rödvinssås
Efterrätt: turkisk youghurt med mangochutney och kanderade nötter.
Mums..
:d

Haha, vem bestämde vilken rätt? Eller vem vann tävlingen?
Låter inte som sonens meny direkt :D
 
@DressageNerd Jag har ingen aning. Vår är inte till salu om vi inte får ett bra bud från rätt människa. Men kanske elitfölsauktionen är något för er? jag vet inte hur det funkar med lägsta pris dock. Han är verkligen supersöt. Och den stammen (lite partisk här eftersom vår är e: For Romance I) ska vara trevliga i huvudet också.

Och @Fritidsryttare Är han i god fas visar vi för inspektionskommittén för elitfölauktion. Där är det kanske snarare en chans att få en köpare som kan ge honom möjligheter än att få ut så mycket pengar som möjligt. Över huvud taget är det viktigare att han hamnar rätt och ger stoet meriter. Får nog köra lite svävande och hinta på någonstans över 100, men diskuterbart med rätt person...
 
Lillkillen verkar trivas bra =D

OinXAS8.png

sxJw5xN.png

Rv87vj3.jpg

tO56jH3.jpg

uMLoFWB.jpg

JzbbG7s.jpg
DxN2xRf.jpg
7R6Mo40.jpg

rrbiMHM.jpg

bjH1zIL.jpg


Lite blder, han är rätt kaxig och framåt, väldigt nyfiken på alla hästar och då även valackerna som går i hagen bredvid.

Älskade häst!

Dock tycker jag gräset börjar bli lite gult och för högt så nu har mammahäst fått lite lusern vid sidan, inte alls mycket för det finns ju fortfarande gräs men hon verkar lite hungrig vissa dagar.
 
Lillkillen verkar trivas bra =D

OinXAS8.png

sxJw5xN.png

Rv87vj3.jpg

tO56jH3.jpg

uMLoFWB.jpg

JzbbG7s.jpg
DxN2xRf.jpg
7R6Mo40.jpg

rrbiMHM.jpg

bjH1zIL.jpg


Lite blder, han är rätt kaxig och framåt, väldigt nyfiken på alla hästar och då även valackerna som går i hagen bredvid.

Älskade häst!

Dock tycker jag gräset börjar bli lite gult och för högt så nu har mammahäst fått lite lusern vid sidan, inte alls mycket för det finns ju fortfarande gräs men hon verkar lite hungrig vissa dagar.

Han är så söt att man dör! :love:

På vissa bilder är han/hans mamma ganska lika H.H/hans mamma, märkligt hur hästar av helt olika raser kan vara det. :laugh: Men söthet kommer väl i mer än en ras, I guess ;)
 
De första dagarnas nervositet över allt som måste fungera börjar lägga sig nu. Han äter, sover och springer, typ :p och jag har sett att han kissat massor av gånger och har hittat flera bajsar, så allt sånt verkar fungera (just nu iaf)... Var lite nervös för efter han släppt tarmbecket, för det tog det hela dagen innan jag såg att han bajsade och sedan hittade jag inte ngt på hela nästa dag, han verkade glad och pigg och såg aldrig att han krystade, så jag tänkte att han har nog släppt ngt litet som jag inte hittat. Nu fungerar det iaf och det är skönt.
Han är blyg när det gäller kontakt med oss, men sjukt cool annars. Vi håller på att riva allt på vår terrass, för vi ska bygga uterum. I samband med det sågade vi ner två stora tallbuskar, som skuggade terrassen en del. Buskarna växte längs med hagen och Lill-fisen promenerar kavat fram och står ca 10 m från sambon, när han kör med motorsågen för fullt! :love: Buskarna var inte höga, så det var ingen risk att han fick dem på sig.
Dessutom har han upptäckt vattenkopparna och trycker gärna på pinnen, så det spolar vatten och slabbar en stund.
Jag har oxå kommit på ett namn: Hip Cool Cat, finns flera kopplingar på detta, dels pappa, mormor, morfar och dels att jag tycker att verkar vara en cool typ, en cool cat. :p Vad jag ska kalla honom har jag ingen aning om, just nu är det Lill-fisen eller fölis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 268
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp