Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Puh, den här ungen alltså, så känsligt allt är! Chockade nyss av antibiotikan. Jag respirerade två ggr under tiden utan blod. Var "bara" en liten chock. Trillade två gånger och var lite vinglig ett par minuter. Som tur väl sista behandlingsdagen.
Så på sex veckor:
- plasma i två omgångar
- diarré som fick behandlades med diarsanyl och morotspuré
- ett besök i Helsingborg, lymfangit
- en antibiotikachock

Ett under om hon överlever till vuxen ålder...

Förhoppningsvis får ni all skit nu och inte senare :) En till solskenshistoria: En bekant till oss fick en hingstunge som var tvungen att akut buköppnas en gång, som sedan fick korrigeras och gipsas en omgång och som sedan fick en jobbig infektion vid kastrering. Sedan dess har han gått unghäst-VM och har placeringar internationellt i svår klass :up:
 
Mätte Formidabel idag och övade på att springa lite. 116 cm är han, en dryg månad gammal. Är det normalt eller litet? Det är min första SWB-fölis.

Tyvärr har mamma fått mugg som inte var så snäll så vi får jobba på att försöka skydda den från flugorna på bästa sätt.

Det låter rätt normalt tycker jag, dessutom finns det de som är små hela uppväxten och drar till och blir 170+ ändå :grin:
 
Förhoppningsvis får ni all skit nu och inte senare :) En till solskenshistoria: En bekant till oss fick en hingstunge som var tvungen att akut buköppnas en gång, som sedan fick korrigeras och gipsas en omgång och som sedan fick en jobbig infektion vid kastrering. Sedan dess har han gått unghäst-VM och har placeringar internationellt i svår klass :up:
Då har jag något att se fram emot :D
 
@Mauen Min stora hade inga problem alls fram till att han 8, då kom allt på samma gång. Det är nog bra att ha varit igenom lite på vägen. Det gör er starkare och du känner fölis bättre och vet vad den ska skyddas mot och inte. Det kommer gå bra!:heart
 
Mätte Formidabel idag och övade på att springa lite. 116 cm är han, en dryg månad gammal. Är det normalt eller litet? Det är min första SWB-fölis.

Tyvärr har mamma fått mugg som inte var så snäll så vi får jobba på att försöka skydda den från flugorna på bästa sätt.

Vår var 1m när hon föddes och 120cm när hon var en månad.

Gällande mugg så fick vår mammahäst också det efter fölning. Hon har aldrig tidigare haft det så det måste vara kopplat till hormonförändring iom mammarollen. Det var ganska så elak variant som såg ond ut och flugorna/solljus gjorde att vi har haft det lindat dygnet runt. Tvättat noggrant och därefter använt L-Mesitran salva, det har gett superfint resultat så snart slipper hon ha blåa bakfötter. :)
 
Vår var 1m när hon föddes och 120cm när hon var en månad.

Gällande mugg så fick vår mammahäst också det efter fölning. Hon har aldrig tidigare haft det så det måste vara kopplat till hormonförändring iom mammarollen. Det var ganska så elak variant som såg ond ut och flugorna/solljus gjorde att vi har haft det lindat dygnet runt. Tvättat noggrant och därefter använt L-Mesitran salva, det har gett superfint resultat så snart slipper hon ha blåa bakfötter. :)
Tack för tipset. Veterinären kommer och kollar på Mirre i morgon så då kan vi nog få hjälp med ev. recept. L-Mesitran, är det receptfritt?
 
Tack för tipset. Veterinären kommer och kollar på Mirre i morgon så då kan vi nog få hjälp med ev. recept. L-Mesitran, är det receptfritt?

Yes, det är någon slags honungssalva, finns på djurapotek på nätet. :) Vi tog kontakt med veterinär och fick då rådet att använda det. Göra rent ordentligt med hibiscrub, torka torrt, lägga på salvan, kompress, bommul, flexilinda och inte byta igen förrän efter 3dgr. Vi använde silvertejp för att hon inte skulle trampa sönder iom. att man lindar lite under foten också. Jag var förvånad att det både har suttit och att det liksom läker inifrån väldigt fint.
 
19875507_1681012815272312_9169347807886099963_n.jpg

19959163_1681012918605635_652387494336625338_n.jpg

19958983_1681013021938958_2746811051206579200_n.jpg

19756909_1680334968673430_3669595017548084016_n.jpg

Jag har inget här att göra egentligen men jag var bara tvungen att säga hur vackert ditt sto är, hon har ett fantastiskt huvud. Vad är hon för ras?
 
Puh, den här ungen alltså, så känsligt allt är! Chockade nyss av antibiotikan. Jag respirerade två ggr under tiden utan blod. Var "bara" en liten chock. Trillade två gånger och var lite vinglig ett par minuter. Som tur väl sista behandlingsdagen.
Så på sex veckor:
- plasma i två omgångar
- diarré som fick behandlades med diarsanyl och morotspuré
- ett besök i Helsingborg, lymfangit
- en antibiotikachock

Ett under om hon överlever till vuxen ålder...
Oj va tråkigt :( Jag hoppas verkligen att allt går bra.
 
Mätte Formidabel idag och övade på att springa lite. 116 cm är han, en dryg månad gammal. Är det normalt eller litet? Det är min första SWB-fölis.

Tyvärr har mamma fått mugg som inte var så snäll så vi får jobba på att försöka skydda den från flugorna på bästa sätt.

Nu är jag inte superinsatt i hur stora SWBer brukar vara vid 1 mån, men iaf de SWB fölen jag träffat var typ 113 resp. 122 cm vid ungefär samma tid. Mamman till det lilla fölet var 163-164 cm och dito till det stora 176-177 cm. Hingsten (de var/är halvsyskon) är typ 165 cm.
Så ja, det låter helt klart normalt! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 259
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp