Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här helgen har vi träffat hovslagaren och chipmärkt och ID-fixat inför registreringen. Han Har en halvstrumpa och en helstrumpa fram och två 3/4-strumpor bak. Snäll när han väl fattade vad vi skulle göra igår med hovslagaren men chip och tagna strån i svansen var mycket obehagligt. Tur att man bara behöver göra det en gång i livet sa han. Men i övrigt är han väldigt cool och tar det mesta med ro.

Var och kollade på fölvisning idag. Vi tänker väl att han kommer få åtta på typ och allmänt intryck, men han är ju än så länge ganska liten och har tre veckor på sig att växa till sig och tyvärr troligen komma in i någon fulare period (även om han växt jämnt hittills). Men det var kul att se. Skulle jag bedömt honom idag mot de jag såg på plats så hade han fått 77-78 % ungefär. Så fin tycker jag att han är.

Ny grimma!
20245537_10159568286440497_6743520802360968351_n.jpg
 
Fölungen jag fick i år var 102 som nyfödd och 112 som 4 veckors. Jag räknar henne som normal mot det mindre än så länge
Då borde han vara ganska normal antar jag? Jag upplever honom större än vad Unik var, längre ben och längre huvud av bilder att döma. Ska bli så kul att se hur han utvecklas och jämföra med Unik!
 
Jag har valt att stryka Calle från visningen i augusti. Mamman är inte helt ok och Calle växer nåt fruktansvärt och kommer inte alls till sin rätt. Då jag ändå börjar fundera på att låta honom stanna kvar ett tag så känner jag att den där visningen är inte hela världen. I mina ögon är han superfin, men det är han förhoppningsvis när det är dags för 3-års också.

Vi övade lite att gå med grimma idag, han skötte sig bra. Sen fick han sin 16 veckors avmaskning av stallägaren. Då fick en kompis till mig hålla Calle, och han skötte sig suveränt. Det var ju världens liv förra gången, men nu stod han som ett ljus. Över huvud taget har han blivit väldigt vettig och trevlig, stolt matte. :)

Eftersom visningen inte är aktuell längre så fick de sedan gå ner på ett av de kuperade betena med två andra ston. Där är tanken att de får gå kvar tills min bebis är ute och det är dags att börja vänja av från mamman i september.
 
Vad trist med visningen @Fritidsryttare men jag förstår dig samtidigt.
Det är väl den delen som oroat mig också att min ska växa som tusan i den vevan också och visst växer gör han men han ser inte helt tokig ut just nu (bara om en månad säkert) :laugh:
Nejdå, hoppas det kommer gå bra iallafall.

Tog en liten promenad med dom idag nere på travsträckan och dom båda uppskattar att komma ut lite utanför hagen och Miraz som varit hel nöjd med och gå i hagen mest börjar tycka det är lite tråkigt nu, men hon finner sig i det absolut så det är inga problem.

Sen svampa jag av lillkillen lite idag, han har blivit lite kletig i ögonen pga flugfärna så har fått baddat ögonen och det utan bråk, så duktig. Så idag tog jag svampen och drog runt över hela kroppen och han stod som ett ljus och njöt tror jag :)

Han har börjat trava mer och mer nu också vilket är super kul men det är svårt och få det på film så ska försöka ta dom till banan här någon dag och prova få dom att springa lite sedan skall han mätas för han är stor nu och då var han ändå stor när han föddes :angel:

Imorgon kommer hovis, får se hur det går. Borde ju gå lika bra som sist tycker jag men vad vet man?
 
Jag har valt att stryka Calle från visningen i augusti. Mamman är inte helt ok och Calle växer nåt fruktansvärt och kommer inte alls till sin rätt. Då jag ändå börjar fundera på att låta honom stanna kvar ett tag så känner jag att den där visningen är inte hela världen. I mina ögon är han superfin, men det är han förhoppningsvis när det är dags för 3-års också.

Vi övade lite att gå med grimma idag, han skötte sig bra. Sen fick han sin 16 veckors avmaskning av stallägaren. Då fick en kompis till mig hålla Calle, och han skötte sig suveränt. Det var ju världens liv förra gången, men nu stod han som ett ljus. Över huvud taget har han blivit väldigt vettig och trevlig, stolt matte. :)

Eftersom visningen inte är aktuell längre så fick de sedan gå ner på ett av de kuperade betena med två andra ston. Där är tanken att de får gå kvar tills min bebis är ute och det är dags att börja vänja av från mamman i september.
Det känns helt galet att ni ska börja vänja av i september, min är ju bara två veckor gammal och har långt kvar till sin avvänjning. Tänk att de ändå är "lika gamla". Sen blir ju skillnaden mindre ju äldre de blir, men just nu är det stor skillnad. :)
 
Det känns helt galet att ni ska börja vänja av i september, min är ju bara två veckor gammal och har långt kvar till sin avvänjning. Tänk att de ändå är "lika gamla". Sen blir ju skillnaden mindre ju äldre de blir, men just nu är det stor skillnad. :)
Hehe ja, de andra har jag inte börjat vänja av förrän i december så jag tycker också det känns tidigt. Jag har absolut ingen brådska att bli av med honom men tänker att man kan ju börja i god tid att öva med honom. :)
 
En sak som slog mig precis, jag har ju sålt mitt sto, men hon går kvar här tills Tage är avvand. När vi skrev kontraktet på stoet, missade vi en sak - om hon skulle behöva ny utrustning, vem brukar betala det då? Tänker på flughuvor (hon måste ha det, blir väldigt lätt infekterad och flugorna älskar hennes ögon) och ev täcke. Grimmor och grimskaft har jag om det skulle behövas. Hon ska inte klippas, men är ganska frusen av sig, så senare i höst/vinter brukar jag ha ett tunt täcke på henne om det är skitväder, mest för att hålla henne torr.
Hoppas att ingen tar illa upp över att jag ställer frågan här. Jag skulle vilja veta om det finns någon praxis, det blir lättare för mig då när jag ska prata m nya ägaren.
 
Jag känner att om jag köpt hästen och valt att ha henne kvar hos dig tills fölet är avvant så hade jag stått för saker till henne om det behövs och det är ju ändå saker som hon kommer få lov att köpa iaf eftersom du nu skrev att hon är lite frusen av sig tex och lika med flughuva att det behövs.

Men varför inte fråga henne bara hur ni skall göra? Kanske känner hon precis som jag att det är självklart att man som ägare står för det oavsett om hon inte har stoet hos sig själv.

Så känner jag :o
 
Och snacket om avvänjning, jisses... Vet inte ens hur jag ska göra med den delen eller när det egentligen är "okej" att börja med det.

Jag har absolut ingen brådska med min heller!

Ska hämta ut avmaskningsmedel imorgon, hoppas något apotek i närheten har det bara.

Hur exakt noga är det och ge det under deras 8v? Han blir 8 på fredag och tänkte ge honom det på torsdag morgon/förmiddag för jag ska ev resa bort sen efter där.
Eller kan man ge det när man kommit hem en vecka efter? :p Nu kan säkert min hästvakt ge honom också men hade velat göra det själv :o
 
Och snacket om avvänjning, jisses... Vet inte ens hur jag ska göra med den delen eller när det egentligen är "okej" att börja med det.

Jag har absolut ingen brådska med min heller!

Ska hämta ut avmaskningsmedel imorgon, hoppas något apotek i närheten har det bara.

Hur exakt noga är det och ge det under deras 8v? Han blir 8 på fredag och tänkte ge honom det på torsdag morgon/förmiddag för jag ska ev resa bort sen efter där.
Eller kan man ge det när man kommit hem en vecka efter? :p Nu kan säkert min hästvakt ge honom också men hade velat göra det själv :o

Hade hellre gett dagen innan än väntat en vecka. Så noga på sekunden kan det ju inte vara, att det skulle vara problem om man ger en dag innan eller efter. :)
 
Jag känner att om jag köpt hästen och valt att ha henne kvar hos dig tills fölet är avvant så hade jag stått för saker till henne om det behövs och det är ju ändå saker som hon kommer få lov att köpa iaf eftersom du nu skrev att hon är lite frusen av sig tex och lika med flughuva att det behövs.

Men varför inte fråga henne bara hur ni skall göra? Kanske känner hon precis som jag att det är självklart att man som ägare står för det oavsett om hon inte har stoet hos sig själv.

Så känner jag :o
Jag känner oxå så, men ville mest kolla om det bara var jag. :) Jag skulle dessutom behöva det täcket hon hade förra året, till min nya häst. När Leia flyttar sen har jag ingen nytta av dubbla täcken av den sorten, jag har fullt redan i mina två täckeslådor. :o Det täcket är dessutom nytt, så det tar nog ett tag innan det är utslitet...
 
Amanda- din ser så otroligt fin ut! Väldigt fint huvud. Kul att kolla på fölvisning. Jag anmälde mig igår- så trist Fritidsryttare och du han stryka din! Hade varit roligt att ses om inte annat. Men Amanda kan inte du berätta om det var några skillnader i fölvisning mot hur det var förr...? Har inte visat sen 2012. Då gick man ett varv med sto och föl i skritt och trav. Sen släppte man dem. Och så fick man gå fram och tillbaks på rak linje och avslutningsvis så ställde man upp dem. Typ i den ordningen... Man fick bedömning på typ, huvud hals och bål, extremiteter, skritt, trav och galopp. Är det samma fortfarande?
 
Amanda- din ser så otroligt fin ut! Väldigt fint huvud. Kul att kolla på fölvisning. Jag anmälde mig igår- så trist Fritidsryttare och du han stryka din! Hade varit roligt att ses om inte annat. Men Amanda kan inte du berätta om det var några skillnader i fölvisning mot hur det var förr...? Har inte visat sen 2012. Då gick man ett varv med sto och föl i skritt och trav. Sen släppte man dem. Och så fick man gå fram och tillbaks på rak linje och avslutningsvis så ställde man upp dem. Typ i den ordningen... Man fick bedömning på typ, huvud hals och bål, extremiteter, skritt, trav och galopp. Är det samma fortfarande?

Själva genomförandet är i princip samma men nu får man linjär beskrivning + poäng på Exteriör, Gångarter (skritt, trav, galopp) och Allmänt intryck.
 
20280473_2060602860632048_7195765145199150833_o.jpg
Calle Kamel i nya hagen. Det är en riktig "fårhage"; kuperat t.o.m i mina ögon. Perfekt för en liten fölis som behöver få koll på benen.
Är mycket nöjd med beslutet att inte visa, huvudet och halsen är rätt snygga men han ser ut som en brunbjörn på resten av kroppen och växer som jag vet inte vad. Snäll uppsyn har han iaf numera. :)
 
Amanda- din ser så otroligt fin ut! Väldigt fint huvud. Kul att kolla på fölvisning. Jag anmälde mig igår- så trist Fritidsryttare och du han stryka din! Hade varit roligt att ses om inte annat. Men Amanda kan inte du berätta om det var några skillnader i fölvisning mot hur det var förr...? Har inte visat sen 2012. Då gick man ett varv med sto och föl i skritt och trav. Sen släppte man dem. Och så fick man gå fram och tillbaks på rak linje och avslutningsvis så ställde man upp dem. Typ i den ordningen... Man fick bedömning på typ, huvud hals och bål, extremiteter, skritt, trav och galopp. Är det samma fortfarande?
Det var lite annorlunda på Lövsta i söndags mot förra året och vad jag hittat på YouTube. Först skrittade de ett varv. Sen ställde man upp längs en långsida för att domarna skulle kunna titta, efter det skrittade de längs med långsidan (som för veterinären så domaren såg fölet bakifrån och framifrån). Efter det gjorde man samma sak i trav. Sen släpptes föl och sto för att visa galoppen, och funkade det fick de visa trav också. Behövdes det så visades traven med stoet vid hand. Man märkte då hur viktigt det var att det var en visare som drog på i takten, för blev det inte bra direkt fick visaren springa ganska länge (2-3 varv). Om de visats lösa så kopplades tygeln fast här för att visa skritten för hand. Efter det var det klart och fölet ställdes upp med sidan mot publiken och domaren berättade om poängen. Om jag fattade allt rätt var det Typ, skritt, trav, galopp och Allmänt intryck. Ingen totalpoäng/procent rapporterades men den stod på protokollet. Inte heller angavs (inte ens på protokollet) om fölis var Klass I eller så.

En personlig reflektion var att den här domaren inte gav några lägre poäng än 7, han ville inte halshugga någon som troligen var i växtfas.

Något annat som var tydligt var att fin mamma gav fin bebis. De två överlägsna fölen var en undan ett fint Västra Hoby-sto resp ett svårklasssto efter DeNiro. Och annars kändes det som de hingstar jag gillar bäst gav finast föl. Fast den jag kände inte fick så bra poäng så kan den mycket väl bli en häst som klättrar i klasserna, för den hade verkligen ett bra psyke.
 
Det blir ingen visning för oss eftersom mammahäst inte är så bekväm med hela lastnings- och transportbiten...

Har ju trott hela tiden att min ska bli skimmel eftersom han var så mörk när han föddes, sedan blev jag lite osäker när han började fälla i huvudet utan att några vita hår kom fram. Men nu ser man på halsen där han kliat sig att han har silvriga strån blandat i det mörka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 326
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
837
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
829
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp