Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har Tage fått åka släp med mamma till seminstationen och tbx. Han var inte så intresserad av att bli ledd och ännu mindre intresserad och bli baxad in i transporten, men det tog väl ca 15-20 min så var han inne.

Kanske skulle jag gjort annorlunda med hanteringen fram tills nu, men det är inte så lätt när man inte har någon erfarenhet och man blir helt snurrig av alla råd man får, för alla säger olika. Iaf så har jag fokuserat på att öht komma i närheten av honom och få honom att förstå att hantering kan vara trevligt, kliat honom och gett honom lite morotsbitar som jag tuggat ett par gånger först. Nu gick det att få tag på honom ganska lätt i boxen, men han tyckte ju att det här med att bli ledd med grimskaft om halsen och hand om rumpan, det var inget han tänkte vara med om frivilligt. Hon som ska ha hand om Leia har hanterat många föl, så det gick ju efter en liten stund och hem från seminstationen gick det lättare.

När vi kom hem fick de vara i boxen en stund, sedan ledde jag honom likadant ut till hagen. Han protesterade vilt i början, men vi kom ändå ut till hagen efter ca 15 min. Nu ska jag ta dem in och ut ett par ggr var dag på detta sättet, så går det förhoppningsvis lättare på söndag när vi ska iväg igen. Som tur är är iaf Leia lugn hela tiden.
 
Vilken härlig uppsyn! Ser verkligen fin ut!
Tack! :love: Det är många som säger att han är fin, men jag vet inte om de menar fin "på riktigt" eller om det bara är en standardfras. Själv är jag för dålig på att se om ett föl är ett ämne till ngt bra eller om den bara är allmänt söt. :p

Han är i första hand ämnad att bli min hobbyhäst, men om han blir för stor eller om livet vill så, så kan det ju hända att jag säljer och då hoppas jag att han håller måttet även för andra. :)
 
Tack! :love: Det är många som säger att han är fin, men jag vet inte om de menar fin "på riktigt" eller om det bara är en standardfras. Själv är jag för dålig på att se om ett föl är ett ämne till ngt bra eller om den bara är allmänt söt. :p

Han är i första hand ämnad att bli min hobbyhäst, men om han blir för stor eller om livet vill så, så kan det ju hända att jag säljer och då hoppas jag att han håller måttet även för andra. :)
Jag tycker också han ser fin ut. Lite lik vår fölis men med längre hals (och det är bra..) :heart
 
Är det förresten någon mer som har svårt att komma på namn? Min är snart 2 månader och fortfarande namnlös :o.
Vi hade lite problem att välja av alla bra förslag, men det blev självklart när min kompis föreslog Formidabel. Hade det varit ett sto hade hon fått heta Formidable :D

För visst nekar inte förbundet namn?
 
Vi hade lite problem att välja av alla bra förslag, men det blev självklart när min kompis föreslog Formidabel. Hade det varit ett sto hade hon fått heta Formidable :D

För visst nekar inte förbundet namn?

Nä, inte om de inte är stötande... :)

Problemet är att jag har fastnat för ett namn som jag egentligen inte vill ta eftersom det börjar på fel bokstav :angel:. Så alla andra förslag blir bara njaaa...
 
Musikerna även i år? Vilken bokstav gäller?

Jag var inne på det först men det är inte tvunget, det är ju ett annat sto som är mamma än till de andra också. Har varit inne på litteratur/film/serie-tema också. Pappa heter Kannatol och mamma Armitina så hade helst velat ha på K, eller kanske A.
 
Jag hade för ovanlighetens skull inte alls svårt med namn. Dels går jag efter alfabetet, sen visste jag att Calle skulle heta C'est La Vie om det kom ut ett levande föl när mamman var så dålig till och från under dräktigheten. Namnet anspelar på den föräldralösa lille pojken i DN:s artikelserie om Haiti för många år sen, också en riktig liten överlevare. :)

Kommande år däremot... Men brukar lösa sig när man ser vad det är för filur som kommer ut. Anton hade jag jääättesvårt att bestämma namn till innan, men så kom han ut som en riktig argbigga och namnet Attitude kändes självklart. :) Förra årets unge räknas inte för den är inte döpt av mig... Vi var inte helt överens där, kan jag säga.:cool:
 
Har haft jättesvårt att bestämma mig för namn. Jag har ju inte direkt ngt tema eftersom jag inte föder upp hästar mer än till mig själv och det är 10 år sedan sist;). Jag har gått här o väntat på att det bara liksom ska komma till mig sådär :o och till slut, efter att ha gått igenom alla möjliga o omöjliga mytologier, disneyfigurer, Ninjarelaterade och Hip Hoprelaterade namn, så blev det Herbie :D. Eller hans hela namn blir Sweet lil Herbie. Sweet efter sin mormor, som vi haft här, lil för att många Hiphopartister heter ngt sånt och Herbie för att han inte är som alla andra ;)
 
Min son döpte vår. Vi hade bestämt att det skulle vara på O eftersom både mamma och pappa börjar på O. Mitt och sambons förslag var Oliver. Sonens förslag var Obsidian efter lavastenen i Minecraft som han gärna spelar. När fölet föddes så var han helt enkelt för elegant för Oliver. Han var absolut en Obsidian. :heart
 
Detta är min andra uppfödning och precis som förra gången så tog jag hjälp av mina vänner. Blev Difense. Ville gärna ha fotbollstema efter som pappa heter Touchdown och farfar Quaterback. Difense passade bra ihop med mamma Dejavue (e Dávenir) namn också :)
 
Detta är min andra uppfödning och precis som förra gången så tog jag hjälp av mina vänner. Blev Difense. Ville gärna ha fotbollstema efter som pappa heter Touchdown och farfar Quaterback. Difense passade bra ihop med mamma Dejavue (e Dávenir) namn också :)
Är det inte Defense? Eller Defence? Om du tänker på termen för försvar?
 
Det var ju väldigt passande @Jealle ! Men som Amanda säger stavas med Defense (kan även stavas Defence, båda är rätt verkar det som) om det är engelska termen för försvar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 165
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
800
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp