Status
Stängd för vidare inlägg.
Tage är oxå ensam om sitt officiella namn. Hade blivit ganska förvånad om en till kommit på samma kombination (Hip Cool Cat). :) Han har sovit utan mamma en natt nu, men inte ensam, han delar den stora boxen med ponnyn. Vi hade tänkt sätta upp mellanväggen, men några plankor behövde bytas och eftersom det tydligen var en specialspont så var den svår att få tag på och det blev ett par veckors leveranstid. Så för att kunna börja med Tages avvänjning så kom jag på denna lösningen. Det har funkat bra även om det kanske inte är helt idealiskt. Jag skulle ju vilja lägga in riktigt ordentligt med hö, men ponnyn behöver inte mer mat än nödvändigt, så jag håller tillbaka lite med det. Ponnyn äter upp sin hög sen går han bort till Tage och flyttar på honom och äter upp hans hö med... Sen är de kompisar. Tage får lite mat i krubban oxå + att han kan dia hela dagen, så jag hoppas att han klarar sig tills vi fått upp mellanväggen (nästa helg).
Såg på kameran nyss att Tage låg och sov och ponnyn stod bredvid och vaktade. :love:
Leia (mamma) bryr sig inte öht. När hon konstaterade att Tage fanns i boxen bredvid, var hon nöjd med det och åt sin mat i lugn och ro. Jag har preliminärbokat med nya ägaren att de ska hämta Leia 21/1. :cry:Sorgligt, men hon kommer att få det bra på nya stället.
 
Cruzet har funnits på blup länge - jag surar mest över att hon inte har fått ngt preliminärt index.

Hon är rund, lurvig och lerig

Då är det nog så att preliminära indexen är slopade. Det finns ju ändå ingen "ny" information i dem, vill man veta kan man ju räkna ut själv genom att ta snittet på föräldrarna.
 
Nu är mitt föl hingst och mamman är inte visad eller tävlad men slår jag ihop farfar, morfar och mormors far (pappan har inget index då min är hans förstfödde) så får jag ett snitt på 165....
 
Takeo är inte så lönt att försöka få fram nåt teoretiskt blup på, han har en farfar på 102+141 (Kannan), mormor på 91+82 och morfars far på 115+138 (Argentinus) som de närmsta med index...

På honom är jag nästan glad att han kommer bli valack och aldrig få några staplar... Skriver man ut prestationerna som finns i mödernet låter det bättre än vad blupen visar. Mitt andra sto är det tvärt om med - ganska skralt med prestationer men ändå bättre blup. Då är det ända samma stamsto i botten.
 
Yes. Räknar på Rosevelt, Don Schufro och Quaterback. Längre bak är Regazzoni på 128 och Lauries Crusador men han har inget index.

Fast i ditt fall finns det ju index på farmor och mormor så då kan du ju få fram en ganska bra uppskattning :). Tar du snitt på alla 4 i 2a led borde det hamna ganska nära den siffran han faktiskt har i databasen!
 
Fast i ditt fall finns det ju index på farmor och mormor så då kan du ju få fram en ganska bra uppskattning :). Tar du snitt på alla 4 i 2a led borde det hamna ganska nära den siffran han faktiskt har i databasen!
Då hamnar han betydligt lägre, jag räknade på fäderneshingstarna för skojs skull. På mödernet hamnar han strax under 120 i dressyr totalt. :)
 
Jag får det till 147, det skulle jag ändå säga är bra, men det är klart att man får högre siffra om man bara plockar ut de bästa hingstarna ;)
Vilket index är det ni räknar på? Hoppindex för hopphästar och dressyrindex för dressyrhästar?
Om jag räknar snitt på hoppindex för far- och morföräldrar, får jag ett index på 130,5. Vad är bra? :o Jag är ny på avel (och ska väl heller inte fortsätta, men det är bra att veta hur de där siffrorna funkar).

Dessutom upptäckte jag att jag hade rätt i vad jag trodde om Tages mormor. Hon tävlades fram till våren 2016, men gjorde väl sista starten i april, typ. Jag tänkte att de nog skulle betäcka och det föddes ett sto förra året. Så Tages mormor blev mamma och mormor samma år. :) Ska absolut hålla koll på avkomman, den har ett prefix som är lätt att känna igen.
 
Vilket index är det ni räknar på? Hoppindex för hopphästar och dressyrindex för dressyrhästar?
Om jag räknar snitt på hoppindex för far- och morföräldrar, får jag ett index på 130,5. Vad är bra? :o Jag är ny på avel (och ska väl heller inte fortsätta, men det är bra att veta hur de där siffrorna funkar).

Dessutom upptäckte jag att jag hade rätt i vad jag trodde om Tages mormor. Hon tävlades fram till våren 2016, men gjorde väl sista starten i april, typ. Jag tänkte att de nog skulle betäcka och det föddes ett sto förra året. Så Tages mormor blev mamma och mormor samma år. :) Ska absolut hålla koll på avkomman, den har ett prefix som är lätt att känna igen.

Jag skrev med både Dressyr och Hoppning på de jag skrev mina men @Fritidsryttare s som vi diskuterade var bara dressyr.
Och du har ju index på både mamma och pappa, så då kan du ju bara ta deras snitt :). Sedan är ju Blup ett förväntat avelsvärde, så egentligen är det ju inte till någon nytta på blivande valacker, men för skojs skull kan man ju använde det som ett mått på hur "bra" stammen är.

Men 100 ska vara medelvärdet, så allt över det är bättre än snittet så att säga. Ston kan också få stjärnor utifrån sina Blup-index, och då är en stjärna 115 dressyr eller 120 hoppning, två stjärnor 125 dressyr eller 130 hoppning och tre stjärnor 135 i dressyr eller 140 hoppning.
 
Jag skrev med både Dressyr och Hoppning på de jag skrev mina men @Fritidsryttare s som vi diskuterade var bara dressyr.
Och du har ju index på både mamma och pappa, så då kan du ju bara ta deras snitt :). Sedan är ju Blup ett förväntat avelsvärde, så egentligen är det ju inte till någon nytta på blivande valacker, men för skojs skull kan man ju använde det som ett mått på hur "bra" stammen är.

Men 100 ska vara medelvärdet, så allt över det är bättre än snittet så att säga. Ston kan också få stjärnor utifrån sina Blup-index, och då är en stjärna 115 dressyr eller 120 hoppning, två stjärnor 125 dressyr eller 130 hoppning och tre stjärnor 135 i dressyr eller 140 hoppning.
Tack för info. Räknar jag på föräldrarna så blir det 138,5, så det är ju ännu bättre. :)
Jag förstår att det eg inte är intressant med ett avelsvärde på en valack, men det är kul att kolla ändå. Pappan är har ju haft många avkommor i årgångstävlingarna och inte bara i hoppning, så honom måste man ju räkna som en säker förvärvare. Hoppas bara att han får med sig det som var bäst från sin mamma, arbetsvillighet, försiktighet och ridbarheten. Eller, blir han som henne, men kanske lite mindre nerv så är jag sjukt nöjd.
 
Jag skrev med både Dressyr och Hoppning på de jag skrev mina men @Fritidsryttare s som vi diskuterade var bara dressyr.
Och du har ju index på både mamma och pappa, så då kan du ju bara ta deras snitt :). Sedan är ju Blup ett förväntat avelsvärde, så egentligen är det ju inte till någon nytta på blivande valacker, men för skojs skull kan man ju använde det som ett mått på hur "bra" stammen är.

Men 100 ska vara medelvärdet, så allt över det är bättre än snittet så att säga. Ston kan också få stjärnor utifrån sina Blup-index, och då är en stjärna 115 dressyr eller 120 hoppning, två stjärnor 125 dressyr eller 130 hoppning och tre stjärnor 135 i dressyr eller 140 hoppning.
Nu är jag helt ute och cyklar kanske, men mamman till min låg på 140+ i sitt index medan hon hade det. Men är som sagt inte varken visad eller tävlad nåt och hennes äldsta avkomma blir tre i år. Hade hon varit berättigad till stjärnor menar du? Eller är det bara de med resultat eller presterande avkommor som kunde få det?
 
Nu är jag helt ute och cyklar kanske, men mamman till min låg på 140+ i sitt index medan hon hade det. Men är som sagt inte varken visad eller tävlad nåt och hennes äldsta avkomma blir tre i år. Hade hon varit berättigad till stjärnor menar du? Eller är det bara de med resultat eller presterande avkommor som kunde få det?

Ska de få stjärnor för blup måste de vara visade på unghästtest, annars anser man att indexet är för osäkert. Men har man ett sto som man vet ligger högt i index (om både mamma och pappa har högt) så kan de alltså vara värt att visa även om dagsformen inte är den bästa.
 
Fotade lite i morse när hästarna fick gå ut i ny hage efter att det frusit inatt. Takeo är inte i sin bästa fas just nu, ser ganska "fölig" och outvecklad ut.

26678173_10155253571429290_4301858844486926228_o.jpg

26232269_10155253572429290_4256181178461175818_o.jpg

26686047_10155253572549290_2555687033642257568_o.jpg

26685205_10155253572329290_6234726448092550540_o.jpg

26221104_10155253571269290_6352306191360788234_o.jpg

26198591_10155253571149290_7550552640443304825_o.jpg

26678002_10155253574444290_9128083104245602423_o.jpg

26240393_10155253572849290_4520769138820361225_o.jpg

26198518_10155253572949290_1222717507277071256_o.jpg

26233705_10155253573464290_3999723480557730031_o.jpg
 
Ska de få stjärnor för blup måste de vara visade på unghästtest, annars anser man att indexet är för osäkert. Men har man ett sto som man vet ligger högt i index (om både mamma och pappa har högt) så kan de alltså vara värt att visa även om dagsformen inte är den bästa.
Jag fattar ff inte varför de inte visade Leia, hade hon varit visad och blivit godkänd, hade hon varit selektionssto och haft **. Lite surt, men prestationen har hon ju ändå, hoppas att avkommorna blir minst lika bra prestationsmässigt som hon är. Jag valde Hip Hop och nu har nya ägaren betäckt med Big Star.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp