Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har sent födda föl, hur gör ni med dem på vintern? Är de känsligare än lite äldre föl? Många runt omkring mig ville inte ha ute sina föl hela dagarna i somras för de var rädda för lunginflammation på fölen därav min nyfikenhet. Går de på lösdrift eller är ute hela dagarna osv?
Min som är född 9/7 går ute 16 timmar per dygn, dröjde länge i höstas innan de ens kom in på nätterna. Kan tilläggas att vi har 10 hektarshagar med mycket varierad natur i, mkt träd och skogsdungar. Han har en päls tjockare än värsta shettispälsen, fryser aldrig och jag upplever honom som mkt robust :).
 
Tack ni som svarat ang utevistelse med fölen. Ni som inte har på lösdrift, gör ni torra liggplatser i hagen eller har vindskydd? Ang mina bekanta så kan jag inte tänka mig det är vanligt (ffa på sommaren) att ha ute sto och föl från 08-17.. Kan kanske förstå om man vanligtvis har stoet på box att man inte släpper ut sto och föl direkt efter fölningen om det riktigt riktigt dåligt väder men jag har själv aldrig sett sto+föl må dåligt eller bli sjuka utav att gå ute mycket.. snarare tvärtom!
 
Tack ni som svarat ang utevistelse med fölen. Ni som inte har på lösdrift, gör ni torra liggplatser i hagen eller har vindskydd? Ang mina bekanta så kan jag inte tänka mig det är vanligt (ffa på sommaren) att ha ute sto och föl från 08-17.. Kan kanske förstå om man vanligtvis har stoet på box att man inte släpper ut sto och föl direkt efter fölningen om det riktigt riktigt dåligt väder men jag har själv aldrig sett sto+föl må dåligt eller bli sjuka utav att gå ute mycket.. snarare tvärtom!

Vi har just nu varken vindskydd eller liggplatser, därav täcken. Till nästa år kommer vi ha ett vindskydd till dem och då ryker täckena.

Ang. små föl - Våra tidiga kommer vanligtvis i Mars/April och de går ut första dagen i livet såvida det inte är snöstorm som det var i April i år. Vid dåligt väder är de bara ute medan vi mockar boxen, annars någon timme ett par gånger om dagen. Vi har dem ute så mycket som möjligt, men är det blött och kallt måste de få komma in och vila.
 
Tack ni som svarat ang utevistelse med fölen. Ni som inte har på lösdrift, gör ni torra liggplatser i hagen eller har vindskydd? Ang mina bekanta så kan jag inte tänka mig det är vanligt (ffa på sommaren) att ha ute sto och föl från 08-17.. Kan kanske förstå om man vanligtvis har stoet på box att man inte släpper ut sto och föl direkt efter fölningen om det riktigt riktigt dåligt väder men jag har själv aldrig sett sto+föl må dåligt eller bli sjuka utav att gå ute mycket.. snarare tvärtom!
Har inga direkta liggplatser som är torra om inte vädret är torrt förstås. Min pys ligger och sover i snön, är helt oberörd av det. Frisk som en nötkärna och alltid pigg o glad :D
 
Tack, din ser också härlig ut! Ja, han var till salu i somras med svalt intresse så nu får han vara kvar. Egentligen är han för "bra" för mig, men jag kan väl ha nåt att pyssla med ett par år framöver.
Jag leker med tanken på att visa honom på rådgivande till hösten beroende på hur han utvecklas. Tror han kommer falla tungt på mödernet som är omeriterat och vi kanske inte kommer dit ens en gång men han rörde sig fint som föl och då har jag en morot till att pyssla lite med honom, blir lätt att man glömmer bort de små annars när man har fler hästar. :)

Kul :) Klart du ska göra det, det är ju som du säger roligt att ha ett mål med de små. Jag har ju bara en egen hemma nu, så jag får tvärtom hejda mig så jag inte håller på för mycket med henne ;)


-------
Angående utevistelse så är min född på ett av Sveriges största stuterier där de har ett väldigt välbeprövat system. De första veckorna får de förstås kontrollerad utevistelse utifrån individuell status (min var både frisk & med bra benställning, annars gör de annorlunda såklart), först dagtid i egen hage någon vecka och därefter i lite större hage med en lika gammal kompis. Sedan släpps de vartefter ihop i flock där fölen är relativt jämngamla och går på bete hela sommaren, lösdrift höst/vinter och sedan går de ute dygnet runt tills de börjar tränas (och även då, i början). Vet dock ej om de har så många sent födda föl, men de tidigaste kommer redan i januari-mars och då tror jag att de kanske väntar lite med att släppa ut dygnet runt såklart, men så länge de är friska & sunda går de ute så snart det är möjligt.

Jag tänker att så länge de är friska på alla sätt och går i en flock där alla tillåts äta/komma in i ligghallen samt att det inte råder några extrema väderförhållanden så är det generellt ingen fara att ha dem ute dygnet runt om man ser att fölet verkar må bra :)
 
Har inga direkta liggplatser som är torra om inte vädret är torrt förstås. Min pys ligger och sover i snön, är helt oberörd av det. Frisk som en nötkärna och alltid pigg o glad :D

Är du inte rädd för att ditt föl ska bli blöt och kall om den ligger ner mkt i snön?
 
Angående diskussionen med de sent födda fölen så har jag aldrig haft problem med kyla på nån av dem jag haft utan de har klarat sig fint och de har alltid gått ut omgående dygnet runt förutsatt att de är friska. Årets unge är född tidigt och fick kolikkänning av tarmbecket första dygnet, antagligen för att jag skulle vara "snäll" och inte ha honom ute så mycket första dagarna. Sen fick han gå ut som vanligt efter nån vecka och det gick fint.
Jag brukar hålla noga koll på väderleksprognosen men vi överraskades av ett snöfall när han var par veckor gammal. Åkte ut och tänkte att ungen fryser väl häcken av sig. När jag gick ut i hagen så kom han i full galopp, helt obekymrad.
En frisk fölunge klarar kyla bra är min erfarenhet, däremot kommer de alltid in vid vind och nederbörd i kombination med kyla.
 
Jag är rätt nöjd efter att ha kikat på de nya dressyr-indexen. Calle prickar in inte mindre än 3 hingstar på topp 20-listan med fäderneshingstar. Han har Don Schufro som mormors far, Rosevelt som morfar och Quaterback som farfar. :up: Längre bak finns Lauries Crusador och Regazzoni på mödernet men de hamnar längre ner.

Även 3-åringen som kommer har bra förutsättningar med Fürstenball-blod och Weltmeyer längre bak, De Niro och Rubinstein på mödernet. :)
 
Vi var och hälsade på fölis igår. Han är himla söt och snäll för det mesta. Om en vecka flyttar mamma hem och då blir de bit för bit den flock som de kommer vara framöver. Min tränares fölis ska gå med honom, det känns extra kul.
25659783_10160250739200497_550166959861524795_n.jpg

26165789_10160250739430497_7638325315536278522_n.jpg

26167871_10160250739610497_820796927380326255_n.jpg

Och en liten bild på oss båda...
25994544_10160250739255497_5084924389509849146_n.jpg
 
Tage var ganska orolig, men jag vet inte om det var pga smällarna eller för att rutinerna ändrades. Vid 22-tiden satte jag igång ljuset och radion på högre volym än vanligt och det är möjligt att han tyckte att det var lite konstigt. Hans mamma och ponnyn var lugna och min ridhäst lite mittemellan. Å andra sidan har ridhästen väldigt lätt för att bli lite upprörd. Halvspanjorska, vet inte om det är medelhavstemperamentet? :D
 
Våra hästar tog allt med ro utom en av dom dräktiga stona som jag fick vara inne hos och ha grimma och grimmskaftet då hon blir väldigt uppstressad. Håller man henne så söker hon stöd vid armen. Föl ungen var dock lugn och reagerade inte.
 
26173078_2297514996940832_3023776818638380096_o.jpg
Calle ett år idag önskar sina kamrater God fortsättning! De fick byta hage idag, stor underhållning. De klarade nyårsnatten bra, var det nån här inne som reagerade?
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2297513413607657&id=100000470611264


Det verkar ha varit lugnt inatt hos oss, så skönt! Läste om ett 8-månaders föl som blivit skrämt av smällare igår & var tvunget att avlivas, så hemskt... :(

Min lilla avrundade 2017 med att bli halt på ett bakben. Tack och lov visade det sig vara en enkel hovböld så det har bara blivit hovslagarbesök + några dagar på box med omslag o.s.v. Nu verkar hon vara back on track igen! Glad att jag slapp åka på klinik över nyårshelgen!

God fortsättning!
26195573_1055007967972957_311926515687460127_n.jpg
 
Mätte våra små killar, den född 14/04 är 145 cm och den 30/06 är 138 cm. De är så fula nu i full vinterpäls och allt. Och skitiga! :arghh: Men rätt snälla! Har börjat binda upp dem nu, och skall någon helg här stoppa in dem i transporten tillsammans och åka till ett ridhus för att filma lite. Sånt är alltid roligt att ha senare.

e. Feinrich
bYYJH3u.jpg

Och den e. Zappa är så ful i vinterpälsen (drag från mammans sida) att han bara får vara med på huvudbilder :rofl:
PL5eTRo.jpg
 
Mätte våra små killar, den född 14/04 är 145 cm och den 30/06 är 138 cm. De är så fula nu i full vinterpäls och allt. Och skitiga! :arghh: Men rätt snälla! Har börjat binda upp dem nu, och skall någon helg här stoppa in dem i transporten tillsammans och åka till ett ridhus för att filma lite. Sånt är alltid roligt att ha senare.

e. Feinrich
bYYJH3u.jpg

Och den e. Zappa är så ful i vinterpälsen (drag från mammans sida) att han bara får vara med på huvudbilder :rofl:
PL5eTRo.jpg
Vilken hals på den e Feinrich! :love: Jag tänkte också åka med min när det börjar bli vår. Det anordnas löshoppning inför treårs och tänkte att min kan få öva på att åka ett par gånger innan det är dags för bete. Nån hoppning lär det knappast bli tal om.
 
25009343_1548210835247137_4333196396174770176_n.jpg
26073804_1585596554865487_4200155828516290560_n.jpg


Galet att de räknas som 1 år nu! Den här SWB killen växer så det knakar. Ca 138 cm i manken och högre bak pälsen verkar också växa i samma takt, riktigt lurv!
Han verkar visa talang för vad han är tänkt till då han klippte stenmuren inne i hagen i ett jättesprång här om dagen
 
Nu finns Obsidian på blup! Det är så lustigt, när vi bestämde oss för namnet fanns det inga SWB som hette det och 2017 har tre stycken döpts till Obsidian! Undra om de andra två också har en lillhusse/matte som spelar Mine Craft? :p
I3615708W676H507V20180105T121602Z.jpeg

Jag har varit så dålig på att fota honom, storebror är mycket bättre dokumenterad.
Här ser man honom lite grann i alla fall, storebror till vänster och mamma till höger.
Jag mätte honom lite slarvigt till ca 138 cm här om dagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
397
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
7
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp