Då får jag äntligen hoppa in i denna tråden! Igår föddes ett stoföl här hemma e. I'm Special de Muze - Lord Z - Voltaire - Ibrahim. Mitt sto var även denna gång tydlig med att det var dags och skötte allt kanon förutom att hon la sig för nära väggen o inte kom ner på sidan. När hon inte gick ut mer än framhovarna reste hon sig själv o la sig bättre. Tyvärr hamnade rumpan i väggen nu så det var tur man var beredd o kunde dra ut. Sen gick resten enligt skolboken.
 

Bifogade filer

  • IMG_20180528_005258_576.jpg
    IMG_20180528_005258_576.jpg
    288,7 KB · Visningar: 195
Då får jag äntligen hoppa in i denna tråden! Igår föddes ett stoföl här hemma e. I'm Special de Muze - Lord Z - Voltaire - Ibrahim. Mitt sto var även denna gång tydlig med att det var dags och skötte allt kanon förutom att hon la sig för nära väggen o inte kom ner på sidan. När hon inte gick ut mer än framhovarna reste hon sig själv o la sig bättre. Tyvärr hamnade rumpan i väggen nu så det var tur man var beredd o kunde dra ut. Sen gick resten enligt skolboken.

Grattis! Riktigt fin bläs på henne :love:
 
Då får jag äntligen hoppa in i denna tråden! Igår föddes ett stoföl här hemma e. I'm Special de Muze - Lord Z - Voltaire - Ibrahim. Mitt sto var även denna gång tydlig med att det var dags och skötte allt kanon förutom att hon la sig för nära väggen o inte kom ner på sidan. När hon inte gick ut mer än framhovarna reste hon sig själv o la sig bättre. Tyvärr hamnade rumpan i väggen nu så det var tur man var beredd o kunde dra ut. Sen gick resten enligt skolboken.

Grattis, jätte fin! 😍
Bläsen ser ut som en trollstav från nån film jag sett, kommer dock nu inte på vilken 😊
 
23 dagar över tiden kom hon äntligen! 3e stofölet på gården och 5e stofölet i år från min hingst! Riktigt stoproducent sin sista säsong i Sverige :love::love:

Men det var nog det minsta fölet vi har fått. Jag kan utan problem bara lyfta henne. Det tog lite tid innan hon kunde resa sig själv, 1,5 h ungefär. Men hängandes i mina armar diade hon efter 30 min, sen igen efter 10 min, och igen efter 20 min... osv tills hon reste sig själv o hittade juvret på egen hand. Riktigt duktig på att hitta juvret!!

Men hon ser nästan lite prematur ut, trots 23 dygn över tiden. Får hoppas att mamma har ordentlig mjölk så att hon växer på sig snabbt!

Bara 3 föl kvar denna säsong efter min hingst att vänta på, men hos oss är vi klara för säsongen.
Hon föddes kl 10 på morgonen. Och vi har nu 30 grader i skuggan, så när hon kunde komma upp själv så tog jag faktiskt in dem. Känns inte ok att lämna en sån liten i gassande solsken, eller vad säger ni? Vi ska ha samma väder imorgon nämligen. Tänkte ev ha dem inne på dagarna o släppa ut på kvällen och morgonen. De behöver ju inte röra sig så mkt när de är nyfödda.
 
Jag är mer observant vid torrt väder än kallt. Dammiga jordar och liggande föl tenderar att öka risken för lunginflammation.
Ja torrt är det ju absolut!!
Hade tänkt vänta med att släppa ihop dem med de andra fölastona, men i deras hage finns ingen lös jord... Enda hagen som är sån utom en skogshage där det är sjukt mkt insekter istället...
 
Å min lilla Nemo, som inte är så liten längre, står fortfarande inne med mamma dygnet runt.
Hade ut en hovslagare förra veckan som skulle hjälpa oss med hjälp av guidning från RMC. Men hen hade inte kontaktat RMC innan hen kom så hen plastade lite på insidan av hoven och tänkte att det skulle stötta upp. Jag tyckte väl att det lät bra eftersom jag har noll kunskap om detta.
Visade sig vara helt fel när jag skickade bild till RMC och nu några dagar senare ser han värre ut i benet! :banghead:
Människan går inte att få tag i, både jag och RMC har försökt.
Så min ordinarie hovis kommer i morgon och tar bort plasten då han ändå ska fixa de andra hästarna och sedan har jag lyckats leta upp en annan hovis som verkar mer seriös och som vill hjälpa mig. Hen skulle kontakta RMC måndag morgon för att höra vad som ska göras och vad för grejor hen ska köpa och ha med sig.
Dessutom har jag sån tur att RMC ska till hovslagarutbildningen här i stan om ett par veckor och erbjöd sig då att hjälpa mig och min hovis på plats! :bow:
Så håll tummarna nu att vi lyckas få ordning på detta nu!

IMG_7501.JPG
 
@Kristall10 Ojoj, jag håller tummarna för att ni tillsammans får ordning på dessa ben. Har själv inte haft en så krokig, men ett par bekanta har haft windswepta som korrigerats kirurgiskt och sedan stödskenor. Båda blev helt bra, och blev hyffsat korrekta i benen (en bedömdes med sjua som treåring). :up:
 
Allt går bra med Grisen, som är frisk, stark och envis. Lite tendens till hålvägg ena fram, så hovis har korrigerat och vi håller koll på henne så att tån inte börjar rotera inåt. Jag har sedan vi fick på henne en lite modifierad flughuva inte tagit några nya bilder, men det börjar nog bli dags. Hon har verkligen växt ut, och har de längsta ben någon av våra haft :nailbiting: Blivande 1.80 häst?!

Håller på att föreviga henne på en tavla, men är inte ens klar med undermålningen hittils.
DSC_0448.JPG
 
@Kristall10 Ojoj, jag håller tummarna för att ni tillsammans får ordning på dessa ben. Har själv inte haft en så krokig, men ett par bekanta har haft windswepta som korrigerats kirurgiskt och sedan stödskenor. Båda blev helt bra, och blev hyffsat korrekta i benen (en bedömdes med sjua som treåring). :up:

Låter hoppfullt! 😊
Jag tror nog det ska gå att få till med RMCs hjälp. Såg bilder på föl som såg mycket värre ut än min som hon lyckats få till. Men det är synd att jag inte fick tag i någon som kunde hjälpa mig direkt att stötta upp honom bak när han började bli vek av tetracyklinet. Då hande han mest troligt inte blivit så krokig fram. Han var ju jätte fin i benen när han var 5 dagar gammal. Då hade kontrakturerna rätat ut sig och han var rak och fin.
Men eftersom han då blev vek bak pga tetracyklinet så kompenserade han det genom att balansera upp med frambenen och blev då x-bent i stället.

Oj så fin tavla du målar, trotts att den bara är halvfärdig! 😍
 
Nu har andra fölet också kommit e. Crusader Ice-Diamantino. Hon ser ut som en späd liten älgkalv. Fölningen var okomplicerad och fölet är en pigg liten krabat. Vilken skillnad det är på mammorna, mitt andra sto var hysterisk och överbeskyddande första dagarna och bara sprang runt i hagen med sitt föl. Detta stoet hade tid att stanna och beta lite gräs när jag tog in dem första dagen och hon låter fölet springa runt i cirklar runt henne. Betydligt enklare för mig som uppfödare :D

Stoet är väldigt svullen i vulvan efter fölningen, men mår bra och verkar inte speciellt öm. Är det någon som har erfarenhet av det?
 

Bifogade filer

  • IMG_1910.JPG
    IMG_1910.JPG
    388,4 KB · Visningar: 132
Nu har andra fölet också kommit e. Crusader Ice-Diamantino. Hon ser ut som en späd liten älgkalv. Fölningen var okomplicerad och fölet är en pigg liten krabat. Vilken skillnad det är på mammorna, mitt andra sto var hysterisk och överbeskyddande första dagarna och bara sprang runt i hagen med sitt föl. Detta stoet hade tid att stanna och beta lite gräs när jag tog in dem första dagen och hon låter fölet springa runt i cirklar runt henne. Betydligt enklare för mig som uppfödare :D

Stoet är väldigt svullen i vulvan efter fölningen, men mår bra och verkar inte speciellt öm. Är det någon som har erfarenhet av det?
Mitt sto var också väldigt svullen och jag började oroa mig för framfall. Men det minskade dag för dag och såg normalt ut efter ca en vecka.
På mitt sto blev det antagligen så för att vi fick dra så mycket för att få ut fölungen och hon kämpade länge.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
417
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
416
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp