Vera Àr tre veckor gammal och travar emellanÄt pÄ ett sÀtt syskonen aldrig gjorde, Àven om hon Ànnu föredrar galoppen. Lite felprÀglad i.o.m att vi flaskmatar henne, men rÀtt söt dÄ hon "pratar" mycket med oss. Vi pratade mycket medan jag satt med henne i knÀt och handdukstorkade henne medan mamman dog, och pratade och umgicks en del med henne nÀr hon stod dÀr helt ensam i en box i stallet, sÄ sedan dess gnÀggar och grymtar hon vÀldigt mycket nÀr vi Àr i nÀrheten.

Verkligen jĂ€tte fin! 😍
 
Visa bifogad fil 14761
Hovis byggde bara upp en liten klack I fram. .svÄrt att se och hoven ser konstig ut

Visade bilden för min hovis. Han har aldrig behandlat nÄgot sÄdant förut han heller sÄ han undrar hur din hovis gjorde.
Plastade ni direkt pÄ hoven eller byggde ni upp en kil först och sedan limmade dit?
SĂ„ mĂ„nga detaljer som möjligt vore snĂ€llt 😊

HÄller pÄ leta andra hovslagare som kan tÀnkas ha varit med om detta.
TyvÀrr föds det ju inte sÄ mÄnga föl hÀr omkring sÄ sannolikheten att hovisarna har sÄ stor erfarenhet Àr inte sÄ stor. Men nÄn borde ju ha.
 
AlltsÄ min sambo Àr bara helt fantastisk!!!
Jag gick och la mig vid Ätta igÄr kvÀll för att fÄ sova nÄgon timme och Fredrik skulle vÀcka mig nÀr han ville bli avbryt.
Men han vÀckte mig aldrig och nu vaknade jag kl 5 och nÀr jag kommer ut i stallet sÄ kan lilla Maja bÄde resa sig sjÀlv och gÄ sjÀlv! Gisa om mina tÄrar sprutade nÀr jag fick se det.
Hon behöver lite hjÀlp med balansen nÀr hon ska böja sig ner mot juvret men nu medan jag var dÀr sÄ stÀllde hon till sig sjÀlv i rÀtt position och kunde dÄ stÄ sjÀlv och dia nÀr Fredrik slÀppte.
AlltsĂ„ jag Ă€r sĂ„ glad sĂ„ jag vet inte vad! 💕💕💕Visa bifogad fil 14771

SÄ glad jag blir! Och sÄ skönt för dig att kunna pusta lite! Vi gjorde precis samma misstag förra Äret nÀr det blir rörigt, och vÄrat sto visade sig vara en hingst :rofl: Det Àr lÀtt hÀnt! Lycka till nu med stretchingen, nÀr de vÀl kan börja gÄ sjÀlva och belasta hjÀlper det massor. :heart
 
Visade bilden för min hovis. Han har aldrig behandlat nÄgot sÄdant förut han heller sÄ han undrar hur din hovis gjorde.
Plastade ni direkt pÄ hoven eller byggde ni upp en kil först och sedan limmade dit?
SĂ„ mĂ„nga detaljer som möjligt vore snĂ€llt 😊

HÄller pÄ leta andra hovslagare som kan tÀnkas ha varit med om detta.
TyvÀrr föds det ju inte sÄ mÄnga föl hÀr omkring sÄ sannolikheten att hovisarna har sÄ stor erfarenhet Àr inte sÄ stor. Men nÄn borde ju ha.

VÄr hovis rÄdgjorde med Rose-Marie Clark som Àr jÀtteduktig pÄ fölhovar. Skickade massor med bilder/film och fick hjÀlp via telefon med bedömningen pÄ vad som bör göras. Rekommenderar verkligen henne.
 
@Kristall10 han byggde upp den direkt pÄ tÄn. Men det hade gÄtt nÄgon vecka dÄ vi stretchat och Àven raspat i trakten pÄ hoven.. börja med att stretcha och se om hoven blir bÀttre min vetrinÀr sprutade honom flera gÄnger och vi stretchade mÄnga gÄnger under dagen ..Àven nÀr han var ute i hagen promenera pÄ grus eller asfalt vÀg nÄgra gÄnger om dagen om möjlighet finns...
 
@Kristall10 han byggde upp den direkt pÄ tÄn. Men det hade gÄtt nÄgon vecka dÄ vi stretchat och Àven raspat i trakten pÄ hoven.. börja med att stretcha och se om hoven blir bÀttre min vetrinÀr sprutade honom flera gÄnger och vi stretchade mÄnga gÄnger under dagen ..Àven nÀr han var ute i hagen promenera pÄ grus eller asfalt vÀg nÄgra gÄnger om dagen om möjlighet finns...

Jo vi stretchar var 30:e minut och det ger resultat.
Men det Àr sÄ jobbigt för honom att gÄ sÄ han orkar bara korta stunder.
Dom fick komma ut en stund idag och dÄ tog han ut steget mycket bÀttre och kunde gÄ lite lÀngre sammanhÀngande strÀcka.
Men han fick nĂ„gon form av panikĂ„ngest nĂ€r han kom ut genom stalldörren sĂ„ han la sig ner och min sambo fick bĂ€ra in honom i padocken 😂
Han Ă€r lite trög. Ena gĂ„ngen hittar han mjölken utan problem. Och nĂ€sta gĂ„ng har han ingen aning om vart den Ă€r....🙄
 
Ok @Kristall10 .. bra att ni stretchar sĂ„ ofta 😊 om han Ă€r bekvĂ€m med att ni Ă€r I nĂ€rheten och att röra honom kan man Ă€ven stretcha nĂ€r han ligger ner. Dom blir ju vĂ€ldigt van vid mĂ€nniskor 😀
 
Ok @Kristall10 .. bra att ni stretchar sĂ„ ofta 😊 om han Ă€r bekvĂ€m med att ni Ă€r I nĂ€rheten och att röra honom kan man Ă€ven stretcha nĂ€r han ligger ner. Dom blir ju vĂ€ldigt van vid mĂ€nniskor 😀
Vi Ă€r ju hos honom nĂ€stan hela tiden sĂ„ han gnĂ€ggar Ă„t mig och tror att jag oxĂ„ Ă€r hans mamma 😅 Har ju flaskmatat honom hela första dygnet.
Han sover som en stock helt utslagen pÄ sidan medan jag stretchar. Han Àr verkligen super cool. NÀr jag stretchar honom stÄende sÄ lÀgger han mulen mot min rygg och stÄr och hÀnger sÄ pÄ mig. Och nÀr jag gÄr runt i boxen sÄ följer han efter.
Han blir bÀttre och bÀttre varje gÄng han stÀller sig upp.
Nu har han svÄrare att lÀgga sig Àn att stÀlla sig. Han vet att han inte kan hÄlla balansen nÀr han böjer benen och dÄ blir det kraschlandning. SÄ det mÄste vi hjÀlpa honom med. Han försöker men vÄgar inte riktigt.
 
LÄter jÀtte bra:) det kommer nog att fixa sig med benen ska du se:) va den efter Highcruiser?
 
LÄter jÀtte bra:) det kommer nog att fixa sig med benen ska du se:) va den efter Highcruiser?

Japp, Highcruiser - Solos Carex 😊

Nu Àr mitt sovskift slut och sambon ska fÄ gÄ Ä lÀgga sig. Han ska ju jobba kl 7. Jag har ju i alla fall semester tvÄ veckor som tur Àr!
Men han kÀmpar pÄ.
IMG_6749.PNG
 
Visade bilden för min hovis. Han har aldrig behandlat nÄgot sÄdant förut han heller sÄ han undrar hur din hovis gjorde.
Plastade ni direkt pÄ hoven eller byggde ni upp en kil först och sedan limmade dit?
SĂ„ mĂ„nga detaljer som möjligt vore snĂ€llt 😊
Mitt ex (hovslagare) hade nÄgonting som hette Equi-Build. Det hette Equinox frÄn början tror jag men bytte namn. Med det byggde han upp skadade hovar.

Men det finns Àven plastskor man limmar pÄ hoven med kilar fram för din som behöver stöd fram. Behöver de stöd bak för att de stÄr pÄ hÀlen fÄr de en kil bak.

Jag tror dock att din blir bra bara av att gÄ pÄ hÄrt underlag. Du behöver nog inte ens nÄgra hjÀlpmedel.
 
Mitt ex (hovslagare) hade nÄgonting som hette Equi-Build. Det hette Equinox frÄn början tror jag men bytte namn. Med det byggde han upp skadade hovar.

Men det finns Àven plastskor man limmar pÄ hoven med kilar fram för din som behöver stöd fram. Behöver de stöd bak för att de stÄr pÄ hÀlen fÄr de en kil bak.

Jag tror dock att din blir bra bara av att gÄ pÄ hÄrt underlag. Du behöver nog inte ens nÄgra hjÀlpmedel.

Tack för dom orden och för alla tips! :heart
Det kÀnns bra att sÄ mÄnga hÀr inne tror att det ska gÄ bra nÀr veterinÀren var dÄ skeptisk. Och ni har ju bra mycket mer erfarenhet av detta Àn vad hon uppenbarligen har.
Ska ÀndÄ kontakta Rose-Marie Clark i morgon för rÄd för sÀkerhets skull. Kotorna och hovleden har blivit mycket bÀttre. Det Àr knÀna som fortfarande Àr lite för böjda för att han ska kunna gÄ bra. VÀnster fram Àr nÄgot vÀrre Àn höger.

Jag kÀnner mig ocksÄ vÀldigt hoppfull dÄ han gör framsteg hela tiden. Just nu Àr jag mer orolig över att han inte riktigt lÀrt sig dia ordentligt Ànnu. Skulle han göra det sÄ kan vi fÄ nÄgra timmars sömn pÄ nÀtterna. Men det borde ju börja funka snart.
FÄr fortfarande nappa honom emellanÄt dÄ han inte fÄr i sig tillrÀckligt efter att han diat. Men han orkar inte stÄ böjd i Àtposition sÄ lÀnge. DÄ börjar frambenen darra.

SÄ hÀr sÄg han ut vid tvÄ tiden igÄr.

IMG_6743.JPG
 
Tack för dom orden och för alla tips! :heart
Det kÀnns bra att sÄ mÄnga hÀr inne tror att det ska gÄ bra nÀr veterinÀren var dÄ skeptisk. Och ni har ju bra mycket mer erfarenhet av detta Àn vad hon uppenbarligen har.
Ska ÀndÄ kontakta Rose-Marie Clark i morgon för rÄd för sÀkerhets skull. Kotorna och hovleden har blivit mycket bÀttre. Det Àr knÀna som fortfarande Àr lite för böjda för att han ska kunna gÄ bra. VÀnster fram Àr nÄgot vÀrre Àn höger.

Jag kÀnner mig ocksÄ vÀldigt hoppfull dÄ han gör framsteg hela tiden. Just nu Àr jag mer orolig över att han inte riktigt lÀrt sig dia ordentligt Ànnu. Skulle han göra det sÄ kan vi fÄ nÄgra timmars sömn pÄ nÀtterna. Men det borde ju börja funka snart.
FÄr fortfarande nappa honom emellanÄt dÄ han inte fÄr i sig tillrÀckligt efter att han diat. Men han orkar inte stÄ böjd i Àtposition sÄ lÀnge. DÄ börjar frambenen darra.

SÄ hÀr sÄg han ut vid tvÄ tiden igÄr.

Visa bifogad fil 14829
Vet inte om nÄgon annan skrivit det i trÄden, men passa pÄ att stretcha honom nÀr han ligger ner. Senorna mÄste stretchas ut ju. Det Àr enklast nÀr han ligger ner sÄ lÀnge han Àr snÀll och beskedlig.
 
Vet inte om nÄgon annan skrivit det i trÄden, men passa pÄ att stretcha honom nÀr han ligger ner. Senorna mÄste stretchas ut ju. Det Àr enklast nÀr han ligger ner sÄ lÀnge han Àr snÀll och beskedlig.

Jo jag har skrivit det tidigare i trĂ„den att vi stretchar honom mellan en och tvĂ„ gĂ„nger i timmen. Han brukar ligga pĂ„ sidan och sova som en stock nĂ€r vi gör det 😄
Han har blivit betydligt bĂ€ttre bara senaste timmarna och nu har han till och med försökt sig pĂ„ lite bus 😍

Nytagen bild.
IMG_6760.JPG
 
NÀr jag ringde Distriktarna nu för att dom ska komma och ge en till dos antibiotika sÄ sa hon att man inte brukar ge mer Àn tvÄ doser för hjÀlper inte det sÄ Àr det inte lönt.
Detta var ÀndÄ en annan veterinÀr, det Àr hon som Àr seminveterinÀr och hon föder sjÀlv upp arabhÀstar sÄ hon Àr lite av distriktarnas fölexpert.

Vad har ni som varit med om detta förr för erfarenhet? Löns det ge fler doser Àn tvÄ?
 
@Kristall10 kommer inte ihÄg hur mÄnga doser min fick, gÄr han pÄ smÀrtlindring kanske det och att stretcha och gÄ pÄ hÄrtunderlag rÀcker. vad jag förstÄr sÄ ser du smÄ förbÀttringar varje dag sÄ det kanske rÀcker. hoppas ni hittar pÄ en bra lösning :)
 
NÀr jag ringde Distriktarna nu för att dom ska komma och ge en till dos antibiotika sÄ sa hon att man inte brukar ge mer Àn tvÄ doser för hjÀlper inte det sÄ Àr det inte lönt.
Detta var ÀndÄ en annan veterinÀr, det Àr hon som Àr seminveterinÀr och hon föder sjÀlv upp arabhÀstar sÄ hon Àr lite av distriktarnas fölexpert.

Vad har ni som varit med om detta förr för erfarenhet? Löns det ge fler doser Àn tvÄ?

En kompis till mig vars föl hade rejÀla kontrakturer gav 3 doser. Den Àr helt okej idag
 

Liknande trÄdar

  • NĂ„lad
Avel HÀr Àr födelseannonserna för Ärets föl. LÀgg in en bild och skriv gÀrna ras och stam, det Àr mÄnga intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fÄtt ett föl (Amerikansk MiniatyrhÀst) dÀr 2 kan vara fadern. Den ena Àger jag och den andra Àr frÄn förra Àgaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, Àr det prisvÀrt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det Àr...
Svar
1
· Visningar
434
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset Àr det just nu vÀldigt blandat med gammalt frÄn gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
420
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp