Gissar att flera här har erfarenhet av kontrakturer på föl?
Hur ser chanserna ut? Min vet gjorde detta för första gången och vi läste tillsammans ur deras fölpärm hur hon skulle behandlas.
Hon lät dock inte särskilt hoppfull eftersom hon inte kunde stå själv.
Men vi ser redan förbättring.
Det är framför allt kot och hovled (så hon står på tå) men även lite i knäleden (några graders böjning)
 
Gissar att flera här har erfarenhet av kontrakturer på föl?
Hur ser chanserna ut? Min vet gjorde detta för första gången och vi läste tillsammans ur deras fölpärm hur hon skulle behandlas.
Hon lät dock inte särskilt hoppfull eftersom hon inte kunde stå själv.
Men vi ser redan förbättring.
Det är framför allt kot och hovled (så hon står på tå) men även lite i knäleden (några graders böjning)
Har inte haft någon själv men tänker att det dels beror på hur mycket kontraherade de är, och hur snabbt man sätter in behandling. Ju fortare desto bättre, och ni verkar ha varit snabba. Det finns en del föl som föds som "ballerinor" och jag har hört flera som blivit bra. Kan dock inte säga nån statistik, men det finns säkert flera här inne som kan mer.

Tillägg: jag tänker att man borde kunna åtgärda vissa fall kirurgiskt genom att lägga snitt också, men det borde en veterinär kunna råda om, beroende på vilka senor som är drabbade och hur allvarligt det är.
 
Gissar att flera här har erfarenhet av kontrakturer på föl?
Hur ser chanserna ut? Min vet gjorde detta för första gången och vi läste tillsammans ur deras fölpärm hur hon skulle behandlas.
Hon lät dock inte särskilt hoppfull eftersom hon inte kunde stå själv.
Men vi ser redan förbättring.
Det är framför allt kot och hovled (så hon står på tå) men även lite i knäleden (några graders böjning)

Säger som Fritidsryttare, det beror på graden av kontraktur och hur snabbt man sätter in behandling. Jag har personligen aldrig haft någon som fötts med kontraktur, utan vi har haft problem med att de börjat tåa över när de växt, och i de fallen har tetracyklin och stretchning hjälpt oss.
 
Vera är tre veckor gammal och travar emellanåt på ett sätt syskonen aldrig gjorde, även om hon ännu föredrar galoppen. Lite felpräglad i.o.m att vi flaskmatar henne, men rätt söt då hon "pratar" mycket med oss. Vi pratade mycket medan jag satt med henne i knät och handdukstorkade henne medan mamman dog, och pratade och umgicks en del med henne när hon stod där helt ensam i en box i stallet, så sedan dess gnäggar och grymtar hon väldigt mycket när vi är i närheten.

 
Vera är tre veckor gammal och travar emellanåt på ett sätt syskonen aldrig gjorde, även om hon ännu föredrar galoppen. Lite felpräglad i.o.m att vi flaskmatar henne, men rätt söt då hon "pratar" mycket med oss. Vi pratade mycket medan jag satt med henne i knät och handdukstorkade henne medan mamman dog, och pratade och umgicks en del med henne när hon stod där helt ensam i en box i stallet, så sedan dess gnäggar och grymtar hon väldigt mycket när vi är i närheten.



Gud vad fin hon är! :love:
Vad heter låten i videon förresten?
 
Gissar att flera här har erfarenhet av kontrakturer på föl?
Hur ser chanserna ut? Min vet gjorde detta för första gången och vi läste tillsammans ur deras fölpärm hur hon skulle behandlas.
Hon lät dock inte särskilt hoppfull eftersom hon inte kunde stå själv.
Men vi ser redan förbättring.
Det är framför allt kot och hovled (så hon står på tå) men även lite i knäleden (några graders böjning)

Jag hade sett till att få tag på en veterinär som har erfarenhet av hur det ska behandlas. Jag var med om en som såg hemsk ut i benen som nykläckt, men som tillslut, med mycket jobb, blev helt normal.
 
Jag hade en 2015 som vi fick spruta och stretcha flera gånger om dagen.. Dom måste ha hårt underlag för hovarna så jag som hade tömt ligghallen som har betong golv halmade upp på ett ställe så han kinde ligga där och dom fick gå där nattetid och i vanlig hage dagtid hovis var här och raspade och visade oss hur vi skulle göra , hovis gipsade en glasfiberkant i tån på hoven han är helt återställd idag😊 men stretchade kanske 10 går om dagen..Man kan ut och promenera lite på vägen också.. lycka till😊
 
Jag hade sett till att få tag på en veterinär som har erfarenhet av hur det ska behandlas. Jag var med om en som såg hemsk ut i benen som nykläckt, men som tillslut, med mycket jobb, blev helt normal.
Vi har tyvärr bara distriktarna att tillgå här uppe i norr där jag bor. Men kanske går att kontakta någon mer erfaren på området i någon annan del av landet. Ska prata med hovis oxå.
Hur länge tog det för eran att bli bra?
Vetten sa ungefär att svarar hon inte på andra behandlingen så är det bara att ta bort henne.

En bild på frambenen.
IMG_6672.JPG
 
Jag hade en 2015 som vi fick spruta och stretcha flera gånger om dagen.. Dom måste ha hårt underlag för hovarna så jag som hade tömt ligghallen som har betong golv halmade upp på ett ställe så han kinde ligga där och dom fick gå där nattetid och i vanlig hage dagtid hovis var här och raspade och visade oss hur vi skulle göra , hovis gipsade en glasfiberkant i tån på hoven han är helt återställd idag😊 men stretchade kanske 10 går om dagen..Man kan ut och promenera lite på vägen också.. lycka till😊

Vi har lagt in gummimattor som vi hade över sedan vi klädde väggarna och bara lite spån på. Det blev ju genast lättare för henne att stå.

Hur länge tog det för eran att bli bra?
Har du någon bild på glasfiberkanten?

Tusen frågor men hon måste bara bli bra! 😱
 
Vi har tyvärr bara distriktarna att tillgå här uppe i norr där jag bor. Men kanske går att kontakta någon mer erfaren på området i någon annan del av landet. Ska prata med hovis oxå.
Hur länge tog det för eran att bli bra?
Vetten sa ungefär att svarar hon inte på andra behandlingen så är det bara att ta bort henne.

En bild på frambenen.
Visa bifogad fil 14748

Finns det ingen klinik där dom har utbildad personal?

Det tog några månader för den fölungen, med hjälp av utbildad hovslagare och veterinär med vana. Han kunde inte stå på frambenet utan gick på framsidan av kotan när han föddes.
 
Vi har tyvärr bara distriktarna att tillgå här uppe i norr där jag bor. Men kanske går att kontakta någon mer erfaren på området i någon annan del av landet. Ska prata med hovis oxå.
Hur länge tog det för eran att bli bra?
Vetten sa ungefär att svarar hon inte på andra behandlingen så är det bara att ta bort henne.

En bild på frambenen.
Visa bifogad fil 14748

Men om distriktaren inte har kompetensen själv får h*n väl kontakta någon som kan detta bättre!
Man ska inte behöva ta bort föl som kan räddas för att den veterinär man kontaktat inte har kompetensen att åtgärda problemet, och måste de tas bort ska man känna att allt som är möjligt har gjorts innan.

Jag tycker att du ska kontakta en stor klinik, Hade jag varit du hade jag ringt till Ultuna.
 
Men om distriktaren inte har kompetensen själv får h*n väl kontakta någon som kan detta bättre!
Man ska inte behöva ta bort föl som kan räddas för att den veterinär man kontaktat inte har kompetensen att åtgärda problemet, och måste de tas bort ska man känna att allt som är möjligt har gjorts innan.

Jag tycker att du ska kontakta en stor klinik, Hade jag varit du hade jag ringt till Ultuna.
Ja jag känner samma sak. Hon läste innantill i en pärm hur hon skulle göra och dör stod sp klart att vid svåra fall (som Maja klassas som eftersom hon inte kan stå själv och inte dia själv) så är oftast enda utvägen att ta bort fölet.
Tack för tipset! Ska absolut kontakta Ultuna!
Hon har blivit piggare och vill ju upp men fixar det inte själv.
Tur jag har världens bästa sambo som hjälper mig när min rygg börjar säga ifrån efter att ha typ burit runt på henne hela dagen.
 
Alltså min sambo är bara helt fantastisk!!!
Jag gick och la mig vid åtta igår kväll för att få sova någon timme och Fredrik skulle väcka mig när han ville bli avbryt.
Men han väckte mig aldrig och nu vaknade jag kl 5 och när jag kommer ut i stallet så kan lilla Maja både resa sig själv och gå själv! Gisa om mina tårar sprutade när jag fick se det.
Hon behöver lite hjälp med balansen när hon ska böja sig ner mot juvret men nu medan jag var där så ställde hon till sig själv i rätt position och kunde då stå själv och dia när Fredrik släppte.
Alltså jag är så glad så jag vet inte vad! 💕💕💕
IMG_6699.JPG
 
Alltså min sambo är bara helt fantastisk!!!
Jag gick och la mig vid åtta igår kväll för att få sova någon timme och Fredrik skulle väcka mig när han ville bli avbryt.
Men han väckte mig aldrig och nu vaknade jag kl 5 och när jag kommer ut i stallet så kan lilla Maja både resa sig själv och gå själv! Gisa om mina tårar sprutade när jag fick se det.
Hon behöver lite hjälp med balansen när hon ska böja sig ner mot juvret men nu medan jag var där så ställde hon till sig själv i rätt position och kunde då stå själv och dia när Fredrik släppte.
Alltså jag är så glad så jag vet inte vad! 💕💕💕Visa bifogad fil 14771
Vad roligt att läsa, det där ska nog gå bra ska du se. Och stor guldstjärna till din snälle sambo! :)
 
Lilla Maja visade sig när hon kissade för första gången idag vara ett litet hingstföl 😂😂😂
Jag var nog alldeles för trött efter vaknätter av både sto och sjukt barn och så den lite dramatiska fölningen 😅
Så nu behöver Maja ett nytt smeknamn...😆

Inte undra på att det har varit lite trögt med att hitta mjölkbaren. Går bra att hitta själv på höger sida, men vänster är stört omöjligt. Då blir det bara så här 😄
IMG_6724.JPG
 
Lilla Maja visade sig när hon kissade för första gången idag vara ett litet hingstföl 😂😂😂
Jag var nog alldeles för trött efter vaknätter av både sto och sjukt barn och så den lite dramatiska fölningen 😅
Så nu behöver Maja ett nytt smeknamn...😆

Inte undra på att det har varit lite trögt med att hitta mjölkbaren. Går bra att hitta själv på höger sida, men vänster är stört omöjligt. Då blir det bara så här 😄
Visa bifogad fil 14773
En Lasse-maja🖒
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
435
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
420
Senast: Praefatio
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp