Grimma, grimskaft, krokar och liknade kan gå sönder. Speciellt om hästen får panik.
Som sagt. Jag har inte tänkt använda utrustning som går sönder. Det finns gott om utrustning att köpa som håller betydligt bättre än vanliga grimmor, vanliga grimskaft och vanliga krokar. Det gäller att utrusta sig efter ändamålet.
 
Som sagt. Jag har inte tänkt använda utrustning som går sönder. Det finns gott om utrustning att köpa som håller betydligt bättre än vanliga grimmor, vanliga grimskaft och vanliga krokar. Det gäller att utrusta sig efter ändamålet.
Jag föredrar nog att grimman går sönder isf hästen 🤷‍♀️

Som sagt jag har goda erfarenheter av att köra föl lösa och skulle inte våga ha övre luckan öppen. Det är min åsikt baserat på mina erfarenhet. Andra person tycker säkert annorlunda bastat på andra erfarenhet.
 
Jag föredrar nog att grimman går sönder isf hästen 🤷‍♀️

Som sagt jag har goda erfarenheter av att köra föl lösa och skulle inte våga ha övre luckan öppen. Det är min åsikt baserat på mina erfarenhet. Andra person tycker säkert annorlunda bastat på andra erfarenhet.
Har du behövt tvärnit någon gång? Hur hög blev smällen när fölet slog i väggen? Vilka skador blev det på fölet då?
 
Skulle aldrig binda upp föl som endast är någon vecka gammal. Man ska vara försiktig med nacken.
Det här är något man tränar på. Man binder liksom inte bara upp och går därifrån.

Från ca 2 veckors ålder, mycket korta stunder under noggrann övervakning. Det är också då man börjar köra mamman med fölet bundet i selen om man har körbar häst.

När fölet är någon månad gammalt, så ska det kunna stå uppbundet åtminstone en halvtimme.

De stretar och drar lite grann första gångerna, men lär sig fort. Det behövs bara några minuter i början.

Man binder alltså aldrig i grimman. Att bara binda i grimman ger en kraftig påverkan på nacken när hästen börjar streta och dra.

Man sätter en bred halsrem i läder som sitter relativt tajt på hästen, och drar grimskaftet genom grimmans nosdel till ringen på halsremmen. På så sätt så fördelas trycket när hästen stretar emot repet över en större del av kroppen.
Men, som sagt, börjar man i tid, så lär sig hästen att vara uppbunden snabbt och det kunskapen hos hästen sitter i för livet, och hästhanteringen säkrare för både människa och häst.

Man kan heller inte använda grimskaft i bomull, med billiga pistolhakar, utan det behövs rejälare grejer. Bomullsrepet eller haken går sönder lätt och fort.

Rep av tågvirke för båtar och "kohake" som håller flera tons dragkraft är vad som behövs. Exempel: https://www.kreatursbutiken.se/product.html/grimskaft-bull-snap

Bland bilderna på den här sidan kan man se exempel på halsremmar för uppbindning:
https://solbergasnordsvenskar.se/tjanster/selmakeri-laderarbete/
 
Jag har alltid övre bakluckan öppen och det fungerar hur bra som helst. Alla hästar jag har haft har varit lugnare med luckan öppen.

Jag kommer inte lägga hur många tusenlappar som helst på att låta någon annan köra honom.


Och här har det aldrig fungerat att blockera skötardörren. Det är att skruva igen den som gäller isf.
nä det är säkert olika, jag betalade 500 kr mer för att någon körde än vad det skulle kosta mig med drivmedel, tid osv. Och någon som hade bra transport och van vid att köra "långt", har utbildning osv.
Vi blockerade skötardörren med både halmbalar och även låste den utifrån.
 
Absolut, men i detta fall har det inte skett. Problemet att transportera ett föl som inte vants vid att bindas upp är väl det vi diskuterar här.
Jag ser det som att vi diskuterar två saker:

Dels hur man löser problemet, om/när fölet inte tränats och ändå ska transporteras.

Men också hur bra det är att faktiskt träna fölet med bra metoder i god tid, så att det accepterar uppbindning, och det därför blir lättare att transportera när det blir dags att flytta.

Jag ser det som mitt jobb som uppfödare att lära fölen grundläggande hantering medan det bor hos mig och sin mamma, så att en köpare får en tryggare häst med sig hem.
 
Har du behövt tvärnit någon gång? Hur hög blev smällen när fölet slog i väggen? Vilka skador blev det på fölet då?
Under de 20 år jag transporterat häst har jag inte behövt tvärnita en enda gång med häst i släpet. Men visst djur kan springa upp på vägen och likande.

Inför en transport får man göra en riskbedömning. Jag upplever risken som minst om jag låter ett ohanterbar föl åka löst i släpet. Andra kanske gör en annan bedömning.
 
Hur går det med era snart "åringar" nu när vi passerat nyår?

Min blev kastrerad idag :) Skönt att få det gjort så att han kan gå kvar med sin mamma ett tag till.

Mamma-häst skötte jobbet som moraliskt stöd bra.

"Krakatau" född i maj e. Montevideo - Magini - Falleur

Visa bifogad fil 138489
Sicora (Chess Cor-Voltaire-Ramiro Z) blir 8 månader den 20 februari och är nog en liten bit över 140 cm nu (sist jag mätte var innan vi bytte till nästa storlek på grimma (samma dag som bilden med den röda grimman. Turkos är från idag) och då var hon 140ish, mätt med tumstock). Hon är otroligt social och fullkomligen älskar att bli borstad och pyssla med. Att kratsa bakhovar utan att sparkas är dock något vi behöver öva mer på och det är lite vilda västern att leda henne emellanåt 🙄😆 Men, hon är ju SÅ fin 😍

(Bilder från mellan slutet av november till idag)
1000010875.jpg


Mvh inte alls partisk 😁
 
Under de 20 år jag transporterat häst har jag inte behövt tvärnita en enda gång med häst i släpet. Men visst djur kan springa upp på vägen och likande.

Inför en transport får man göra en riskbedömning. Jag upplever risken som minst om jag låter ett ohanterbar föl åka löst i släpet. Andra kanske gör en annan bedömning.
Inte jag heller. Men jag känner min otur - låter jag fölet åka löst så kommer det garanterat springa upp en älg på vägen eller gå ut någon med barnvagn före vid ett övergångsställe.

Halv KL*
Jag har nu fått fundera lite. Jag har också pratat med stoägaren och det är tydligt att hon inte kommer träna honom.

För mig känns det som att riskerna är väldigt olika. Att sätta fast honom i släpet kommer garanterat ge panik, men min erfarenhet är att skadorna från det blir milda och att de slutar efter redan en minut. Att ha honom lös riskerar hans liv, mitt liv och potentiellt medtrafikanters liv, även om risken att det faktiskt händer något är väldigt liten.

Vi pratar om olika typer av risker. En där vi i princip kan garantera att han kommer få panik, där skadorna också förmodas bli väldigt små och hanterbara. Och i absolut värsta fall så vet vi iaf vart hästen är om vi behöver avliva på plats.

I det andra scenariot kommer det troligtvis inte hända något alls, men om det händer något så blir skadorna troligen så pass stora att man måste avliva, om han inte redan är död, eventuellt måste man göra eftersök också och har man maximal otur så kan det påverka andra människor också.

Vilken risk man är mest bekväm med är väldigt olika från person till person. Och jag tror inte att man kan säga att det ena är bättre än det andra när riskerna är så pass olika som de är. Jag kan bara svara för vilken risk jag är mest bekväm med.
 
Det här är något man tränar på. Man binder liksom inte bara upp och går därifrån.

Från ca 2 veckors ålder, mycket korta stunder under noggrann övervakning. Det är också då man börjar köra mamman med fölet bundet i selen om man har körbar häst.

När fölet är någon månad gammalt, så ska det kunna stå uppbundet åtminstone en halvtimme.

De stretar och drar lite grann första gångerna, men lär sig fort. Det behövs bara några minuter i början.

Man binder alltså aldrig i grimman. Att bara binda i grimman ger en kraftig påverkan på nacken när hästen börjar streta och dra.

Man sätter en bred halsrem i läder som sitter relativt tajt på hästen, och drar grimskaftet genom grimmans nosdel till ringen på halsremmen. På så sätt så fördelas trycket när hästen stretar emot repet över en större del av kroppen.
Men, som sagt, börjar man i tid, så lär sig hästen att vara uppbunden snabbt och det kunskapen hos hästen sitter i för livet, och hästhanteringen säkrare för både människa och häst.

Man kan heller inte använda grimskaft i bomull, med billiga pistolhakar, utan det behövs rejälare grejer. Bomullsrepet eller haken går sönder lätt och fort.

Rep av tågvirke för båtar och "kohake" som håller flera tons dragkraft är vad som behövs. Exempel: https://www.kreatursbutiken.se/product.html/grimskaft-bull-snap

Bland bilderna på den här sidan kan man se exempel på halsremmar för uppbindning:
https://solbergasnordsvenskar.se/tjanster/selmakeri-laderarbete/
Tack för föreläsningen.🙄
Jag vidhåller att man inte ska binda upp föl så tidigt men vi har väldigt olika syn på hästhantering.
 
Jag måste fråga här i tråden... Jag ska hämta min född 2023. Hon som har honom har aldrig tränat honom att sitta fast trots att jag har bett om det flera gånger. Och min gissning är att hon inte kommer träna det heller.

Hon tycker att han ska åka i släpet, lös och helt utan utrustning i släpet, alltså ingen mellanvägg, bommar fram osv osv. Och det verkar som att en del gör så?
Är det verkligen så? Vi pratar om en häst som är 140+ i manken, rätt rejäl för sin ras och ålder.

För mig känns det SJUKT riskabelt. Räcker ju med att man måste lägga på en tvärnit så är ju risken att hästen skadar sig ordentligt. Eller att hästen får panik och lyckas hoppa mot en vägg som ger med sig. Eller att dörren ger med sig om hästen sparkar till den. Vi har, med småföl, skruvat igen lilla dörren. Men då har ju mamman varit chill och suttit fast, och det har därmed varit lugnt att stänga. Det lär inte gå att stänga på ett säkert sätt med denna i släpet tänker jag, för jag vill inte behöva klättra över rampen för att ta mig ut när det är stängt.
Jag har provat att lägga halm framför dörren förr, och vet av erfarenhet att det inte fungerar speciellt bra, halmen är alltid flyttad på när man kommer fram.

Jag ser kort sagt helt sanslöst stora risker med det tillvägagångssättet. Och då bortser jag ifrån att det givetvis är olagligt att transportera dem på det sättet. Känns som att både lastningen, urlastningen och själva åkandet blir en jäkla risk.
Du har inte möjlighet att låta en transportör köra åringen?
 
Inte jag heller. Men jag känner min otur - låter jag fölet åka löst så kommer det garanterat springa upp en älg på vägen eller gå ut någon med barnvagn före vid ett övergångsställe.

Halv KL*
Jag har nu fått fundera lite. Jag har också pratat med stoägaren och det är tydligt att hon inte kommer träna honom.

För mig känns det som att riskerna är väldigt olika. Att sätta fast honom i släpet kommer garanterat ge panik, men min erfarenhet är att skadorna från det blir milda och att de slutar efter redan en minut. Att ha honom lös riskerar hans liv, mitt liv och potentiellt medtrafikanters liv, även om risken att det faktiskt händer något är väldigt liten.

Vi pratar om olika typer av risker. En där vi i princip kan garantera att han kommer få panik, där skadorna också förmodas bli väldigt små och hanterbara. Och i absolut värsta fall så vet vi iaf vart hästen är om vi behöver avliva på plats.

I det andra scenariot kommer det troligtvis inte hända något alls, men om det händer något så blir skadorna troligen så pass stora att man måste avliva, om han inte redan är död, eventuellt måste man göra eftersök också och har man maximal otur så kan det påverka andra människor också.

Vilken risk man är mest bekväm med är väldigt olika från person till person. Och jag tror inte att man kan säga att det ena är bättre än det andra när riskerna är så pass olika som de är. Jag kan bara svara för vilken risk jag är mest bekväm med.

Men köp inte hästen då om du och säljaren har såå olika syn på uppfostran och vad den bör kunna vid en viss ålder. Om säljaren vägrar träna hästen att sitta fast och du känner att det inte finns nåt sätt att få hem hästen som är någorlunda säkert (så säkert det kan vara att transportera en häst). Dra dig ur köpet med hänvisning till att du inte känner dig bekväm med att transportera en häst som inte är tränad att sitta fast.

Jag har lärt mig att jag ALDRIG ska göra något hästrelaterat som jag inte känner mig trygg med! Jag håller stenhårt fast vid det. Du känner dig uppenbarligen inte trygg med situationen. Jag hoppas att det löser sig!
 
Inte jag heller. Men jag känner min otur - låter jag fölet åka löst så kommer det garanterat springa upp en älg på vägen eller gå ut någon med barnvagn före vid ett övergångsställe.

Halv KL*
Jag har nu fått fundera lite. Jag har också pratat med stoägaren och det är tydligt att hon inte kommer träna honom.

För mig känns det som att riskerna är väldigt olika. Att sätta fast honom i släpet kommer garanterat ge panik, men min erfarenhet är att skadorna från det blir milda och att de slutar efter redan en minut. Att ha honom lös riskerar hans liv, mitt liv och potentiellt medtrafikanters liv, även om risken att det faktiskt händer något är väldigt liten.

Vi pratar om olika typer av risker. En där vi i princip kan garantera att han kommer få panik, där skadorna också förmodas bli väldigt små och hanterbara. Och i absolut värsta fall så vet vi iaf vart hästen är om vi behöver avliva på plats.

I det andra scenariot kommer det troligtvis inte hända något alls, men om det händer något så blir skadorna troligen så pass stora att man måste avliva, om han inte redan är död, eventuellt måste man göra eftersök också och har man maximal otur så kan det påverka andra människor också.

Vilken risk man är mest bekväm med är väldigt olika från person till person. Och jag tror inte att man kan säga att det ena är bättre än det andra när riskerna är så pass olika som de är. Jag kan bara svara för vilken risk jag är mest bekväm med.
Kan du inte hyra en B-kortsbuss med stuterimodell där han kan åka lös?
Jag håller inte med om att skadorna av en häst som panikar i släpet troligen blir små, jag har sett fruktansvärda skador och tycker ärligt inte att det är rättvist att riskera utsatta honom för det traumat med tanke på förutsättningarna.
 
Men köp inte hästen då om du och säljaren har såå olika syn på uppfostran och vad den bör kunna vid en viss ålder. Om säljaren vägrar träna hästen att sitta fast och du känner att det inte finns nåt sätt att få hem hästen som är någorlunda säkert (så säkert det kan vara att transportera en häst). Dra dig ur köpet med hänvisning till att du inte känner dig bekväm med att transportera en häst som inte är tränad att sitta fast.

Jag har lärt mig att jag ALDRIG ska göra något hästrelaterat som jag inte känner mig trygg med! Jag håller stenhårt fast vid det. Du känner dig uppenbarligen inte trygg med situationen. Jag hoppas att det löser sig!
Hästen är min så det handlar inte om något köp. Jag leasade magen och trodde att stoägaren var vettig. Hade jag kunnat backa ur så hade jag gjort det alla gånger. Han är liksom 8 månader gammal och ligger typ 7 månader och två veckor efter i sin utbildning. Så det blir kul....
 
Hästen är min så det handlar inte om något köp. Jag leasade magen och trodde att stoägaren var vettig. Hade jag kunnat backa ur så hade jag gjort det alla gånger. Han är liksom 8 månader gammal och ligger typ 7 månader och två veckor efter i sin utbildning. Så det blir kul....

Ajdå, trist situation! Du kan inte åka dit och träna honom en period så att han är redo att transportera så som du vill? Eller står han för långt bort? Jag hoppas du hittar ett sätt som du känner dig trygg med :heart
 
Hästen är min så det handlar inte om något köp. Jag leasade magen och trodde att stoägaren var vettig. Hade jag kunnat backa ur så hade jag gjort det alla gånger. Han är liksom 8 månader gammal och ligger typ 7 månader och två veckor efter i sin utbildning. Så det blir kul....
Det låter inte som du har mycket val hästen måste hem innan någon börjar hantera den.
Riv ut inredningen i släpet stoppa in och stäng igen (jag stänger skötardörren med spännband på utsidan, i värsta fall får du väl spänna runt hela släpet)
Väl hemma kommer du komma ikapp den förlorade hanteringen ganska fort.

Jag hämtade för många år sedan en 8månader gammal fölunge som aldrig hade haft grimma på sig. Förutom att den inte gick att lasta av, fick hämta mitt gamla trygga sto så den fick följa efter lös in i stallet så var den efter 14 dagar nästan lika säker på att gå i grimma som min egen i samma ålder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp