Ajdå, trist situation! Du kan inte åka dit och träna honom en period så att han är redo att transportera så som du vill? Eller står han för långt bort? Jag hoppas du hittar ett sätt som du känner dig trygg med :heart
Ja hade det varit närmare så hade det inte varit ett problem. Nu är det dessvärre för långt.
 
Det låter inte som du har mycket val hästen måste hem innan någon börjar hantera den.
Riv ut inredningen i släpet stoppa in och stäng igen (jag stänger skötardörren med spännband på utsidan, i värsta fall får du väl spänna runt hela släpet)
Väl hemma kommer du komma ikapp den förlorade hanteringen ganska fort.

Jag hämtade för många år sedan en 8månader gammal fölunge som aldrig hade haft grimma på sig. Förutom att den inte gick att lasta av, fick hämta mitt gamla trygga sto så den fick följa efter lös in i stallet så var den efter 14 dagar nästan lika säker på att gå i grimma som min egen i samma ålder.
Som sagt. Jag vet vilken risk jag är bekväm med. Att köra honom lös är inte ett alternativ. Bortsett från att det inte är lagligt.

Jag är inte orolig över hantering sen. Jag har tränat honom de gånger jag har varit där och hälsat på. Och trots att det tydligen är omöjligt att lyfta bakbenen så tog det mig 1 minut att lyckas med det. Då stod han lös i hagen. Så jag tror verkligen inte att det kommer vara svårt att komma ikapp. Det är bara tråkigt att inte ens det mest basala har skötts.
 
Och då bortser jag ifrån att det givetvis är olagligt att transportera dem på det sättet.

Kör ibland hästar under 1 år på det sättet. Är de inte vana att vara uppbundna upplever jag riskerna som mindre att köra dem lösa. Har dock en sidodörr som kan stängas ordentligt utifrån. Alla jag kört på det sättet har hållit sig väldigt lugna. Men självklart är det bästa om de är vana vid att stå uppbundna och kan åka ”ordentligt” i släpet.

Jag har kört hästar lösa. När vi hämtade mitt sto på 8 månader så åkte hon lös i 4-5 timmar, utan problem. Blockade skötardörren och vad jag minns hade vi frambommar, men jag vet inte. Aldrig nånsin har jag bakluckan öppen, oavsett om de är vana eller ej.
När vi åkte till veterinären med min dåvarande 6 månaders lånade jag ett släp med "avelsinriktning" och det var otroligt smidigt då det var som en box.
När sen mitt mamma- sto skulle hem så beställde jag faktiskt en körning av sånt företag som kör hästar och även om hon kunde åka uppbundet så kan hon få panik och de ställde henne lös med bommar.

Så hade jag varit du hade jag beställt körning av företag.
Eftersom vad som är lagligt har nämnts flera gånger tänker jag komma med mitt bidrag.

Ur föreskrifterna för transport av levande djur SJVFS 2019:7

Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte bindas om de inte vants vid det.
Att hästar yngre än 24 månader måste kunna ligga ned vid transporter längre än åtta timmar framgår av 5 kap. 18 §. Då flyttningsbara väggar används för att göra utrymmet större och hästarna ska kunna ligga ner ska väggarna vara täta ner till golvet.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.


Min erfarenhet är att hästarna åker baklänges om de inte är uppbundna framlänges. Jag hittar ingenstans att hästar måste vara bundna.
 
Eftersom vad som är lagligt har nämnts flera gånger tänker jag komma med mitt bidrag.

Ur föreskrifterna för transport av levande djur SJVFS 2019:7

Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte bindas om de inte vants vid det.
Att hästar yngre än 24 månader måste kunna ligga ned vid transporter längre än åtta timmar framgår av 5 kap. 18 §. Då flyttningsbara väggar används för att göra utrymmet större och hästarna ska kunna ligga ner ska väggarna vara täta ner till golvet.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.


Min erfarenhet är att hästarna åker baklänges om de inte är uppbundna framlänges. Jag hittar ingenstans att hästar måste vara bundna.
Nej inte i djurskyddslagen. Men last måste vara säkrad.
 
Men alltså, rätta mig om jag har fel. Men en grimma+grimskaft är väl inget direkt skydd om det smäller eller vid en kraftig inbromsning? Det är inte ett bilbälte direkt... Det är väl snarare bommen fram som bidrar med säkerheten i det läget? Eller?
Det är bommen ja.

@SiZo inga andra djur binds upp vid transport?
 
Det är bommen ja.

@SiZo inga andra djur binds upp vid transport?
Bommen, men man kan inte köra med bom utan att sätta fast hästen. Jag kan inte ha bommen i om han ska vara lös, så det hänger indirekt ihop. Det är liksom bom och mellanvägg eller inte bom och mellanvägg att välja mellan i just mitt släp. Andra släp kan givetvis vara konstruerade annorlunda. Vissa kanske har en långbom att sätta fram, vad vet jag. Men jag måste ju jobba med det släpet som jag har.
 
Bommen, men man kör inte med bom utan att sätta fast hästen. Jag kan inte ha bommen i om han ska vara lös, så det hänger indirekt ihop. Det är liksom bom och mellanvägg eller inte bom och mellanvägg att välja mellan i just mitt släp. Andra släp kan givetvis vara konstruerade annorlunda. Vissa kanske har en långbom att sätta fram, vad vet jag. Men jag måste ju jobba med det släpet som jag har.

Nja, du kan ju alltid hyra något annat som passar bättre för just det här syftet iom att hästen inte går att binda fast. Det viktigaste är ju att hästen kommer fram oskadd.
 
Jag borde inte ge mig in i detta 😋

Men en häst är inte väsensskild från andra lantbruksdjur. De flesta andra djur åker lösa. Låt frambommen sitta kvar i släpet. Säkra så den inte kan gå under bommen. Lås/säkra framdörren. Se till att ha en bom bak och grind/lucka bak. Kör lös.

En så unghäst behöver inte kunna vara uppbunden. Mina i den åldern kan ledas och lyfta fötterna. Det är aldrig några problem att binda upp dem sen.
 
Jag borde inte ge mig in i detta 😋

Men en häst är inte väsensskild från andra lantbruksdjur. De flesta andra djur åker lösa. Låt framkommen sitta kvar i släpet. Säkra så den inte kan gå under bommen. Lås/säkra framdörren. Se till att ha en bom bak och grind/lucka bak. Kör lös.

En så unghäst behöver inte kunna vara uppbunden. Mina i den åldern kan ledas och lyfta fötterna. Det är aldrig några problem att binda upp dem sen.
Jag har redan förklarat att bommen inte kan vara kvar om inte mellanväggen också är kvar.
Nja, du kan ju alltid hyra något annat som passar bättre för just det här syftet iom att hästen inte går att binda fast. Det viktigaste är ju att hästen kommer fram oskadd.
Jag håller på o kikar på det - men jag vill ha en med väldigt bra försäkring då jag inte vill riskera att behöva betala till exempel omlackering av släpet för att det blev en repa någonstans för att han krånglar under lastning osv. Inte för pengarna egentligen, utan för att jag i så fall skulle bli så pass nervös att jag inte skulle kunna fokusera 100% på lasta på ett helt optimalt sätt. Och tyvärr så är det en väsentlig faktor. Jag kommer ha nog i mitt huvud när jag är där.
 
Jag har redan förklarat att bommen inte kan vara kvar om inte mellanväggen också är kvar.

Jag håller på o kikar på det - men jag vill ha en med väldigt bra försäkring då jag inte vill riskera att behöva betala till exempel omlackering av släpet för att det blev en repa någonstans för att han krånglar under lastning osv. Inte för pengarna egentligen, utan för att jag i så fall skulle bli så pass nervös att jag inte skulle kunna fokusera 100% på lasta på ett helt optimalt sätt. Och tyvärr så är det en väsentlig faktor. Jag kommer ha nog i mitt huvud när jag är där.
Då får du hyra ett annat. Bättre att anpassa utrustningen efter hästen än tvärtom.
 
Jag har redan förklarat att bommen inte kan vara kvar om inte mellanväggen också är kvar.

Jag håller på o kikar på det - men jag vill ha en med väldigt bra försäkring då jag inte vill riskera att behöva betala till exempel omlackering av släpet för att det blev en repa någonstans för att han krånglar under lastning osv. Inte för pengarna egentligen, utan för att jag i så fall skulle bli så pass nervös att jag inte skulle kunna fokusera 100% på lasta på ett helt optimalt sätt. Och tyvärr så är det en väsentlig faktor. Jag kommer ha nog i mitt huvud när jag är där.

Hel förståeligt! Jag hade varit nervös och definitivt velat ha en bra försäkring på den.
 
Eller tillverka en annan bom. Ta de bommar du har och sätt i ett lagom långt rör med lite större diameter så får du en hel lång bom. Du kan göra likadant bak.
Känns svårt att garantera att den håller för flera ton (vilket det ju handlar om ifall man behöver bromsa hårt). Men det är absolut något att ha i bakhuvudet.
 
Jag har redan förklarat att bommen inte kan vara kvar om inte mellanväggen också är kvar.

Jag håller på o kikar på det - men jag vill ha en med väldigt bra försäkring då jag inte vill riskera att behöva betala till exempel omlackering av släpet för att det blev en repa någonstans för att han krånglar under lastning osv. Inte för pengarna egentligen, utan för att jag i så fall skulle bli så pass nervös att jag inte skulle kunna fokusera 100% på lasta på ett helt optimalt sätt. Och tyvärr så är det en väsentlig faktor. Jag kommer ha nog i mitt huvud när jag är där.
https://www.renteo.se/ tex
Kontrollera att de har ansvarsförsäkring också.
Det finns ju flera släp med diagonal lastning också (cheval, fautras bla såhär på rak arm) utan bom, om du inte vill köra lastbil.
 
https://www.renteo.se/ tex
Kontrollera att de har ansvarsförsäkring också.
Det finns ju flera släp med diagonal lastning också (cheval, fautras bla såhär på rak arm) utan bom, om du inte vill köra lastbil.
Spelar ingen riktig roll vad det är för fordon, sambon har CE. Det viktiga är att jag känner mig trygg under lastningen. Och tyvärr så verkar det som att försäkringarna inte täcker skador som orsakas av hästen av det jag har hittat hittills.

Kräks på det här snart. Det kan bli att jag lär honom att sitta fast innan lastningen. Det blir en jäkligt tuff dag isf.

Jag är så fruktansvärt frustrerad över detta. Det är en månad kvar tills jag ska hämta honom. Stoägaren kan absolut inte tänka sig att lära honom att sitta fast. Jag fattar verkligen inte vad problemet är.
 
Spelar ingen riktig roll vad det är för fordon, sambon har CE. Det viktiga är att jag känner mig trygg under lastningen. Och tyvärr så verkar det som att försäkringarna inte täcker skador som orsakas av hästen av det jag har hittat hittills.

Kräks på det här snart. Det kan bli att jag lär honom att sitta fast innan lastningen. Det blir en jäkligt tuff dag isf.

Jag är så fruktansvärt frustrerad över detta. Det är en månad kvar tills jag ska hämta honom. Stoägaren kan absolut inte tänka sig att lära honom att sitta fast. Jag fattar verkligen inte vad problemet är.
Som jag skrev, du får fråga den enskild uthyraren om de har extra ansvarsförsäkring eller om det går att lösa på något vis. Det behöver inte framgå på hemsidan.

Släpp stoägaren, det är ingen idé att lägga energi på någon som tydligt resonerar annorlunda. Fokusera på att hitta en lösning som är trygg och säker både för dig och hästen.
 
Spelar ingen riktig roll vad det är för fordon, sambon har CE. Det viktiga är att jag känner mig trygg under lastningen. Och tyvärr så verkar det som att försäkringarna inte täcker skador som orsakas av hästen av det jag har hittat hittills.

Kräks på det här snart. Det kan bli att jag lär honom att sitta fast innan lastningen. Det blir en jäkligt tuff dag isf.

Jag är så fruktansvärt frustrerad över detta. Det är en månad kvar tills jag ska hämta honom. Stoägaren kan absolut inte tänka sig att lära honom att sitta fast. Jag fattar verkligen inte vad problemet är.
Klart detta är obra men jag undrar ändå om du inte gör det större än vad det är? Jag har både kört och åkt massor av gånger med ohanterade hästar, även vuxna sådana som knappt sett en grimma innan lastning. Det har aldrig varit problem, varken med lastning eller körande. Och att hästen ligger så efter, nej det skulle jag heller inte säga, en sån sak lärs ju in fort, några gånger. Det är inte optimalt såklart men nu är det som det är.
Låt någon annan lasta hästen och sen kör.
Vi hade halmbalar så inte djuren gick under bommen, fäste spännband runt dörren och längs hela transporten.
 
Klart detta är obra men jag undrar ändå om du inte gör det större än vad det är? Jag har både kört och åkt massor av gånger med ohanterade hästar, även vuxna sådana som knappt sett en grimma innan lastning. Det har aldrig varit problem, varken med lastning eller körande. Och att hästen ligger så efter, nej det skulle jag heller inte säga, en sån sak lärs ju in fort, några gånger. Det är inte optimalt såklart men nu är det som det är.
Låt någon annan lasta hästen och sen kör.
Vi hade halmbalar så inte djuren gick under bommen, fäste spännband runt dörren och längs hela transporten.
Du tänker att en häst som inte går att lyfta fötterna på vid 8 månaders ålder inte ligger efter?

Jag vet inte hur du vill ha det, men jag vill ha regelbundna hovslagarbesök på mina föl. Nu har jag haft tur, hovarna är inte katastrof. Men han kommer bli inåttåad pga detta. Hur mycket vet vi givetvis inte än. Att saker lärs in fort är inte ett argument för att han inte ligger efter.

Vem skulle lasta den? Hon som har honom tror liksom att det är omöjligt. Så det blir jag. Däremot måste jag hålla huvudet kallt. Jag är medveten om mina egna begränsningar. Jag kan inte hålla på och vara nervös för ditten och datten. Då tappar jag fokus och framförallt tålamod.

Halmbalar vill jag inte ha i släpet eftersom de inte går att säkra - och varenda gång jag har haft dem i släpet så har de varit under hästens mage när jag har öppnat.
Som jag skrev, du får fråga den enskild uthyraren om de har extra ansvarsförsäkring eller om det går att lösa på något vis. Det behöver inte framgå på hemsidan.

Släpp stoägaren, det är ingen idé att lägga energi på någon som tydligt resonerar annorlunda. Fokusera på att hitta en lösning som är trygg och säker både för dig och hästen.
Jag har kollat med försäkringsbolag. De försäkrar inte transporter på det sättet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp