Bukefalos 28 år!

Föl som dör dagarna innan fölning

K

karlslund

Jag har ett sto som skulle fått föl den 10 juni.. Men redan i början av juni började jag se förändringar och eftersom magen va så stor kunde veterinären tänka sig att fölet faktiskt va klart.. Den 6 juni började då hon försöka få fölet att vända sig och såg tidigt att hon verkade ha problem att få runt föl ungen. Men så vart hon lugn och började snart fölningen. Två ben kom men vi hade ett bakslaget huvud. Jag hade en erfaren stuteri arbetare här så hon försökte få tag i huvudet tillsammans med min sambo men det va omöjligt för fölets ben va ENORMA.. När tio cm av benen va ute och Camilla hade sin arm till armhålan inne i stoet så nådde hon inte ens bogen på fölet.. Det blev akut till Strömsholm där dom sövde och la henne på rygg så dom fick ut ett mycket välutvecklat hingstföl med enormt långa benen...
Men han hade varit död ett par dagar..
Nu undrar jag hur det kan komma sig att fölet dör så där plötsligt?? Och om någon annan varit med om samma sak och kunnat betäcka om??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Föl som dör dagarna innan fölning

Se till att obducera fölet så får Ni veta varför det dog.
 
Sv: Föl som dör dagarna innan fölning

Usch vad tråkigt! Lider med dig!

Kan inte en orsak vara att navelsträngen lägger sig runt och stryper ungen? Sen så har jag hört något om att moderkakan lossnar men vet inte hur långt innan fölning detta kan ske? Sen så kan en rätt sannolik orsak vara någon form av missbildning även om den inte syns. Jag hade nämligen liknande händelse med mitt sto förra året så jag försökte också få reda på olika orsaker till varför. Vi gjorde bara en mindre obduktion där vi iallafall fick veta att det inte var abortvirus, men tyvärr har vi inte fått veta varför vi heller. Mitt hingstföl var också väldigt välutvecklat ock stort!

Tänker du obducera? Jag tror inte det är problem att betäcka om ifall inte stoet tagit skada vid förlossningen som måste läka ut. Jag betäckte omm mitt sto men inte på 30dagars brunsten eftersom hon fick en del invärtes skador som vi hade under behandling, m,en efter att seminveterinären undersökt henne tre gånger samt att de veterinärerna som behandlade henne också undersökte henne så fick vi klartecken att betäcka utan risk för stoet. För två veckor sen fick hon ett välskapt föl!

Jag tycker i vilket fall att du ska kontakta en kunnig seminveterinär att rådgöra med, det är nog de som är bäst på att bedömma riskerna och de kan nog kanske ha idéer om vad som kan ha hänt om ni inte ska obduccera.

Mvh Maria
 
Sv: Föl som dör dagarna innan fölning

Jag har varit med om nästan samma sak.
2003 fölade mitt sto på exakt den beräknade dagen, kl 02.10, i hagen. Jag och en kompis fanns tillgängliga för eventuell assistans eftersom det rörde sej om en förstagångsföderska på 11 år.
Jag hade noterat att det var stilla i magen redan tre dagar innan, men jag märkte inget konstigt på stoet. Hon var som vanligt. Så på natten började allt som en naturlig fölning. Hon la sej ner på höger sida och fölningen startade. Jag såg att fosterblåsan, båda frambenen och huvudet var ute och uppfattade fölningen som helt normal med fölet i rätt läge. Efter att ha krystat en stund så reser stoet sej hastigt, med fölet synligt i samma läge som nyss, och förflyttar sej en bit. Så lägger hon sej ner igen, på vänster sida, och fortsätter att krysta. Jag frågade min kompis (veterinärassistent) när man skulle slita hål på påsen och fick till svar att man inte skulle göra det förrän fölet var ute. (Detta var min första egna fölning). Stoet kämpade på och var genomsvettig då jag efter en stund insåg att fölet var dött och att stoet inte klarade av att föla själv. Så det blev till att hjälpa henne att få ut fölet. I det läget var min enda tanke att rädda stoet. Så med veterinärkontakt på mobilen och noga instruktioner fick vi ut fölet. Jag slet ju upp påsen medans vi höll på att dra ut henne, men tyvärr gick det inte att rädda fölet. Stoet låg stilla och lyfte inte ens på huvudet den närmaste halvtimmen. Jag hade fortfarande veterinärkontakt, men var självklart jätteorolig. Efter att ha kollat allt som veterinären sa så reste stoet sej upp tittade lite förstrött på fölet, gick fram och krafsade på henne med hoven. Så vände hon bara baken till och gick därifrån. Fölet fick sedan ligga kvar i hagen någon timme till tills jag såg att stoet var fram en gång till och kollade på fölet och att hon själv konstaterade att fölet var död. Då tog jag bort fölet från hagen och stoet reagerade inte på det.
Jag vet än idag inte om fölet var död innan, eller om hon dog i samband med fölningen. Jag vet inte om hon hade överlevt om vi hade slitit upp påsen strax innan eller omedelbart när stoet lade sej ner andra gången.
Detta är nog det mest tragiska jag har upplevt med mina hästar. Jag har alltid önskat mej ett fuxsto och det var givetvis det här fölet. Men i tragiska är jag glad att stoet klarade sej helskinnad. Hon var hel och ren innuti och hade alltså inte skadats på något vis. Hon sprack lite men det var så obetydligt.
Och förutseende som jag är så hade jag anmält oss till föl- och ammajouren, så jag ringde och väckte upp Henrik vid 5-tiden på morgonen och ca 10 timmar senare hade mitt sto ett moderslöst stoföl att ta hand om. Mitt sto blev överlycklig för den nya bebisen och tog emot den med "öppna armar". Underbart att se.
På veterinärens inrådan betäckte vi inte om stoet, med tanke på den besvärliga fölningen. Hon betäcktes 2004 och fick sedan en underbar liten mörkbrun hingstunge. (Den fölningen missade jag, trots att jag sov vägg-i-vägg med stoets box!) Fölningen klarade stoet galant på egen hand.
 
Sv: Föl som dör dagarna innan fölning

Skönt att de finns människor som vet hur de känns.. Man känner sig så hjälplös då ett så stort djur lider och kämpar och man kan inte mycket göra..
Dom förökte också dra ut fölet en bit för att lättare komma förbi de där långa benen men den va ju död så då ligger den längre ner än om den levt fick vi reda på så de gick inte att göra något.. Önska bara att jag skulle kunna få ett föl efter denna dam då hennes stam i annat fall dör ut :(
Men jag skulle självklart ha regaret på att de va still i magen ett par dagar men de va folk som sa att fölet ofta ligger still dagarna inna n fölning :confused: stämmer de???
 
Sv: Föl som dör dagarna innan fölning

Ja, jag blev upplyst av veterinären jag pratade med några dagar innan fölningen att fölet ligger still de sista dagarna. Jag ringde ju och frågade då jag var nervös att något var galet. Men veterinären lugnade mej och sa att det var normalt. Suck.
 
Sv: Föl som dör dagarna innan fölning

Jag hade en liknande upplevelse med vårt ena halvblodssto här i våras.
Jag märkte två-tre dygn innan att ngt var väldigt galet (egentligen hade hela dräktigheten varit annorlunda än tidigare), och insåg snart att fölet inte levde längre:(
Så jag och stoet gick här och väntade på att värkarbetet skulle starta, och när det väl kom igång så kämpade vi tillsammans ut en stor, missbildad fölunge. den hade inte heller hunnit vända sig, och satt ordentligt fast, så jag fick "skruva" ut den.
Allt gick bra trots allt, jag hsåg till att stoet tömde sig ordentligt, valde att inte betäcka på fölbrunsten,, och nu står hon här i hagen, dräktig igen:banana:

Jag funderade ALDRIG på att inte betäcka om.
 
Sv: Föl som dör dagarna innan fölning

Åhhh va roligt att ni fått en ny chans jag hoppas så klart på att vi också ska få det ;)

Men än så står hon kvar på stömsholm där hon varit sen onsdags.
Jag har hälsat på henne ett par ggr och hon va sitt gamla jag igen igår :)
Så nu hoppas jag dom kan få henne ren och livmorden att dra ihop sig ordentligt....
 
Sv: Föl som dör dagarna innan fölning

Enligt Elis skulle det vara Samarant som skulle vara pappa till fölet..
Elis skulle köpa fölet det var därför hon valde hingst (hon hade Chapman så hon ville föra blodet vidare).
Det jag inte förstår det är att enligt ASVH skulle fölet inte få gröna papper eftersom Samarant inte hade licens i sverige.
Hur kommer det sig att man sätter en sådan hingst på ett sto med fin stam??
Jag kan inte så mycket om det här så jag är taksam för all hjälp attt förstå mig på vad som hänt :confused:

Mitt sto är efter
e) Bellini
u) Chex (gick svår dressyr)
ue) Chapman
 
Sv: Föl som dör dagarna innan fölning

Vill bara säga hur otroligt ledsen jag är för er skull! Hade jag inte vart i skåne hade jag nog kastat mig upp ur sängen och åkt efter direkt! Hoppas verkligen att ni får svar på vad som gick snett! Ska ni obducera fölet?

Kram kram vännen!
//"Pi" ;)
 
Sv: Föl som dör dagarna innan fölning

Det är inte ofta att en normalstor häst har kortare ben än en normal människas armar, så det är inte säkert att den var så "enorm".

Angående val av hingst osv är det väl bättre du kontaktar personen du namnger direkt och frågar, ingen annan lär ändå kunna svara på varför.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 764
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 758
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp