Fölisen klarade sig inte...

E

exitingflame

Min lilla pärla talade om för mig i tisdags morse att nu var det verkligen något på gång, så jag gick in och ringde min kompis som jag hade lovat höra av mig till när fölningen var nära.

Vid 8 syntes fosterhinnor när hon krystade och väntan var olidlig, ringde vet som lugnade oss med att allt var normalt och att fölet snart skulle komma, men inget föl kom hon lyckades krysta fram en framhov, som åkte tillbaka när verken släppte.
Ringde återigen vet, som var på plats inom en kvart och en 2 timmars lång dragkamp började...

Efter ca 40 minuters dragning var mitt sto helt slut och hade fruktansvärda plågor, hon slog huvudet i boxväggen och slog upp ett sår ovanför ögat som vet senare fick sy. Sedan ramlade hon bara ihop och gav upp, vi märkte dock ganska snart att vi kunde dra igång krystverkarna på henne så kampen fortsatte, några förhoppningar om fölet hade vi dock inte, nu var det bara stoet som gällde.

Äntligen kommer huvudet och fölis är nu halvvägs ute, men där var det stopp igen. Plötsligt frustade den till och blinkade lite med sina stora ögon... DEN LEVER skriker alla.

Men den satt där den satt, vet försökte komma in och känna på vilket sätt den satt fast. om den låg fel på nå vis, men det gick inte att komma in för att känna, min lilla pärla fick en spruta för att livmodern skulle slappna av, så att vi skulle kunn skjuta in fölis en bit och lägga den i korrekt possition, men då gick det plötsligt bättre och ut kom den.

Hektisk tid därefter, vända fölis uppoch ner, rensa luftvägarna, ingen hjärtverksamhet, hjärtmassage... men inget hjälpte tyvärr och Lucky (som trots sin olyckliga födelse fick heta så) somnade in lugnt och fridfullt bredvid sin mamma.

Navelsträngen hade gått av och ingen vet hur länge Lucky har lidit av syrebrist.

Ett brunt litet hingstföl låg i boxen när allt äntligen var över, med en stor lysande stjärn.

Eller litet och litet, det var ganska stort, för stort för att mitt lilla sto skulle klara av detta på egen hand.
Visst är det sorgligt, men det viktigaste för mig är trots allt att mitt sto fortfarande lever och vem vet, kanske vi gör ett nytt försök ngn gång, men inte det här året.

Till Extreamly Lucky:
Var du än befinner dig önskar jag dig all lycka, jag hann aldrig lära känna dig, men jag är säker på att du hade vuxit upp till en lika fin häst som din underbara mamma.
Du finns i våra tankar dag och natt och vi glömmer dig aldrig.
 
Fy så tråkigt med fölet. Stackars er och stackars sto. Skönt att hon i alla fall klarar sig och kan bli mamma en annan gång. :(
 
Så ledsen jag bli att läsa det här... :cry: Men mamman är okej nu då?
 
mamman mår relativt bra nu, fick livmoderinflamation, men nu får hon pencilin och idag drog hon en diskret "brall" i hagen, så jag tror att hon mår bra nu, skulle aldrig klara av att förlora henne med.
 
Ååh, så himla sorgligt efter all väntan :cry:

Hoppas att stoet klarar sig vidare, hon är ju trots allt 'det viktigaste' för dig!
 
usch vad hemskt.
har du planer på att ombetäcka?
dvs när stoet är friskt och har återhämtat sig.
önskar dig all lycka och d var tur att stoet fick vara kvar ifa.
 
Usch vad trist...Förstår att allting känns hopplöst just nu.
Men det var i alla fall tur att Ditt sto klarade sig.
Kämpa på!
bamsekram!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 222
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 330
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: kma
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 553
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp