Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Härligt att det går framåt!

Det där med luftkuddarna från Irland såg ju toppen ut, hoppas det går att få tag i.

Ang. magsårsmedicin så fick våran det från början av sin medicinering. Dom är tydligen väldigt benägna att få magsår dom små liven.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Vilken liten kämpe han verkar vara och ni också!

Har en häst i mitt stall som är född med att hon kotade över och fick oxå gå med skenor. Inte samma sak men hon är iaf en fullt fungerande liten häst idag :)

Lycka till, tänker på er och följer tråden i bakgrunden...
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

*kl*

Jag kan bara föreställa mig hur det hade gått om han hade fötts hos någon annan 'mindre kunnig'.
Själv hade jag väl förlorat både föl å sto. :crazy:

Hur som helst så beundrar jag er otroligt mycket för att ni kämpar på och jag håller tummarna för att han blir helt bra.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Har följt den här tråden utifrån och vet hur psykiskt påfrestande det är, kämpade själv med en unge för ett par år sedan vilken tyvärr inte gick att rädda, visserligen en helt annan situation men jag vet hur tankarna går. Man slits mellan hopp och förtvivlan. Nu har tråden varit tyst ett par dagar, hur går det?
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Undrar oxå hur det går för lilla fölet? :confused:
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Jag har inte orkat skriva nåt på några dagar, eftersom det tyvärr har gått sämre. Fölet har fått magsår och mår inte så bra. I går morse var jag helt inne på att avliva honom. Han är pigg ibland och vill dricka, men dricker bara ca 4-5 dl åt gången och får sen ont i magen och lägger sig bara ned och ser eländig ut. Men efter att ha konfererat med kollegorna i Skara som inte tyckte att vi skulle ge upp ännu har vi bestämt att försöka ett tag till och se om magsårsmedicinen ger effekt. Vi försöker nu att låta magen vila i ½-1dygn och bara droppa honom under den tiden. Och så får vi se om han kan bli piggare. Benen går det sakta framåt med, men det viktigaste just nu är att han börjar må bättre, annars vill jag inte hålla på längre och plåga honom.

Jag hoppas att jag snart kan ge en ljusare rapport.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Åhh, vad jag håller alla tummar jag kan uppbringa här på vår gård för er... det är så hemskt, när man börjar känna maktlöshet.
hoppas det vänder igen!
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Åh jag håller tummarna för er allt jag orkar.
Hoppas det reder sig.
Vet precis hur jobbigt det är
//Tina
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Gud vad jobbigt ni har det. Ni är så duktiga som orkar hålla ut.
Önskar verkligen att det ska gå vägen efter allt slit.
Massor av tröstkramar!!!
Hoppas nästa fölning går bra.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Håller alla tummar som finns för att det skall vända och ni skall kunna se en ljusning...
Förstår att det måste kännas otroligt jobbigt...ibland tror jag ovissheten och den tröstlösa känslan som infinner sig är det allra jobbigaste...
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Ush, stackare, men ni får inte ge upp nu! Förstår att det är jättejobbigt, men kämpa på, vi håller alla tummar vi kan för er och er lilla bebis!
*Peppkramar*
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Tänker på er och håller tummarna för er lilla fölis!
Försök kämpa in i det längsta!
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Har följt ert jobb på avstånd. Ni är verkligen duktiga! Hoppas verkligen att lilla ursöta gullungen blir bättre. :love: Håller alla tummar jag har.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Tyvärr hjälpte det inte att alla här höll tummarna (tack för att ni gjorde det i alla fall). I dag avlivade vi vårt fina hingstföl. :cry:

Han fick ju bara dropp i ett dygn för att magen skulle få vila och blev då piggare, men så fort vi började ge mjölk igen så fick han ont och bara låg och flåsade och såg eländig ut. I samråd med kollegorna i Skara beslutade vi att när han nu inte svarat på magsrsmedicin och drpp på dessa dagar så var prognosen dålig och pga den ovissa prognosen på benen så ville vi inte utsätta honom för mer.
Mamma Mona-Lisa tog det mycket bra. Nosade på det döda fölet i boxen efteråt och gick några varv i boxen och ställde sig sen och åt ensilage.

Mitt i allt elände kan vi i alla fall glädja oss åt att ett av våra andra ston födde ett friskt hingstföl i natt. Alltid nåt!
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Beklagar verkligen men jag förstår ert beslut. :cry:

Ni och han har kämpat länge och skulle haft fortsatt mycket kämpande framför er.

Grattis till den friska fölis ni fått inatt, gläds åt den med den andra i vackert minne.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

finns inga ord...men jag vet att du vet att jag är med er..i ord och tanke!!!
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Jättetråkigt att höra...skickar en massa tröstkramar. Skönt dock att ert sto, precis som vårt, klarar det hela bra.

Jag förstår att det känns jättehårt efter allt kämpande...men ibland måste man bara inse att det inte går längre...

Stort grattis till den nya lilla hingsten....!!!!!!!

Naturligtvis kan han inte ersätta den ni förlorat...men kan kanske lätta upp tillvaron lite i alla fall...

Själva vakar vi för fullt och hoppas också på en ny fölunge att beundra... borde komma snart då hon idag gått 339 dygn..men vi får nog ge oss till tåls lite till..

Vi har faktiskt börjat fundera på att betäcka om fyraåringen....men jag vet inte riktigt om jag kommer att kunna sova gott under det kommande året då...upplevelsen sitter ju fastetsad och den vill jag för allt i världen inte gå igenom igen....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp