Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

S

stommen

Jag startar en ny tråd med rapporter om vårt hingstföl e. Corlensky som föddes 24 april med felläge och kontraktur i carpus och kotor.
Annars blir ju fölväntanstråden helt kapad.

Nu är han drygt 3 dagar och i går gjorde vi andra paret skenor till honom och satte på. Vi gjorde dem lite längre så att även kotorna sträcktes upp lite, dock böjde vi dem nog lite för mycket i alla fall, för vi tyckte inte att det blev så mycket skillnad från skenorna dagen innan. Men kotorna är mer upprätade i alla fall. V hade först tänkt ge honom en tredje dos tetracyklin (antibiotika för att slappa muskulaturen), men hans bakben börkjar bli lite veka, så vi vågade inte ta det igår utan gör det i kväll i stället så att det inte blir för mycket av det goda. I kväll tänkte vi försöka med helt raka skenor och försöka tvinga ut framknät så gott det går. För det känns som om han måste kunna börja stå på frambenne korrekt snart för att inte resten av ben och ligamament ska ta skada.
Utan skenor kan han resa sig upp själv och ta några stapplande steg, men då står han antingen på framknäna eller på kotorna/tårna med mycket böjda framknän. Med skenorna kan han inte resa sig själv ännu, men gör dock försök. Med resningshjälp och lite balanshjälp kan han stå kortare stunder. Men han orkar inte försöka dia samtidigt, det blir för mycket för honom, samt att han inte riktigt fatttar vitsen med det. Han tycker att flaska fungerar utmärkt som mjölkbar! ;) Gnäggar som sjutton åt mig och min man när vi kommer in i boxen. Jag vill försöka få honom dithän att han relativt snart kan stå lite mer i balans så att man kan koncentrera sig på att försöka få honom att dia. För jag vill inte vara mjölkbar hela diperioden! :crazy:

Här finns lite nya bilder på honom och skenorna.

 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Vad skönt att det verkar gå framåt. Har ni varit i Skara och visat upp honom?

Jag vet att dom provade flera olika saker på våran, gips ett tag och skenor ett tag, han var precis som din hela tiden mkt pigg & glad och hoppade runt på sina bakben.
Jag var på bröllopsresa när han stog på Strömsholm så jag kommer inte riktigt ihåg alla turer, men jag tror att det tog ngn vecka innan han kunde stå på frambenen. Sen gick det lite fram & tillbaka. Våran fick dessutom navelinfektion med resistenta bakterier, naveln opererades bort, men bakterierna fanns kvar. Till slut skulle vi få lov att använda ngt sorts antibiotika som kunde slå ut lederna. Som tur var svarade han på Hippotrimmet samma dag som dom skulle ge honom den andra antibiotikan. Kan berätta att våran "bäbis" heter The Fighter.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Skönt att läsa att det går framåt. Med ert kunnande och hans envishet och livsglädje så tror jag han blir bra! :bow:
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Det ser ut som att benen är mycket rakare än från de första korten.
För övrigt ser han fin och välnärd ut, men oj vilka långa ben!!

Vad bra att han fick en egen tråd, så vi får följa ert kämpande, i alla fall jag tänker mycket på er.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Jag hade en fölunge för 5 år sedan som också såg för jävlig ut och det låter som om er liknar vår.
Vi testade förs med olika skenor osv men det sket sig lite här och där hela tiden.

Sedan fick jag tips om att använda ett avlopps rör där vi helt enkelt sköt in HELA benet, som bandagerades och rätades varje gång.
5 timmar på , 5 timmar av...

Det fungerade jätte bra!!

//Tina
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

..glömde , min fölis lärde sig jätte snabbt att hiva sig upp på "raka" ben.
Om jag inte minns fel så hade han special rören i 6 - 7 dagar.
//Tina igen
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Oj! Läste nu hela historien! Vilken födsel!

Håller alla tummar för att det går bra. Det ser ju ut att vara en mysig liten krabat!

/C
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Jag hade en fölunge för 5 år sedan som också såg för jävlig ut och det låter som om er liknar vår.
Vi testade förs med olika skenor osv men det sket sig lite här och där hela tiden.

Sedan fick jag tips om att använda ett avlopps rör där vi helt enkelt sköt in HELA benet, som bandagerades och rätades varje gång.
5 timmar på , 5 timmar av...

Det fungerade jätte bra!!

//Tina

Vi använder avloppsrör, men delade (ca 1/4 av röret) som skenor. Detta på inrådan av Skara. Men det kanske vore nåt att prova hela röret. Du menar alltså att ni bandagerade hela benet som skydd och trädde sen på röret utanpå? Det kunde ju faktiskt vara nåt! Ska konferera med min man i kväll om vi skulle prova det. Då blir det ju lite stabilare att stå på. Som det är nu så viker sig skenorna liksom i höjd med carpus efter att han har stått upp några gånger och då tappar man ju lite av stretcheffekten.
Men hur långt ner lät ni rören gå? Hade han hovarna fria, elller gick röret ända i marken?
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Vi gjorde som ni först men benet sket sig ju på än det ena stället än det andra och fick då rådet av Göran Ryden , Stenestad att använda hela röret, bandagera in och trä på. "Tejpade" fast det sen längst upp med klibbelindor. Min fölis hade ända uppifrån och till precis nedanför kotan.

En delad skena ger ju med sig. Min fölunge blev dessutom utbukatd i knäet med halv skena ...han hängde liksom där och vilade sig.

Detta fungerade jätte bra på vår fölis...i dag är han dressyr häst!!!

//Tina
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Men kära nån! Det här har jag missat helt!
Jöss, jag får gå och läsa mer om vad som har hänt.
Håller tummarna för att allt går bra from nu!

mvh
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Säger som hoppsan, detta har jag också missat helt. Hoppas det funkar med de hela rören.
Håller tummarna!
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Ställer då samma fråga som i föltråden(eftersom jag missat att du startat denna).
Hur lång tid har man på sig att korrigera? Tänker även på min lillskit också. Fast det är ju en bagatell i jämförelse med din.
Men han vägrar vara still om jag försöker närma mig, en riktig fegis är det.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Jag vet inte riktigt hur lång tid man har på sig att korrigera, men resultatet blir bättre ju tidigare man börjar. Det är nog bara att ta tjuren vid hornen och slänga sig på honom och brotta ner honom medan han ännu är liten och inte så stark (vår börjar redan efter snart 4 dygn bli riktigt stark :crazy: )
Kanske att du ska ta ut en veterinär och att du ser till att ni är tillräckligt många för att brotta ner honom och så kan veterinären sedera honom och så kan man sen i lugn och ro se vad som behöver göras. Men det kan ju också vara så lite att han själv tänjer ut senorna. Du har ingen bild på hur han står?
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Vi gjorde som ni först men benet sket sig ju på än det ena stället än det andra och fick då rådet av Göran Ryden , Stenestad att använda hela röret, bandagera in och trä på. "Tejpade" fast det sen längst upp med klibbelindor. Min fölis hade ända uppifrån och till precis nedanför kotan.

En delad skena ger ju med sig. Min fölunge blev dessutom utbukatd i knäet med halv skena ...han hängde liksom där och vilade sig.

Detta fungerade jätte bra på vår fölis...i dag är han dressyr häst!!!

//Tina

Vi försökte göra så nu i kväll, men fölis ben är fortfarande för böjt i carpus för att det ska gå. Vi kom bara upp till carpus och sen tog det stopp. Vi har sådana där vanliga oranga avloppsrör. Hade ni det också eller hade ni några med större diameter?

Däremot gjorde vi de delade rören lite bredare denna gång så nu tror jag att det håller lite bättre. De från igår gav med sig lite när han försökte stå och där hängde han också i knäna. Det gick inte att använda helt raka skenor i kväll (som vi hade hoppats), men vi böjde bara lite lite och sen tog vi i för kung och fosterland och sträckte och tejpade med silvertejp (hurra för silvertejp :bump: ) och så här raka har benen inte varit tidigare. Så visst går det framåt! Men jag är lite fundersam hur vi ska få till det så att han trampar igenom vid kotan. Med denna skena vi har så är det svårt att få till sträckningen vid kotan. Han står nu på tån och jag vill ju att han ska stå på hela hoven. Hm, tål att fundera på.

I alla fall börjar han bli starkare och starkare, så det är inte så lätt att bandagera hans ben numera och han tycker inte alls om att han inte kan komma upp själv. Men med dessa nästan raka skenor behövde han bara en liten knuff och så kom han upp själv. Däremot har han svårt att flytta fram benen, farmför allt i boxen med en massa halm. Så det är nog dags att börja öva på stallgången, eller om vädret håller sig fint lite längre så kan vi kanske våga oss ut i lilla fölhagen för lite gångövning.
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Nu har jag pratat med sambon som har bättre minne än mig. Han säger att det var grått rör som sågades upp hela vägen så det blev ett spår ca 2- 3 cm brett ...då var det lättare att bända upp det och trä på det...och kunna ha sitt sneda ben i.
Det var det första röret vi hade, därefter var det helt rör som träddes på.
förstår du????
Min stod också på tå därunder i början men stretchades !
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

V hade först tänkt ge honom en tredje dos tetracyklin (antibiotika för att slappa muskulaturen), men hans bakben börkjar bli lite veka, så vi vågade inte ta det igår utan gör det i kväll i stället så att det inte blir för mycket av det goda.

Hur i hela fridens namn skulle antibiotika kunna "slappa muskulaturen"????????
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Hur i hela fridens namn skulle antibiotika kunna "slappa muskulaturen"????????

Jag tror faktist att de vet vad de gör.. de är ju trots allt veterinärer..
men "stommen" du får gärna förklara hur det funkar, alltid kul att lära sig nya saker
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Hur i hela fridens namn skulle antibiotika kunna "slappa muskulaturen"????????

Jag vet inte riktigt hur det fungerar men när jag hade en fölunge som stod på tån och inte trampade ner trakten så sa även min veterinär att vi skulle kunna prova tetracyklin. Tyvärr dog fölis i en olycka innan vi hann försöka med detta. /AFF
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

[
QUOTE=CillaW;8158365]Hur i hela fridens namn skulle antibiotika kunna "slappa muskulaturen"????????
[/QUOTE]

Det skulle jag också gärna vilja veta!

Har dessutom någon gång i tidernas begynnelse lärt mig att man aldrig ska ge det till växande/unga djur pga risk för skador på permanenta tandanlag i form av emaljhypoplasi och missfärgning bl a. Åtminstone drabbas hunddjur av detta. Kanske inte gäller häst som har en annan typ av tänder - men nyfiken ändå?
 
Sv: Fölungen med kontraktur i carpus och kotor

Hur i hela fridens namn skulle antibiotika kunna "slappa muskulaturen"????????

Jag håller med dig om att det låter mycket konstigt och som veterinär ställde jag mig väldigt frågande till behandlingen första gången jag hörde talas om den. Men för att enkelt beskriva det så påverkar tetracyklinet kalciumjonerna som är inbegripna i muskelkontraktionerna (alltså en slags bieffekt av preparatet), så att musklerna och därigenom även senor och annan mjukvävnad blir slappa. Men det krävs stora mängder (30-50 ml i blodet). Som tur
är ar ju så små föl inga grovfoderätare, annars skulle man snabbt slå ut tarmfloran. Effekterna på emaljen är värst under fostertiden, men viss påverkan kan det kanske ha även under föltiden. Men har man inget val så får man nog ta det onda med det goda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp