För förtjust i gräs, spyr ganska frekvent.

Alexandra_W

Trådstartare
Siameshonan har DILLE på att äta gräs. Och när hon inte var ute så hade hon dille på att äta ampellilja.

Problemet är ju att hon spyr av det, och det är såpass ofta att jag snart kommer börja oroa mig för hur mycket mat hon egentligen behåller. Hon spyr i regel iaf en gång per dag, oftast 2-3. Sen kan det gå dagar när det är helt kräkfritt. Och vissa dagar kan hon bete sig som hon ska kräkas men det kommer inte upp något.

Pigg och glad i övrigt, normal avföring, blank fin päls etc. Kan inte säga något om vikten (dvs om hon går upp eller ner) eftersom hon inte bott här så länge. Hon är ganska smal 'i grunden' dock.

Kommer det här hysteriska gräsätandet lugna ner sig, eller är det bara att stå ut? (om det inte blir bättre på ett par veckor eller hon börjar få symptom på att hon mår dåligt, går ner i vikt etc kommer jag ju ta henne till veterinären, men eftersom det alltid kommer upp gräs också när hon spyr och jag sett henne äta gräs mer gånger än jag kan räkna så tror jag det är enbart det det beror på).

Naturligtvis kräks hon på de mest olämpliga ställen, värst hittills är när hon satt på fönsterbrädan och spydde ner bakom elementet. Jag har inte fått helt rent än *sucka*

Det är förresten inte hår/hårbollar.
 
Kommer det upp mat när hon spyr? I så fall är det ju inte så lyckat och jag hade nog tagit bort gräset. Får hon bra foder behöver hon inte få så mycket hårbollar.

mandalaki
 
Kommer det upp mat när hon spyr? I så fall är det ju inte så lyckat och jag hade nog tagit bort gräset. Får hon bra foder behöver hon inte få så mycket hårbollar.

mandalaki

Det är olika med om det kommer mat. Beror nog på hur länge sen det var hon sist åt. Ibland kommer det bara 'slemmig vätska' (inte galla) och gräs, ibland halvsmält eller smält mat och ibland helt osmält mat. Enda gemensamma nämnaren är att det alltid är gräs med.

Och ta bort gräset...hrm...det är lite svårt när det är en utekatt ;)

Och det är just det där att det ibland kommer upp mat som 'bekymrar' mig. Nyss spydde hon nämligen upp en ansenlig mängd osmält mat samt en del halvsmält fick som de fick för 2 timmar sedan (maten har hon ätit senare än fisken). Det gör fö ingen som helst skillnad om hon får fisk eller ej, det var det första jag provade ta bort.

Hårbollar är det som sagt INTE, finns inte ens ett endaste litet hårstrå med i kräket. Och hon är kooorthårig (siames) och fäller inte, så det är som sagt inte hårbollar. Utan det är det förbaskade gräset.

Nu har hon inte fått vara ute innan (och jag vet inte om hon haft någon ampellilja att slakta heller. Den är dock bortställd sen en vecka tillbaka) så det kan ju vara nyhetens behag det här med gräset, att hon tillfälligt fått för sig att hon är en häst. Därför jag undrade om någon hade liknande erfarenheter och om det då gett sig eller fortsatt?

Jag vill ju helst låta henne kunna gå ut (hon ÄLSKAR det), men det är ju svårt att utplåna gräset där liksom.

Sen kanske hon äter gräs för hon vill/anser att hon behöver kräkas av någon anledning, därför jag tänker kolla henne om hon fortsätter.
 
Ah, i och med du nämnde ampelliljor så trodde jag att det var kattgräs vi pratade om :D

I så fall är jag rådlös. Men jag tycker att du gör rätt som kollar henne, om inte nyhetens behag med gräset går över.

mandalaki
 
Glömde ju förresten (är rätt trött nu känner jag). Jag har sedan en knapp vecka satt över henne på Hills Sensitive Stomach för att se om det hjälpte, men gav nada skillnad, så hur jag än vrider på det så är det det överdrivna gräsätandet som är problemet (sen om hon gör det för det är kul eller för hon vill kräkas är ju en öppen fråga)
 
Det mest troliga är att hon äter gräs för att det är kul, smakar annorlunda, känns roligt i magen (vad vet jag) och kräkningarna är en liten bieffekt som inte bekymrar henne.

Jag har haft katter som aldrig "vant sig" och fortsatt att äta, jag har också haft katter som bara åt i början när de fick tillgång.

Vänta ett tag till och se hur det går. Kanske var hon häst i ett tidigare liv. :D
 
Min betar som en kossa om man släpper ut honom. Jag konstaterade att det trots hans totalt icke-fällande päls (han har ju lika tunn päls som en siames, dock är den mjukare och några millimeter längre) som ändå ställde till problem. Efter att han fått kattmalt regelbundet gick gräskonsumtionen ner, även om han fortfarande tycker att klöver är roligare än smådjur och insekter och annat han "borde" bry sig om :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 207
Senast: whyme
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp