Bukefalos 28 år!

för gammal??

E

emmper2

hej! vet någon om en frisk, pigg och livlig kaninhona på 3,5 år är för gammal att ta kaninungar på? jag e inte ute efter skötselråd osv då ja e en erfaren kaninägar sedan 16 år tillbaka! det ja vill veta är om hon e för gammal? hon e para och ungarna kommer inom en vecka nu.. allt går bra, magen växer och hon boar för fullt!! hon e en dvärgvädur, pappan e en dvärgvädur också fast men lite rex i och han e då lite större!!

1: e hon för gammal att föda sina ungar? OBS: hon har fått ungar 3 gånger tidigare å hon e jätteduktig men ungarna! tacksam för ärliga svar! :banana:
 
Sv: för gammal??

Tjaaa, du lär väl märka om hon är för gammal eftersom hon redan är parad......

Jag är ingen kaninexpert,men nog borde detta bli iaf hennes sista kull?
Ngn annan vet säkert bättre
 
Sv: för gammal??

okej.. tack! ja var väldigt rädd att hon skulle vara för gammal! men de ska nog gå bra... hon blir allt slöare.. hon ligger på magen eller sidan helt utsträck! hon har säker väldigt ont efterssom de nu har gått
24 dagar av 28-32:love:
 
Sv: för gammal??

Varför skulle hon ha ont?

Som sagt, 3½ år är inte alls för gammalt förutsatt att hon fått kull innan. Förutsatt att hon är i bra hull givetvis. Tänk på att inte ge henne mer mat förrän ungarna är födda, då det kan ge problem vid förlossningen.

Jag brukar pensionera mina honor vid 5 år från avel.
 
Sv: för gammal??

dom brukar ha ont några dagar innan dom ska föda, de märks på dom!
ja, mer mat ger jag henne när ungarna e födda, de har ja gjort varje gång!
 
Sv: för gammal??

Vi hade en hona för några år sedan som vi trodde var streliserad så hon gick tillsammans med våran okastrerade hane och en dag när vi kom ut så fanns det kaninungar i buren och hon var 5 år, det gick utan problem så din borde klara sig alldels utmärkt :)
 
Sv: för gammal??

ja precis, exakt så gick det till me våran hona!hon sprang lös här på gården när vi flyttade hit, då hade en kall vinter gått och hon var lös ett helt år ute, hon var vildkanin då, men vi fångade in henne och efter ett tag köpte vi en hane till henne, efterssom hon skulle vara steriliserad, som föredetta ägaren sa, men när ja skulle ut och städa så låg de 5 st ungar i hennes låda, så ja skyndade mig att plocka bort hanen därifrån, men ytterligar en månad efter så kom de tre till ungar, alltså hann de para sig - IGEN - ! då var hon 2,5 år!! det ´har nu gått 26 dagar me våran hona, så snart kommer ungarna!!! :rofl:
:laugh: :D ;)
 
Sv: för gammal??

De brukar vara tröttare och ta det lugnare, men att de skulle ha ont tror jag inte på. Aldrig märkt och i så fall är det nog nåt som är fel...
 
Sv: för gammal??

så du tror alltså inte att en kanin kan ha värkar precis som vi människor när vi e me barn?? :confused: de tror då jag iaf... å de e helt normalt att dom får ont! inget e fel med det!
 
Sv: för gammal??

det e de ja menar, precis innan de föds... som sagt, det var inte några skötselråd ja ville ha då jag har sysslat/fött upp kaniner i 17 år..
 
Sv: för gammal??

det e de ja menar, precis innan de föds... som sagt, det var inte några skötselråd ja ville ha då jag har sysslat/fött upp kaniner i 17 år..

Tidigare i tråden skrev du 16 år? Saksamma iofs, men efter så många år med uppfödning bör du ju veta om 3,5 år är för gammalt för en hona att få ungar :crazy:
 
Sv: för gammal??

nånstans runt 17 år har jag sysslat med kaninuppfödning ja.. de ja ville veta var om hon var för gammal då tidigare kaniner har dött som var i hennes ålder.. förstår inte varför ni ställer en massa frågor som: vad e målet??? men jag ska svara på detta: mitt mål e att få fram så friska och sociala kaniner som möjligt, mamman som får ungar nu är den lugnaste, snällaste, socialaste kaninen jag någonsin har haft, likasså pappan! inga fler frågor tack.. ville bara veta om hon var för gammal...
 
Sv: för gammal??

Men vad spelar det för roll om vi sagt att hon är på tok för gammal? Vad ska du göra åt det när du frågar EFTER att du har parat..?

Klart man ifrågasätter då, inte alls konstigt. Det är djur du sysslar med, inte leksaker.
 
Sv: för gammal??

ja.. efterssom ni tror ja e totalt omedveten om vad ja sysslar med så kan ja tala om att de e ja INTE.. å tror ni jag avlar för "skojs skull" så har ni fel å borde tänka efter innan ni skriver något mer...
ni sköter erat eller iaf du sitstskrivne behöver inte lägga dig i.. gillar du inte att jag frågade en fråga här så kan du skita fullständigt i att ens lägga dig i... å ja vet själv att hon inte är för gammal att ta kull på när hon e 3,5.. men jag hör olika varje gång ja pratar me andra uppfödare så ja ville se hur ni tyckte... en hona kan få ungar tills hon e 5 år å jag e fullt medveten om vad jag sysslar med...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: för gammal??

På ett diskussionsforum får du räkna med att folk "lägger sig i".

Och det är fortfarande djur du sysslar med, så det är inte konstigt att folk lägger sig i.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 520
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 311
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Slänger ut en fråga åt en vän. Hennes tik åker iväg för parning och har hägning med hanen på dygn 12, 13, 14, 15 och sen inget intresse...
Svar
13
· Visningar
1 912
Senast: Kivina
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 764
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp