Bukefalos 28 år!

för gammal??

Sv: för gammal??

du behöver inte direkt påstå att jag sysslar med leksaker som du skrev tidigare.. parningarna e planerade till 110% och de e alltså inga impulsiva parningar ja gör.. ja vet hur man tar hand om kaniner och jag vet att det e kaniner jag sysslar med/har sysslat med i 17 år...
 
Sv: för gammal??

Det är inte direkt så att jag har något emot att du frågar frågor, jag undrade mest vad du skulle göra åt det om du inte fått svaret du velat ha.
Och att sedan "jag kan minsann allting om kaniner, för jag har sysslat med avel i 17 år" för att folk frågar dig saker förstår jag inte riktigt. Om du avlat i 17 år borde du väl också veta vilka åldrar som är lämpliga, och varför, eller varför inte. Det känns väl ganska grundläggande.
 
Sv: för gammal??

ja precis, exakt så gick det till me våran hona!hon sprang lös här på gården när vi flyttade hit, då hade en kall vinter gått och hon var lös ett helt år ute, hon var vildkanin då, men vi fångade in henne och efter ett tag köpte vi en hane till henne, efterssom hon skulle vara steriliserad, som föredetta ägaren sa, men när ja skulle ut och städa så låg de 5 st ungar i hennes låda, så ja skyndade mig att plocka bort hanen därifrån, men ytterligar en månad efter så kom de tre till ungar, alltså hann de para sig - IGEN - ! då var hon 2,5 år!! det ´har nu gått 26 dagar me våran hona, så snart kommer ungarna!!! :rofl:
:laugh: :D ;)

Hur hänger det där ihop med:
parningarna e planerade till 110% och de e alltså inga impulsiva parningar ja gör

:confused:


Och sedan, det står på din användarinfo:
"Sysselsättning: gymnasiet"

Hur kan du vara gymnasiegammal och samtidigt ha fött upp kaniner i ca 17 år?
 
Sv: för gammal??

ni verkar inte förstå riktigt vad jag menar... när vi flyttade hit så sprang det en hona lös här på gården.. vi fångade in henne och enligt ägaren så skulle hon vara steriliserad.. så vi köpte en hane till henne.. men hon var inte steriliserad som ägaren påstod för hon fick ungar.. jag har inget med det att göra.. inte mitt fel att ägare till djur skall behöva ljuga. sen att du läste att jag går i gymnasiet är pga: att jag läser vidare på högskolan med social/pedagogiskt inriktnig...
 
Sv: för gammal??

var har jag skrivit: jag kan minsann allt om kaniner?? det vill jag gärna veta nu..
 
Sv: för gammal??

Självklart är det inte ditt fel om någon ljuger för dig, det är väl ingen som har påstått det. Men du påstod även att alla dina parningar var planerade till 110%, det är väl inte en tjuvparning?

Du skrev att du inte ville ha några "skötselråd" eller något, eftersom du skött/avlat på kaniner i 17 år. Men ändå visste du inte om 3,5 år var för gammalt? Det är väl det jag undrar mest. Och varför man parar innan man tagit reda på fakta isf.
 
Sv: för gammal??

de går inte ta reda på fakta ang ålder för parning.. jag har pratat me olika uppfödare.. en del säger att de e för gammla att para när de e 3 år... en del säger 5 osv... därför ville jag se hur ni tyckte och vad ni ansåg vara rätt ålder...
 
Sv: för gammal??

hon fick ungar runt halvtiotiden igårkväll.. :D
2 st.. men idag låg det ytterligare en unge utanför boet som hon av ngn anledning bitit ihjäl, antingen var den svag eller sjuk, men den kunde mockså varit dödfödd! hon hade två bitsår på ryggen!
konstigt att hon fick ungar på olika dagar då de e samma kull.. hon kan fortfarande ha ungar kvar i magen som hon inte får ut! men hon e pigg å äter bra så hon har nog fått alla vid de här laget! :banana: :p
 
Sv: för gammal??

Grattis till ungarna, trist med den döda. Att de föds på olika dagar kan tyda på att hon trots allt haft svårt att få ut ungarna. Misstänker du att hon har ungar kvar så åk in och röntga, men det vanligaste är ju att de klarar allt själva.

Vilka uppfödare säger att en kanin som haft ungar förut är för gammal vid 3 år?
 
Sv: för gammal??

tack.. ingen aning.. alltså ja träffar många varje månad och vi har möten och bytesdagar 1 gång i månaden och vi brukar bolla frågor kring detta.. kaninmamman e helt pigg nu.. tror inte hon har ngn unge kvar i magen efterssom hon äter, dricker och skuttar som hon alltid brukar! ja den döde grävde ja ner igår.. usch va hemskt det var.. det så ut att kunna bli en schecktecknad av den som dog.. :cry:
men hon har iaf 2 st kvar som e friska! :grin:
 
Sv: för gammal??

ååhh va söta ungarna blivit.. :love: helt underbara.. en helsvart och en vit med gråa fläckar.. manteltecknad!! synd på den som dog då det var en likadan som pappan.. svartvit checktecknad.. :cry:
den var så fiin men den hade säkert någon sjukdom eller var svag så den har nog det bra där den är nu..:cry:
men dom som lever.. dom e 7 dagar nu! sen har ja ju 1 kull i backen som e 14 dagar nu ca.. dom borde väl komma upp snart.. mamman till dom e själv född i backen så de e inte så konstigt!! :banana:
 
Sv: för gammal??

ja, hon har sin kull i backen.. hon grävde ett hål under natten och fick dom direkt efter, jag såg aldrig att hon grävde under dagarna men de konstiga var att hon började boa i sitt hus! ja e helt 100 på att hon har ungar i backen för hon gräver uppoch går ner varje dag! plus att hon lämnar öppet mer och mer nu för de e nu 16 dagar gamla och är nog på väg upp...:p
 
Sv: för gammal??

japp, alla mina kaniner har en varsin bur med en stor inhägnad.. dom gräver hejvilt men de e bara å vakta så de inte tar sig ut, då de redan gjort det ett antal gånger!! :angel: :banana:
 
Sv: för gammal??

Härligt att kunna ha kaninerna så! Även om det är lite synd att man inte kan hålla koll på ungarna...
 
Sv: för gammal??

ja det e väldigt skönt faktiskt.. fick hem en fransk vädurhona igår.. svartvit manteltecknad hona på 8,5 vecka.. sååå härlig å kelen, social av sig!!
en sak som jag inte förstår e varför dom inte koommer upp ur backen än.. dom e 18 dagar nu.. dom minsta e 11 dagar och börjar precis öppna sina ögon, dom e såå söta! :rofl: :D
 
Sv: för gammal??

hon fick ungar runt halvtiotiden igårkväll.. :D
2 st.. men idag låg det ytterligare en unge utanför boet som hon av ngn anledning bitit ihjäl, antingen var den svag eller sjuk, men den kunde mockså varit dödfödd! hon hade två bitsår på ryggen!
konstigt att hon fick ungar på olika dagar då de e samma kull.. hon kan fortfarande ha ungar kvar i magen som hon inte får ut! men hon e pigg å äter bra så hon har nog fått alla vid de här laget! :banana: :p

Antagligen var förlossningen svår på såvis att ungen låg fel och hon har hjälpt till med att dra ut den.
Därför kom en unge dagen efter och hade sår på sig.
Har hänt ett par gånger hos mig i min kaningård också. (har 80 kaniner).

Håll koll på honan och henens kön så det inte blir nåra infektioner efteråt. De brukar kunna bli om förlossningen varit utdragen.

Lycka till med bebbarna. :)
 
Sv: för gammal??

ojojoj... :o
80 kaniner.. vilka raser har du då??
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 521
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 311
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Slänger ut en fråga åt en vän. Hennes tik åker iväg för parning och har hägning med hanen på dygn 12, 13, 14, 15 och sen inget intresse...
Svar
13
· Visningar
1 912
Senast: Kivina
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 764
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp