Bukefalos 28 år!

Föräldraförening på skolan

Menade nog friluftsdag.
Vi åkte skridskor (kostade inträde) skidor (kostade) badade (kostade). Alla såna aktiviteter är kraftigt nedbantade här omkring iaf vad jag hör pga föräldrar inte får bidra. Jag vet inte om föräldrarföreningar är involverade i sånt men jag har inte hört att de bekostar dyra klassresor heller?

Hänga i stallet fick vi inte göra, det skulle vara anordnade aktiviteter pga de hade tillsyn av oss.
Ah, ja, friluftsdagar hade vi ju rätt många av minns jag. Mkt orientering i Delsjön... helt gratis och säkert nyttigt men sådär kul... En hel del skridskoåkning, dock på kommunala isar som var gratis för skolbarn, men under tid fram till högstadiet så var det nog ändå mest "gå i skogen och dricka varm choklad" typ, alternativt leka lekar på ett fält någonstans.

I högstadiet däremot så kom det in den förhatliga orienteringen, friidrottsturneringarna utomhus och möjlighet till skidåkning (antingen utför eller slättför). Skidåkningen kostade rätt mkt pengar tror jag, krävdes ju bussresa, skidhyra och liftkort, så denna var valfri och många valde att stanna hemma av detta eller andra skäl (skaderisken ansågs t.ex. vara för överhängande för några av elitidrottarna/dansarna så de fick inte följa med för sina tränare/lärare). Jag var alltid med, även om jag mest minns att bussresan var kul med utspökning med zinkpasta, allsång till våra blandband på kasettspelare och snowroller på repeat på videon, så jag minns inte riktigt vad alternativen var som vi hade att välja på. Säkert typ simning, längdskidåkning på hemmaplan om väder var, skridskor eller den klassiska högstadieaktiviteten "promenad" (som innebar, gå till närmaste fik och smygrök).

Friidrott, orientering och skridskor var fortsatt gratis.
På gymnasiet hade vi inget sådant alls, inom ramen för idrotten så simmade vi ju såklart men i övrigt så var det mest utomhuslöpning som jag skolkade ifrån. Om jag inte räknar in brittiska skolmästerskapen i innebandy som vi deltog i med ett lag och som jag inte minns eftersom jag var så bakis att jag knappt kunde stå upp eftersom vi druckit Archers and lemonade i bilen hela vägen upp och hela kvällen på en närliggande pub... Rätt kostsamt det också, men då var jag ju å andra sidan myndig nog att betala själv. :D
 
Som jag förstår det blev föräldrarföreningar vanliga när reglerna för att ta betalt från föräldrar direkt till skolan skärptes och det blev i stort sett omöjligt. Det är fortfarande en förening och valfritt. Jag fattar inte hur man kan vara så anti när föreningarna oftast finns för att de behövs. Men 25 sidor till lär inte göra mig klokare heller.
Behövs för vad?

För att ta betalt menar du?

Varför ska man ta betalt för saker som inte FÅR kosta pengar?
 
Det är inte bara dyra klassresor, det är nästan alla utflykter.
Studiedagar osv har i min mening blivit rätt trista och meningslösa då det mesta roliga kostar pengar.
Vad har du egentligen för ide om vad som är roligt?

Att besöka ett naturområde kostar oftast inte pengar, och blir helt enkelt så roligt som man gör det.

De flesta av de saker du tänker på som "roliga" och som kostar pengar, är antagligen för någon annan "tråkigt".
 
Behövs för vad?

För att ta betalt menar du?

Varför ska man ta betalt för saker som inte FÅR kosta pengar?
för att jobba ihop pengar för att erbjuda alla barn saker som skolan inte kan. Har vi inte skrivit det 150 ggr nu? Jag har det iaf och nu går denna tråden på repeat. Vill du veta vad jag tycker finns det 26 sidor att läsa.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
för att jobba ihop pengar för att erbjuda alla barn saker som skolan inte kan. Har vi inte skrivit det 150 ggr nu? Jag har det iaf och nu går denna tråden på repeat. Vill du veta vad jag tycker finns det 26 sidor att läsa.
Jag kan ju bara prata för mig själv, men det mest kostsamma vi gjorde var att åka skridsko, 1- 2 ggr på vinter. Förutom Liseberg i nian och på gymnasiet. (Kan säkert vara någon utflykt jag glömt.)

Övriga resor gör man väl hemma med sina barn?
Vill man ha med sig kompisar till barnen så får man väl höra med deras föräldrar?
Förstår inte varför barnen ska ha skidresor i skolansregi? Vad tillför det?
Att man har "naturpromenader" och dricker varm choklad är väl alldeles lagom att kräva att skolan gör då och då. Förutom det som står i läroplanen.v

Men jag håller med, tråden går på repeat. :p
 
Jag kanske inte får svara eftersom mina barn inte går på svensk förskola, men jag har i alla fall ett exempel på vad pengar i en föräldraförening kan vara bra till.

Hos oss heter det föräldraråd och man betalar ingen medlemsavgift (det är alltså ingen förening man blir medlem i. Sist jag bodde i Sverige fanns det föreningsfrihet, så ingen kan tvingas att gå med i en förening hur som helst trodde jag?). Det samlas förvisso in pengar på olika vis, men inget sparande utan t ex genom cashback för föreningar, korv-(och dito)försäljning på stadsfesten, bidra med kakor till basar etc etc. Tanken är att det ska gå till "extra"-grejor på förskolan, utöver kommunens budget. Det viktigaste med föräldrarådet är dock inte pengarna, utan föräldrarepresentation och -inverkan.

Alltså, på vår förskola regnar det in. Sedan ca 20 år. Föräldrar har ringt och klagat, tjatat, frågat osv till kommunen. Föräldrarådet har uppmanat kommunen att kontrollera för mögel ("nej, det är heeelt normala värden") osv. Nu i våras började de bygga ut förskolan och situationen eskalerade (taket höll på att rasa in mitt i verksamheten), det stod konstant hinkar utställda så fort det regnade, diverse oidentifierat material rasade ur taken, det luktade - ni fattar. Det gjorde vi föräldrar också, dock ej kommunen.

Eftersom det fanns motsvarande ett par tusen kronor i kassan gav föräldrarådet en luftmätning i uppdrag. När resultatet kom - rådet skickade det omgående vidare till kommunen (som ryckte lite på axlarna) och hälsomyndigheten - som stoppade samtliga byggnadsarbeten omedelbart. Nu har kommunen tvingats till sanering. Hade vi inte haft pengarna att göra en mätning hade 1000% säkert ytterligare generationer av förskolebarn utsatts för detta skadliga mögel.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
för att jobba ihop pengar för att erbjuda alla barn saker som skolan inte kan. Har vi inte skrivit det 150 ggr nu? Jag har det iaf och nu går denna tråden på repeat. Vill du veta vad jag tycker finns det 26 sidor att läsa.

Men så mycket pengar är ju helt omöjligt att jobba ihop. Och varför ska man ens sträva mot det, varför ska skolan vara stället där allt kompenseras? Om det nu är så att det i klassen finns familjer som har det så knapert att pengarna inte räcker till någonting, är verkligen den bästa hjälpen för dem att se till att familjen jobbar med försäljning i olika former på sin fritid så att barnen kan åka på utflykter med skolan?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
835
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 171
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp