Bukefalos 28 år!

Föräldraförening på skolan

Det är inte bara dyra klassresor, det är nästan alla utflykter.
Studiedagar osv har i min mening blivit rätt trista och meningslösa då det mesta roliga kostar pengar.
Studiedagar var väl lediga dagar (=dagar i stallet för min del = bästa dagarna)?

Vi var på museer och i naturområden på utflykterna, dit åkte vi kollektivt vilket på min tid var gratis för barn. Det enda som kostade då var ev fickpengar. Menar du att föräldraföreningen ordnar dessa utflykter numer istället för skolan?
 
Det är inte bara dyra klassresor, det är nästan alla utflykter.
Studiedagar osv har i min mening blivit rätt trista och meningslösa då det mesta roliga kostar pengar.
Studiedagar är till för lärare och pedagoger att utveckla sin kompetens.

Utflykter görs med skolan? (Om det inte alltid måste handla om övernattningar, då förstår jag att lärarna sparkar bakut.)
Att man åker till stranden och grillar (eller skogen) eller inte till stan och går på utställning. Är rätt kutym på de flesta skolor.
 
Menade nog friluftsdag.
Vi åkte skridskor (kostade inträde) skidor (kostade) badade (kostade). Alla såna aktiviteter är kraftigt nedbantade här omkring iaf vad jag hör pga föräldrar inte får bidra. Jag vet inte om föräldrarföreningar är involverade i sånt men jag har inte hört att de bekostar dyra klassresor heller?

Hänga i stallet fick vi inte göra, det skulle vara anordnade aktiviteter pga de hade tillsyn av oss.
 
Menade nog friluftsdag.
Vi åkte skridskor (kostade inträde) skidor (kostade) badade (kostade). Alla såna aktiviteter är kraftigt nedbantade här omkring iaf vad jag hör pga föräldrar inte får bidra. Jag vet inte om föräldrarföreningar är involverade i sånt men jag har inte hört att de bekostar dyra klassresor heller?

Hänga i stallet fick vi inte göra, det skulle vara anordnade aktiviteter pga de hade tillsyn av oss.
Även om det kostar pengar så är det skolan som betalar. Oftast med rätt rabatterade priser om det är kommunen som äger.
 
Menade nog friluftsdag.
Vi åkte skridskor (kostade inträde) skidor (kostade) badade (kostade). Alla såna aktiviteter är kraftigt nedbantade här omkring iaf vad jag hör pga föräldrar inte får bidra. Jag vet inte om föräldrarföreningar är involverade i sånt men jag har inte hört att de bekostar dyra klassresor heller?

Hänga i stallet fick vi inte göra, det skulle vara anordnade aktiviteter pga de hade tillsyn av oss.

När jag gick i skolan så innebar friluftsdagar att skoldagen spederades utomhus - oftast i skogen med utomhuspedagogiska inslag. Några gånger per år hade vi även idrottsdagar och då åkte vi skidor, pulka eller hade fotbolls- eller friidrottstävling, osv. Det kostade aldrig något. Skidor hade de barn som ville med sig, övriga åkte pulka. Jag tror vi hade 14 dagar per läsår som vi enligt läroplanen skulle tillbringa utomhus när jag gick i skolan. Aldrig att vi åkte någonstans där vi skulle vara inomhus - det går ju emot själva definitionen av friluft.

Ett skäl varför friluftsdagar idag ofta är nedbantade i antal och innehåll är nog att antalet friluftsdagar sedan 1994 inte längre preciseras i läroplanen, varför det lämnas till enskild rektor att besluta om. Där är nog det som skapar den största skillnaden mellan nu och då och mellan olika skolor.
 
Studiedagar var väl lediga dagar (=dagar i stallet för min del = bästa dagarna)?

Vi var på museer och i naturområden på utflykterna, dit åkte vi kollektivt vilket på min tid var gratis för barn. Det enda som kostade då var ev fickpengar. Menar du att föräldraföreningen ordnar dessa utflykter numer istället för skolan?

Vi med.
 
Det är inte bara dyra klassresor, det är nästan alla utflykter.
Studiedagar osv har i min mening blivit rätt trista och meningslösa då det mesta roliga kostar pengar.
Fast skulle de inte vara meningsfulla och lärorika eller inte vara alls? Roliga däremot är väl kanske upp till var och en vad de tycker om att undersöka löv eller gå på museum eller åka till biblioteket?
 
nej här har de slutat med sånt i mångt och mycket. för dyrt.
Du menar att de inte ens besöker (kommunens)badhus för att kontrollera att barnen kan simma? (vi "badade" aldrig på badhuset, vi simmade 200 meter och gjorde andra grejor för att visa att vi fortfarande kunde, glömd baddräkt? då fick man låna (en ful)). Är det verkligen ok enligt läroplan att strunta i det? (Kommunen tycker det är dyrt att låta kommunens skola med kommunens barn bada i kommunens badhus, för att kontrollera att de följer läroplan och ska få betyg och inte kommer att dö i sommar?)

Skridskor kostade inte -kommunens isar (eller skolans kommunspolade is när man var yngre), skidor kostade inte, skolan låg nära en skog som låg i staden och där fanns -kommunens skidspår. (antar att de lånade ut skidor till de som inte hade? Skridskor fanns ett par kassar och hjälmar).
 
Senast ändrad:
nej här har de slutat med sånt i mångt och mycket. för dyrt.
Det är ju så att rektorerna sätter mycket prägel på skolan. Om det inte är så att det är den enda skolan som finns inom en 15 mils radie hade jag bytt om det är så många punkter att vara missnöjd med.
Ett sätt att påverka skolan (efter att man har lyft det för lärare och rektorer) är ju att välja en annan skola. Väldigt effektivt sätt att få igenom förändring. Det tar ju ett tag däremot.

Men skolan du pratar om verkar brista på så många olika sätt.
 
Du menar att de inte ens besöker (kommunens)badhus för att kontrollera att barnen kan simma? (vi "badade" aldrig på badhuset, vi simmade 200 meter och gjorde andra grejor för att visa att vi fortfarande kunde, glömd baddräkt? då fick man låna (en ful)). Är det verkligen ok enligt läroplan att strunta i det? (Kommunen tycker det är dyrt att låta kommunens skola med kommunens barn bada i kommunens badhus, för att kontrollera att de följer läroplan och ska få betyg och inte kommer att dö i sommar?)

Nej, det är så klart inte okej! Som du skriver så ingår det ju i läroplanen redan från årskurs 1-3. I årskurs 6 så måste barnen kunna simma minst 200 m varav 50 på rygg, samt kunna hantera enklare nödsituationer i vatten, annars får de inte godkänt betyg i idrott.
 
Nej, det är så klart inte okej! Som du skriver så ingår det ju i läroplanen redan från årskurs 1-3. I årskurs 6 så måste barnen kunna simma minst 200 m varav 50 på rygg, samt kunna hantera enklare nödsituationer i vatten, annars får de inte godkänt betyg i idrott.
Är det inte så att det ingår i årskurs 2-3 och i 6 har de "proven". Har för mig att i ettan är det kommunen som bestämmer om det ska ingå eller inte.
 
Du menar att de inte ens besöker (kommunens)badhus för att kontrollera att barnen kan simma? (vi "badade" aldrig på badhuset, vi simmade 200 meter och gjorde andra grejor för att visa att vi fortfarande kunde, glömd baddräkt? då fick man låna (en ful)). Är det verkligen ok enligt läroplan att strunta i det? (Kommunen tycker det är dyrt att låta kommunens skola med kommunens barn bada i kommunens badhus, för att kontrollera att de följer läroplan och ska få betyg och inte kommer att dö i sommar?)

Skridskor kostade inte -kommunens isar (eller skolans kommunspolade is när man var yngre), skidor kostade inte, skolan låg nära en skog som låg i staden och där fanns -kommunens skidspår. (antar att de lånade ut skidor till de som inte hade? Skridskor fanns ett par kassar och hjälmar).

Jag har inte skrivit att de inte kontrollerar simkunnighet? Jag pratar friluftsdag.
 
Jag har inte skrivit att de inte kontrollerar simkunnighet? Jag pratar friluftsdag.
Fast jag tycker ju inte så jättesynd om barn som inte får leka i vattenlandet på friluftsdagen då de borde orientera? Jag skulle ju inte arbeta för att mitt barn fick ett sämre alternativ på en friluftsdag, dvs åka vattenrutschkana istället för att vara ute i naturen och orientera tex. Om det är simlektioner däremot så.

(men jag skulle arbeta och betala extra för typ slalom såklart, men vara upprörd om inte slalom var ett alternativ man betalade för om barnet ville och man kunde och det fanns långfärdskidor, skridskor och pulka osv som alternativ för de som föredrog och ville ha en kortare dag än 6-18).
 
Jag vet inte var du bor @Pontevecchio , alltså vilken kommun, men du beskriver en misär LÅNGT värre än vad tex ganska pressade Göteborgs kommun förmår erbjuda.

Botkyrka främst. En stor kommun med dålig ekonomi. Visst kan man byta skola men knöligt logistiskt sett i morgontrafik. Jag har inte sagt att de inte erbjuds nåt, jag säger bara att det bantats ordentligt när föräldrarna inte får bidra.
 
Jag har inte listan på deras aktiviteter, det skiljer också mellan skolor. Men sånt vi gjorde, åkte slalom ellr annat där tex matsäck inte funkade är numer inget alternativ. I min ögon en försämring.
 
Jag har inte listan på deras aktiviteter, det skiljer också mellan skolor. Men sånt vi gjorde, åkte slalom ellr annat där tex matsäck inte funkade är numer inget alternativ. I min ögon en försämring.
Ok, vi hade slalom på högstadiet bara. Men det var ju enbart för de som valde slalom och betalade resan själva. Eftersom resan var 06-18 el 19 så var det så att säga de färre som åkte och de fler som stannade. Så inget stigma, vi var fem ur min klass som åkte. På gymnasiet var det fler, men då åkte även några som inte kunde som vi fick lära. Men det är sant, vi fick ta med mackor, vilket var mycket liten insats med tanke på att dagsresan säkert kostade runt 500-1000.

Mest orienterade vi i skogen bredvid skolan, eller gick/cyklade till en skog 30 min bort. Någon gång var det extra fint och då fick vi åka buss en bit. Eller så åkte vi långfärdsskidor vid skolan, eller skridskor på kommunens is som jag tror är gratis för skolor, den är i alla fall gratis för allmänheten regelbundet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 336
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
835
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 175
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp