Bukefalos 28 år!

Föräldraförening på skolan

Men så där kan du ju inte gärna resonera när det gäller andra vuxna människor?

Det framstår för mig som rätt integritetskränkande att komma med synpunkter på vilka kompetenser en annan vuxen bör träna på. Det är inte vår sak att tala om för andra vad de behöver.

Jag tycker tråden genomsyras av dåliga ursäkter, precis som det brukar låta IRL. Därför mitt svar, det är inte rimligt att föräldrar med ansvar för barn inte kan sälja en korv.
 
Fast du för ju detsamma för hästarna, kommer du kunna låta bli att göra det för barnet?
Jag hoppas frågan aldrig ska komma upp faktiskt, ogillar skarpt den modell som verkar växa fram där samhällsfunktioner övervältras på medborgarna att lösa. En säker skolgård och eventuella pedagogiska utflykter ska skolan sköta så länge den är kommunal. Likaså en stimulerande utemiljö, inom rimliga gränser. Hästliknelsen tycker jag stämmer bättre in på det valfria fritidslivet och där är det ju bara att hugga i, men det ingår liksom i konceptet med föreningsliv. Ska det hinnas med så kan inte samma ansvar tas även för sådant som faktiskt ska skötas av kommunen (och som faktiskt sköts, frågan häromkring skulle snarare handla om att det möjlgen finns föräldrar som tycker att det är viktigt med extrafunktioner eller lyxiga skolresor, där min uppfattning är att sådant kan skötas utanför skolan).

Jag tror dock inte att den här frågan är ett praktiskt problem häromkring, kommunen verkar ta sitt ansvar och inte övervältra det på enskilda individer, inga föräldradagar för skötsel av kommunala angelägenheter alltså, så hoppas det förblir så även under avkommans tid i skola/förskola, så slipper vi diskussionen.

Den där amerikanska modellen med ett samhälle som gör absolut minimum och sedan övervältrar till företrädesvis hemmamammor att sköta all trivsel är tack och lov fortsatt valfri, sådana alternativ finns flera i närheten och de är väldigt tydliga med vad som gäller - och därmed också lätta att välja bort eller planera för, skulle sådant alternativ av andra skäl bli aktuella.
 
Du o flera verkar ha missat att läsa innehållet i inlägget jag svarade på.

ameo skrev:
Ännu fler familjer kommer gå på knäna för att pengarna inte räcker till. Ännu fler barn kommer gå till skolan i sandaler på vintern för att det inte finns några pengar att köpa skor för.

Sandaler på vintern? Sist jag kollade hade Sverige ett hyfsat fungerande socialförsäkringsskydd.

Bristande läsförståelse m.a.o. eftersom jag aldrig skrivit det.

Förklara vad du menar med inlägget då.
 
Förklara vad du menar med inlägget då.
Det är bara att spåra inlägg o svar bakåt genom att trycka på symbolen "vallhund skrev: ↑ " o sen kedja baklänges, då hamnar vi tbx till ursprungsfrågan, är det föräldrarnas ansvar att städa skolgårdar o baka bullar?
En o annan klämkäck "kan du inte koka korv är du olämplig som förälder" får gärna sig en slev när jag drar igång flytgödsel spridaren oxå.
 
Det är bara att spåra inlägg o svar bakåt genom att trycka på symbolen "vallhund skrev: ↑ " o sen kedja baklänges, då hamnar vi tbx till ursprungsfrågan, är det föräldrarnas ansvar att städa skolgårdar o baka bullar?
En o annan klämkäck "kan du inte koka korv är du olämplig som förälder" får gärna sig en slev när jag drar igång flytgödsel spridaren oxå.

Det förklarar ju inte ett dugg kommentaren:
Sandaler på vintern? Sist jag kollade hade Sverige ett hyfsat fungerande socialförsäkringsskydd.

Vad har föräldrarnas ansvar (eller ickeansvar) för att städa skolgårdar o baka bullar, med socialförsäkring att göra?
 
Det förklarar ju inte ett dugg kommentaren:
Sandaler på vintern? Sist jag kollade hade Sverige ett hyfsat fungerande socialförsäkringsskydd.

Vad har föräldrarnas ansvar (eller ickeansvar) för att städa skolgårdar o baka bullar, med socialförsäkring att göra?
Det får du fråga den om som gjorde kopplingen.
 
Men tror du alltså att det inte finns barn i Sverige som går dåligt klädda på vintern för att föräldrarna inte har råd med ordentliga kläder?
Jag VET att det finns barn i Sverige som lever under erbarmliga förhållanden, såväl fysiskt som psykiskt. Har svårt att tro på att det enbart handlar om ekonomi, även om trycket på frivilliga instanser ökar (Frälsis, kyrkan, RK, m fl). Tyvärr är det ff stigmatiserande att söka hjälp av soc.
Vad allt det nu har med Tråd Starten att göra.
 
Jag VET att det finns barn i Sverige som lever under erbarmliga förhållanden, såväl fysiskt som psykiskt. Har svårt att tro på att det enbart handlar om ekonomi, även om trycket på frivilliga instanser ökar (Frälsis, kyrkan, RK, m fl). Tyvärr är det ff stigmatiserande att söka hjälp av soc.
Vad allt det nu har med Tråd Starten att göra.
OK. Då förstår jag ännu mindre posten där du skrev "Sandaler på vintern? Sist jag kollade hade Sverige ett hyfsat fungerande socialförsäkringsskydd.".

Men skit samma.
 
Jag tycker tråden genomsyras av dåliga ursäkter, precis som det brukar låta IRL. Därför mitt svar, det är inte rimligt att föräldrar med ansvar för barn inte kan sälja en korv.
Fast varför i allsin dar är det rimligt att de inte klarar av att förhöra en läxa i så fall. Själv tycker jag det verkar oändligt mycket mer krävande att servera korv på en match än att fråga -har du läxa? -har du gjort den? -ska jag förhöra? (Ja jag underdriver lite här ;) det tog oss mycket övertalning att få A att göra sin allra första läxa, rita familj, än vi trott varit möjligt. Men det gick och nästa har gått bra och jag tror servera korv en match ändå hade tagit längre tid.)

Att föräldrar med ansvar för barn inte klarar fråga om en läxa är helt rimligt? men att de inte kan köra bil till en match, har tagit körkort (fick ta körkort så hen får inte ha ADHD), har bil (så har en del pengar) ta kontakt med en korvansvarig, stå i kassan, räkna kassa, ge växel (matte under stress) och prata med folk och le samtidigt (får inte ha Aspbergers (ja jag vet att diagnosen halvt om halvt försvunnit), simultankapacitet (och ingen social fobi), kön är lång så de får inte vara lättstressade eller ha eller ha haft utmattningssyndrom. Helst ska de väl inte vara deprimerade heller så de lyckas ta sig dit alls. Självklart ska deras ridlektion/tävling/hobby aldrig någonsin ligga en lördag eller söndag, heller, eller deras privathäst (men va? sålde du inte den när du fick barn?) eller hundens agilitytävling (va? en helg? glöm det, alla helger).

Kort sagt, det är inte så himla självklart att det är lätt bara för att du tycker att det är lätt, varför har du så mycket förståelse för föräldrar som inte klarar av andra saker -läxor tex, men ingen förståelse alls för någon som inte klarar det sociala i en fotbollsklubb. När det säkert ligger liknande problem i botten, stress, depression, ointresse, sjukdom, klarar inte det akademiska (matten) osv.
 
Senast ändrad:
Läxdebatten har jag inte lagt mig i?
Jag förstår att det finns föräldrar som inte kan tex engelska bra nog eller matte för att hjälpa sin tonåring men det har vi inte diskuterat? Det du skriver ang motsätta sig att fråga haf jag inte kommenterat?

Din beskrivning av korvförsäljning känner jag inte igen och jag har varit på de första av Sthlms stora fotbollsturneringar.
 
Jag hoppas frågan aldrig ska komma upp faktiskt, ogillar skarpt den modell som verkar växa fram där samhällsfunktioner övervältras på medborgarna att lösa. En säker skolgård och eventuella pedagogiska utflykter ska skolan sköta så länge den är kommunal. Likaså en stimulerande utemiljö, inom rimliga gränser. Hästliknelsen tycker jag stämmer bättre in på det valfria fritidslivet och där är det ju bara att hugga i, men det ingår liksom i konceptet med föreningsliv. Ska det hinnas med så kan inte samma ansvar tas även för sådant som faktiskt ska skötas av kommunen (och som faktiskt sköts, frågan häromkring skulle snarare handla om att det möjlgen finns föräldrar som tycker att det är viktigt med extrafunktioner eller lyxiga skolresor, där min uppfattning är att sådant kan skötas utanför skolan).

Jag tror dock inte att den här frågan är ett praktiskt problem häromkring, kommunen verkar ta sitt ansvar och inte övervältra det på enskilda individer, inga föräldradagar för skötsel av kommunala angelägenheter alltså, så hoppas det förblir så även under avkommans tid i skola/förskola, så slipper vi diskussionen.

Den där amerikanska modellen med ett samhälle som gör absolut minimum och sedan övervältrar till företrädesvis hemmamammor att sköta all trivsel är tack och lov fortsatt valfri, sådana alternativ finns flera i närheten och de är väldigt tydliga med vad som gäller - och därmed också lätta att välja bort eller planera för, skulle sådant alternativ av andra skäl bli aktuella.

Som jag förstår det blev föräldrarföreningar vanliga när reglerna för att ta betalt från föräldrar direkt till skolan skärptes och det blev i stort sett omöjligt. Det är fortfarande en förening och valfritt. Jag fattar inte hur man kan vara så anti när föreningarna oftast finns för att de behövs. Men 25 sidor till lär inte göra mig klokare heller.
 
Läxdebatten har jag inte lagt mig i?
Jag förstår att det finns föräldrar som inte kan tex engelska bra nog eller matte för att hjälpa sin tonåring men det har vi inte diskuterat? Det du skriver ang motsätta sig att fråga haf jag inte kommenterat?

Din beskrivning av korvförsäljning känner jag inte igen och jag har varit på de första av Sthlms stora fotbollsturneringar.
Ok, jag trodde lite naivt att korvförsäljning handlade om att fixa korvarna, prata med en kö människor och ta betalt för den.

(Ursäkta läxdebatten, den var du nog inte inblandad i.)
 
Som jag förstår det blev föräldrarföreningar vanliga när reglerna för att ta betalt från föräldrar direkt till skolan skärptes och det blev i stort sett omöjligt. Det är fortfarande en förening och valfritt. Jag fattar inte hur man kan vara så anti när föreningarna oftast finns för att de behövs. Men 25 sidor till lär inte göra mig klokare heller.
Fast jag antar att du märkt att det finns folk som inte hjälper till? Så då kan det ju inte varit helt förvånande att de kanske inte tyckte vaddetnuvar var lika viktigt som du tycker att det är. Och jättevalfritt kan det ju inte vara om folk är irriterade på folk som inte är involverade.
 
Jag har svårt att tänka mig att en förälder skulle vara totalt olämplig att sköta någon slags syssla när det gäller barnets fritidsintresse. Om så hoppas jag att det finns en förståelse bland andra vuxna som gör att de kan ta på sig även den arbetsuppgiften. Jag fnissar inte av glädje när det är dags att hjälpa till men jag gör det eftersom jag vet att min och andras arbetsinsats möjliggör för andra barn att exvis följa med på aktivitet som de inte skulle ha haft råd med annars.
 
Som jag förstår det blev föräldrarföreningar vanliga när reglerna för att ta betalt från föräldrar direkt till skolan skärptes och det blev i stort sett omöjligt. Det är fortfarande en förening och valfritt. Jag fattar inte hur man kan vara så anti när föreningarna oftast finns för att de behövs. Men 25 sidor till lär inte göra mig klokare heller.

Ett skönt kringgående av reglerna alltså. Tänker att förbjudet finns av en anledning, att bakom socialt tryck införa samma "tvång" är ngt jag av princip inte köper.

Nej, det är väl så, tycker man att de behövs så tycker man att det är värt tiden. Jag tycker att skolan är till för skola och lek, inte för dyra klassresor, och ser därför inte det behovet av arbetsinsats. Framför allt inte med moraliserande över på vilket sätt folk bidrar. Den kommunala skolan borde rimligen på sikt vara bättre gynnad av att människor kan jobba heltid istället för den klassiska mammarollen på halv- eller deltid.

För mig faller det därför in under valfria saker att göra på fritiden och då känner jag att behovet av saker man gör tillsammans och som familjen valt själva är större än behovet av att sälja lotter/strumpor/bullar för att kunna skicka ungarna på klassresor.

'Kanske handlar om uppväxt, men är inte uppvuxen med dyra skolresor eller superfixade skolgårdar, saknade det inte heller och tyckte skolan och rasterna var toppen. Alternativet med föräldrastyrda skolor finns ju i de flesta städer, så each to his own tänker jag.
 
Det är inte bara dyra klassresor, det är nästan alla utflykter.
Studiedagar osv har i min mening blivit rätt trista och meningslösa då det mesta roliga kostar pengar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 336
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
835
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 172
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp