Bukefalos 28 år!

Föräldraförening på skolan

Vid nio har jag för mig att det är för sent med lagsporterna som fotboll och ishockey så det är lite nu eller aldrig.
Det är absolut inte för sent att börja med fotboll vid 9 års ålder, inte heller vid 10 års ålder, säger föreningen ifrån så är det en dålig förening. Men det är mindre lek och mer träning när man börjar vid den åldern. Men min son är elva och de leker fortfarande på en del träningar.

Jag hade fått det distinkta intrycket av att de föräldrarna var föraktade och deras barn sedda med medömkan. ;) (från tråden och från släkt) Om det finns en stack vill jag dra mitt strå till den, men jag föredrar om den inte finns.

Om det vore ett godkänt beteende så skulle det vara helt görbart, (även om jag skulle bli jättenervös av att ta ansvar för ett helt gäng barn på MCDonalds när jag bjuder dem på hamburgare och säger nej till onyttig milkshake. Jag kan nog förstå ensamskjutsande föräldrar.) Men sedan vet jag ju att det inte vore godkänt, kollegan vars dotter började med fotboll var tvungen att baka bullar lördag och sälja dem söndag varannan helg och varannan gjorde hon ngn annan insats (hon var glad iofs).
I sådana fall missar du nog lite vad jag försöker få fram, de föräldrar jag blir trött på är de som inte lyfter ett finger men gnäller över att det inte görs tillräckligt. De föräldrar som tar sitt kioskpass utan att gnälla och svarar som det är tänkt på kallelser och kanske skjutsar någon gång på match är toppen.
När det gäller mitt exempel med Mc Donalds så är det oftast ett gäng föräldrar, jag blir mest stressad över att ungarna ska störa andra på restaurangen men oftast är de bara väldigt pratsamma så man får påminna dem om att äta också så att man kommer hem någon gång. :D
Din kollega råkade antagligen ut för det som är problemet med tjejer, det är få som håller på, alltså ställer det högre krav på föräldrarna. När dottern spelade så var det sju tjejer i laget sista året, vi strök då kiosk på matcherna för att vi föräldrar skulle orka, och samåkning blev ännu viktigare. Tyvärr är det ett problem med tjejer och lagsport, de är betydligt färre än killarna.
 
Det är absolut inte för sent att börja med fotboll vid 9 års ålder, inte heller vid 10 års ålder, säger föreningen ifrån så är det en dålig förening. Men det är mindre lek och mer träning när man börjar vid den åldern. Men min son är elva och de leker fortfarande på en del träningar.


I sådana fall missar du nog lite vad jag försöker få fram, de föräldrar jag blir trött på är de som inte lyfter ett finger men gnäller över att det inte görs tillräckligt. De föräldrar som tar sitt kioskpass utan att gnälla och svarar som det är tänkt på kallelser och kanske skjutsar någon gång på match är toppen.
När det gäller mitt exempel med Mc Donalds så är det oftast ett gäng föräldrar, jag blir mest stressad över att ungarna ska störa andra på restaurangen men oftast är de bara väldigt pratsamma så man får påminna dem om att äta också så att man kommer hem någon gång. :D
Din kollega råkade antagligen ut för det som är problemet med tjejer, det är få som håller på, alltså ställer det högre krav på föräldrarna. När dottern spelade så var det sju tjejer i laget sista året, vi strök då kiosk på matcherna för att vi föräldrar skulle orka, och samåkning blev ännu viktigare. Tyvärr är det ett problem med tjejer och lagsport, de är betydligt färre än killarna.
Aha! det var mycket goda nyheter, jag sitter lugnt i båten tills min son ber att få spela fotboll och behöver inte få dåligt samvete över att jag hindrat det för resten av hans liv.

Jo det också, om de skulle störa :)

Och aha för tjejfotbollen.
 
Det finns alltså inga sjuka föräldrar, eller missbrukare etc? Ok. Då vet vi det.

Jo självklart finns det många föräldrar med sjukdomar men få som inte klarar nåt av det man kan hjälpa till med. Isåfall får jag svårt att man klarar av föräldrarskapet. hur matar man barnet om man inte klarar av ens elementära saker som att koka korv tex?
 
Aha! det var mycket goda nyheter, jag sitter lugnt i båten tills min son ber att få spela fotboll och behöver inte få dåligt samvete över att jag hindrat det för resten av hans liv.

Jo det också, om de skulle störa :)

Och aha för tjejfotbollen.
Sitt lugnt du! ;) Om du vill att han ska få en chans att prova på så brukar föreningarna anordna fotbollsskolor på sommarlovet, det brukar handla om en vecka (fem dagar) där barnen får prova på fotboll, lekar och får mellanmål och lunch. Ibland anordnar de enstaka dagar också. Det kan vara ett enkelt sätt att få prova sporten utan att känna att man måste ge sig in i ett lag direkt.

Av ren nyfikenhet, kommunen anordnar inte något i samarbete med skolorna? Hos oss har vi något som kallas RIK, Rörelse, idrott och kultur, där eleverna i åk 1 och 2 har 2 h varje vecka där de få prova på olika saker. Det är ett sätt för föreningarna att visa upp att de finns och en chans för barnen att prova på saker som man inte visste fanns. Den sport vi numera är engagerade som ledare i upptäckte vi den vägen, dottern visade upp en stor talang och tyckte att det var jättekul så hon började. Allt efterhand drogs vi in mer och mer och numera är vi ledare. ;)
Men de har även provat drama, olika hantverk, massor av olika sporter som jag inte ens har tänkt på finns. Vissa saker har de sedan utövat någon termin andra saker har de upptäckt att det inte var så kul som de trodde.
 
Glöm inte att laga mat från grunden är ett krav med.
Håller med dig, skulle nog gå in i väggen om jag hade alla dom där kraven på mig.

Det där är nåt helt annat. jag har aldrig sagt att man inte får säga nej, jag har svårt för inställningen "vad ger det mig". För mig tar den trista attityden betydligt mer energi i anspråk än att spola is en timme.
 
Ibland tror jag att den bästa egenskapen för en förälder är att vara immun mot andras åsikter... Den där hetsen om att vara den bästa föräldern börjar redan som gravid och jag har bestämt mig för att gå i strejk från början. F.ö. är ju denna tråden ett strålande exempel på hur en sådan som jag som inte direkt är Hem & Skola-material kommer få träna på att ha teflonöron. Det börjar liksom med en isspolning per säsong (vilket jag absolut kan ställa upp på, lägger betydligt mer tid än så på att skura stall och stängsla hagar för mina hästar och hör till dem som med glädje minns bostadsområdets gemensamt skötta, spolade is och oräkneliga antal timmar med en hockeyklubba i handen på kvällarna) till orimliga försäljningsbördor och föräldraansvar för att sköta både skolgård och pedagogiska aktiviteter... :rofl: Nu har jag visserligen sedan väldigt nyligen barn, men har bestämt mig för att göra det här barnauppfostrandet på mitt sätt och göra mitt yttersta för att inte dras med i den hysteri som tycks råda bland vissa föräldrar. Får väl se hur lätt det är att stå emot om några år, men tänker att fördelen är att jag jobbar så mkt att jag inte kommer hinna gå på föräldramöten och därmed slipper höra på tjattret. ;)

Jag har fortfarande inte sett nån som gör allt. Det är olika exempel på vad man kan behöva göra. i de flesta fall handlar det om nån timme per termin, det tror jag de flesta föräldrar mäktar med.

jag tycker det är trist att kidsen ska sitta på en skitig skolgård och inte få åka på utflykter för att Antons mamma inte gillade sin egna resa i 5an.
 
Mamma återberättade hur föräldramöten lät på min skola. Det var mycket "men det är bara jag som ordnar ___!" Och "det är ju konstigt att det alltid är samma föräldrar som skjutsar.." osv. Hon blev upprörd när hon hörde om tråden. Hon hade nog också trott att sådant var skrotat :D

Min syster berättar uppgivet att när polisen informerar om att det florerar knark bland kidsen dök 10 föräldrar upp på möte ang föräldrarvandringar. När migrationsverket ansökte om att ev öppna ett boende kom det 350 st.
 
Sitt lugnt du! ;) Om du vill att han ska få en chans att prova på så brukar föreningarna anordna fotbollsskolor på sommarlovet, det brukar handla om en vecka (fem dagar) där barnen får prova på fotboll, lekar och får mellanmål och lunch. Ibland anordnar de enstaka dagar också. Det kan vara ett enkelt sätt att få prova sporten utan att känna att man måste ge sig in i ett lag direkt.

Av ren nyfikenhet, kommunen anordnar inte något i samarbete med skolorna? Hos oss har vi något som kallas RIK, Rörelse, idrott och kultur, där eleverna i åk 1 och 2 har 2 h varje vecka där de få prova på olika saker. Det är ett sätt för föreningarna att visa upp att de finns och en chans för barnen att prova på saker som man inte visste fanns. Den sport vi numera är engagerade som ledare i upptäckte vi den vägen, dottern visade upp en stor talang och tyckte att det var jättekul så hon började. Allt efterhand drogs vi in mer och mer och numera är vi ledare. ;)
Men de har även provat drama, olika hantverk, massor av olika sporter som jag inte ens har tänkt på finns. Vissa saker har de sedan utövat någon termin andra saker har de upptäckt att det inte var så kul som de trodde.
Inte sett något sådant i kommunen, har letat mest sporadiskt, man får liksom välja klubb -bollkul=handboll eller Volleyboll nästa år. Men det finns ju miniskutt tex, de har fått lite dålig kritik. (Men vi har inte börjat i Åk 1 ännu. Det har framstått för mig som att fotbollen börjar vid 5-6 år eller inte, så jag måste välja nu eller kanske få ett besviket barn om tre år.)

De är så fotbolliga i just vårt område att de kör sommarkursen enbart för femåringar. Sedan är de liksom i full gång. De tar det på allvar och "äger" hela trakten ;) inklusive har sina kassar på ICA och säljer julgranarna. De gör inte ens reklam och hemsidan är lite ogenomtränglig, hittade aldrig sommarkursen förra året, det är så självklart att "alla" börjar att de inte behöver bry sig. Att det pågår verksamhet för barn framgår knappt.
 
Senast ändrad:
Inte sett något sådant i kommunen, har letat mest sporadiskt, man får liksom välja klubb -bollkul=handboll eller Volleyboll nästa år. Men det finns ju miniskutt tex, de har fått lite dålig kritik.

De är så fotbolliga i just vårt område att de kör sommarkursen enbart för femåringar. Sedan är de liksom i full gång. De tar det på allvar och "äger" hela trakten ;) inklusive har sina kassar på ICA och säljer julgranarna. De gör inte ens reklam och hemsidan är lite ogenomtränglig, hittade aldrig sommarkursen förra året, det är så självklart att "alla" börjar att de inte behöver bry sig. Att det pågår verksamhet för barn framgår knappt.
Oj då... Här är det snarast krig om barnen så alla försöker på alla sätt de kan locka barnen till just deras förening, vi har fotboll, innebandy, hockey, handboll, basket, gymnastik, simföreningen, några olika kampsporter, skytte, skidor, orientering, friidrott, mtb och säkert något mer jag har missat. :rofl: Det är ständigt tjafs på föreningsnivå mot varandra och mot kommunen om vilka som får halltider och vilka som har barnen. Jag har varit lite engagerad i att försöka medla mellan fotbollen och innebandyn som båda utökar sina säsonger och därmed gör det omöjligt för barnen att hålla på med båda sporterna. Det i en liten håla med runt 13 000 innevånare.:D
 
Inte sett något sådant i kommunen, har letat mest sporadiskt, man får liksom välja klubb -bollkul=handboll eller Volleyboll nästa år. Men det finns ju miniskutt tex, de har fått lite dålig kritik. (Men vi har inte börjat i Åk 1 ännu. Det har framstått för mig som att fotbollen börjar vid 5-6 år eller inte, så jag måste välja nu eller kanske få ett besviket barn om tre år.)

De är så fotbolliga i just vårt område att de kör sommarkursen enbart för femåringar. Sedan är de liksom i full gång. De tar det på allvar och "äger" hela trakten ;) inklusive har sina kassar på ICA och säljer julgranarna. De gör inte ens reklam och hemsidan är lite ogenomtränglig, hittade aldrig sommarkursen förra året, det är så självklart att "alla" börjar att de inte behöver bry sig. Att det pågår verksamhet för barn framgår knappt.
Aha, nu såg jag på wiki att hela deras juniorverksamhet dog 2004 och vaknade upp igen 2006. Så det är nog inte så många barn som går nu som när jag var liten, då de enl samma artikel tidigare var kända för att ha många barnlag och stor verksamhet. Kan förklara totala bristen på info också (eller tvärtom).

X är känt för att alltid producera nya spelare och för att ha så framgångsrika juniorlag. På senare tid har det däremot gått sämre för a-laget, som ramlat från div 4 till div 5. X har också stor bredd i ungdomsfotbollen genom många lag i olika årskullarna från 6-16 år samt juniorlag.

men sedan
X har haft lite problem med juniorverksamheten under de senaste åren. År 2004 dog hela juniorverksamheten och både tränare och spelare försvann, men startade åter 2006 och slutade då på andra plats i Junior Div 2.

Inför säsongen 2011 har ett i stort sett nytt juniorlag startats upp. Nya tränare, och många nya spelare.
 
Oj då... Här är det snarast krig om barnen så alla försöker på alla sätt de kan locka barnen till just deras förening, vi har fotboll, innebandy, hockey, handboll, basket, gymnastik, simföreningen, några olika kampsporter, skytte, skidor, orientering, friidrott, mtb och säkert något mer jag har missat. :rofl: Det är ständigt tjafs på föreningsnivå mot varandra och mot kommunen om vilka som får halltider och vilka som har barnen. Jag har varit lite engagerad i att försöka medla mellan fotbollen och innebandyn som båda utökar sina säsonger och därmed gör det omöjligt för barnen att hålla på med båda sporterna. Det i en liten håla med runt 13 000 innevånare.:D
Vi är storstad, men kanske inte så sportintresserade då, eller ungdomsintresserade heller kanske. Inte som tex Västerås.
 
Jag har fortfarande inte sett nån som gör allt. Det är olika exempel på vad man kan behöva göra. i de flesta fall handlar det om nån timme per termin, det tror jag de flesta föräldrar mäktar med.

jag tycker det är trist att kidsen ska sitta på en skitig skolgård och inte få åka på utflykter för att Antons mamma inte gillade sin egna resa i 5an.
Så får folk gärna tycka, själv tycker jag att den kommunala skolan ska skötas kommunalt. Vissa föräldrar må tycka att det är superviktigt med megaskojiga skolgårdar, för egen del är tid med min familj viktigare. Tack och lov att den typen av engagemang är valfri i skolan, så länge man inte väljer föräldrakooperativ. Kommer def räcka och bli över med det ideella föreningslivet, bara min egen sport tarvar ju ett par helgdagar minst per termin och misstänker att jag inte kommer kunna undvika bollsporterna hur gärna jag än önskat slippa de där bullbakarfasonerna...
 
Jo självklart finns det många föräldrar med sjukdomar men få som inte klarar nåt av det man kan hjälpa till med. Isåfall får jag svårt att man klarar av föräldrarskapet. hur matar man barnet om man inte klarar av ens elementära saker som att koka korv tex?
Det handlar kanske mer om att man har någon slags krav på sig vilket lätt bygger upp en stress eller att rutiner bryts eller att den ena föräldern pga den andras sjukdom behöver vara mer förälder osvosv. Det finns ju en miljon förklaringar på detta.
 
Det där är nåt helt annat. jag har aldrig sagt att man inte får säga nej, jag har svårt för inställningen "vad ger det mig". För mig tar den trista attityden betydligt mer energi i anspråk än att spola is en timme.

Menar du att det kostar dig så mycket energi att tänka "vad ger det mig" innan du tackar ja till något, eller om du hör någon annan göra det?

Blir nyfiken, för jag tycker det finns så mycket man skulle kunna göra och engagera sig i att man omöjligt kan säga ja till allt, man måste fundera lite på "vad ger det mig?" och tack nej eller avstå ibland. För dygnets timmar räcker inte till för allt man skulle kunna göra, helt enkelt.
 
Jag har fortfarande inte sett nån som gör allt. Det är olika exempel på vad man kan behöva göra. i de flesta fall handlar det om nån timme per termin, det tror jag de flesta föräldrar mäktar med.

jag tycker det är trist att kidsen ska sitta på en skitig skolgård och inte få åka på utflykter för att Antons mamma inte gillade sin egna resa i 5an.

Man kan väl åka på utflykter själv med barnen, allt måste väl inte ske med skolan? Och likadant skolgården, mina barns skolgård är ren och prydlig för att kommunen såklart ser till att den blir städad, det finns inget som helst behov av att föräldrarna ska börja jobba deltid för att gå där och plocka. Snarare då att det är bra om de jobbar, så att det fortsätter finnas tillräckligt med skattemedel.

Det kanske är annorlunda ute i landet, om arbetslösheten är hög och kommunen går på knäna. Då hamnar saken säkert i ett annat läge.
 
jag tror ingen saknar alla kompetenser och gör man det är det ett ypperligt tillfälle att träna på de.
Men så där kan du ju inte gärna resonera när det gäller andra vuxna människor?

Det framstår för mig som rätt integritetskränkande att komma med synpunkter på vilka kompetenser en annan vuxen bör träna på. Det är inte vår sak att tala om för andra vad de behöver.
 
Det där är nåt helt annat. jag har aldrig sagt att man inte får säga nej, jag har svårt för inställningen "vad ger det mig". För mig tar den trista attityden betydligt mer energi i anspråk än att spola is en timme.

Syftade inte på dig, syftade på samhället och hur jag upplever att det förväntas att man ska klara av och hinna med.
 
Aha! det var mycket goda nyheter, jag sitter lugnt i båten tills min son ber att få spela fotboll och behöver inte få dåligt samvete över att jag hindrat det för resten av hans liv.

Jo det också, om de skulle störa :)

Och aha för tjejfotbollen.

Mina tvillingtjejer började träna fotboll som 7-åringar men var rätt ointresserade och hjulade mest under matcherna så de slutade efter en termin. En av tjejerna gjorde "come back" nu som 11-åring och är minst lika bra som de lagkamrater som fortsatt att spela och träna ( men hon har spelar fotboll varje rast de sista åren så hon har ju också tränat). Så sitt lugnt i båten, det ordnar sig!
 
Så får folk gärna tycka, själv tycker jag att den kommunala skolan ska skötas kommunalt. Vissa föräldrar må tycka att det är superviktigt med megaskojiga skolgårdar, för egen del är tid med min familj viktigare. Tack och lov att den typen av engagemang är valfri i skolan, så länge man inte väljer föräldrakooperativ. Kommer def räcka och bli över med det ideella föreningslivet, bara min egen sport tarvar ju ett par helgdagar minst per termin och misstänker att jag inte kommer kunna undvika bollsporterna hur gärna jag än önskat slippa de där bullbakarfasonerna...

Fast du för ju detsamma för hästarna, kommer du kunna låta bli att göra det för barnet?
 
Menar du att det kostar dig så mycket energi att tänka "vad ger det mig" innan du tackar ja till något, eller om du hör någon annan göra det?

Blir nyfiken, för jag tycker det finns så mycket man skulle kunna göra och engagera sig i att man omöjligt kan säga ja till allt, man måste fundera lite på "vad ger det mig?" och tack nej eller avstå ibland. För dygnets timmar räcker inte till för allt man skulle kunna göra, helt enkelt.
Nej du missförstod mig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 404
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
838
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 237
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp