Fördelning kraftfoder morgon/kväll?

B

blondie1989

Hur fördelar ni kraftfodret mellan morgon och kväll? Får de lika mycket då eller hur gör ni?

Jag ger just nu lika mycket morgon och kväll, men undrar om det verkligen är så man bör göra...
 
Det beror väl på om man ger större givor också eller om det bara är frågan om symboliska givor.

Vid "större" givor är väl den "allmänna" rekommendationen att man ger huvuddelen på morgonen för att sen utnyttja energin under dagen.
 
det får nog ses som symboliska givor...det är totalt 0,5 kg kraftfoder det rör sig om...
 
Vi fodrar samma mängd morgon och kväll, men lämnar aldrig stallet förräns kvällskraftfodret är uppätet av samtliga. Hade för några år sedan en gamling som fick foderstrupsförstoppning vid kvällsmaten och han hade garanterat kvävts om ingen varit kvar i stallet. Det var ingen trevlig syn... Dock ger vi alltid ev. tillskottsfoder såsom mineraler i kvällsmaten. På morgonen är de oftast så pigga på att få gå ut i hagen så de lämnar kvar det i krubban annars och på eftermiddagen när de kommer in så får vi kasta det för det har blivit ofräscht.
 
Fjordan får såpass lite krafft att det inte är lönt att dela upp. Hon får allt på kvällen.
Varmblodet får lika mkt morgon som kväll.(tot ca 0.75 morgon o 0.75 kväll)
 
Min häst får 40% av fodret på morgonen och resten på kvällen. Läste nånstans att hästen ska få den största mängden fodret efter arbetet och eftersom jag rider henne nån gång mitt på dagen så får hon mest på kvällen.

MVH/ Zanna :rofl:
 
ger du kraftfoder bara 2 ggr per dag så rekommenderar jag att du ger 200 g på morgonen och 300 g på kvällen.. om du även ger t.ex betfor kan du ge den direkt efter det att du har jobbat hästen och jobbar du inte hästen kan du ge det när hästen kommer in från hagen.. :smirk:
 
Jag ger bara 0,8 kg havre och han får hälften hälften mo/kv. Ger betfor efter ridning eller efter skötsel om han vilar.
 
Min häst får kraftfoder tre och ibland fyra gånger/dag eftersom det stämmer bäst överrens med att hästar har liten magsäck.Fast det beror ju lite på vilken mängd foder dom får också såklart
 
Jag ger mer på kvällen än på morgonen. 0.5kg på morgonen och 1kg på kvällen. Dessutom får han eftermiddagsbetfor samt hö 4ggr per dag med största givan kväll.
 
Jag ger relativt lika men mest på em och något mindre på mo och mycket på kv! Varför jag ger mindre på mo är att det tar redan nu ca 30 min för min häst att äta upp 1 kg foder (1/2 kg groov ovh 1/2 kg lusern pellets) och jag har små barn som inte vill vara själva länge inne.
 
Jag fördelar allt krafftfoder på 3 givor/dag.
Morgon, middag och kväll.
Även fast det inte är någon stor giva kraftfoder/dag hon får.
 
Min häst får mer havre på morgonen, så att hon inte ska behöva vänta så länge på de andra hästarna... Hon får nämligen bara 1.25 kg havre per dag medan de andra får det dubbla ungefär, så hon får största delen på morgonen.
På kvällen får hon bara lite havre får då har hon både lusern och hö att peta med under natten.
 
Jag ger helst inte kraftfoder på morgonen. Det är så oändligt mycket lugnare om de bara går ut på morgonen. De har ju fri tillgång på hösilage, så de säger varken bu eller bä om jag släpper ut en timme senare. När jag fodrade kraftfoder på morgonen så missade man fodringen med 15 minuter så började de föra oväsen ;)

Övrigt kraftfoder delar jag på så många givor det behövs. Just nu är det 2 givor/dag iom att jag inte vill ge fölis nästan 2 kg kraftfoder på en gång, utan hon får hälften vid insläpp (19 - 21 beroende på väder) och hälften vid nattningen (23 - 01).

Kan jag ge bara en gång per dag gör jag gärna det, och då blir det vid insläpp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
677
Senast: warg
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 098
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp