Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Jag har fått höra MASSOR om mina fina travare, bland annat att dom är förstörda hästar och att de inte kan hoppa. Och inte kan de gå i form heller, säger dom. Men varmblodstjejen som jag har nu har verkligen täppt igen käften på många som har klagat på mina hästar tidigare. Hon är bra mycket bättre än MÅNGA andra "bättre" utbildade hästar jag har stött på, och SÅ mycket mer arbetsvillig. Själv tycker jag att varmblod är de bästa ridhästarna, eftersom deras psyke är så tryggt. De är oftast väldigt trafiksäkra och trygga ute i naturen, trygga i terrängen och säkra på fötterna. Självklart är det väldigt individuellt från häst till häst, men min fina tjej är verkligen den mest arbetsvilliga häst jag ridit. Hon är duktig i dressyren och hinderklok.
 
Sv: Fördomar omt travare

*kl*
Jag har stött på lite fördomar i mina yngre dagar då jag red vbl-travare rätt ofta (kommer inte ihåg de flesta men det var väl de gamla vanliga och inget som jag reflekterade över då de som sa det hade rätt gällande just de hästarna jag skötte). Nuförtiden har jag kallblodstravare och har inte hört särskilt mkt (förutom en travintresserad hovslagare för några år sedan: "De där :devil:-la kallblodstravarna... de galopperar ju alltid ut sig!" :p). Enda som jag kanske kan nämna i övrigt skulle väl isåfall vara (och som jag hört från både "trav"-folk och "rid"-folk): "Men... det där kan ju inte vara en travare. Han är ju inte frysmärkt". Till saken hör att han är från Norge och uppenbarligen frysmärker de inte där borta *shrugs*. Jag brukar oftast få påpeka att "Jorå, han är travare. Han har sprungit in lite drygt 250 000 i sina dagar".
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har just blivit medryttare på en travare, och idag var första gången jag fick henne att inte rusa iväg i galoppen, hon gick mer samlat än någon annan häst jag ridit ute i skogen! :laugh:
Det var fjärde gången jag red henne idag. Jag var lite tveksam efter provridningen, men nu ångrar jag inte mitt beslut! :love:
 
Sv: Fördomar omt travare

det jag fått höra är; hon kan ju inte hoppa och; hon kan inte galoppera. Men det är bevisat att hon VISST kan nu :P alla hopprosetter som hänger på väggen, och galoppträningar mm :D
 
Sv: Fördomar omt travare

jag har också en travare. jätte snälla hästar. min gamla kompiss mamma sa att travare var "konkarunthästar " som man inte kunde göra något med...:O
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
685
Senast: AraSlei
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 474
Senast: Meglio
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp