Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Jag har faktiskt hittat en travarkorsning som var placerad i medelsvår dressyr. James e Scotch Nibs - Chanteclair xx, tror att mormor var ponny. Finns i alla fall i tävlingskalendern så resultatet är officiellt.
Däremot har jag inte hittat någon renrasig trots att jag när jag hade väldigt tråkigt bläddrade igenom ett par tävlingskalendrar.
 
Sv: Fördomar omt travare

Absolut inte. Det tråkiga med trådarna är att man aldrig får några namn på de där fantastiska varmblodstravarna som tävlar medelsvår dressyr.

Jag tycker inte att tråden är tråkig! utan de som inte har någon fakta att komma med, tycker att tråden blir tråkig när ingen tror på vad de har att säga!
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag tror inte ridtravarfolk är mer känsliga än andra..
När jag yppat mina fördommar/erfarenheter om att halvblod är ouppfostrade, korkade, oambitiösa och går rakt över vem som helst vi åsynen av en havrehink, så brukar jag minsann få höra från alla med halvblod att deras minsann inte är så... trots att jag stött på några hundra halvblod...

Men de få jag träffat som varit trevliga och väluppfostrade brukar jag berömma med "är det verkligen ett halvblod, den är så trevlig".. :devil:
 
Sv: Fördomar omt travare

Har inga fördomar mot varmblod, dock ogillar jag att rida dom då majoriteten av travare har en annorlunda gång mot vad man är van vid.
 
Sv: Fördomar omt travare

Oftast blir mina fördomar bekräftade tyvärr, det är bara att läsa runt i ridtravar och fullblodstrådar här på buke så blir man mörkrädd.

Och jag försöker att inte visa mina fördomar men när man i tråd efter tråd (och för den delen IRL) försökt att vänligt ge råd och stöd men bara får tråkig "jag kan allt" attityd tillbaka så är det svårt att inte bita ifrån. Men för det mesta lyckas jag med att bara ignorera.

Nu är ju jag mest insatt i fullblodssidan och kan säga att jag har hört ett par galopptränare som säger att numera slaktar de hellre än säljer till folk de inte vet vilka de är mycket pga av vad som skrivs här. Okunnigt folk som köper fullblod för att vara balla och den andelen köpare har ökat markant bara de senaste åren.
Jag är amatörtränare inom trav och jag säger som galopptränarna du skriver om; slaktar hellre än säljer billigt till folk hur bra de än må vara. Tyvärr...

Hade senast idag en spekulant på mammas mkt fina lilla vbl travarsto, ridtravare sen unga år. Stoet har lindrig artros i hö carpus men håller för promenad, lite dressyr o hopp.
Först var det som promenadhäst flickan ville ha henne till, som sen blev till lite hopp & dressyr träning. När jag då påminde om att j"a visst men man måste hålla koll på skadan" så drog hon öronen åt sig,frågade om det var dyrt att åka till veterinären och hur ofta. Och plötsligt var hästen för liten för henne då hon sökte en häst runt 175 o max 6000 kr och hon ville tävla..
Stoet är nätta 151 i mkh o lite dyrare med utrustning som medföljer.

Känns som stoet blir kvar eller åker till himlen... Tyvärr.
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag är också ägare till en Travare (numera Ridtravare). Jag har inte stött på så mycke fördommar. Det är bara en brud som jag vet HATAR travare. Hon är expert på att lägga dumma kommentarer riktat mot Ridtravare. Tex. en gång då vi red samtidigt i ridhuset. Jag hade tänkt ta en galopp och min häst var då "nybörjare" på att galoppera, så då sa jag högt till dem som va i ridhuset att jag hade tänkt ta en galopp och att det kunde gå lite fort.

Då öppnar hon sin stora mun och säger högt " Akta nu kommer skenarn HAHAHAHHAHAHAHAH!!!!!" Shit så förbannad jag blev.... Fortfarande lägger hon kommentarer " Jag fattar inte hur man kan rida travare dem kan inte ens galoppera" osv osv bara dumma saker för att göra en förbannad. Shit så jag hatar den där bruden!!


Travare har gått som ridhästar skit länge nu så jag fattar inte att folk fortfarande är så himla fåniga och vägrar acceptera dem som ridhästar. Alla hästar är lika mycket värda!
 
Sv: Fördomar omt travare

De enda fördomar jag ser idag bland ridtravare, kommer från ridtravarägarna själva. Det är de själva som väntar sig att få se och höra fördomar om ridtravare och VÄNTAR sig att man ska säga något illa om deras fina hästar.

Mvh

IH

Bra sagt. Ridtravarägare är de enda jag har mött på som förväntar sig att andra har fördomar om deras hästar. Jag har absolut inga fördomar om ridtravare, gillar dom, men jag väljer hellre andra raser som passar mig bättre och vill bli accepterad för det. Det finns också andra raser som inte riktigt passar mig men deras ägare (de jag mött) hakar inte upp sig på det.
 
Sv: Fördomar omt travare

Men de få jag träffat som varit trevliga och väluppfostrade brukar jag berömma med "är det verkligen ett halvblod, den är så trevlig".. :devil:


:rofl::rofl::rofl:

Och vill man jäklas riktigt mycket kan man ju säga att det syns att det är ett varmblod. (Fast det fungerar ju förstås bara i de fall där folk tror att varmblod är detsamma som varmblodig travare :p)
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har faktiskt inte mött några fördomar alls sedan jag skaffade mig min travhäst. Well well, ridtravare eller hur det ska benämnas. Jag anser personligen att travare ofta har begränsningar i gång och exteriör och ska man tävla/satsa på sin ridning så är väl kanske ingen avdankad travare bästa köp.

De fördomar jag läst/hört att andra mött är väl att travare har svårt med galoppen, men det stämmer enligt min uppfattning i de flesta fall och därför vet jag inte om det kan kallas fördom egentligen?

Personligen har jag inga större mål med min ridning än att rida runt lite som jag känner för och det duger en travhäst helt perfekt som - för mig. Nån annan får gärna tycka annat.

Att lägga ner tid och energi på att klanka ner på andra människors val av häst; vare sig det gäller travare, fjordingar, halvblod, araber eller korsningsraser, då anser jag att man har alldeles för mycket tid.
 
Sv: Fördomar omt travare

:rofl::rofl::rofl:

Och vill man jäklas riktigt mycket kan man ju säga att det syns att det är ett varmblod. (Fast det fungerar ju förstås bara i de fall där folk tror att varmblod är detsamma som varmblodig travare :p)

:rofl::bow::rofl:

Sen har jag, som jobbat heltid med trav rätt många år, stött på ridtravare som jag absolut aldrig trott varit en travare och har oxå haft en o annan passhäst i jobb som jag varit tveksam till om den varit travare, enda beviset har varit frysmärkningen ;)
 
Sv: Fördomar omt travare

Skänkelvikning i galopp förekommer inte i något program.
Det du såg var diagonalsluta.

I know, ;)
Jag såg det till slut :P
Är verkligen inte så haj på allt det där med dressyrprogram, har ridit L:C L:B & L:A i dressyren, men dock har jag minne som en guldfisk :crazy:
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag är också ägare till en Travare (numera Ridtravare). Jag har inte stött på så mycke fördommar. Det är bara en brud som jag vet HATAR travare. Hon är expert på att lägga dumma kommentarer riktat mot Ridtravare. Tex. en gång då vi red samtidigt i ridhuset. Jag hade tänkt ta en galopp och min häst var då "nybörjare" på att galoppera, så då sa jag högt till dem som va i ridhuset att jag hade tänkt ta en galopp och att det kunde gå lite fort.

Då öppnar hon sin stora mun och säger högt " Akta nu kommer skenarn HAHAHAHHAHAHAHAH!!!!!" Shit så förbannad jag blev.... Fortfarande lägger hon kommentarer " Jag fattar inte hur man kan rida travare dem kan inte ens galoppera" osv osv bara dumma saker för att göra en förbannad. Shit så jag hatar den där bruden!!


Travare har gått som ridhästar skit länge nu så jag fattar inte att folk fortfarande är så himla fåniga och vägrar acceptera dem som ridhästar. Alla hästar är lika mycket värda!


Känner igen det där :mad:

Hoppade med min travargrabb på ridbanan vid vårt förra stall, hade sällskap av ännu en ridtravare och vi hoppade lite småkryss,koppelräcke.
Och helt plötsligt kommer den här tjejens kompis(hon med den andra travaren)
med sin smäckra ponny.
Vi fortsätter vår träning och hoppar lite bana & hoppglad som pållen min är så drog han väl i en lite högre växel & det gjorde den andra travaren oxå.
Och då fick vi minnsan höra!

- VILKET JÄVLA TRAVRACE!! kan ni sakta ner eller är hästkräken dumma i huvet!!

Hmm.... Undra vem det var som hade mest problem av oss 3, den här tjejens ponny vägrade hoppa och hon straffade den jättemycket & efter några veckor så blev ponnyn avlivad för att den hade "någon skada".

Men jag kan ju säga att hon blev knäpptyst när min grabb visade sin stjärnsida över kombinationen med oxern på slutet :D
 
Sv: Fördomar omt travare

:rofl::rofl::rofl:

Och vill man jäklas riktigt mycket kan man ju säga att det syns att det är ett varmblod. (Fast det fungerar ju förstås bara i de fall där folk tror att varmblod är detsamma som varmblodig travare :p)

Min kompis har roat sig med att gå fram och säga "Vad fin han är, hur mycket har han sprungit in?" när hon träffat någon riktigt mallig halvblodsryttare :rofl:
 
Sv: Fördomar omt travare

*KL*

Jo Pa's Tycoon ridden by Mr. George Rickabaugh, Prix St. Georges level.

Där har vi en avdankad travare som går st.george. Har tidigare lagt in en hel lista på duktiga travare, vet inte vart den tog vägen, men Tjust Cup 1,40 vann en renrasig travare, den tävlade t om 1,50. Finns en del mer som gått 1,30 -1,50.

Jag har tre travare, en pensionär och två tävlingstravare. Både tävlingstravarna har kapacitet att bli utmärkta tävlingshästar inom ridsporten. Den ena som jag har dressyrtränat mest är en väldig talang. Jag hade väl tränat dressyr med honom på egen hand ett par gånger innan jag tog ut en dressytränare, han kunde då gå i form i skritt, trav och även lite i galopp utan några problem. Hon var väldigt imponerad, han är otroligt lättlärd, känslig, kan samla sig väldigt bra och ofattbart lättlärd. Det var en övning vi gjorde som hon sa att det kunde ta en lång tid innan han lärde sig att sätta benen rätt i högervarv, efter en stund hade han lärt sig det. Hon trodde att det var ett fullblod, det tror alla:grin: Men han är en riktigt snygg häst med väldigt fin exteriör.

Jag hoppade studs med honom för en kompis, det var första gången och han fattade vad han skulle göra på en gång, satte alla hopp perfekt hela tiden och avslutade med att hoppa ett rättuppstående på en meter utan några problem(var första gången han hoppade högre än 50 cm) Var en annan travare som hoppade efteråt, hade svåra problem att kravla sig över 20 cm hinder, så jag säger inte att alla travare är några hopptalanger, men denna är verkligen något extra. Han har aldrig vägrat, han är otroligt lättlärd, fina gångarter. Han löshoppar 1,30 hittils. Det var ett rättuppstående med en bom utan några infångare, jag bara smackade lite lätt och han hoppade. Han tävlar monté just nu, men när han inte kommer att tävla mer ser jag en ljus framtid för honom inom ridsporten. Han fattar alltid rätt galopp och har aldrig haft några problem med galoppfattningar. Den andra har ännu lättare med galoppen, första gången jag red i paddock galopperade han lungt runt ett par femton varv i båda galopperna utan några problem.

Förstår inte riktigt problemet, jag har ridit många travare genom åren, en del var inget extra alls, men många av dem var som vilken medioker ridhäst som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Fördomar omt travare

Det där med att "skaffa sig riktig häst" har jag hört av min i våras D då han är totalt ointresserad av hästar men lastar och broddar min osv. visste jag att det där var ngt han hört av ngn.

Jag asgarvade och talade om att hon räcker precis till vad jag vill göra. Sedan har vi inte pratat mer om det.

Sedan i helgen när vi tittade på hästhoppningen så sa han plötsligt spontant " Men du, varför är *** inte en riktig häst?"

Det tyckte jag var gulligt. :love:
 
Sv: Fördomar omt travare

Det där med att "skaffa sig riktig häst" har jag hört av min i våras D då han är totalt ointresserad av hästar men lastar och broddar min osv. visste jag att det där var ngt han hört av ngn.

Jag asgarvade och talade om att hon räcker precis till vad jag vill göra. Sedan har vi inte pratat mer om det.

Sedan i helgen när vi tittade på hästhoppningen så sa han plötsligt spontant " Men du, varför är *** inte en riktig häst?"

Det tyckte jag var gulligt. :love:

Just nu har vi det lite som ett skämt det där med riktigt häst. De vet att jag aldrig kommer byta ut min häst och skulle det bli en till eller en ny häst så landar jag förmodligen med en travare igen. Skulle ju inte ha travare denna gången egentligen. :laugh:

Min tränare sa när han kom andra gången och höll clinic: Tänk vad mycket mer som hänt om du haft en riktigt häst mellan benen. :D

Jag tog det som ett stort berömm eftersom Barry gått från en halvt stressig giraff när vi red till en avslappnad och cool kille som höll rätt form åtmisntone 75% av ridtiden.

Detta på mindre än 3 månader
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
686
Senast: AraSlei
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Meglio
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp