Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

jomen jag frågade ju efter människor du mött? Eller finns dessa typer bara på internet?

Ungefär som varken jag eller Immer eller Humlibumlan hade i verkliga livet träffat på ngn som sager" Jag har hört att min hovslagares plastpappas mosters arbetskamrats dotters skolkamrat hade en varmblodstravare som gick svår dressyr. Den vann alltid, utom en gång när ryttaren hade glömt måla över frysmärkningen, då kom den sist.
Jag minns inte vad hästen hette."

Vi brukar inte vara så där jätteöverrens annars så då kanske man rent utav ska kunna enas att det är en internetskröna....

Kan det inte vara så att ni som håller på med travare inte får höra det eftersom de som kör med den stilen vet att de inte har något att hämta hos er?
Jag har hört sånt IRL men det var mer frekvent innan internet (shit vad gammal man börjar bli:eek:). Och då var det "jag hade vunnit om jag inte skrivit XX efter namnet på mitt fullblod för domaren gillar inte fullblod/travare/ araber" eller vilken ras det nu gällde.

Men jag håller med om att man mest hör det på internet numera men dessa människor som skriver detta är ju påfallande ofta unga "jag kan allt" människor som verkligen seriöst verkar tro på det de skriver.
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag tror mycket bottnar i mindervärdeskomplex hos dem som reagerar starkast. De vet att de inte sitter på nya Briar och måste då försvara sig så fort man säger något "fel".

Huvudet på spiken!! :idea:

Så tror jag med. Folk blir helhispiga när man säger något negativt om travare och ska försvara dom och hittar på saker som är fullständigt orimliga. Ist för att skita i vad andra tycker.
Jag får ofta höra nedsättande kommentarer om 'min' ras, men det skiter väl jag i, den är perfekt för mig. Men inte för alla. Det är ju ingen hästras.
 
Sv: Fördomar omt travare

Återigen- denna tråd handlar om just fördomar som travhästägare har mött...

Antingen om dem själva som från toughcookie eller om deras hästar...
 
Sv: Fördomar omt travare

Återigen- denna tråd handlar om just fördomar som travhästägare har mött...

Antingen om dem själva som från toughcookie eller om deras hästar...

För min del bekräftar denna tråden de flesta av mina fördommar om "Ridfolk" som gärna klankar ner på andra och tar minsta lilla tillfälle att ge någon en "käftsmäll"..
På internet kan man säga rakt ut och irl sitter man o tisslar på läktaren eller snackar skit bakom ryggen... + om man är ett litet gäng kan man kosta på sig en nedvärderande kommentar till personen oxå..
Det finns alltid något att rynka på näsan åt, fel ras eller för dyra halvblod man inte klarar av att ta till vara kapaciteten på etc etc..

Nöjet verkar sitta i att få trampa på folk för att man tror man framstår som bättre då... :crazy:
 
Sv: Fördomar omt travare

Fast jag tillhör inte 'ridhästfolket' eller 'halvblodsfolket', jag har arab och får en del nedsättande kommentarer om att skaffa en 'riktig' häst osv, tisslande och tasslande. Men jag bryr mig verkligen inte, jag har ju arab för att det är den rasen jag absolut gillar mest.
 
Sv: Fördomar omt travare

*kl*

När jag tränade för min nuvarande tränare första gången så stod vi och prata ett bra tag och till slut säger han: Varför går han inte löp fortfarande (minhäst är 5 år) när jag då svara Nej han fattar inte att trava så fort så såg min tränare ut så här: :eek:

Han var övertygad om att det var ett fullblod jag satt på och jag fick helt enkelt visa frysmärkningen för att övertyga honom. Då säger han att detta måste vara något av de smäckraste och kortryggade travare han stött på.

Ibland får jag höra att jag borde köpa en riktigt häst. I mitt fall är det inte halvblodsfolk som säger det utan quater ägare. men jag bara skrattar och säger: Ja kan jag få en lika fin, gosig, busig och underbar kompis till samma pris så lovar jag att fundera på saken. Nu kommer detta inte hända eftersom jag tycker att travare är alldeles underbara att hantera och därför får jag faktiskt medhåll av alla som måste hantera min.

Jag jag sedan alltid får höra hur underbart snäll och ärlig min häst är som alltid försöker i alla lägen gör att de få gånger någon säger något taskigt om min travare så kan ajg bara skaka av mig det
 
Sv: Fördomar omt travare

Fast jag tillhör inte 'ridhästfolket' eller 'halvblodsfolket', jag har arab och får en del nedsättande kommentarer om att skaffa en 'riktig' häst osv, tisslande och tasslande. Men jag bryr mig verkligen inte, jag har ju arab för att det är den rasen jag absolut gillar mest.

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt?
Men för mig är du "Ridhästfolk" precis som alla andra som sysslar med ridning och oavsett ras :)
Därmed inte alls sagt att just du bekräftat mina fördommar, för jag har ingen som helst koll på vad du skriver eller tycker :o

Bra dock att du inte tar åt dig, men det har ju inget alls med behovet många verkar ha att just få tala om för dig att du inte har en tillräckligt bra häst..
 
Sv: Fördomar omt travare

Håller med här också! Många skriver att de minsann inte skaffat travare för att det var billigt men jag tror de flesta som har travare är "såna". Nästan alla jag träffat har fått en av sina föräldrar osv som första häst för de är så billiga.

Tyvärr kombineras detta alltför ofta med dåliga (billiga) sadlar som inte passar samt brist på lektioner.


Sedan finns det självklart de som skaffat dem av andra orsaker och har bra utrustning och tar lektioner osv också!
Fast där håller inte jag med helt och hållet, visst många köper travare just pga dom är billiga men det är långt ifrån alla som har illasittande utrustning och är helt okunniga för det.
Tyvärr finns det ju även en sanning i att många inte har kunskapen att ha en egen häst och köpt hästen för att den är billig. Det är väl därför såna där fördomar har uppkommit.

Jag hade inte haft råd med en jättedyr häst när jag köpte min häst, men å andra sidan skulle jag inte ha häst överhuvudtaget, jag var inte ens på jakt efter att köpa en häst. Det är ren slump att hon hamnade hos mig.
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt?
Men för mig är du "Ridhästfolk" precis som alla andra som sysslar med ridning och oavsett ras :)
Därmed inte alls sagt att just du bekräftat mina fördommar, för jag har ingen som helst koll på vad du skriver eller tycker :o

Bra dock att du inte tar åt dig, men det har ju inget alls med behovet många verkar ha att just få tala om för dig att du inte har en tillräckligt bra häst..

Jag vet inte riktigt vad du menar nu heller, förmodligen missförstod jag inlägget innan och nu fattar ingen av oss vad den andra menar.

Det jag ville ha sagt i tråden allmänt iaf är bara att jag undrade varför just människor som äger en ridtravare tar åt sig så himla mycket av fördomar och att många inte gillar travare som ridhästar.

Hästfolk över lag får man ju ta med en nypa salt, alla är självutnämda experter och tycker och tänker högt, och visst, många är onödigt otrevliga, och säkert också nedsättande mot oss som rider andra raser än klassiska halvbloden.

Travare tror jag iofs har fått en extra dålig stämpel tack vare att dom i princip är gratis och därmed blir köpta av nybörjare/okunniga som inte vet vad dom ger sig in på. (jag säger nu absolut inte att alla som köper travare är så, men tror nog att många håller med) Därför utbildas ju många inte heller som dom skulle kunna, lite samma med 'mina' araber, ser dom inte så ofta på tävlignsbanan, tråkigt, även om dom inte har lika kapacitet som halvblod så kan dom ju absolut hävda sig i lättare klasser.
Dock är araben en ridhäst vilket travare inte är från början, så travaren har nog ännu längra väg att gå för att hävda sig i ridhästklass, iom deras svårighet för en bra galopp.
Dock så är inget omöjligt.
Har sett ett par fina på buke. Två tror jag närmare bestämt. Stiletts och sen den svarta, super?
Men inte alltid ridtravarna hamnar i så fina händer tyvärr, som är villiga att lägga ner så otroligt mycket arbete på dom.



Alltså ni... jag svamlar jag vet. Men försöker skriva så ridtravar folket inte ska missförstå med flit och känna sig påhoppade, blir lite luddigt ist tror jag :crazy:
 
Sv: Fördomar omt travare

Har läst igenom det mesta av tråden...
Jag har själv hållit på en del med travare/ridtravare utan att egentligen vara inne i själva travvärlden. Min morbror hade travare när jag var liten som jag och min syster fick "lära oss rida på" lite av grunden. En av hästarna dom hade fick bli ridhäst och hoppade ganska högt, 1,20 tror jag. Det är så länge sen så jag kommer inte ihåg, men jag tror att den tävlades lite i hoppning. Dom flesta av mina medryttarhästar har också varit fd travare eller varmblodstravare. Ingen av dem har väl varit särskilt högt utbildade men helt okej ridhästar.
Har också sett i en hästtidning en artikel om ett par som födde upp varmblodtravare som ridhäst, och dom såg ut som vilken ridhäst som helst.
Ja, travare är avlade på att springa fort, men en travare som får en andra chans som ridhäst är väl bra. Förstår inte varför man ska avliva en häst bara för att den inte passar på banan.

Jag har själv inte stött på så mycket fördomar om travare, mer att man läst. Personligen anser jag att man kan få riktigt fiina ridhästar av travare, även om man kanske inte köper en travare om man vill komma i riktigt höga tävlingsklasser, men då tittar man förmodligen inte på travare överhuvudtaget..... Det är väl inte alla halvblod, holsteiner eller vad det kan vara, som har alla flrutsättningar att bli topphäst heller.

Vissa kommentarer som folk får kan jag tycka är lite konstiga. Jag menar, alla hästar kan väl galoppera? Även om dom inte kan ta galoppskänkel. Och alla hästar kan väl hoppa, även om alla inte hoppar lika högt eller bra.
 
Sv: Fördomar omt travare

Men jag håller med folk som blir irriterade på hästägare som måste försvara sina djur med massa lögner.

Detta att folk ljuger och hittar på bidrar säkert en hel del. För när man, som jag, "avslöjat" X antal användare som påstår att de tävlar msv och/eller svår dressyr med sina travare så kan man lätt bli lite skeptisk när folk skriver om hur fantastiska deras travare är.
Just i den här tråden förekommer en icke-trovärdig användare.

Istället för att sitta och skriva vad travare minsann kan, kan man inte bevisa det istället? Ord kommer man inte långt på :/

Bra!!!!
 
Sv: Fördomar omt travare

Men det måste man väl inte tycka?

Jag tycker det finns väldigt många tom fula hästar därute i världen.
Sedan är de säkert jättetrevliga för det, men alla är verkligen inte fina.

Nej, det har jag inte påstått att man måste tycka. Med fina menar jag även insidan.
 
Sv: Fördomar omt travare

Detta att folk ljuger och hittar på bidrar säkert en hel del. För när man, som jag, "avslöjat" X antal användare som påstår att de tävlar msv och/eller svår dressyr med sina travare så kan man lätt bli lite skeptisk när folk skriver om hur fantastiska deras travare är.
Just i den här tråden förekommer en icke-trovärdig användare.



Bra!!!!


Ja och sedan när man avslöjat detta så är tråden onödig, dum och tråkig, utan syfte osv. :angel:
 
Sv: Fördomar omt travare

Eller hur! .. Så irriterande :p

Det går bra att sitta bakom en skärm och säga att sin travare minsann kan det och det, men att bevisa det? Nej det går såklart inte!

Herregud, ställ ner fötterna på jorden!
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag är realistisk, vill jag påstå.
Och ja, jag har själv travare i stallet.
 
Sv: Fördomar omt travare

Ja och sedan när man avslöjat detta så är tråden onödig, dum och tråkig, utan syfte osv. :angel:

Absolut inte. Det tråkiga med trådarna är att man aldrig får några namn på de där fantastiska varmblodstravarna som tävlar medelsvår dressyr.
 
Sv: Fördomar omt travare

Säger som jag brukar; jag har inte stött på nån fördom om travare som inte är sann. Om det gör mig till en insiktsfull hästägare eller helt enkelt en som mött få människor vet jag inte... :p
Sen att jag instämmer med "halvblodsfolket" i många fördommar mot "travarägarna" vet jag inte var det ställer mig...
/lycklig ägare till trevlig travare under konstant dressyrutbildning :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
686
Senast: AraSlei
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Meglio
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp