Fördomar omt travare

R

Rambo91

Hejsan! Jag är hästägare åt en gammal travare och jag tänkte höra om ni upplever några fördomar mot travare och vad de är i så fall?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fördomar omt travare

Jag har två (och en halv) travare och har inte stött på några som helst fördomar. Alla gillar mina hästar (och då bor jag ändå i halvblodens högborg, Skåne).
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag hör då och då folk som klagar på travare. Min kompis är en av dem som tycker att travare inte kan ridas ordentligt. Oftast handlar det om att man inte kan hoppa dem eller rida dem ordentligt i form. Jag förstår inte varför alla tror på sånt, vad jag har sett så går travare i princip likadant som de flesta andra hästar. Vissa av dem har väl lite svårt att komma in i galopp osv, men det kan vilken häst som helst ha problem med. En tjej jag känner som sköter en travare har kommit långt med den och den går lika bra, eller tom. bättre än de andra hästarna i stallet.
Så stå på dig!
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har aldrig stött på några fördomar om mitt vbl. Alla "hbl-människor"(tillhör ju den kategorin oxå) & övriga ryttare med för den delen, har alltid berömt min grabb. Vare sig de är "hobbyryttare" eller tävlar på högre nivå.(läs MSV & uppåt)
Däremot hör man ju en hel del att folk stöter på fördommar, det är ju bl.a. ett hett ämne här på buke:D men som sagt så har jag själv aldrig fått höra något.:)
 
Sv: Fördomar omt travare

Lite här och var.
var in på en lokal hästaffär, expiditen frågade vad jag hade för häst, ett glatt och artigt sätt som om man vill börja en diskution. Sa min ras, direkt titta hon ner i golvet och sa ett hastigt jaha och sen var det inget med det.

Man blir lite utfryst ibland av vissa högre duktiga halvblods människor. Vilket är jättetråkigt de har ingen chans att se hur trevliga de är.
 
Sv: Fördomar omt travare

Det handlar väl mest om att folk vill ha ut olika saker med sina hästar. Generellt har travare svårare för sig men sen kan man självklart kan man inte dra alla hästar över en kant.

Själv skulle jag inte skaffa mig en travare för jag som är intresserad av dressyr vill inte göra det svårare för mig än det är. Sen hade jag ju inte skaffat mig en shettis eller en isis heller av samma anledning.

Förstår faktiskt inte varför alla människor som äger travare blir förnärmade när man nämner att man inte tycker att just den rasen passar för ändamålet. Lika lite som ett halvblod hade kunnat hävda sig på travet lika svårt är det att ta en travare upp i GP dressyr.

Sen att travare är bra hobbyhästar är en annan femma och de travare jag har träffat har varit väldigt trevliga att hantera.
 
Sv: Fördomar omt travare

Har haft ett varmblod, och har väl aldrig fått nån kommentar direkt vad jag kan komma ihåg. Men rent allmänt finns det ju fördomar eller åsikter om travare.
Att de är sämre ridhästar tkr jag inte, men du får jobba mkt mer för att få dem dit som du kanske hade mer gratis på en "ridhäst". Sen kmr de ju aldrig få super gångarter för de är inte avlade för det... Men är ju många "ridhästar" som inte heller har super gångarter så...

Men rent generellt tkr jag ofta de är vana vid mkt, och ändå stabila och rida på, även om de är pigga såklart. Oftast samarbetsvilliga :)

Den enda nackdelen jag ser som så är väl träningen innan att den sliter på dem, var därför jag fick lov att ta bort mitt varmblod :(
 
Sv: Fördomar omt travare

Hejsan! Jag är hästägare åt en gammal travare och jag tänkte höra om ni upplever några fördomar mot travare och vad de är i så fall?

För så där 10-20 år sen, när jag som mest höll på att rida till ridtravare åt vänner och bekanta, haglade det fördomar om ridtravare. Ridtravare kan inte det, de kan inte det och de kan inte det. Ridtränare ville inte se åt folk som hade ridtravare.

Men idag, tycker jag att ridtravare är välkomna var helst de dyker upp, på träningar, tävlingar och hos vänner och bekanta. De enda fördomar jag ser idag bland ridtravare, kommer från ridtravarägarna själva. Det är de själva som väntar sig att få se och höra fördomar om ridtravare och VÄNTAR sig att man ska säga något illa om deras fina hästar.

Varför inte i ställe glädjas åt ett öppnare hästsamhälle, där man är välkommen med sin häst, oavsett ras, hur den ser ut och hur gammal den är och göra det bästa av livet med sin häst, som man ändå älskar över allt annat.

Mvh

IH
 
Sv: Fördomar omt travare

Som Van Remo säger så är det ett hett ämne här imellanåt. Jag har dock aldrig stött på några fördommar IRL. Och då har jag i princip aldrig sett andra hästar än varmlod. Och som tuvisen nämner, man har kanske mer att jobba med, med ridhästarna kommer det lite gratis, ha det i åtanke alla ni som har lyckats med era varmblod... NI ÄR BÄTTRE ÄN ALLA ANDRA!!! :banana:
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag själv har inte heller stöt på några fördomar men jag ville höra mig för om någon annan gjort det. Det som jag tycker är så himla roligt med min travare är att folk blir så himla förvånade när de ser hur duktig han är! Så ändå känns det som om vissa tror att travare inte kan rida dressyr eller hoppa som vilken annan häst, det handlar väl också om att de måste få tiden att bygga upp de musklerna som behövs, eller har jag fel när jag säger så?
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har hört en hel del... senast var det någon som sa till mig att travare inte kan gå i form, att dom är stela osv.
Sen brukar jag få höra "fin, ser inte ut som en travare". Men? jag förstår inte.. Isf ser ju inga ridtravare ut som travare. Jag tror många har en bild framför sig av hur en travare brukar se ut, smal/mager och lång i kroppen.. När man sedan omskolar den till ridhäst får den ju finare muskler och man lyckas få upp dom i vikt om dom nu varit smala sen travet osv. Och då ser dom helt plötsligt inte ut som travare? :p Har massvis med kompisar med travare, och jag har hört flera som sagt att dem inte ser ut som travare..
Och sen brukar jag ofta se kommentarer som "Ett bevis på att travare visst kan hoppa!!" Liksom, vem har sagt att travare inte skulle kunna hoppa? :S Och varför skulle dom INTE kunna det??

Vart lite flummigt dethär märkte jag :p
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag måste hålla med om det du sade men måste dock säga att min herre är väldigt stel i frampartiet och att han har svårt att slappna av, men det kommer bara han får tid på sig :D
 
Sv: Fördomar omt travare

Jag har en travare. OCh innan jag skaffade häst tänkte jag att jag aldirg skulle ha en travere, dem är ju bara tråkigt och fyrkantiga och man kun ju inte sitta ner i traven på dem typ, var min inställnig. Men eftersom jag hade ridit honom den sommarne och ägaren vill ge bort honom på foder så tänkte jag att jag kunde ta honom ett tag bara för att få rida lite. :)
Men jag blev ju kär i hästen! Men varmblod är inga lätta hästar, oftast väldigt känsliga men samtidigt är starka metalt sätt. Så man har ju sött på många svårigheter och hinder, men inget som vi inte kan lösa. Nu förstår jag varför de är så billiga:) haha

Jag tycker det även är synd när man läser annonser för snådana som vill bli medryttare, och det står "allt är av intressen utom travar". Jag tycker travare är helt underbara hästar, bara lite missförståda ibland. Och eftersom de är så starka mentlat så är de så tåliga!
 
Sv: Fördomar omt travare

Blir själv väldigt irriterad när det står att man söker medryttarhäst, men att de då inte ska vara travare! Jag menar det är ju inget som helst fel med de! När vi skaffade honom så tänkte jag faktiskt inte så mycket på att det var en travare, han var ju en häst och var väldigt trevlig och även fast provridning inte "prickade" rakt in i hjärtat så var det inget problem, det tar ju tid att lära känna varandra. Nu vet jag faktiskt inte vad jag skulle göra utan honom!
 
Sv: Fördomar omt travare

Ja jag tror oxå att de blir missförstådda, är ju inte så lätt att rida travare innan man vant sig, har man kanske dessutom bara ridit på lugna ridskolehästar innan kan det nog gå åt h*lvete om man köper en travare som kanske är van att ridas monte bara lr bara "travridas".

Skulle absolut kunna ha en travare för temperamentet, och ridbarheten, är just travträningen innan...
 
Sv: Fördomar omt travare

Blir själv väldigt irriterad när det står att man söker medryttarhäst, men att de då inte ska vara travare!

Men om man ska vara medryttare (och i de flesta fall får man betala för att vara det) så kan man visst ha krav på vilken sorts häst det är.
 
Sv: Fördomar omt travare

Men om man ska vara medryttare (och i de flesta fall får man betala för att vara det) så kan man visst ha krav på vilken sorts häst det är.

Jo det förstår jag, men jag tänkte mer på travare som är utbildade. Jag menar är de inte travare fortfarande även fast de är utbildade?
 
Sv: Fördomar omt travare

Absolut. Senast idag togs det som en förolämpning när ett hbl misstogs för att vara en vbl-travare av veterinär. Personligen tycker jag att det lika gärna kan vara en komplimang då de lika ofta är vackra och trevliga som vilket hbl som helst, så nog jag anser att det är en fördom att ta det som en förolämpning.

Och när jag köpte mitt vbl var det inte många som trodde på den iden. Ffa inte en viss person som inför andra tog honom som exempel när hon beskrev vad man inte skulle köpa. Ska tilläggas att det var innan hon fick se vad det verkligen blev av honom. Då dög han minsann.
 
Senast ändrad:
Sv: Fördomar omt travare

KL

min sambo har fördommar...HAHA men han vet ju inte något om hästar heller. Men jag tror som såhär fördomar=Okunskap!! Många som inte tror på mig när jag säger att min häst är Vbl då han är av den grövre typen och inte är i närheten av ett Vbl utseende (vad det nu är;) )
 
Sv: Fördomar omt travare

Tycker det verkar som om en del vbl-ägare har en och annan fördom om saker och ting också:angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
685
Senast: AraSlei
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 473
Senast: Meglio
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp