Förklara för mig

Du får jobba 100% inga problem, jag gör det och läser halvtid. Jag kan inte se att jag har behov av studiemedel utöver lönen.

Då kanske du har ett för slappt jobb? ;)
(om vi vänder på ditt resonemang att utbildningarna måste vara för slappa om folk kan jobba på sidan om) :p

Jag har personligen studerat 150% och jobbat extra nätter på ålderdomshem under min studietid. Det mesta funkar under begränsad period...
Men jag tycker som sagt att det ska vara mer upp till den enskilde individen att avgöra hur mkt de kan jobba. Jag tycker att det är positivt att folk har driv och ambitioner. Personligen tror jag att vi som samhälle i långa loppet förlorar på att ha en massa studenter som skulle vilja jobba extra men som tackar nej pga fribeloppet och liksom "tjänar" på att inte jobba. Jag tror att vi måste se det i större perspektiv, att studenterna jobbar under studietiden minskar antalet arbetslösa akademiker i senare skede tänker jag!
 
Då kanske du har ett för slappt jobb? ;)
(om vi vänder på ditt resonemang att utbildningarna måste vara för slappa om folk kan jobba på sidan om) :p

Jag har personligen studerat 150% och jobbat extra nätter på ålderdomshem under min studietid. Det mesta funkar under begränsad period...
Men jag tycker som sagt att det ska vara mer upp till den enskilde individen att avgöra hur mkt de kan jobba. Jag tycker att det är positivt att folk har driv och ambitioner. Personligen tror jag att vi som samhälle i långa loppet förlorar på att ha en massa studenter som skulle vilja jobba extra men som tackar nej pga fribeloppet och liksom "tjänar" på att inte jobba. Jag tror att vi måste se det i större perspektiv, att studenterna jobbar under studietiden minskar antalet arbetslösa akademiker i senare skede tänker jag!
Fast man vinner ju ändå på att jobba: mindre lån + erfarenhet.
 
Då kanske du har ett för slappt jobb? ;)
(om vi vänder på ditt resonemang att utbildningarna måste vara för slappa om folk kan jobba på sidan om) :p

Jag har personligen studerat 150% och jobbat extra nätter på ålderdomshem under min studietid. Det mesta funkar under begränsad period...
Men jag tycker som sagt att det ska vara mer upp till den enskilde individen att avgöra hur mkt de kan jobba. Jag tycker att det är positivt att folk har driv och ambitioner. Personligen tror jag att vi som samhälle i långa loppet förlorar på att ha en massa studenter som skulle vilja jobba extra men som tackar nej pga fribeloppet och liksom "tjänar" på att inte jobba. Jag tror att vi måste se det i större perspektiv, att studenterna jobbar under studietiden minskar antalet arbetslösa akademiker i senare skede tänker jag!
Det är också upp till den enskilde individen hur mycket din vill jobba. Studiemedlet regleras relativt lönen så det är inte alls så att du blir av med hela studiemedlet för att du tjänar en krona för mycket.

Studiemedlet är försörjningsstöd för de som inte har tillräcklig inkomst för att studera. Vi kan alltid diskutera nivån, det kanske är för snäv gräns, men inte faktum att man inte får tjäna hur mycket som helst och fortfarande få studielån. Där tycker jag det är rätt att begränsa, varför ge lån till de som har råd med studier ändå?
 
86.200 kr/kalenderhalvår
http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiemedel/inkomst-1.4690

Det som blir lite knäppt är att merparten av sommarjobbslönen hamnar på andra halvåret. Har man ett välbetalt sommarjobb och löneutbetalning "månaden efter" (lönen för det man jobbat i juni kommer i slutet av juli, osv), så blir inkomstfördelningen väldigt snedfördelad över året.

Ja just det! Detta minns jag från min studietid och det är nog också var TS menade. Att det blir snett med utbetalningarna. Jag minns att vissa arbetsgivare var justa och skrev utbetalningen på andra sidan "gränsen" liksom så att det inte skulle tippa över ojämnt på terminerna.
 
Hur högt är fribeloppet numera? Vi måste tänka på att studenterna inte har csn under sommarmånaderna... så utöver det blir det verkligen så mycket kvar att spela på under årets övriga månader?
Alla studenter har inte möjlighet att bo hemma hos föräldrarna under sommaren med gratis mat och husrum heller!

Personligen hade jag tur när jag studerade med ekonomisk hjälp hemifrån, men alla har inte den möjligheten. Vet att det var svårt för många att få ihop det

Bor man i studentlägenhet så brukar man inte betala hyra under sommarmånaderna.
 
Risken med detta är att man "stryper" studenters ambitionsnivå. Det är där jag har problem.

För 23 veckors heltidsstudier får man tjäna 73 758 kr under en termin på 26 veckor. Det är det lägsta fribeloppet man får ha.
För att göra det enkelt så om man tjänar 200 kr/h kan man jobba 368 h, vilket blir ungefär 10h/vecka under de 23 veckor man pluggar och 40h/v under de tre man inte pluggar.
En utbildning på heltid bör rimligen kräva att man pluggar heltid, dvs 40h/v. Med extrajobbet blir det 50 h/vecka.
Det verkar väl väldigt rimligt?
Sen är det en helt annan diskussion att många utbildningar är så slappa att man kan plugga heltid på 20-30h/vecka som genomsnittsstudent.
 
Y får låna av vilken bank som helst om hen har inkomst.
X som aldrig fick chansen att jobba får förlita sig på statliga systemet.

Gränsdragningarna är inte superenkla och man bör ju tillåtas jobba 100% när man inte studerar och i liten utsträckning när man studerar. Fribeloppen bör inkludera det.

Jag tycker att det ska finnas en tydlig ide om att studiemedel ska användas till studier och inte som extra penningpåse åt vem som helst.

Lån till en åtminstone hyfsad ränta brukar kräva tillsvidareanställning. Det handlar det nog inte om i majoriteten av fallen utan snarare extrajobb som är timavlönat.

X i mitt exempel har lika stor möjlighet att jobba men prioriterar nöjen framför jobb.
 
Hur högt är fribeloppet numera? Vi måste tänka på att studenterna inte har csn under sommarmånaderna... så utöver det blir det verkligen så mycket kvar att spela på under årets övriga månader?
Alla studenter har inte möjlighet att bo hemma hos föräldrarna under sommaren med gratis mat och husrum heller!

Personligen hade jag tur när jag studerade med ekonomisk hjälp hemifrån, men alla har inte den möjligheten. Vet att det var svårt för många att få ihop det

Om man tar 20 veckors heltidsstudier (det vanligaste) så får man 50 080 kr i lån + bidrag (varav 14 240 bidrag) och fribelopp 86 782 kr per halvår. "Översätter" man det till årsinkomst motsvarar det i runda slängar 300 000 kr före skatt, eller 25 000 kr i månaden före skatt. En fullt rimlig summa att leva på tycker jag nog.
 
Lån till en åtminstone hyfsad ränta brukar kräva tillsvidareanställning. Det handlar det nog inte om i majoriteten av fallen utan snarare extrajobb som är timavlönat.

X i mitt exempel har lika stor möjlighet att jobba men prioriterar nöjen framför jobb.

Och då sitter X med mindre pengar, redan nu och senare med ett större lån. Y är vinnaren.

Och nej, jag tycker inte att det är odelat positivt att man väljer att jobba istället för att satsa på studierna och vila ordentligt för att ta examen på minst utsatt tid. Det finns ett stort problem med släpande examina och en av orsakerna är att studenterna går ut i arbetslivet i för stor utsträckning innan de är färdiga.
 
Då kanske du har ett för slappt jobb? ;)
(om vi vänder på ditt resonemang att utbildningarna måste vara för slappa om folk kan jobba på sidan om) :p

Jag har personligen studerat 150% och jobbat extra nätter på ålderdomshem under min studietid. Det mesta funkar under begränsad period...
Men jag tycker som sagt att det ska vara mer upp till den enskilde individen att avgöra hur mkt de kan jobba. Jag tycker att det är positivt att folk har driv och ambitioner. Personligen tror jag att vi som samhälle i långa loppet förlorar på att ha en massa studenter som skulle vilja jobba extra men som tackar nej pga fribeloppet och liksom "tjänar" på att inte jobba. Jag tror att vi måste se det i större perspektiv, att studenterna jobbar under studietiden minskar antalet arbetslösa akademiker i senare skede tänker jag!

Vilka är dessa studenter som tvingas tacka nej pga fribeloppet?
Jag vet ingen som går en bra utbildning på 100% som tagit sig upp till fribeloppsgränsen, bara studenter på slappa utbildningar.
 
För 23 veckors heltidsstudier får man tjäna 73 758 kr under en termin på 26 veckor. Det är det lägsta fribeloppet man får ha.
För att göra det enkelt så om man tjänar 200 kr/h kan man jobba 368 h, vilket blir ungefär 10h/vecka under de 23 veckor man pluggar och 40h/v under de tre man inte pluggar.
En utbildning på heltid bör rimligen kräva att man pluggar heltid, dvs 40h/v. Med extrajobbet blir det 50 h/vecka.
Det verkar väl väldigt rimligt?
Sen är det en helt annan diskussion att många utbildningar är så slappa att man kan plugga heltid på 20-30h/vecka som genomsnittsstudent.

Jobbar du som student inom vården får du nog nära inpå halvera timlönen.
 
Och då sitter X med mindre pengar, redan nu och senare med ett större lån. Y är vinnaren.

Och nej, jag tycker inte att det är odelat positivt att man väljer att jobba istället för att satsa på studierna och vila ordentligt för att ta examen på minst utsatt tid. Det finns ett stort problem med släpande examina och en av orsakerna är att studenterna går ut i arbetslivet i för stor utsträckning innan de är färdiga.

Och jag anser fortfarande att det är orimligt att det från statens synvinkel är bättre att lalla runt än att jobba vid sidan. Klantar man sig och missar poäng så får man ju ändå inget studiemedel.

Eller så finns det orimligt många utbildningar som innehåller så stor andel självstudier att man med vissa typer av jobb kan plugga på arbetstid.
Det här med självstudier kan jag tycka är ett problem. Dock anser jag att det är något som ska lösas på andra sätt än genom fribeloppet.
 
Vilka är dessa studenter som tvingas tacka nej pga fribeloppet?
Jag vet ingen som går en bra utbildning på 100% som tagit sig upp till fribeloppsgränsen, bara studenter på slappa utbildningar.

Min kompis som studerade till jurist tangerade sitt fribelopp vet jag. Jag minns inte hennes utbildning som slapp. Hade också en kompis som läste till läkare som gjorde detsamma.
Själv studerade jag dels arkeologi på magisternivå samt läste museipedagogik på sidan om. Minns att jag en gång fick betala tillbaka.
Nu var detta länge sedan men tror inte riktigt på detta med "slappa" utbildningar.
 
Jobbar du som student inom vården får du nog nära inpå halvera timlönen.

Ja, jag tog en rätt hög timlön för ströjobb. Ändå blir det 10h/vecka under studierna och 40h/vecka de lediga. Med 150kr/h får man 16 h/vecka på skolveckor och 40h/vecka de lediga.
Det finns utrymme att jobba en hel del, om man inte är rejält välbetald.
 
Vilka är dessa studenter som tvingas tacka nej pga fribeloppet?
Jag vet ingen som går en bra utbildning på 100% som tagit sig upp till fribeloppsgränsen, bara studenter på slappa utbildningar.

Räknas juristprogrammet som krävande utbildning i dina ögon? Jag kom upp i fribeloppet när jag läste det programmet i Lund.
 
Och jag anser fortfarande att det är orimligt att det från statens synvinkel är bättre att lalla runt än att jobba vid sidan. Klantar man sig och missar poäng så får man ju ändå inget studiemedel.

Eller så finns det orimligt många utbildningar som innehåller så stor andel självstudier att man med vissa typer av jobb kan plugga på arbetstid.
Det här med självstudier kan jag tycka är ett problem. Dock anser jag att det är något som ska lösas på andra sätt än genom fribeloppet.

Fast det är ju på intet sätt en bättre situation för X än Y så jag fattar faktiskt inte vad du menar? Vare sig under eller efter studierna. Y har förtjänstfullt skapat sig en bättre ekonomisk situation.
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 737
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 461
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: Solis
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 045
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp