Bukefalos 28 år!

Förlamad i halva svansen??? :/

MaRomer

Trådstartare
Nu har det hänt något märkligt.

Var på Sök kurs i helgen med vår golden tik. allt som vanligt och hon kämpade på med den glöd hon alltid har. Var trött efter andra passet på lördagen men inget konstigt. På söndagen körde jag henne bara på FM då hon verkade trött efter gårdagen. Allt detta kan ju bero på att hon inte har världens kondition.

Men. Igår tyckte jag att hon inte lyfte sin svans riktigt. Och min sambo sa att han reflekterat över detta i söndags kväll men trott hon bara var trött.

Men nu är det som så att halva svansen bara hänger:/ Vi kan inte känna något brutet. Förutom sista kotan i svansen som "knakar", men då borde ju inte halva svansen vara drabbad. Hon har känsel i den men ömmar inget alls.

Vad kan ha hänt?? Vi har fått rådet att avvakta under dagen och natten om inget händer.

Vår lilla tjej kallas lätt fanan just för att hon alltid har svansen rakt upp och viftar mycket med den. Det gör hon inte nu. Hon är pigg och frisk och äter och dricker som hon ska. Körde ett uppletande igår och då gick hon på som vanligt......(Ville se svansföringen då hon alltid bär den rakt upp i uppletande och sök)
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Lugn! :) Detta låter som en klassisk "vattensvans".

Inte alls ovanligt hos retriesvers - eller andra raser - som blivit lite våta/kalla.

Ofta kan man bara ta det lugnt några dagar så går det över, men i vissa fall behövs lite smärtlindring/anti.inf.

/Swat
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Ja hon har ju varit ute väldigt mycket i helgen. Gud vad jag blev lättad när du skrev detta!!!!

Hoppas det är det! När ska man kontakta veterinär om det är så?
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Håll koll på temp och om hunden börjar få så ont så den har svårt att sitta/ligga.

Annars gäller vila och "värme" = inte ut och bli mer blöt och kall.

När hunden väl fått vattensvans en gång verkar de dessutom ha lättare för att få det igen, bara så du vet!!

/Swat
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Ja hon är 5 år och har aldrig varit dålig. Brukar ligga ute hela dagarna i ur och skur. (Hon vill vara ute). Men troligtvis så blev ansträngingen i helgen + kylan för mycket. Nu ska hon få vara mammas gullegris och kläs på inför nästa ute aktivitet!

Hur blir det med bad? Hon älskar ju att bada....
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Min förra hund fick små blödningar i anslutning till ryggraden vid tre tillfällen. Första gången blev hela bakdelen påverkad, han kunde gå, men var svag i bakdelen. Det gick över på ett dygn med smärtstillande och vila.
De andra två gångerna var det lindrigare och märktes mest på svansen. Då avvaktade vi med smärtstillande, och på ca ett dygn blev han bra de gångerna också.
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Här kommer lite info fr. Regiondjursjukhuset:

VATTENSVANS (WET TAIL)
Vattensvans eller Wet Tail som det också kallas är något som endast drabbar hundar. Detta är något som din hund kan få om den badat i kallt vatten eller varit ute länge i kallt regn. De raser som drabbas mest är retrievers, spaniels och andra hundar som gillar att bada.

ORSAK
Orsaken till sjukdomen är inte helt känd men man tror att det beror på en inflammation i nerverna i svansroten som uppstår när hunden blir kall om bakdelen.
Vattensvans gör väldigt ont och man brukar se att svansen bara hänger rakt ner. Hunden brukar ömma kraftigt om du tar den på svansen eller på bakersta delen av ryggen. Hunden kan även visa ovilja att sätta sig ner och tikar kan ha problem när de ska kissa då tiken kan ha svårt att hålla undan sin svans.
Smärtan kan i vissa allvarligare fall sprida sig ner i bakbenen.

SYMPTOM
Symptomen brukar försvinna på några dagar om du håller din hund varm och torr samt låter den vila. Hunden blir ofta hjälpt i de fall den får någon form av smärtstillande och antiinflammatorisk medicin. Rekommendationen är att använda ett veterinärmedicinskt preparat (receptbelagt). Även Magnecyl kan ges. Du skall då ge 10mg/kg, dvs. 1 tablett (500mg) per 50kg kroppsvikt morgon och kväll. Medicinen ges tillsammans med mat men du bör inte behandla längre än 2-3 dagar.
Om du är tveksam på sjukdomen eller om din hund inte snabbt blir bättre bör du kontakta en veterinär. Tänk även på att det finns många andra sjukdomar som kan ge liknande symptom (t ex analsäcksinflammation, höftledsproblem, diskbråck och andra ryggskador).

/Swat
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Hur blir det med bad? Hon älskar ju att bada....

Låt henne du bada du :) Men var noga med att torka korset/länden torr efteråt.
De kan ju också få vattensvans av att bara bli kalla, så det behöver inte ha med vatten att göra alltid.
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Vår labbehane brukade få detta efter att vi jagat mkt och det varit mkt vattenapportering. Men sedan vi började med neoprentäcke under jakt så har det *peppar peppar* inte hänt fler ggr. Vi är väldigt noga med att han ska vara varm både före, under och efter jakten.
Köp ett täcke till vovvsing:)

/LL
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Vår labbehane brukade få detta efter att vi jagat mkt och det varit mkt vattenapportering. Men sedan vi började med neoprentäcke under jakt så har det *peppar peppar* inte hänt fler ggr. Vi är väldigt noga med att han ska vara varm både före, under och efter jakten.
Köp ett täcke till vovvsing:)

/LL

Hehe hon har massa täcken redan. Men vem tror att de ska bli kalla i 10 + i skogen när vi brukar vara ute hela dagarna. SÅ varför hon fått det (Om dte är det) Är ett stort mysterium då de som sagt brukar vara ute dygnet runt.
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Tja, vår första labbe (ledarhund) fick det mitt i sommaren, över 25 grader i skuggan. Hon var med och badade i en sjö, sprang lös både dit och hem, och nästa dag klarade hon knappt att gå ut och kissa. Helt "död" svans, och ont hade hon stackarn. Vet kom nästan direkt och sprutade henne.

Denna labbe var med på skidturer i kallaste norrland utan att få några symptom, så jag vet inte vad det var hon reagerade på. Kanske blev hon för hastigt nedkyld när hon badade.
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Nu har det hänt något märkligt.

Var på Sök kurs i helgen med vår golden tik. allt som vanligt och hon kämpade på med den glöd hon alltid har. Var trött efter andra passet på lördagen men inget konstigt. På söndagen körde jag henne bara på FM då hon verkade trött efter gårdagen. Allt detta kan ju bero på att hon inte har världens kondition.

Men. Igår tyckte jag att hon inte lyfte sin svans riktigt. Och min sambo sa att han reflekterat över detta i söndags kväll men trott hon bara var trött.

Men nu är det som så att halva svansen bara hänger:/ Vi kan inte känna något brutet. Förutom sista kotan i svansen som "knakar", men då borde ju inte halva svansen vara drabbad. Hon har känsel i den men ömmar inget alls.

Vad kan ha hänt?? Vi har fått rådet att avvakta under dagen och natten om inget händer.

Vår lilla tjej kallas lätt fanan just för att hon alltid har svansen rakt upp och viftar mycket med den. Det gör hon inte nu. Hon är pigg och frisk och äter och dricker som hon ska. Körde ett uppletande igår och då gick hon på som vanligt......(Ville se svansföringen då hon alltid bär den rakt upp i uppletande och sök)

Hej!

För x antal år sedan hade min hund samma symptom, och när jag ringde vet sa han att antingen är det vattensvans som de andra skriver om här, eller violkörteln (?) som spökade. Nu är det så längesen så jag kommer inte riktigt ihåg men är det så den körteln heter som sitter en liten bit ner på svansen?

I vilket fall som så var där en liten svullnad precis vid körteln, kommer dock inte ihåg om han reagerade vid beröring men visst, det var den som spökade.

Kommer inte heller ihåg åtgärderna som sattes in, men mest troligt något antiinflammatoriskt, och han har än idag en liten svullnad kvar, dock bara ett skönhetsfel men det blir tydligen oftast det.

Ursäkta om det blev lite rörigt, men hoppas du förstår. :)
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Hej!

För x antal år sedan hade min hund samma symptom, och när jag ringde vet sa han att antingen är det vattensvans som de andra skriver om här, eller violkörteln (?) som spökade. Nu är det så längesen så jag kommer inte riktigt ihåg men är det så den körteln heter som sitter en liten bit ner på svansen?

I vilket fall som så var där en liten svullnad precis vid körteln, kommer dock inte ihåg om han reagerade vid beröring men visst, det var den som spökade.

Kommer inte heller ihåg åtgärderna som sattes in, men mest troligt något antiinflammatoriskt, och han har än idag en liten svullnad kvar, dock bara ett skönhetsfel men det blir tydligen oftast det.

Ursäkta om det blev lite rörigt, men hoppas du förstår. :)


Blev bara lite nyfiken. En svullnad kvar skriver du. Den körteln känner man tydligt i vanliga fall, det är inte det du känner?
Kan tänka mig att folk kan ta den som svullen, fast den inte är det.
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Nja, där vill jag nog inte säga varken det ena eller det andra.

Jag är ganska säker på att den var mer svullen vid tillfället och jag har förr mig att vet. sa att en viss svullnad kan finnas kvar resten av deras liv (har en svag aning om att vi pratade något om att det kunde påverka vid ev. utställning men då detta aldrig varit aktuellt för oss var det inget jag fäste någon vikt vid).

Han har en svullnad än idag, mer åt sidorna än utåt om du förstår hur jag menar då, och pälsen är alltid liiite mer utåtstående och "raggig" där också (korthårig givetvis, annars hade det inte synts).
Och det är inte bara att den känns utan det syns också, kan den synas även annars också?

MEN, om det faktiskt är mer än innan kan jag inte säga säkert. Dels är det som sagt några år sedan nu och dels så kollade jag ju helt enkelt inte så noga innan.

Men jag inbillar mig iaf att det är pga den inflammationen eller vad det nu var...:p

Så det kan ju visst vara som du säger.


Usch vad onödigt långt det blev känns det som, men jag har svårt för att förklara mig i text kortfattat. Sorry! ;)
 
Sv: Förlamad i halva svansen??? :/

Min rottis fick Water Tail nar jag spolade av henne med slangen, vattnet ar mellan 15-50*C och det var over 25*C ute.:crazy: Det behover Numera badas hon fortfarande ute, men alltid med varmt vatten. suck:p
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 579
Senast: Pallen
·
Katthälsa Jag har en bondkatt på 3 år. Han har varit ute sedan november förra året, kommer alltid in på kvällarna. Kastrerad. Nu igår såg jag...
Svar
10
· Visningar
4 570
Senast: Itzyditzy
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 453
Senast: Petruska
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 557
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp