Förlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förlossning

Om jag hade vetat det så hade antagligen ngn kurator kommit på ngn terapi för mej :smirk:
 
Sv: Förlossning

Jag har inga problem med folk som har svårt att förstå å sätta sig in i min situation, det kan man inte kräva av ngn som inte varit med om det själv.
Däremot är det tråkigt att folk inte tar en på allvar å tror man vill ha snitt för att slippa krysta å bli svettig eller ngt(som många verkar tro), det är inget lyxproblem å jag tror inte att så många skulle välja snitt om de kunde/vågade föda vaginalt.Som sagt är det ju egentligen rätt brutalt att istället låta skära upp sin mage, men det handlar om det som verkar minst skrämmande i hela situationen å då väljer man hellre det.
 
Sv: Förlossning

Jaa gud eller hur! jag skulle nog oxå hellre ta livet av mig, jag skulle bli så rädd över att ingen skulle ta mig på allvar o att jag faktiskt inte skulle STÅ UT !!

Lena PH sa ju att om hon hade dött om hon hoppat ut från fönstret så hade hon gjort det när hon födde för det var SÅ fruktansvärt.
Nu låg hon på våning 2 o det va väl ingen ide att chansa.

Det är verkligen sista gången jag försöker förklara för folk som inte fattar... kanske är ni rädda för något annat? inte skulle jag "hota" er med det i 9 månader för att sen under ett mardrömsdygn utsätta er för det med kortare o kortare mellanrum, tex en del är väldigt rädda för att vara inlåsta.. skulle jag då låsa in er i ett frysrum för att plocka ut er o låta er värma er i precis 5 minuter o sen in igen i en timma tills ni skakade o var blåa i ansiktet, att ni sen får blå tår o blå näsa skulle inte göra något ni har överlevt o man kan faktiskt amputera näsa o tår, även om det inte blir fint o ni kommer att tappa balansen...

Svårt att förklara, men att jag inte vågar föda har hitintills hindrat mig från o skaffa barn o jag är redan 30 år..
 
Sv: Förlossning

Åh precis så..

För mig är det mindre skrämmande att opereras än att föda vaginalt, då kanske alla ni präktiga kan förstå hur rädd jag är??
 
Sv: Förlossning

Varför tjatar du om att det ena sättet skulle vara "finare" än det andra??
Det är väl ingen här som har sagt?!
MEN att man sen så kategoriskt ska säga att "alla bör föda med kejsarsnitt" är en annan sak.
Det är jättesynd att du är så rädd för att föda barn att det hindrar dig från att skaffa några.
Sök upp ditt mvc och prata med dem, du kan säkerligen få samtalsterapi redan meddans ni försöker att bli gravida, de kommer där att märka om du är allt för rädd, eller så är det så att du "övervinner" din rädsla och föder vaginalt.
En sak är då säker, inget sätt är "finare" än det andra, MEN det vaginala är i normalfallen bättre för både barn och mor, men är mamman så rädd att hon i alla fall kommer att arbeta mot smärtan är ju givetvis ett snitt betydligt bättre!!!

Men just det här efteråt, att man blir slapp, dåligt sexliv osv, det får ju stå för de som får det.
MEN jag tror nog mer att sexlivets icke varande första åren inte alltid beror på att man är tilltuffsad där nere, utan att man är konstant trött och får sin närhetsdos av barnet varje dag :D , i alla fall första tiden.

De sydde ihop mig utan bedövning, tre stygn bara, och det var fruktansvärt, det gjorde oerhört ont och visst, jag känner en rädsla för att föda igen, MEN den kommer inte att hindra mig från att skaffa fler barn, om jag så måste gå på terapi genom hela graviditeten och om det sen slutar med snitt, ja då gör det det.
Jag kommer inte vara mer stolt för varken det ena eller det andra, och det tror jag inte att så många andra är, man är stolt över BARNET såklart, ut kommer det alltid, på något sätt :bow: !

ursäkta mitt långa babbel... :smirk:
 
Sv: Förlossning

ramonarunds skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:
Tack for dagens basta skratt - bli uppsprattad!! :D :eek: Jag skrattar sa jag grater!! :rofl: :rofl: :rofl:
Det ger en helt ny dimension pa kejsarsnitt, och det kanns sakerligen inte lika lockande efter ett sant ordval. :idea:

Till Tradskaparen och alla andra:
Detta med barnafodande ar nagonting som ar naturligt. Hade det varit sa hemskt sa hade kvinnor inte haft sex igen, pga risken att bli gravida och fa ga igenom samma sak en gang till.
Lika lange som manskligheten har funnits sa har kvinnor fott barn, och det ar ett stort bevis pa att det faktiskt inte ar sa farligt - flera tusen ar av forlossningar och fortfarande vill kvinnor ha barn.
De flesta forlossningar gar hur bra som helst och kvinnorna ar sej sjalva inom nagra dagar.
Jag tror att vi manniskor har mycket att lara fran djurens varld nar det galler forlossningar. Jag har forlost ett antal ston, hundar, katter, far och kor, och ingen av dem har lidit speciellt mycket, de har gatt och betat, etc in i det sista och inte gjort en sa stor grej av det hela...och det synsattet ar det basta. Vagar man slappna av och lata naturen ha sin gang, sa kommer det inte vara sa jobbigt.

/Ramona - vars granne har fott 14 barn i vardagsrummet, utan bedovning eller barnmorska vid sidan.


Jag håller med dig fullständigt, jag har förlöst ett stort antal djurbebisar i mitt liv och min första förlossning gick väl ganska bra. Jag var inte rädd då och är inte rädd nu heller ,det jag kommer ihåg mest är att jag kännde mig som världens starkaste :banana: när bebisen väl var ute.
Och om man nu skulle bli så förstörd efter en förlossning hur fan skulle man lyckas bli gravid 14ggr eller ens 3-4 ggr om sexlivet är så skadat.
 
Sv: Förlossning

Jamen hallå, vilka präktiga ???

Jag fattar fortfarande inte VAD ni är rädda för. Det är liksom det är som är problemet.
Jag kan fatta om nån säger jag är RÄDD för smärta, eller jag är rädd för att bli övergiven eller nå't men bara att jag är rädd. Punkt. Utan att ens ha försökt utreda har jag SÅÅÅÅ svårt att fatta. Och sen framför allt, det FINNS ju proffesionell hjälp att få !!


Om man verkligen FÖRSÖKER att bearbeta sin rädsla så tror jag att man är behjälpt inte bara i själva förlossningen - eftersom jag tror att den här totala skräcken för nånting egentligen har djupare orsaker än bara att vilka slippa föda.
 
Sv: Förlossning

Lånar en knapp...

Sen det här med att sexlivet skulle bli förstört efter en vaginal förlossning... Det kan gå åt andra hållet också så mamman blir som oskuld på nytt. :D
 
Sv: Förlossning

Tror knappast ngn är rädd för ingenting , i mitt fall är jag rödd för rubbet, allting. :smirk:
 
Sv: Förlossning

Men det är skillnad på dig, du HAR ju försökt komma till rätta med problemet och de finns där oavsett.
 
Sv: Förlossning

Annars är det inte lättare nej, när man har ett litet levande p-piller i sängen

Ha ha :rofl: :rofl:

Så sant som det är sagt!

Nu har jag iof fått barn för 2 v sedan och hon snusar gott i vår säng. :love: :love: Så sex är väl inte aktuellt riktigt just nu, men snart. :)

Själv hade jag en mkt enkel förlossning, allt gick väldigt smidigt och lätt, inga smärtlindringar och endast 1 stygn, som egentligen inte behövdes sy, men enligt BM skulle det läka fortare då.

Direkt efter förlossningen sa jag till BM: -Detta skulle jag kunna göra om direkt!

Hon trodde jag skämtade. :smirk: Sambon som trodde jag hade ont under förlossningen frågade också om jag skämtade. Skrek inte under förlossningen men stönade lite, men det var inte för att det gjorde ont utan för att jag kunde "ta i" bättre. Bättre förlossning kunde man inte få! :bow:

Ville aldrig ha kejsarsnitt innan förlossningen och vill inte ha det till ett ev. barn nr 2
 
Sv: Förlossning

Har själv gjort kejsarsnitt på humanitär indikation som det heter...
Ja alltså saken är den att statistiskt sett är det mindre risk för komplikationer vid "vanlig" förlossning än vid kejsarsnitt. Riskerna vid kejsarsnitt är dock obefintliga, nästintill, om det är planerat. Jag antar att man inte räknar spricka mm som någon komplikation vid vaginal förlossning utan anser att det "hör till".
Själv fick jag snitt för att jag var rädd att barnet skulle skadas vid förlossningen.
 
Sv: Förlossning

ecssory skrev:
Hm, jag trodde människan födde med smärta pga att vi har så tight muskulatur i nedre regionerna för att barnet ska hållas på plats då människan går upprätt...smärta pga tyngdlagen alltså.

*Kunde inte stoppa impulsen att skriva igen i den här gamla tråden.*

Smärta i tight muskulatur i de nedre regionerna? Vad menar du med de nedre regionerna? Det som gör ont är ju när livmoderna ska öppna sig, värkarna. Det jag tolkar som de "nedre regionerna" bäckenbotten och slidan gör ju inte ont. Visst det är vanisnnigt obehagligt under utdrivningsskedet och ilar till när man spricker men det är ju ingenting jämfört med värkarna innan.

/Jane
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta. Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
22 323
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 952
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp