Förlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förlossning

Det är ju bra att du har hittat ett tankesätt att rehabilitera dig själv med :)
 
Sv: Förlossning

Går att köpa "snitt" på tex Sophia hemmet i sthlm eller i England.
 
Sv: Förlossning

Jag har en känsla av att när du har kommit så långt att du är gravid så kommer du nog vara lite mer nyanserad... Som sagt så hjälper inte snitt mot inkontinens, det kan bli lika illa ialla fall, men som sagt finns det väldigt bra operationer mot det.

Läs på lite mera fakta om snitt och konsekvenserna av det innan du börjar fatta några beslut.
 
Sv: Förlossning

*knapplån*
Detta med att bli ihopsydd efter en förlossning.. Innebär det då att man måste bli sövd eller får man vara vaken? Själv är jag inte dugg rädd för en förlossning, tror jag har lite utav "skräckblandad förtjusning" över det. Men att bli sövd känns som det värsta som skulle kunna hända.
 
Sv: Förlossning

SnaBella skrev:

Detta med förlossning. Varför gör man inte kejsarsnitt direkt istället för att riskera att spricka (inte kunna ha sex, alltså aldrig mer kunna njuta), man har ju sett på tvn när folk föder och de skriker nå förbannat.. verkligen "jag-lider-skrik :cry: ". jag sitter och ryser när jag ser på och tycker så synd om kvinnorna.

Vad är riskerna med kejsarsnitt?
Ett ärr på magen är väl inte hela världen?


Jag kan tala om för dig hur sexlivet kan bli efter ett snitt! Jag är snittad två gånger,både katastrofsnitt och akutsnitt.
Känseln är borta från magen.Jag kan dra handen på magen och känner inte ett dugg.Ändå så är det snart 9 år sedan första snittet.

För sexlivet så tog det flera år innan jag kunde njuta av det pga.känselbortfall.
När det gäller ärr på magen så kommer det alltid att finnas där men om du spricker i underlivet så läker det oftast ihop.

Har du någonsinn sett hur man gör vid snitt?

/lillebill
 
Sv: Förlossning

det bero på hur mycket som behövs sys, men i dom allra flesta fall så bedövar man bara med spray eller lägger en lokalbedövning eller nåt sånt
 
Sv: Förlossning

Hade en bekant med förlossningsrädsla o i o med det blev förlossningen både lång o jobbig. Hon hade i sinnet hur jobbigt det skulle bli och skapade sin situation på det viset. Det är bättre du söker hjälp nu, för det finns ju hjälp att få.

Balderum - med tre barn- som födde andra barnet i bilen. Vi hann liksom inte :D
 
Sv: Förlossning

Isis skrev:
*knapplån*
Detta med att bli ihopsydd efter en förlossning.. Innebär det då att man måste bli sövd eller får man vara vaken? Själv är jag inte dugg rädd för en förlossning, tror jag har lite utav "skräckblandad förtjusning" över det. Men att bli sövd känns som det värsta som skulle kunna hända.
Beror väl på hur mycket som behöver sys OCH din egen intsällning till det hela. Min kompis, som för övrigt låg på BB samtidigt som jag när jag fått Selma, sprack ordentligt och hon tråcklades ihop med spinalbedövning, dvs samma bedövningsmetod som jag haft vid mina kejsarsnitt.

Och till humlanotrocadero
Det är inte den vaginala förlossningen som gör att man blir slapp i underlivet. Är du rädd för just DET så ska du inte vara gravid alls. Det är nämligen styrt dels av hormoner och dels av att fostret faktiskt trycker på neråt.
Inkontinent har jag varit mer eller mindre under alla mina tre graviditeter, men det har försvunnit i princip helt efter några veckors knipande.
Och än har inte maken gnällt heller.. :p

Och till ALLA med FÖRLOSSNINGSRÄDSLA
Snälla rara, uttala er inte så kategoriskt om att ni bara måååste ha snitt bara för att ni är rädda! EN viss rädsla är helt normal, eftersom det är en ny situation man ställs inför och man inte vet hur det fungerar. De flesta är dessutom rädda pga att de vet för lite om hur förlossningen går till...
Om/När Ni blir gravida, berätta om er rädsla direkt vid inskrivningen och se till att Ni får komma till de speciella barnmorskor som jobbar just med förlossningsrädda blivande mammor på samtal. Heter Aurora i visa landsting, Amanda i vårt landsting och jag tror det finns något ytterligare namn på det nånstans...
Dessa barnmorskor finns till för att bena ut VAD det är ni är rädda för och på vilket sätt man kan hjälpa Er att få en så bra förlossningsupplevelse som möjligt - oavsett om det slutar med vaginalförlossning elelr kejsarsnitt. Men lås int efast Er för snittalternativet, utan ge vaginalförlossningen en chans åtminstone i tanken! (det är inte särskilt ovanligt att förlossningsrädda ändå föder vaginalt, de flesta gör faktiskt det!! tack vara samtalen!)

Kom ihåg att ett kejsarsnitt inte är någon lekstuga utan faktiskt en ganska stor bukoperation, med alla risker det medför. Och inte fan är det särskilt lätt efteråt heller... :smirk: Jag har efter alla mina tre snitt varit VÄLDIGT rörlig, säjer tanterna på BB. Och då har jag knappt tagit mig ur sängen första dygnet. Och i flera dagar efteråt så hasar man sig fram för att det gör så nedrans ont i såret... Det är ju inte bara i huden man har ett sår utan hela magen är ju ett stort smärtande sår...
 
Sv: Förlossning

För att inte tala om riskerna att såret kan gå upp, infektioner osv.Men när de förlossningsrädda blir gravida så kommer de ändå slussas vidare till samtal om sin rädsla hursomhelst.Man går ju inte bara in till bb å säger att "nu tänker jag snittas", så det är nog inga problem.
 
Sv: Förlossning

Lånar knapp.


Ge mig bara lustgas och jag klämmer ut bebben vilken dag som helst :rofl: :bow: .
För är alternativen:
1. Gå och vara gravid resten av livet.
2. Bli upsprättad :eek: .

Ja, jag skulle nog klara mig utan lustgas också om dom lovar att inte klippa.
/Aldente med beräknad förlossning den 3 aug och en tidigare förlossning bakom sig :rofl: :rofl: .
 
Sv: Förlossning

aldente igen skrev:
Ge mig bara lustgas och jag klämmer ut bebben vilken dag som helst
För är alternativen:
1. Gå och vara gravid resten av livet.
2. Bli upsprättad :eek: .

:rofl: :rofl: :rofl:
Tack for dagens basta skratt - bli uppsprattad!! :D :eek: Jag skrattar sa jag grater!! :rofl: :rofl: :rofl:
Det ger en helt ny dimension pa kejsarsnitt, och det kanns sakerligen inte lika lockande efter ett sant ordval. :idea:

Till Tradskaparen och alla andra:
Detta med barnafodande ar nagonting som ar naturligt. Hade det varit sa hemskt sa hade kvinnor inte haft sex igen, pga risken att bli gravida och fa ga igenom samma sak en gang till.
Lika lange som manskligheten har funnits sa har kvinnor fott barn, och det ar ett stort bevis pa att det faktiskt inte ar sa farligt - flera tusen ar av forlossningar och fortfarande vill kvinnor ha barn.
De flesta forlossningar gar hur bra som helst och kvinnorna ar sej sjalva inom nagra dagar.
Jag tror att vi manniskor har mycket att lara fran djurens varld nar det galler forlossningar. Jag har forlost ett antal ston, hundar, katter, far och kor, och ingen av dem har lidit speciellt mycket, de har gatt och betat, etc in i det sista och inte gjort en sa stor grej av det hela...och det synsattet ar det basta. Vagar man slappna av och lata naturen ha sin gang, sa kommer det inte vara sa jobbigt.

/Ramona - vars granne har fott 14 barn i vardagsrummet, utan bedovning eller barnmorska vid sidan.
 
Sv: Förlossning

Jag blir bara räddare o räddare när jag hör att alla här inne har en sån slapp inställning till min rädsla.

Ja tycker inte heller att det är roligt att opereras men om jag jämför med en förlossning så är valet självklart.

Jag har vänner/familj/kollegor som fött barn som verkligen INTE beskriver det sådär rosenrött.. hade dom haft era förlossningar så hade dom säkert beskrivit det helt annorlunda.

Min syster hade en väldigt okomplicerad o "lätt" förlossning med sin första bäbis men folk hade inte tid att lyssna på henne o verkligen ingen tid för att ge bedövning.

Jag vill inte komma i en situation där ingen har tid att ge mig bedövning, där jag är helt utelämnad åt mig själv.

Jag hoppas o tror att jag kommer att vara stolt över att jag har fött via snitt, o att folk kommer att ha respekt för mig ändå.
 
Sv: Förlossning

Om ni beskriver det som att "det är förjävligt men man ska göra det" o samtidigt säger att snitt är typ VÄRRE så borde jag ju vara med "duktig" om jag klarar av ett sitt?? (om det nu tom är jobbigare än en vaginal förlossning) ??
 
Sv: Förlossning

Jag vill bara att du ska veta att jag förstår dig totalt!
Har själv sån förlossningsskräck så skulle jag bli gravid, försent för abort å de skulle tvinga mej föda vaginalt skulle jag vara tvungen att ta livet av mej.Det är så jag känner.Så du är inte ensam.(kan jag nämna att jag redan gått på samtal med både barnmorskor å kuratorer för mitt problem men inget hjälper :smirk: )
Vill egentligen inte skriva det här så jag är van att folk gör sig lustiga över min rädsla men jag ville skriva det för att du inte ska känna sig helt ensam å utelämnad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förlossning

Jösses, hellre ta livet av sig än föda.

Vad kan göra en så förfärligt rädd ? Smärta ? Tappa kontrollen ? Bli övergiven ?

Alltså du/ni behöver inte svara eftersom det antaligen är rätt personligt. Jag har bara så svårt att förstå.

Det är som att om man är väldigt rädd så lyssnar man på alla historier om förlossningar, men tar bara till sig skräckförlossningarna.
 
Sv: Förlossning

ramonarunds skrev:
Vagar man slappna av och lata naturen ha sin gang, sa kommer det inte vara sa jobbigt.
Där har du fångat något, om man inte tänker så mycket blir det inte så stort.

Men jag tror det är människans kontrollbehov som styr över såna här tankar om förlossningsskräck, och kvinnors förmodade krav på att vara evigt unga.


Jag var själv livrädd inför min första förlossning så jag fick hjälp av Aurora. Men med facit i hand inser jag att rädslan bottnade i att min man skulle rata mig för att ha blivit förstörd i kroppen, vilket man inte alls blir. Visst går väl nästan ingen obemärkt förbi men de flesta återgår till sin ursprungliga form.
 
Sv: Förlossning

SnaBella skrev:

Detta med förlossning. Varför gör man inte kejsarsnitt direkt istället för att riskera att spricka (inte kunna ha sex, alltså aldrig mer kunna njuta), man har ju sett på tvn när folk föder och de skriker nå förbannat.. verkligen "jag-lider-skrik :cry: ". jag sitter och ryser när jag ser på och tycker så synd om kvinnorna.

Vad är riskerna med kejsarsnitt?
Ett ärr på magen är väl inte hela världen?

Båda mina barn är förlösta med akut kejsarsnitt. Ett snitt är en operation och i operationer ingår alltid risker.

Läkarna ville söva mig bägge gångerna och det är ju också en risk. Det finns faktiskt en risk att man aldrig vaknar upp igen. :eek:

Innan min första förlossning visste jag inte hur jag ville ha det, men jag visste hur jag INTE ville ha det..
Jag ville INTE ta epiduralbedövning och jag ville för allt i världen inte bli katastrofsnittad.
I min förlossning ingick både epidural och katastrofsnitt.... :smirk:
 
Sv: Förlossning

humlanotrocadero skrev:
Mitt resonemang är att jag får samma barn om jag föder vaginalt eller blir snittad, så jag kan inte motivera mig tillräckligt för att genomgå en vaginal födsel o allt vad det innebär.

Du kan ju försöka motivera läkaren till att snitta av dom orsakerna... :smirk:


Jag ville ha planerat snitt vid min andra förlossning eftersom jag fick akutsnitta första gången. Anledningen till att dom akutsnittade var att pojken fick syrebrist i magen pga för långt värkarbete.

DET var jag rädd skulle hända igen och att bebisen inte skulle hinna ut. Men det var inte skäl nog så jag skulle ju inte tro att dina skäl är tillräckliga... :smirk:

Det där med urinläckage har ju också att göra med hur mycket man tränar och kniper efter en förlossning. Och det är faktiskt vanligt med läckage även efter ett snitt.

När jag blev snittad för andra gången så skar läkaren i min urinblåsa så den gick sönder. Det är tydligen väldigt vanligt eftersom urinblåsan förflyttar sig efter ett snitt och man vet aldrig var den kan vara när man skär nästa gång. Iaf så hade jag kateter en vecka och trodde att jag skulle ha läckage livet ut. Men jag har inga som helst problem med det.

Men summa summarum: Man får inte mindre komplikationer för att man blir snittad, snarare tvärtom!!
 
Sv: Förlossning

När man pratar om förlossningar så har ju alla sina erfarenheter.För vissa har det gått lätt andra har haft det lite besvärligare.Dock kan jag nog påstå att jag inte träffat någon som inte tyckt att smärtan var glömd så fort bebisen var ute.Istället för att ha massa skräckhistorier i huvudet när du funderar över detta så kan du ha min :banana:
Jag födde vaginalt,var smal och 26 år.Vaknade på morgonen och trodde jag hade magknip :D för att inte fundera på det så mycket började jag städa uteförrådet samt grava lax att ha i frysen för sommarens fester.Då och då körde det till i magen och jag sprang till toa utan resultat....Det blev värre med magen så till slut fattade jag var det var.Avslutade det jag höll på med och ringde pappan till bebisen och vi åkte till sjukhuset.Var då öppen 5 cm.Värkarna fortsatte och mellan dem läste jag veckotidningar.Sen gick allt fort, överlämnade mig lite till BM och gjorde som hon sa.Jobbigt,javisst och stundtals gjorde det ont men det var lite lungt ibland då och då också.Sen brände det till utav helvete i några sekunder och sen hade jag en bebis i famnen :love:
Låg och vilade några timmar och sov sedan efter att ha ammat honom.Dagen efter var jag precis som vanligt och tre dagar efter var hela kroppen som vanligt förutom att jag ammade honom och pumpade ut litrar första månaden.
Det var skitkul att föda barn.Jag frågade om min förlossning var ovanligt lätt för jag kände mig snuvad på allt slitgöra men BM sa att den var normal och att det är bra om man kan låta bli att oroa sig.

Lycka till alla ni med bebbar i magen och jag tycker ni har en fantastisk upplevelse framför er.

// Åsa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta. Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
22 342
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 953
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp